Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsinkielinen vs. suomenkielinen pk ja koulu

Vierailija
21.06.2016 |

Lapsen koti on suomenruotsalainen ja kotona puhutaan lapselle vain ruotsia. Suomea lapselle puhuvat vain tuttavaperheet. Lapsen vanhemmat ovat oppineet suomenkielen vasta aikuisiällä kovien opiskeluvaikeuksien kautta. Lapsen halutaan oppivan kumpaakin kieltä. Riittääkö vapaa-ajalla törmätty suomenkieli varmistamaan myös sen oppimisen jos päiväkodin ja koulun käy ruotsiksi? Jääkö ruotsinkielentaito heikoksi jos sitä oppii vain kotona vanhempien kanssa jos menee suomenkielisiin ryhmiin? Asuinpaikkakunta on periaatteessa kaksikielinen mutta pääosin kaikki käyttävät suomea.

Mitä itse tekisit? Perustele kommentteihin, ja jos jollain on vastaavasta tilanteesta kokemusta niin kuulisin mielelläni.

Ruotsinkielinen vs. suomenkielinen pk ja koulu

Vaihtoehdot

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absolut till en svensk skola! Undervisningen i finska tenderar att börja på tredje årskursen. Före det kunde hen som sagt ha ett hobby där hen är "omringad" av det finska språket. Det kunde visst också hjälpa om hen kollade på filmer på finska?

Det finska språket lär man sig nog, känner många finlandssvenskar som kommer från enspråkigt svenska familjer men talar trots det alldeles flytande finska.

Hoppas detta var till hjälp!

Vierailija
22/41 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa Ruotsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei olen itse ruotsalainen sekä suomalainen joka on pienenä muuttanut perheen kanssa suomeen tulholmasta. Kotona ollaan puhuttu ruotsia ja koulussa myös. Isovanhempani ja muut sukulaiseni ovat puhunut minulle suomea, ja suurin osa harrastukseni on ollut suomeksi. Olen kokenut tämän hyväksi balanssiksi. Koska äidinkieleni on ruotsi niin olen iloinen että kävin ruotsinkielistä koulua koska tuntuisi hasdulta jos toinen kieleni olisi vahvempi kuin äidinkieleni. Ja olen myös huomannut että koulutus on ruotsinkielisissä kouluissa parempaa ku suomenkielisissä. Joten myös sen takia suosittelen ruotsinkielistä koulua.

Itse olen ollut innokas oppimaan suomea ja aina halunnut että se minulta taipuu hyvin, niin sehän myös riippuu lapsesta miten innokas hän on oppimaan kieltä.

Vierailija
24/41 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi suomenkielen oppii varmasti kavereilta. Ehdottomasti ruotsinkieliseen kouluun.

Joo kavereiltahan sen oppii. Miksi sitä äidinkieltä sitten opetetaan jos kavereilta oppii yhtä hyvin

Vierailija
25/41 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei olen itse ruotsalainen sekä suomalainen joka on pienenä muuttanut perheen kanssa suomeen tulholmasta. Kotona ollaan puhuttu ruotsia ja koulussa myös. Isovanhempani ja muut sukulaiseni ovat puhunut minulle suomea, ja suurin osa harrastukseni on ollut suomeksi. Olen kokenut tämän hyväksi balanssiksi. Koska äidinkieleni on ruotsi niin olen iloinen että kävin ruotsinkielistä koulua koska tuntuisi hasdulta jos toinen kieleni olisi vahvempi kuin äidinkieleni. Ja olen myös huomannut että koulutus on ruotsinkielisissä kouluissa parempaa ku suomenkielisissä. Joten myös sen takia suosittelen ruotsinkielistä koulua.

Itse olen ollut innokas oppimaan suomea ja aina halunnut että se minulta taipuu hyvin, niin sehän myös riippuu lapsesta miten innokas hän on oppimaan kieltä.

Tuolla työnäytteellä et saa ammattia jossa pitää tuottaa järjellistä tekstiä suomeksi.

Vierailija
26/41 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulutus on parempaa ruotsinkielisissä kouluissa niin miksi sitten Pisa-testien mukaan ruotsinkieliset ovat suomenkielisiä huonompia?

Vierailija
27/41 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona puhutaan vain ruotsia ja käy ruotsinkielisen päiväkodin/koulun, niin aika monilla jää suomen kieli heikoksi... Ei anna kovin ammattimaista kuvaa työelämässä, jos kirjoittaa suomea huonosti. Eli kielikylpypäiväkoti suomeksi vähintään, ennen ruotsinkielisen koulun aloittamista.

Vierailija
28/41 |
21.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin ruotsinkielistä koulua Ruotsissa.

Vierailija
29/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn ihan aidosta mielenkiinnosta: miksi Ap et ole itse alusta alkaen puhunut lapsille suomea? Koetko ettet osaa sitä riittävän hyvin?

Vierailija
30/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kotona kerran puhutte ruotsia minä ainakin laittaisin lapset suomenkieliseen kouluun, tällätavoin lapsista voi tulla oikeasti kaksikielisiä. Miten lapsi muka suomea oppisi puhumaan jos kotona, koulussa ja kavereiden kanssa puhutaan kaikkialla ruotsia? Lähes aina lapsen kaveripiiri kuitenkin koostuu luokkakavereista joten kavereiden kanssa puhuttu kieli olisi myös ruotsi. 

Tämä on juuri se tapa, jolla aito kaksikielisyys ei tapahdu.

Ruotsinkielisen lapsen on käytävä koulunsa ruotsiksi, jotta ruotsin kielen taito pysyy hyvänä. Suomenkielisissä kouluissa ruotsin kielen taidot jäävät auttamattoman vajaiksi. Ruotsin kielen opetus ei tue lapsen äidinkielen tasoa eikä taitoja, eli ne todennäköisesti vain taantuisivat. Suomenkielisissä kouluissa annettava ruotsin opetus ei ole riittävää ruotsinkielisille lapsille. Kun taidot eivät kehity, voi lapsi lakata käyttämästä kieltä ja siirtyä käyttämään pelkkää suomen kieltä.

Ruotsinkielisissä kouluissa annetaan opetusta äidinkielenomaisessa suomessa, eli oppiaine on suunnattu kaksikielisille oppilaille. Tällaista ainetta ei suomenkielisissä kouluissa ole.

Voidaan tietenkin pohtia sitäkin, että ovatko perhe ja kaverit riittävä tuki kielenoppimiseen ja kielitaitojen syventämiseen. Äidinkielellä on kuitenkin suuri merkitys ja sen merkityksen tukeminen ei toteudu ruotsinkielisillä oppilailla suomenkielisissä kouluissa.

Vierailija
31/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan aidosta mielenkiinnosta: miksi Ap et ole itse alusta alkaen puhunut lapsille suomea? Koetko ettet osaa sitä riittävän hyvin?

Tietenkin jokainen puhuu lapsilleen omaa äidinkieltään. Ihan älytön kysymys.

Ap. Minusta valinta on paljon kiinni myös siitä, missä asutte. Pk-seudulla laittsisin ehdottomasti ruotsinkieliseen kouluun, monilla paikkakunnilla suomen opiskelu on aikaistettu tokalta luokalta alkavaksi.

Mulla on kaksikieliset lapset ja ihan itsestään selvää, että ovat ruotsinkielisessä koulussa. Oppivat suomen pääkaupunkiseudulla joka tapauksessa. Nyt ruotsinkielestä tulee aito ja elävä. Oppivat myös suomenruotsalaista kulttuuria ja uskon myös, että kaverisuhteetkin kantavat loppuelämän. Silläkin on väliä, kenet tuntee.

Vierailija
32/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ensinnäkään ole ruotsinkielisiä kouluja, ne on suomenruotsalaiskielisiä. Aidossa ruotsinruotsissa ja suomenruotsissa käytetään eri sanojakin, ei ihme että ruotsinruotsalaiset nauraa suomenruotsalaisille koska suomenruotsi kuulostaa halvalle parodialle.

Vierailija
33/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mieluummin opettaa lapselle kunnon suomen kieli kuin sitä kammottavan juntin kuuloista sekundaruotsia.

Tai lähettää lapsi Ruotsin puolelle sisäoppilaitokseen.

Vierailija
34/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kotona kerran puhutte ruotsia minä ainakin laittaisin lapset suomenkieliseen kouluun, tällätavoin lapsista voi tulla oikeasti kaksikielisiä. Miten lapsi muka suomea oppisi puhumaan jos kotona, koulussa ja kavereiden kanssa puhutaan kaikkialla ruotsia? Lähes aina lapsen kaveripiiri kuitenkin koostuu luokkakavereista joten kavereiden kanssa puhuttu kieli olisi myös ruotsi. 

Tämä on juuri se tapa, jolla aito kaksikielisyys ei tapahdu.

Ruotsinkielisen lapsen on käytävä koulunsa ruotsiksi, jotta ruotsin kielen taito pysyy hyvänä. Suomenkielisissä kouluissa ruotsin kielen taidot jäävät auttamattoman vajaiksi. Ruotsin kielen opetus ei tue lapsen äidinkielen tasoa eikä taitoja, eli ne todennäköisesti vain taantuisivat. Suomenkielisissä kouluissa annettava ruotsin opetus ei ole riittävää ruotsinkielisille lapsille. Kun taidot eivät kehity, voi lapsi lakata käyttämästä kieltä ja siirtyä käyttämään pelkkää suomen kieltä.

Ruotsinkielisissä kouluissa annetaan opetusta äidinkielenomaisessa suomessa, eli oppiaine on suunnattu kaksikielisille oppilaille. Tällaista ainetta ei suomenkielisissä kouluissa ole.

Voidaan tietenkin pohtia sitäkin, että ovatko perhe ja kaverit riittävä tuki kielenoppimiseen ja kielitaitojen syventämiseen. Äidinkielellä on kuitenkin suuri merkitys ja sen merkityksen tukeminen ei toteudu ruotsinkielisillä oppilailla suomenkielisissä kouluissa.

Sehän olisi juuri tavoiteltavaakin, että siirrytään kokonaan suomen kieleen jossain vaiheessa.

Vierailija
35/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla. Jos haluat ruotsia, muuta ruotsiin. Ei ole mitään rakettitiedettä.

Vierailija
36/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulutus on parempaa ruotsinkielisissä kouluissa niin miksi sitten Pisa-testien mukaan ruotsinkieliset ovat suomenkielisiä huonompia?

Osa syynä tähän ovat ruotsinkielisten koulujen suomenkieliset oppilaat. Eli kun vanhemmat laittavat kaksikieliset lapsensa, joilla on vahvempi suomen kieli, ruotsinkieliseen kouluun ja olettavat koulun taikovan lapsille myös vahvan ruotsin kielen.

Ruotsinkielisissä kouluissa on älyttömän paljon kaksikielisiä oppilaita, jotka eivät hallitse ruotsin kieltä tarpeeksi hyvin pystyäkseen opiskelemaan sillä kielellä. Koska opettajat joutuvat tunneilla jatkuvasti tukemaan kaksikielisiä oppilaita, syö se aikaa kaikelta muulta opettamiselta.

Ruotsinkielisissä kouluissa ei myöskään ole mitään erityisluokkia kaksikielisille eikä maahanmuuttajille. Suomenkielisissä kouluissa Pisa-testiin ei yleensä osallistu kuin suomenkieliset "normaaliluokkalla" olevat oppilaat eli maahanmuuttaja-ryhmät eivät tee testiä. Oliko se nyt niin, että 2010 vuonna tehdyssä pisakokeessa suomenkielisten koulujen oppilaista vain 4% olivat sellaisia, joiden äidinkieli ei ollut suomi eikä ruotsi.

Eli syy heikompaan tulokseen on suurimmaksi osaksi oppilaissa. Ruotsinkielississä kouluissa on ryhmäkoot usein pienempiä ja joillakin vanhemmilla elää joku vahva usko, että ruotsinkieliset koulut olisivat jotain eliittikouluja. Siksi suomenkieliset perheet ovat alkaneet suosia niitä, vaikka lapsella itsellään ei kielitaito riitä koulussa opiskeluun, myöskään vanhemmilta ei kotona saa tukea, sillä hekään eivät usein osaa kieltä.

Suomenkielisten lasten osuus on hurjassa nousussa ruotsinkielisissä kouluissa. Toki lapsen äidinkieli voi olla muukin kuin ruotsi, mutta lapsella tulisi olla äidinkielenomaiset taidot ruotsissa, jotta hän pärjäisi koulussa, jossa myös opetus on ruotsiksi.

Vierailija
37/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun.

Suomen oppii ympäristöstään. Vaikka aikuisiälläkin. Tulevaisuuden Suomi on niin monikielinen, että lievä korostus (varsinkaan suomenruotsalainen korostus) tai lievät taivutusvirheet eivät todellakaan haittaa.

Suomenkielinen päiväkoti ja ruotsinkielinen koulu olisi kait vaihtoehto. Mutta siinä tapauksessa lapsi joutuisi koulua aloittaessaan vaihtamaan mahdollisesti kaikki kaverinsa. Usein niin tapahtuu muutenkin, että päiväkotikaverit eivät tule samalle luokalle. Ja valinnat tehneet koulun aikuiset perustelevat asiaa, että siinä iässä lapsi muodostaa helposti uusia kaverisuhteita. Ehkä niin onkin. Itse en kuitenkaan ole pahoillani, kun nuoremman lapseni päiväkotikaverit aloittavat syksyllä samalla luokalla koulussa.

Vierailija
38/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ensinnäkään ole ruotsinkielisiä kouluja, ne on suomenruotsalaiskielisiä. Aidossa ruotsinruotsissa ja suomenruotsissa käytetään eri sanojakin, ei ihme että ruotsinruotsalaiset nauraa suomenruotsalaisille koska suomenruotsi kuulostaa halvalle parodialle.

Suomenruotsi on yksi ruotsin murteista, sitä ei siis lasketa omaksi kieliksi. Kieli muuttuu ja elää, tässä tapauksessa suomenruotsi on ottanut paljon vaikutteita ympäristöstään, suomesta. Muu ruotsi on yhdellä mantereella ja on siksi alttiimpi yhdenmukaisuudelle ja muutoksille.

Vertaa nyt vaikka englantia. Se ei ole sama Kanadassa, Yhdysvalloissa eikä Iso-Britanniassa. Jenkit nauraa briteille erilaisesta ääntämisestä, juuri niin kuin sinä kerroit kuinka ruotsalaiset nauravat suomenruotsille. Samma sak. Se ei silti yhtään tee näistä muilta osin erilaisia, kielioppi on sama ja näin ollen ovat yhtä kieltä.

Kyllähän suomalaisetkin vitsailevat omille murteilleensa. Savonmurre se vasta hauska onkin ja kuinka monta vitsiä sitä Turun murteesta olikaan?

Vierailija
39/41 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen suomenkielinen ja mies pk-seudun suomenruotsalainen, eli kaksikielinen. Puhumme keskenämme suomea ja mies puhuu lapsille ruotsia. Lapset menivät/menevät ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun .Jos olisivat menneet suomenkieliseen, niin ruotsi olisi jäänyt hyvin heikoksi.

Vierailija
40/41 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavaperhe teki niin, että lapset olivat suomenkielisessä päiväkodissa, mutta eskari ja koulu ruotsiksi. Näin halusivat varmistaa, että lapset oppivat kuulostamaan suomea puhuessaan "oikeilta suomalaisilta"

Olivat ruotsinkielinen perhe, asuivat kaksikielisessä kunnassa.

Mun mielestä toi oli ihan fiksusti tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä