Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä on jo kaksi lasta, 4 v ja 1 v. Tuntuu että se kolmas puuttuu, vaikka kaikki järkiperusteet varmaan sanookin että kaksi on riittävä määrä.

Miten teillä kolmas lapsi sekoitti pakkaa?

• ylös 8
  • alas 8

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Lähtisin miettimään siltä pohjalta oletteko valmiita kolmanteen lapseen jos hän on jotenkin erityinen. Miettisin jokaisen lapsen sillä perusteella. Meille tuli näin ajateltuna kaksi lasta ja vasektomia.

• ylös 27
  • alas 2
Vierailija

Mietin joskus samaa, mutta jätimme lapsimäärän 2:een. Oman jaksamiseni takia olen ollut tyytyväinen, koska vuosi vuodelta mies on osallistunut lastenhoitoon ja kodinhoitoon yhä vähemmän. Lisäksi nuoremmalle lapselle puhkesi 2,5-vuotiaana pitkäaikainen sairaus. Olen ollut väsynyt näinkin niin mitä sitten 3:n kanssa...

Ei sillä, joillekin sopii varmasti. :)

• ylös 30
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä kolmas täytti nyt vuoden. Vauva-aika ei ole ikinä ollut näin helppoa, vauva oli alusta asti niin ihastunut isosisaruksiin ettei kaipanut äidin huomiota samalla tavalla kuin ne isommat aikoinaan.
Nuorin on myös oppinut konttaamaan ja kävelemään nopeammin kuin isosisaruksensa.
Tällä hetkellä budjetissa ei juurikaan huomaa kolmatta, jokaiselle kyllä tili johon siirretään 50e/kk jotta sitten kun ovat teinejä ja vaativat enemmän niin löytyy sitten kännykkärahaa yms.
Meille kolmas oli vähän vahinko, tuli kortsusta huolimatta, mutta ei kyllä harmita yhtään =)

• ylös 26
  • alas 4
Vierailija

Samaa mietin, isommat jo 12&11, jokohan on myöhäistä... Itse 32, mutta tottunut jo helppoon elämään. Mies haluaisi vauvan.

• ylös 12
  • alas 1

Minun kolmas joka on tyttö. Sopi hyvin meidän sekopäiseen perhe-elämään. Nyt puolivuotiaana pälpättää vauva kielellä ja potkii kovaa vauhtia potkutuolissa eteenpäin. Suosittelen kolmatta kun lapset on elämän suola ja hienoa katsella kun kasvaa isoksi. Lapsen lapsia odotellessa vaikka siihen menee vielä toistakymmentä vuotta

No more Mr Nice guy

• ylös 9
  • alas 12
Vierailija

Minusta kolmatta lasta ei pidä tehdä tunnepohjalta vaan järkipohjalta. Onko taloudellisesti varaa kolmanteen? Kolme teiniä vaatii valtavasti resursseja, niin henkisiä kuin taloudellisiakin. On tärkeää mieltää, että lapset ovat vauvoja ja taaperoita vain hyvin lyhyen aikaa ja että kolmen lapsen harrastuskuskaukst ja -maksut voivat olla varsin suuria.

Itse tekisin kolmannen vasta, kun kaksi muuta ovat jo koulussa. Silloin on jo jotain mielikuvaa vaatemausta ja koululaisen tarpeista eikä se teini-ikä iskisi päälle kaikilla kolmella yhtä aikaa.

• ylös 37
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lähtisin miettimään siltä pohjalta oletteko valmiita kolmanteen lapseen jos hän on jotenkin erityinen. Miettisin jokaisen lapsen sillä perusteella. Meille tuli näin ajateltuna kaksi lasta ja vasektomia.

Tai jaksaisiko hoitaa kolme lasta yksin, elämästä kun ei koskaan tiedä.

• ylös 32
  • alas 2
Vierailija

Nyt kesälomaa suunnitellessa olen huomannut, että ihan kaikki tarjoukset ja kohteet ovat perushinnaltaan mitoitettu kaksi- jopa yksilapsisille perheille. Siis ihan kotimaassakin: hotellit, kylpylät, ruotsinlaivat, huvipuistot. Se kolmas lapsi voi tulla yllättävän kalliiksi.

• ylös 27
  • alas 0
ap..

Taloudellisesti kyllä pystytään elättämään kolme lasta, toki se vaatisi tietyistä asioita luopumista (esim. kahdelle pystymme varmasti hankkimaan omat huoneet, kolmelle todennäköisesti ei). Säästötilit meilläkin on jo olemassa niitä tulevia teini-iän hankintoja varten.. Lisäksi meillä on kyllä taloudellisesti osallistuvat isovanhemmat, toki heidän varaan ei asiaa voi laskea. Mutta sen ansiosta meillä jää jo nyt enemmän rahaa säästöön.

Meillä taas miehestä on vasta kuopuksen myötä kuoriutunut enemmän osallistuva ja sellainen itsevarma isä. Esikoinenhan me saatiin melko nuorella iällä, 23v ja 24 v..

Tietysti kahden kanssa on helpompaa ja halvempaa kuin kolmen kanssa, vaikka asiaa miten pyörittelisi. Mutta eihän kaikkea voi rahassa ja vaivassa pelkästään mitata...

Jos ihanteellisesti kävisi, kolmas saisi tulla niihin aikoihin kun esikoinen menee eskariin/kouluun. Voisin olla kotona kun esikoinen aloittaa koulun, keskimmäinen saisi olla liki eskariin saakka kotihoidossa ja ei tulisi sitten montaa päällekkäistä päivähoitomaksuakaan kun pienin menisi päivähoitoon. Toisaalta minun kotiäitivuodet venähtäisi kuudesta yhdeksään, mutta sen uhrauksen olen valmis tekemään lasteni vuoksi.

• ylös 22
  • alas 3
Vierailija

Meillä kannatti ehdottomasti. Samalla tavalla oli aika pienet ikäerot, ja pari vuotta oli suht raskasta. Mutta nyt ovat mieletön "tiimi"! En ikinä vaihtaisi pois, elämän paras päätös.

• ylös 10
  • alas 2
Vierailija

Meillä kolmas on ollut helpoin lapsi ja isoveljien lellikki. Neljättä kyllä ei tule missään nimessä, joten kyllä sen tietää kun lapsiluku on täynnä;-)

Vierailija

Kolmas lapsi jotenkin täydensi meidän perheen. Nyt tuntuu että kaikki on kohdallaan.

Rahaa tietysti menee, mutta sekin on aika paljon asenteesta kiinni. Isovanhemmat auttaa harrastusten maksamisessa ja muuta pientä. Mut kokonaisuudessaan kolmessa lapsessa on tosi paljon etuja. Vanhin on jo sen verran iso, että auttaa pienimmän kanssa jne.

Ja onhan se ihanaa kun on talo täynnä elämää, sisaruksista on seuraa toisilleen ja heillä on omia yhteisiä juttuja. Meidän perhe on nyt mun mielestä täydellinen. :-)

• ylös 12
  • alas 7
Vierailija

Kolmas vauva oli meillä hurjan vaativa ja vilkas, mutta niiiin onnellinen olen hänestä! Maailman paras yllätys! Ikäerot kaikilla alle 2v ja tohinaa riittää. Kaikille ei sovi, mutta jos kestät kaaosta ja haluat leikkiä, kokata, sylitellä ja pyykätä ennemmin kuin esim ottaa omaa aikaa niin suosittelen! Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että jos hankit kolmannen niin varaudu siihen, että lapsiin menee ns. kaikki energia ja jos jotain jää yli niin se on harvinaista bonusta - ja että tämä on sulle ookoo:)

Vierailija

Me tehtiin pitkän harkinnan jälkeen vielä kolmas. Voin sanoa että oli tosi hyvä päätös. Kotona on vilskettä, mutta juuri sitä toisaalta rakastan. Sisaruksilla on mahtava turvaverkko toisistaan, jo nyt päiväkoti ja kouluikäisinä.

Minusta on just mahtavaa, kun meidän perhe on tämän kokoinen. Kahden lapsen kanssa vaikkapa mökkireissut alkoi pian tuntua tylsiltä, mutta nyt on paljon kivempaa kun on porukkaa omastakin takaa.:-)

Me tehdään paljon asioita koko perheen kesken, vaelletaan, pelaillaan tai veneillään. Isistä on kiva kun on pikkumies mukana hänenkin hommissa. Meillä siis kaksi vanhempaa tyttöä ja nuorin poika.

Suosittelen ehdottomasti että kannattaa tehdä vielä kolmas jos voi ja jaksaa.

• ylös 11
  • alas 7
Vierailija

ap.. kirjoitti:
Taloudellisesti kyllä pystytään elättämään kolme lasta, toki se vaatisi tietyistä asioita luopumista (esim. kahdelle pystymme varmasti hankkimaan omat huoneet, kolmelle todennäköisesti ei). Säästötilit meilläkin on jo olemassa niitä tulevia teini-iän hankintoja varten.. Lisäksi meillä on kyllä taloudellisesti osallistuvat isovanhemmat, toki heidän varaan ei asiaa voi laskea. Mutta sen ansiosta meillä jää jo nyt enemmän rahaa säästöön.

Meillä taas miehestä on vasta kuopuksen myötä kuoriutunut enemmän osallistuva ja sellainen itsevarma isä. Esikoinenhan me saatiin melko nuorella iällä, 23v ja 24 v..

Tietysti kahden kanssa on helpompaa ja halvempaa kuin kolmen kanssa, vaikka asiaa miten pyörittelisi. Mutta eihän kaikkea voi rahassa ja vaivassa pelkästään mitata...

Jos ihanteellisesti kävisi, kolmas saisi tulla niihin aikoihin kun esikoinen menee eskariin/kouluun. Voisin olla kotona kun esikoinen aloittaa koulun, keskimmäinen saisi olla liki eskariin saakka kotihoidossa ja ei tulisi sitten montaa päällekkäistä päivähoitomaksuakaan kun pienin menisi päivähoitoon. Toisaalta minun kotiäitivuodet venähtäisi kuudesta yhdeksään, mutta sen uhrauksen olen valmis tekemään lasteni vuoksi.

Meinasin vastata että älkää tehkö mutta kun luin tuon kirjoituksesi niin tulin toisiin ajatuksiin. Kun kerran taloutenne on kunnossa, isovanhemmatkin tukena ja tarkoitus tehdä se kolmas siinä vaiheessa kun kahden ekan kanssa pitää olla koulunkäyntiä aloittelemassa niin olette juuri samalla tavalla asioita organisoiva kuin minäkin. Tehkää ihmeessä, tämä maa tarvitsee tuollaisia vanhempia, ei niitä, jotka tarvitsevat tukia ja tukea ammattiauttajilta.

• ylös 22
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuota miksi pitäisi valmiiksi ajatella pohjalta että jotain ongelmia tulee? On kuitenkin alle 2% luokkaa mahdollisuus että lapsi on vammainen. Päätätkö lomareissusikin siltä pohjalta että voi tulla lento-onnettomuus?

Minä lähtisin siltä pohjalta, että haluanko 98% todennäköisyydellä täydellisen, ihanan oman lapsen.

• ylös 12
  • alas 15
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, isommat jo 12&11, jokohan on myöhäistä... Itse 32, mutta tottunut jo helppoon elämään. Mies haluaisi vauvan.

Meillä oli sama, pohdittiin iltatähteä. Kun se lopulta pitkän yrittämisen jälkeen saatiin, se oli kun olisi saanut ekan vauvan. Hurahdettiin ihan täysin. Se vauvavuosi oli ihanin mitä minulla on ollut, oli jotenkin rennompi ja isommat lapset oli kanssa innoissaan pikkuisesta.

Eli täältä vain kannustusta. Kun isommat on jo koululaisia, se yksi vauva tai pikkulapsi ei ole todellakaan raskas. Ei ainakaan meillä ollut. Paremminkin se on juuri meidän ihana lemmikki, jota ilman talo tuntuisi nykyisin aivan tyhjältä. Onnea yritykselle, jos siltä tuntuu!

• ylös 14
  • alas 2

Sivut