Sivut

Kommentit (1989)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapista kotoisin oleva 1734 jatkaa.... 

Reidar Särestöniemen "tunsin" lapsena aika hyvin. Asui Kittilän Kaukosessa, jossa itse syntynyt. Partainen ja haiseva erakkotyyppi. Käytiin mummon kanssa välillä hänen kotonaan (oli mummolle jotain sukua). Oli pelottava, mutta ei varmaan tarkoittanut sitä. Erakkoluonne kun oli. Mieleen jäi yksi käyntikerroista, kun oli hyvällä päällä ja mummo lähti metsään katsomaan hilloja. Jäin Reidarin kanssa. Kovasti yritti olla hyvä isäntä. Keitti jopa minulle 8 v kahvit ja tarjosi pullaa. Pulla oli kyllä homeessa, mutta en kehdannut kieltäytyä. Vuohet ja koirat kulkivat talossa ulos ja sisään. Myös lehmät meni miten halusi.

Reidar kuoli vuonna 81. Ei kovin arvostettu taiteilija ollut sillä perällä. Aina rahaongelmissa. Kyläläiset auttoivat häntä monien vaikeuksien yli. Reidar tarjosi taulujaan vastapalkkioksi, mutta ei niitä huolittu. Pidettiin sekalaisina suttupiirustuksina. Kyllä edesmennyt mummo ja äitinikin muutaman kerran ovat todenneet, että rikkaita tässä oltaisiin, jos olisi otettu Reidarin tauluja :D

Suvi Teräsniska on ihan ok. Hieman jotenkin välillä pingottuneen oloinen. Jää olo, että olisko hieman epävarma itsestään. Perusluonne kuitenkin kiva ja ystävällinen. 

F

Sen mitä minä tiedän asiasta niin Säreistöniemi oli tiukka kauppamies teostensa suhteen. Jos ostaja valitteli hintaa korkeaksi, niin legendan mukaan "kieltäytyi myymästä köyhille".

Vierailija

[quote=Vierailija]Soitin opiskeluaikanani jonkin aikaa tiskijukkana 80-luvun loppupuolella. Hurjinta , joka tapahtui oli Parviaisen Jussin raivokohtaus. Näin kaiken tiskin takaa, mutta keskustelua en kuullut. Joku mies tuli seurueen luo ja lähes samantien Parviainen hyökkäsi miehen kimppuun, otti tuolin avuksi ja mäiski sillä miestä. Ei ehtinyt kauaa onneksi mätkiä, sillä järjestysmiehet tulivat väliin.

Jälkikäteen Jussi Parviainen jatkoi iltaansa seurueineen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tyrmistykseksemme se tuntematon, hyökkäyksen kohteeksi joutunut mies oli saanut lähtöpassit.

Toinen minuun kohdistunut töykeys tapahtui mallikuvauksessa 80-luvun alkupuolella. Jätin siihen koko homman. Nimeltä mainitsematon silloinen malli ja sittemmin seurapiireissä paljon ollut katseli minua vain nenänvarttaan pitkin, kun rupattelin iloisesti. Ei pukahtanut sanaakaan koko päivän kestäneiden kuvausten aikana. Olin silloin juuri 17 täyttänyt ja hän minua useita vuosia vanhempi. Totesin, että jos kollegat ovat tuollaisia, ei työ ole kovin hohdokasta. Fiksumpi opiskella kiva ammatti. Nykyään tälle kyseiselle mallille ei kovin hyvää kuulu.

Muita nyt ei tule mieleen. Esimerkiksi Nina Mikkonen jutellessani hän kanssaan noin kymmenisen vuotta sitten, oli sydämmelinen ja ihana, huumorintajuinen ihminen. Samoin monet muut.[/quote

Parviainen on todella pelottava, ei pelkästään ynseä ja tyly vaan tosi creepy. Aina joku beibe käsikynkässä kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Reidar Särestöniemen "tunsin" lapsena aika hyvin. Asui Kittilän Kaukosessa, jossa itse syntynyt. Partainen ja haiseva erakkotyyppi. Käytiin mummon kanssa välillä hänen kotonaan (oli mummolle jotain sukua). Oli pelottava, mutta ei varmaan tarkoittanut sitä. Erakkoluonne kun oli. Mieleen jäi yksi käyntikerroista, kun oli hyvällä päällä ja mummo lähti metsään katsomaan hilloja. Jäin Reidarin kanssa. Kovasti yritti olla hyvä isäntä. Keitti jopa minulle 8 v kahvit ja tarjosi pullaa. Pulla oli kyllä homeessa, mutta en kehdannut kieltäytyä. Vuohet ja koirat kulkivat talossa ulos ja sisään. Myös lehmät meni miten halusi.

Reidar kuoli vuonna 81. Ei kovin arvostettu taiteilija ollut sillä perällä. Aina rahaongelmissa. Kyläläiset auttoivat häntä monien vaikeuksien yli. Reidar tarjosi taulujaan vastapalkkioksi, mutta ei niitä huolittu. Pidettiin sekalaisina suttupiirustuksina. Kyllä edesmennyt mummo ja äitinikin muutaman kerran ovat todenneet, että rikkaita tässä oltaisiin, jos olisi otettu Reidarin tauluja :D

Suvi Teräsniska on ihan ok. Hieman jotenkin välillä pingottuneen oloinen. Jää olo, että olisko hieman epävarma itsestään. Perusluonne kuitenkin kiva ja ystävällinen. 

F

Sen mitä minä tiedän asiasta niin Säreistöniemi oli tiukka kauppamies teostensa suhteen. Jos ostaja valitteli hintaa korkeaksi, niin legendan mukaan "kieltäytyi myymästä köyhille".

Tasavallan presidentti Urho Kekkonen myönsi Säreistöniemelle taiteilijaprofessorin arvonimen vuonna 1974. Tuskin on siinä asemassa tarvinnut rahapulassa kaupitella töitään kyläläisille. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valitettavasti törmännyt Aira Samuliniin töitten kautta mutta nykyisin yritän kaikin tavoin järjestää niin etten joutuisi hänen kanssaan tekemisiin. Järkky tyyppi.

Aira samulin on kyllä niin tekopirteä että läpi näkee.

Olen kerran joutunut työn puolesta tekemisiin Aira Samulinin kanssa. Ei todellakaan ole se pirteä ja iloinen ihminen, jota esittää. Kehui itseään koko ajan, kuvitteli että kaikki jumaloivat häntä, ja haukkui muita ihmisiä, varsinkin muita naisia. Sen kokemuksen jälkeen saan allergisen reaktion aina, kun kuulen vaikka tv:stä sen tekonaurun.

Tuo vahvistaa sitä kuvaa, mikä hänestä "Yökylässä Maria Veitola" -ohjelman peruteella tuli. Oli jäätävää kuunnella vanhemman naisen vähättelyä Me too -liikkestä. Hän asettui mm. Aku Louhimiehen puolelle, vaikka useat naiset ovat systemaattisesti ja johdonmukaisesti kertoneet Akun alistaneen naisia kuvauksissa. Airan mielestä naisten olisi pitänyt puhua aikanaan. Jos Aira olisi yhtään seurannut aiheesta käytyä keskustelua hän olisi kyllä huomannut, että moni yritti, mutta tuli täysin ignooratuksi. Lisäksi, jos olet parikymppinen näyttelijäopiskelija ja haaveilet tekevästi hommia tässä maassa myös jatkossa, niin ei sitä niin vaan asettauduta poikkiteloin Louhimiehen kaltaisen gurun kanssa.

Tuohon ohjelmaan asti olin kovasti pitänyt Airasta, mutta sitten meni totaalisesti maku. Kuten Madeleine Albright asian niin osuvasti ilmaisi: "There is a special place in hell for women who don't help other women". 

Höpölöpö. Nuo naiset mustamaalasi systemaattisesti Suomen parasta ohjaajaa ylen masinoimana ja naisyleisöä ei näköjään ole sitten kiinnostanut enää, että syytökset todistettiin vääriksi ja tekaistuiksi. Ylen päätoimittaja Jokista ja artikkelin kirjoittaja Rigatellia epäillään mm. kunnianloukkauksesta asian tiimoilta. Kaunakohan menee, että viimeinenkin katkeroitunut nainen katsoo totuutta silmiin ja lopettaa ulinansa.

Ja pas*at on Suomen paras ohjaaja, per*oin ja tirkistelevin setämiesohjaaja korkeintaan. Syytöksiä ei ole missään todistettu vääriksi ja tekaistuiksi. Lopeta valehtelu ja lapsellinen henkilöpalvonta. Mitään tuomiota ei myöskään ole tulossa toimittajalle.

Ne lääkkeet!

Metoon kanssa asialla ei ole mitään tekemistä!

Pihla Viitala kyseli töitä puoli vuotta ennen ylen syytöksiään.

– Mitä leffaa teet seuraavaksi, Viitala kysyi tekstiviestissään Louhimieheltä.

– Tahtoisin tehdä sun kanssa töitä.

Ja ylen artikkelissa sitten ylväästi kieltäytyi tekemästä töitä Louhimiehen kanssa.

Mitään oksennuksen syöttämistä tai lasten kiusaamista ei selvityksissä löytynyt.

Eero Aho kertoi ylen artikkelin olleen osaltaan täysin virheellinen ja käsitti sen lähinnä vitsiksi.

Syytökset johtivat myös työhyvinvointitutkintaan Tuntemattoman sotilaan kuvauksiin liittyen. Mitään vakavaa tai laitonta ei Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017:n Mehiläisen kanssa teettämän selvityksen perusteella ilmennyt tapahtuneen.

Louhimies jätti joulukuussa 2018 poliisille tutkintapyynnön. Tutkintapyyntö koski Ylen opintovapaalla ollutta toimittajaa Sara Rigatellia ja Ylen päätoimittajaa Jouko Jokista. Kesäkuussa 2019 Ilta-Sanomat uutisoi, että jutun esitutkintakynnys täyttyi keväällä ja toimittajaa epäillään Louhimiehen törkeästä kunnianloukkauksesta.

Aku Louhimies myöntää metodiensa olleen aiemmin vaativia ja korjanneensa nyt epäkohtien osalta käyttäytymistään.  

Louhimiehen tuotantoa on palkittu runsaasti niiden viidentoista aikana (2002-2017), joihin hänen pääasiallinen tähän astinen tuotantonsa sijoittuu.

Parhaan ohjauksen Jussit elokuvista Paha maa ja Valkoinen kaupunki.

Kansainvälisiä palkintoja ovat keränneet Kuutamolla (2002), Paha Maa (2005), Valkoinen kaupunki (2006), Vuosaari (2012) ja Tuntematon sotilas (2017).

Lopeta valehtelu ja lapsellinen henkilövihasi (heh) ja yläpeukuttajillesi sama.

No moi Aku! Muistelisin, että Eero Aho nimenomaan ei sanonut väitteitä naurettaviksi, vaan kertoi, että hänellä ei ole vastaavia kokemuksia sinusta, Aku. Muistelisin, että paljon töitä kanssasi tehnyt Eero nimenomaan mutisi jotain, että hän ei voi tietää tilanteista, joissa ei ole itse ollut tms. Saatan muistaa vähän väärin enkä jaksa guuglettaa linkkejä. Mutta Aho olisi voinut ottaa vahvasti kantaa, että kuulkaas tämä on aivan turinointia ja tarinointia ja hän taisi nimenomaan luovia tilanteessa, että kurjaa, millaista on mahtanut olla noille naisille ja että hän ei tiedä. Jos muistan itse väärin nyt, niin pahoittelut, mutta ainakin jonkun tuonsuuntaisen lausunnon EA antoi.

Nimeni ei ole Aku. Ohjaaja kuitenkin. Kommenttisi ovat kyllä harvinaisen epämääräistä mössöä. Et viitsi edes googlettaa mutta silti kommentoit ja väärillä oletuksilla. Mitähän seuraavaksi?

Ei tarvi guulettaa, kun vaan kenelläkään ei ole muistikuvaa, että Eero Aho olisi näyttävästi ja selkeästi asettunut Louhimiehen puolelle. Hän varmasti olisi tehnyt niin, jos olisi ollut aihetta. Itse et vaikuta kovin tasapainoiselta, solvaat mielisairaiksi ihmisiä, jotka ovat kanssasi eri mieltä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

F

Tasavallan presidentti Urho Kekkonen myönsi Säreistöniemelle taiteilijaprofessorin arvonimen vuonna 1974. Tuskin on siinä asemassa tarvinnut rahapulassa kaupitella töitään kyläläisille. 

Se ei silti tarkoita jatkuvaa, suurta rahantuloa. Toki parempaa asemaa ja mahdollisuuksia kuin nimettömälle, selkeästi.

Ymmärtääkseni Särestöniemi joi aika paljon. Juopolle ei raha jää hyvin talteen. Vai joiko hN, en tuntenut henkkoht.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kotoisin Lapista ja noita lappilaisia tunnen/tiedän. 

Tuisku on aina kiva ja iloinen. Hän ei koskaan ole ylimielinen, vaan tyypillinen "Lapin jätkä". Yksi meistä. 

Jope on oli pentuna kyrsiintynyt :D Oli minua 7 vuotta vanhempi ja kun asuttiin samassa kerrostalossa, niin joutui vahtimaan meitä nuorempia :D.... Jope aina ollut (lukuunottamatta noita lapsuusvuosia) aivan ihana. Törmättiin sattumalta Tampereella ja heti muisti minut Kemistä ja "kirosi" kuinka hankala olin ollut vahdittava, kun kiikuin aina kerrostalon katolle  savupiippuportaita pitkin ja hypin sieltä alas lumikasaan. 

Jope on ehdoton suosikkini. 

Mika Halvari oli töykeä. Tosin en häntä hyvin tuntenut. Asui lähes naapuritalossa Kemissä. Oli kyllä ujo, että meniskö siihen piikkiin. Oltiin samaan aikaan yläasteella. 

Jari Tervo on pyllystä. Ei mitään positiivista sanottavaa. Olin Roissa syyttäjänä ja herraan aina välillä törmäsin. Oli todella töykeä kaikkia kohtaan. Kerran olin poliisien matkassa koppiautossa yöllä ja herra riehui kaupungilla. Sai tuolloin tietää, että minä syyttäjänä, niin jopa käytös muuttui minua kohtaan. Aina sen jälkeen tavatessa oli yliystävällinen. En tykkää moisesta. Ammattini vuoksi alkoi olemaan kiva, mutta ei muutoin.

F

No, on sinulla laaja tuttavapiiri Kemissä. Edesmennyt Jope Ruonansuu lastenvahtina. Ja Mika Halvari naapurina.  Ja Rovaniemellä tunnet hyvin Antti Tuiskun sekä Jari Tervon.

Itse olen asunut Rovaniemellä viimeiset 45 vuotta enkä ole kertaakaan törmännyt Tuiskuun tai Tervoon täällä. Enkä ole kyllä kuullut että oikeusistuimen syytösprosessi alkaisi jo poliisiautossa - ei edes Lapissa.

Ilmeisesti et ole mukana yöelämässä tai kulttuurialoilla. Ei ole mikä.n ihme tuntea/kohdata tunnettuja ihmisiä, jos liikkuu säännöllisesti yössä ja jos alat kohtaavat. Ihan sama kuin jos olet opettaja tai hammaslääkäri, tunnet opettajia ja hammaslääkärietä ja alaan liittyviä ihmisiä. Ja aina on sukua ja naapureita eli sitä sattumaa, että kukin tuntee, ketä tuntee. En epäile tarinoita,

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kotoisin Lapista ja noita lappilaisia tunnen/tiedän. 

Tuisku on aina kiva ja iloinen. Hän ei koskaan ole ylimielinen, vaan tyypillinen "Lapin jätkä". Yksi meistä. 

Jope on oli pentuna kyrsiintynyt :D Oli minua 7 vuotta vanhempi ja kun asuttiin samassa kerrostalossa, niin joutui vahtimaan meitä nuorempia :D.... Jope aina ollut (lukuunottamatta noita lapsuusvuosia) aivan ihana. Törmättiin sattumalta Tampereella ja heti muisti minut Kemistä ja "kirosi" kuinka hankala olin ollut vahdittava, kun kiikuin aina kerrostalon katolle  savupiippuportaita pitkin ja hypin sieltä alas lumikasaan. 

Jope on ehdoton suosikkini. 

Mika Halvari oli töykeä. Tosin en häntä hyvin tuntenut. Asui lähes naapuritalossa Kemissä. Oli kyllä ujo, että meniskö siihen piikkiin. Oltiin samaan aikaan yläasteella. 

Jari Tervo on pyllystä. Ei mitään positiivista sanottavaa. Olin Roissa syyttäjänä ja herraan aina välillä törmäsin. Oli todella töykeä kaikkia kohtaan. Kerran olin poliisien matkassa koppiautossa yöllä ja herra riehui kaupungilla. Sai tuolloin tietää, että minä syyttäjänä, niin jopa käytös muuttui minua kohtaan. Aina sen jälkeen tavatessa oli yliystävällinen. En tykkää moisesta. Ammattini vuoksi alkoi olemaan kiva, mutta ei muutoin.

F

No, on sinulla laaja tuttavapiiri Kemissä. Edesmennyt Jope Ruonansuu lastenvahtina. Ja Mika Halvari naapurina.  Ja Rovaniemellä tunnet hyvin Antti Tuiskun sekä Jari Tervon.

Itse olen asunut Rovaniemellä viimeiset 45 vuotta enkä ole kertaakaan törmännyt Tuiskuun tai Tervoon täällä. Enkä ole kyllä kuullut että oikeusistuimen syytösprosessi alkaisi jo poliisiautossa - ei edes Lapissa.

Miten niin laaja tuttavapiiri Kemissä?? Enhän Kemiläisistä sanonut kuin Jopen ja Halvarin. Halvari sai Kemin kaupungilta tontin Tervaharjulta maailmanmestaruudestaan ja vanhempien omakotitalo sattui olemaan Tervaharjulla. Mika syntynyt vuonna 1970 ja minä 1971, joten tottakai samalla yläasteella oltiin. Kemissä kun ei ole kuin yksi yläaste.... 

Jope oli kemiläinen. Kemi sen verran pieni paikkakunta, että tunnetaan aika hyvin toinen toisemme. Jope asui lapsena samassa kerrostalossa. Oli myös tuttu mies Ravintola Ankkurissa, kun ikä tuli täyteen. 

Ei tietenkään oikeusprosessi ala poliisiautossa. Mutta koska toimin Roissa syyttäjänä ja tunsin poliisit hyvin, pyysin poliiseilta muutaman kerran päästä mukaan autoon. Ajatuksenani oli nähdä poliisin työ "maan tasalta" eikä pelkästään esitutkintapöytäkirjoina. Halusin nuoruuden innossani uutena syyttäjänä nähdä työtä myös muutoin kuin pelkästään syyttäjänpöydän takaa... 

F

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

F

Tää on ehkä kovin näistä kertomuksista.

Särestöniemi oli kyllä noteerattu jo elinaikanaan. Ei samanlainen tähti kuin nyt, mutta varmaan omalla kylällä ollut "profeetta omalla maallaan" -asennetta häneen.

Varmaan oli jo elinaikanaan. Minähän puhun nyt lapsuudesta ja niistä muistoista. Ei häntä Kaukosessa pidetty minään. Asui keskellä metsää veljensä Anton Särestöniemen kanssa. Lampaita oli myös. Nekin kulkivat ja kakkivat sisällekin. Ulko-ovi oli aina auki eläimille. Nykyään siellä se Särestöniemi-museo. 

Reidar oli myös miehiin kallellaan ja tuolloin pikkukylässä sitä karsastettiin. Saattoi hänellä rahaakin olla, mutta köyhää kyllä esitti. 

Tauluja ei kyläläisille myynyt, vaan ainakin uransa alkuvaiheessa tarjosi niitä vastapalvelukseksi.

F

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mauno Koivisto oli aina ihana ja on todella epäreilua ja surullista, että joku moukka tönäisi häntä siellä Krunan Alepan ovella niin, että vanha ihminen satutti itsensä.

Katajanokkalaiset ja krunalaiset häneen törmäsivät, sillä vaatimaton mies kulki kävellen ja yksin usein. Hän tervehti kumartaen kauniisti niitä vastaa tulijoita, jotka ottivat minkäänasteisen katsekontaktin. Mua aina itketti, se sellainen vanhan maailman kunnioittava nöyryys, jolla hän kansalaisiin suhtautui, tämä siis 90- ja 2000-luvulla usein toistui elämässäni.

Voi ei, ihan hullua! 😟

Harri Holkeria satutti joku joka juoksi karkuun ja H H oli menosaa alepaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valitettavasti törmännyt Aira Samuliniin töitten kautta mutta nykyisin yritän kaikin tavoin järjestää niin etten joutuisi hänen kanssaan tekemisiin. Järkky tyyppi.

Olen kerran joutunut työn puolesta tekemisiin Aira Samulinin kanssa. Ei todellakaan ole se pirteä ja iloinen ihminen, jota esittää. Kehui itseään koko ajan, kuvitteli että kaikki jumaloivat häntä, ja haukkui muita ihmisiä, varsinkin muita naisia. Sen kokemuksen jälkeen saan allergisen reaktion aina, kun kuulen vaikka tv:stä sen tekonaurun.

Tuo vahvistaa sitä kuvaa, mikä hänestä "Yökylässä Maria Veitola" -ohjelman peruteella tuli. Oli jäätävää kuunnella vanhemman naisen vähättelyä Me too -liikkestä. Hän asettui mm. Aku Louhimiehen puolelle, vaikka useat naiset ovat systemaattisesti ja johdonmukaisesti kertoneet Akun alistaneen naisia kuvauksissa. Airan mielestä naisten olisi pitänyt puhua aikanaan. Jos Aira olisi yhtään seurannut aiheesta käytyä keskustelua hän olisi kyllä huomannut, että moni yritti, mutta tuli täysin ignooratuksi. Lisäksi, jos olet parikymppinen näyttelijäopiskelija ja haaveilet tekevästi hommia tässä maassa myös jatkossa, niin ei sitä niin vaan asettauduta poikkiteloin Louhimiehen kaltaisen gurun kanssa.

Tuohon ohjelmaan asti olin kovasti pitänyt Airasta, mutta sitten meni totaalisesti maku. Kuten Madeleine Albright asian niin osuvasti ilmaisi: "There is a special place in hell for women who don't help other women". 

Höpölöpö. Nuo naiset mustamaalasi systemaattisesti Suomen parasta ohjaajaa ylen masinoimana ja naisyleisöä ei näköjään ole sitten kiinnostanut enää, että syytökset todistettiin vääriksi ja tekaistuiksi. Ylen päätoimittaja Jokista ja artikkelin kirjoittaja Rigatellia epäillään mm. kunnianloukkauksesta asian tiimoilta. Kaunakohan menee, että viimeinenkin katkeroitunut nainen katsoo totuutta silmiin ja lopettaa ulinansa.

Ja pas*at on Suomen paras ohjaaja, per*oin ja tirkistelevin setämiesohjaaja korkeintaan. Syytöksiä ei ole missään todistettu vääriksi ja tekaistuiksi. Lopeta valehtelu ja lapsellinen henkilöpalvonta. Mitään tuomiota ei myöskään ole tulossa toimittajalle.

Ne lääkkeet!

Ja ylen artikkelissa sitten ylväästi kieltäytyi tekemästä töitä Louhimiehen kanssa.

Mitään oksennuksen syöttämistä tai lasten kiusaamista ei selvityksissä löytynyt.

Eero Aho kertoi ylen artikkelin olleen osaltaan täysin virheellinen ja käsitti sen lähinnä vitsiksi.

Syytökset johtivat myös työhyvinvointitutkintaan Tuntemattoman sotilaan kuvauksiin liittyen. Mitään vakavaa tai laitonta ei Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017:n Mehiläisen kanssa teettämän selvityksen perusteella ilmennyt tapahtuneen.

Louhimies jätti joulukuussa 2018 poliisille tutkintapyynnön. Tutkintapyyntö koski Ylen opintovapaalla ollutta toimittajaa Sara Rigatellia ja Ylen päätoimittajaa Jouko Jokista. Kesäkuussa 2019 Ilta-Sanomat uutisoi, että jutun esitutkintakynnys täyttyi keväällä ja toimittajaa epäillään Louhimiehen törkeästä kunnianloukkauksesta.

Aku Louhimies myöntää metodiensa olleen aiemmin vaativia ja korjanneensa nyt epäkohtien osalta käyttäytymistään.  

Louhimiehen tuotantoa on palkittu runsaasti niiden viidentoista aikana (2002-2017), joihin hänen pääasiallinen tähän astinen tuotantonsa sijoittuu.

Kansainvälisiä palkintoja ovat keränneet Kuutamolla (2002), Paha Maa (2005), Valkoinen kaupunki (2006), Vuosaari (2012) ja Tuntematon sotilas (2017).

No moi Aku! Muistelisin, että Eero Aho nimenomaan ei sanonut väitteitä naurettaviksi, vaan kertoi, että hänellä ei ole vastaavia kokemuksia sinusta, Aku. Muistelisin, että paljon töitä kanssasi tehnyt Eero nimenomaan mutisi jotain, että hän ei voi tietää tilanteista, joissa ei ole itse ollut tms. Saatan muistaa vähän väärin enkä jaksa guuglettaa linkkejä. Mutta Aho olisi voinut ottaa vahvasti kantaa, että kuulkaas tämä on aivan turinointia ja tarinointia ja hän taisi nimenomaan luovia tilanteessa, että kurjaa, millaista on mahtanut olla noille naisille ja että hän ei tiedä. Jos muistan itse väärin nyt, niin pahoittelut, mutta ainakin jonkun tuonsuuntaisen lausunnon EA antoi.

Nimeni ei ole Aku. Ohjaaja kuitenkin. Kommenttisi ovat kyllä harvinaisen epämääräistä mössöä. Et viitsi edes googlettaa mutta silti kommentoit ja väärillä oletuksilla. Mitähän seuraavaksi?

Ei tarvi guulettaa, kun vaan kenelläkään ei ole muistikuvaa, että Eero Aho olisi näyttävästi ja selkeästi asettunut Louhimiehen puolelle. Hän varmasti olisi tehnyt niin, jos olisi ollut aihetta. Itse et vaikuta kovin tasapainoiselta, solvaat mielisairaiksi ihmisiä, jotka ovat kanssasi eri mieltä.

Tämä typerä länkytys asian vierestä näyttää jatkuvan. Ei tarvitse ottaa asioista selvää kunhan pääsee lyömään yksittäistä miestä. Tuo lääkitys kehotus koskee todella rankkaa kielenkäyttöä käyttävää henkilöä, ei muita keskusteluun osallistuvia. Ja Eero Ahon kommentti:

Syytökset Louhimiehen äärimmäisistä työtavoista tulivat Aholle täytenä yllätyksenä.

– Osaan puhua vain omasta kokemuksestani, mutta minua kohtaan ei ole käyttäydytty noin.

Tätä on ehkä turha jatkaa vauvapalstalla kun asioiden oikaisijaa aletaan syyttää henkisesti tasapainottomaksi ym. Koittakaa nyt kuitenkin nähdä asioita valtamedian ulkopuoleltakin. Ja pitäytyä tosiasioihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoa käytöstä en ole koskaan joutunut sietämään keneltäkään, mutta Oona Kivelästä, Marco Bjurströmistä ja Aira Samulinista sain ylimielisen kuvan tapahtumassa, joissa olivat ohjelman puolesta esillä. En yrittänytkään mennä juttelemaan kun eivät vaikuttaneet sille avoimilta.

Robinin olen paristi kaupassa nähnyt ja vaikuttanut todella kiireiseltä ja siltä, että haluaa olla huomaamaton, ei katso silmiin yms. Ei ole onneksi kukaan mennyt häiritsemään, kamalahan se olisi kun ei edes ruokaostoksia saisi tehdä rauhassa.

Joku oli ketjussa maininnut Carl Haglundin, itselläni taas ihan positiivinen kuva miehestä. Työskentelin Hesessä ja myin tälle aterian. Oli peruskohtelias eikä pitänyt mitään showta, vaikka olinkin vasta aloittanut ja vähän sähläsin. Työkaveri vasta kertoi kuka oli kyseessä, en itse tuntenut.

Ihanimpia ovat olleet Antti Tuisku, Juha Tapio ja Duudsoneiden Jarno. Olin 16-vuotiaana apulaisena järjestämässä Tuiskun keikkoja silloin, kun oli Tanssii tähtien kanssa -kisassa. Oli keikan jälkeen aivan hikinen ja väsynyt, ja aamulla oli kuulemma taas TTK-treenit, mutta niin vain jäi minun ja kaverini kanssa juttelemaan. Halasi ja otti kainaloon ja oikein itse johdatteli keskustelua, ja siis nimenomaan meistä jutteli. Juha Tapio järjesti viime kesän festareilla itse nimmarinjakotilaisuuden, kun oli niin paljon faneja paikalla. Katsoi silmiin, keskusteli lämpimästi ja oli läsnä. Duudsoneiden Jarnon tapasin melkoisessa humalassa festareilla, jaksoi rupatella kunnolla ja ottaa yhteiskuvia. Oli tosi rento ja hauska tyyppi.

Marcoon meni itselläkin maku kun olin studioyleisössä hänen juontamassa ohjelmassa. Kamerat sammui niin mies tiuskii kameramiehelle jotain ja menee naama happamana istumaan pöytään studion takaosassa ja sieltä katsoo yleisöön hyvin tuimalla ilmeellä. Päälle vielä yhdelle lapselle tiuskaisi kun oli villimmällä tuulella, että olepas vähän hiljempaa siellä katsomossa. Tuli heti olo, että se siitä koko kansan nami nami-Marcosta sitten. Joienkin työkeikkojen perästäkin tapaan julkkiksia, mutta yleensä kohtaamiset ollut enemmän mukavia. Miestä ehkä on enemmän parjattu viime vuosina, mutta Danny oli kyllä todella mukava tyyppi kun tapasin rockklubityöskentelyn perästä. 

Mä taas sain Marcosta hyvän kuvan, kun tapasin työn merkeissä. Menin vahingossa sen pukkariin kesken vaatteiden vaihdon (tarkoitus oli mennä viereiseen) , mutta ei kyllä hermostunut. Ja keikan jälkeen neuvoin sille mitä kautta kannattaa ajaa seuraavaan keikkapaikkaan ja ihan ystävällisesti siinä juteltiin, kysyi multa mm. ruokapaikka suosituksia ym.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ne lääkkeet!

Ei tarvi guulettaa, kun vaan kenelläkään ei ole muistikuvaa, että Eero Aho olisi näyttävästi ja selkeästi asettunut Louhimiehen puolelle. Hän varmasti olisi tehnyt niin, jos olisi ollut aihetta. Itse et vaikuta kovin tasapainoiselta, solvaat mielisairaiksi ihmisiä, jotka ovat kanssasi eri mieltä.[/quote

Syytökset Louhimiehen äärimmäisistä työtavoista tulivat Aholle täytenä yllätyksenä.

– Osaan puhua vain omasta kokemuksestani, mutta minua kohtaan ei ole käyttäydytty noin.

n.

Niin. Eli Eero Aho EI sano, että "pystyn omalta osaltani takaamaan, että mitään kerrotun kaltaista ei ole koskaan tapahtunut enkä ole sellaisesta koskaan keneltäkään kuullut, joten ihmettelen lausuntoja." NÄinhän hyvä ystävä ja läheinen työtoveri ilman muuta sanoisi, jos väitteet olisivat olleet täysin tuulesta temmattuja.

Käytännössä Aho sanoo, että tosiaan häntä kohtaan ei ole toimittu niin, (Eikä kukaan koskaan väittänytkään, että kannuksensa ansanneita miesnäyttelijöitä kohtaan olisi käyttäydytty niin.) eikä hän pysty myöskään väittämään, etteikö väitettyjä asioita olisi tapahtunut, mutta vaikka sattumalta pitäisikin niitä väitteitä uskottavina, niin lojaaliudesta moninkertaista työnantajaansa kohtaan hän ei ota niihin kantaa, koska ei. Oi sanoa suuntaan toiseen mitään muuta kuin oman kokemuksensa.

Jos tarinat olvat täysn tuulesta temmattuja, muut kollegat ja ystävät rientävät toinen toistaan vahvemmin puolustamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vesala saa multa anteeksi kusipäisyytensä <3 Hänen musiikkinsa on inspiroivaa ja elämää suurempaa.

...no, makunsa kullakin, kai.

ei ole pakko

Vierailija kirjoitti:
Itsekin kerran yökerhossa pyysin eräältä hyvin pieneltä Suomi-julkkikselta yhteiskuvaa poikaystävälleni, joka oli kyseisen henkilön fani, mutta sain hyvin kylmää kohtelua osakseni eikä kys. henkilö suostunut kuvaan. Pitkään mietin että mikäköhän sekin luuli olevansa, kun ei viitsinyt yhteen kuvaan suostua, mutta ei tuosta nyt ikuisesti voi kaunaa kantaa, sillä syitä kieltäytymiselle saattoi olla monia (esim. halusi olla rauhassa ystäviensä kanssa, ei halunnut että kuva hänestä yökerhossa ehkä pienessä humalassa päätyy johonkin seiskan sivuille jne.). 

Siis menit häiritsemään vapaalla olevaa julkkista sitten? Niin miksiköhän ei suostunut...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
1. Lahtelainen räppäri jonka taiteilijanimi alkaa C-kirjaimella. Eläkeläinen nykyään.
2. Suurihymyinen räppäri jonka taiteilijanimi alkaa E-kirjaimella. Ei valitettavasti ole vielä eläkeläinen.
3. Humppalaulaja, naispuolinen, koko kansan laulaja, jonka taiteilijanimi on kaksiosainen. Eläkeläinen varmaan hänkin
4. Näyttelijä joka vaikuttaa julkisuuskuvan perusteella oikein mukavalta. Tuttu mm Putouksesta. Keski-ikäinen, nainen, punertavat hiukset. Näyttelee vielä ainakin 30 vuotta.

Yrititkö olla jotenkin hauska? Olisit edes perustellut noiden arvoitusten laatimisen sijaan.

Vierailija

Kuinkahan moni näistä kirjoittajista on itse jotain diivoja jotka odottaa julkkiksilta erityiskohtelua itselleen. Eli kulmien alta tuijotellaan jostain sivusta jos herra Julkkis katsois ja hymyilisi, mutta jos ei ystävällistä katsetta tai hymyä tule niin ajatellaan että onpas se ylimielinen kun ei minua tavista huomioi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Elastinen.Kun kamera sammuu ,sammuu Elastisen hymykin.

Kyllähän sen huomaa jo mainoksistakin, ettei ole aito hymy. Ei hymyile "silmillä".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elastinen.Kun kamera sammuu ,sammuu Elastisen hymykin.

Kyllähän sen huomaa jo mainoksistakin, ettei ole aito hymy. Ei hymyile "silmillä".

Elastinen on kaamea, teeskentelevä ja tekopyhä apina.

Vierailija

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töiden puolesta olen tavannut paljon poliitikkoja ja korkeilla palleilla istuvia ihmisiä. Monet ovat kahden kesken ja pienessä ryhmässä ihan tavallisen oloisia ihmisiä, mutta toisenlaisiakin on nähty. Ylimielisenä on jäänyt mieleen Sauli Niinistö ja ikävän lipevänä Ilkka Kanerva. Huvittavaksi tilanteen teki kummankin kohdalla se, että minä olen heitä selvästi pidempi nainen. Kanerva kyllä tykkäsi silmiensä tasalla olevista maisemista eikä paljon tähyillyt katsekontaktia.
Olisiko heidän pitänyt alistua sinulle, kun olit pitkä nainen vai mikä siinä oli huvittavaa? Oma vartalo?

Lyhyehkön miehen (ja naisen) pullisteleminen on huvittavan näköistä yläviistosta katseltuna. Niinistön pyöreät silmät, terävä nenä ja otsarypyt saavat hänet muutenkin näyttämään juuri herätetyltä huuhkajanpoikaselta.

Omasta vartalostani pidän oikein kovasti, kiitos kysymästä. Mitäs sinun ikäkriisillesi kuuluu, Mies1985? ;)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat