Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos yläkouluikäisellä toiveena AMK-ammatti, niin kannattaako käydä välissä lukio vai amis?

Vierailija
21.06.2016 |

Siis jos tietää jo valmiiksi, että haluaa nimenomaan AMK-tason koulutuksen. Olen kuullut aika jakautuneita mielipiteitä tästä asiasta. Kumpaa reittiä suosittelette?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suoraan lähihoitajakoulutuksesta suoraan sh:ksi opiskelleena suosittelisin sairaanhoitajaksi aikovalle amista. Valmistuin itse puoli vuotta omaa vuosikurssiani aikaisemmin, ja silti sain tutkinnon pakettiin ilman kiirettä.  Myöskin kaksoistutkinto kannattaa pitää mielessä, se avaa aina useampia ovia..

Itse olin jo peruskoulussa varma jotta minusta tulee sairaanhoitaja. En usko jotta olisin päässyt amkkiin (ainakaan ensimmäisellä yrityksellä) ilman lähihoitajakoulutusta. Keskiarvoni oli ylästeelta päästessä 8,4 ja jouduin sen eteen tekemään  töitä- motivaatiota esim. matematiikkaan ja kieliin ei ollut, ja ne tuottivat hankaluuksia. Koen jotta amiksessa sain sopivalla työmäärällä hyvät paperit, lukiossa olisi ollut enemmän haastetta. Mutta tiedän silti  että tämä oli oikea polku minulle. 

Vierailija
82/86 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavoitteena AMK, niin amis. Jos taas yliopisto, niin lukio. Olen kuullut monien lukiopohjaisten AMK-opiskelijoiden harmittelevan sitä, etteivät menneet amikseen, sillä silloin heillä olisi jo alan perustiedot hallussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee tämä luulo, että insinöörimatikka perustuu lukion pitkään matikkaan? Itse olen amk-insinööri ja vähintään 75 % oli lukion matikan kertausta ja epäilen, että siihen loppuosaan mahtuu asioita, joita olin vain unohtanut. Olin lukiossa matikassa hyvä, joten insinöörimatikka oli leikinlaskua, täysiä pisteitä sillä, että tein vain tehtävät ja niihin ei koskaan mennyt kuin hetki. Eikä fysiikkakaan kovin ihmeellistä ollut. Ryhmässäni oli ainakin viisi amispohjaista, jotka saivat myös helposti täysiä tai lähes täysiä pisteitä matikan tenteistä. 

Vierailija
84/86 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä nähty ettei lukiopohjalla olevat työnjohtajat (AMK-inssit) välttämättä tiedä alaistensa töistä mitään eli eivät sitten osaa neuvoa, mutta riippuu alasta kuten sanottu.

Vierailija
85/86 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä asiasta voi olla montaa mieltä, mutta itse pidän kyllä amista parempana vaihtoehtona.

Vierailija
86/86 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että parhaiten AMK sopii keskinkertaisesti lukiossa ja hyvin/erinomaisesti amiksessa menestyneille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi