Vierailija

Olen jo käynyt sen luona monta kuukautta ja oon kertonut tietyistä oireista ja oloista eikä se tunnu tajuavan.
Luulis että terapeutti vähintään tajuais ja tietäisi aika paljon.
Eli ei yhtään kiva kun joudun sitä melkein opettamaan.
Mun on vaikea uskoa että se olis kouluttautunu siten kun nettisivullaan mainitsee.

• ylös 3
  • alas 11

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Kysy siltä, sillä on velvollisuus kertoa se sinulle.

Minun yksi kaverini on psykologi (sekä psykologian tohtori ja terapeutti) ja hänellä on nuo kaikki tutkintotodistukset vastaanottonsa seinällä. Ei kerskuakseen vaan koska ihmiset välillä aina kyselevät koulutuksista niin voivat sitten todeta hänen puhuvan totta.

• ylös 12
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minun yksi kaverini on psykologi (sekä psykologian tohtori ja terapeutti) ja hänellä on nuo kaikki tutkintotodistukset vastaanottonsa seinällä. Ei kerskuakseen vaan koska ihmiset välillä aina kyselevät koulutuksista niin voivat sitten todeta hänen puhuvan totta.

Joopa joo, ehkä jenkeissä/jenkkielokuvissa. Suomessa on Valvira. Kyllähän internetin aikana voi muutenkin tulostella seinälleen vaikka mitä muropakettitutkintotodistuksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eipä ole vaikeaa. Kirjoita nimi Valviraan. Siellä ne valvovat.

Oon katsonu sieltä jo.
Lisäkoulutuksia ei siellä ehkä näy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, ehkä jenkeissä/jenkkielokuvissa. Suomessa on Valvira. Kyllähän internetin aikana voi muutenkin tulostella seinälleen vaikka mitä muropakettitutkintotodistuksia.

Ei ole Jenkeissä vaan ihan Keski-Euroopassa tämä kaveri vastaanottoineen.

Vierailija

Ongelma on että pelkkä terapeutti -nimike ei ole nimikesuojattua ammattinimike (, kuten ravitsemusterapuetti tai psykoterapeutti) jonka oikeuden käyttää myöntää Valvira.  Tai jonka harjoittamiseen liittyviä oikeuksia Valvira valvoisi; siten on mahdollista terapeuttsisi ei ole oikea terapeutti, vaan joku puoskari / "valterapeutti" .

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Terapeutin nimikettä voi käyttää kuka tahansa, ei ole ns. suojattu ammattinimi.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Mitä luulet, että terapeutin pitäisi "tajuta"? Siis että "aa, olet maaninen ja passiivinen, ootas kun näpäytän nyt sormiani kun tajuan, mikä sinua vaivaa ja sitten paranet."

Varsinkin jos olet ihan alkuvaiheessa, niin se on sellasta monologia. Sulla pitää itselläsi olla motivaatio puhua asioista ja yrittää saada niihin selkoa. Terapeutti voi ohjata sinua oikeisiin suuntiin, mutta ei se koskaan tule "tajuamaan" jotain ylimaallista, joka sinut parantaa. Olet hyvin pitkän polun alussa. Hyvässä alussa.

• ylös 19
  • alas 2
Vierailija

Eräs psykoterapeutin koulutusta tarjoava koulu on ollut Ylen ja Suomen Kuvalehden tutkivan journalismin juttujen kohteena, koska koulutus ei ilmoitusten mukaan täytä kaikkia vaadittavia kriteereitä. Vaikka onkin Valviran hyväksymä.

Googlella löytyy lisätietoa. Itse tajusin ottaa asioista selvää, kun kävin psykoterapeutilla joka koulutuksestaan huolimatta vaikutti himskatin epäpätevältä ja paljastui että oli kouluttautunut juuri tuolla.

Vierailija

"Oon katsonu sieltä jo.Lisäkoulutuksia ei siellä ehkä näy" - Ihan uteliaisuudesta, mikä "terpeuttisi" on sitten pohjakoulutukseltaan... Ovatko nekin yhtä epämääräsiä, vai antavatko ne viitetttä siitä, että hän on sentään jotain joskus opiskellut; siis muuallakin kuin vain googlella etsinyt hienolsta kuullostavia tutkintonimikkkeitä .

Vierailija kirjoitti:
Eräs psykoterapeutin koulutusta tarjoava koulu on ollut Ylen ja Suomen Kuvalehden tutkivan journalismin juttujen kohteena, koska koulutus ei ilmoitusten mukaan täytä kaikkia vaadittavia kriteereitä. Vaikka onkin Valviran hyväksymä.

Googlella löytyy lisätietoa. Itse tajusin ottaa asioista selvää, kun kävin psykoterapeutilla joka koulutuksestaan huolimatta vaikutti himskatin epäpätevältä ja paljastui että oli kouluttautunut juuri tuolla.

Jos tarkoitat ratkaisukeskeistä terapiasuuntausta, niin tosiaan niillä oli ongelmia saada koulutetut terapeuttinsa hyväksyttyä ja Valviran kirjoihin (jolloin ammattinimikkeenä on laillistettu psykoterapeutti). Valvira arvioi jokaisen tapauksen erikseen, ja nämä kyseiset terapuetit joutuivat sitten Valviran kanssa tappelemaan, että saivat ammatinharjoittamiseen pätevöittävät oikeudet. Käsittääkseni myöhemmin heistä kaikki (tai ainakin suurin osa) saivat pätevyyden.

Valvira pitää luetteloa laillistetuista psykoterapeuteista ja muista terveydenhoidon alan ammattihenkilöistä. Eli kenet tahansa voi tsekata sieltä, jos vaan nimen tietää. Täältä löytyy:

https://julkiterhikki.valvira.fi/

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä luulet, että terapeutin pitäisi "tajuta"? Siis että "aa, olet maaninen ja passiivinen, ootas kun näpäytän nyt sormiani kun tajuan, mikä sinua vaivaa ja sitten paranet."

Varsinkin jos olet ihan alkuvaiheessa, niin se on sellasta monologia. Sulla pitää itselläsi olla motivaatio puhua asioista ja yrittää saada niihin selkoa. Terapeutti voi ohjata sinua oikeisiin suuntiin, mutta ei se koskaan tule "tajuamaan" jotain ylimaallista, joka sinut parantaa. Olet hyvin pitkän polun alussa. Hyvässä alussa.

Olen jo edistynyt, mutta kyse on mm. erilaisista kehollisista oireista jotka liittyvät asioihini.
Aikoinaan luin kirjallisuudesta mm. näistä oireista mutta terapeutti ei niitä tunnista.
Ehkä en olekaan sopivalla terapeutilla.

Vierailija

Olsi mielenkiintoista tietää, miksi AP:n avausta alapeukutetaan. - Vai väittääkö tai tietääkö joku, mistä tuntee "oikean terapeutin"  -  "valeteraputista"? - Vai onko kyse siitä, että pidätte AP.ta pöhkönä, kun hän ei ennen terapeutille menoaa huomannut tarkistaa Valviran rekisteristä -terapeuttinsa tarkempia taustoja, vaan valitsi hänet kenties jotenkin satunnaisemmin...  

Psykoterapeutin tehtävänä ei ole diagnosoida, vaan yrittää löytää keinoja yhdessä sinun kanssasi sinun ongelmiisi. Jos kaipaat diagnoosia, ne tekee psykiatri. Eli mars psykiatrille selittämään niistä oireistasi. 

Vierailija

No enpä huomannut kertoa että terapeutti on laillistettu terapeutti.
Sen sivuilla on näitä koulutuksia ja yksi niistä on sellainen jonka mukaan hänen pitäisi tietää oireistani mistä oon kertonut.

Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:
Psykoterapeutin tehtävänä ei ole diagnosoida, vaan yrittää löytää keinoja yhdessä sinun kanssasi sinun ongelmiisi. Jos kaipaat diagnoosia, ne tekee psykiatri. Eli mars psykiatrille selittämään niistä oireistasi. 

Diagnoosi on jo tehty.

Vierailija

Itse kävin työterveyden kautta terapiassa. Terapeutti möllötti minua ensin vastapäisestä tuolista. Ilahtui sitten, kun kymmenessä minuutissa hoksasin leikkiä terapiaa, kerroin niitä asioita mitä selväti halusi kuulla. Annoin niitä vastauksia mitä terapeutti halusi. Aina kun lähdin terapeuttini loisti kuin naantalin aurinko, oli niin hyvillä mielin edistymisestämme. Noh kaheksan kertaa sai työajalla, työnantajan kustannuksella käydä. Ihan tervetullutta vaihtelua tylsään konttorityöhön. Ensi vuonna sitten uudelleen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.