Yksin

Onko palstalaiset jo valmistelleet suvareihin lähtöä. Itse olen ajatellut käydä vain sunnuntaina päiväseltään kun matkaa alle tunti ko paikalle. Viimevuonna ke-ma, liian pitkä aika asua savipellolla.

• ylös 3
  • alas 4

Kommentit (9)

Vierailija

Menen mieheni kanssa Kansanlähetyspäiville.
Olemme näillä näkymin pe-su. Miehellä on työasioita pe samalla suunnalla.
Ihanaa, saa kuulla hyvää sanaa ja tavata tuttuja. Työesteiden ja pitkän matkan vuoksi jäänyt joskus väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kyllä minullekkin Suviseurat ovat joka vuosi mieluinen tapahtuma. Tulee nimittäin hetkeksi ihana rauha, kun täältä lähtee valtaosa väestöstä Suviseuroihin.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Menossa ollaan, huomenna olis tarkoitus lähteä matkaan. Lapsilla ollut jo viikkoja suviksiin meno ainut puheenaihe, niin kova ikävä heillä. Viime vuonna esikoinen oli kaverinsa myymässä kentällä jäätelöö ja keräämässä roskii ja oottaa kovasti sitä hommaa. :-)

Vierailija

Meille suviseurat on perinne, ei enää niinkään mikään hengellinen tapahtuma. Siellä tavataan oman laajan suvun jäseniä joita ei muuten tule treffattua.

Vierailija

On totta, että lestadiolaisuudessa ja islamissa  on paljon yhteistä vaikka ovatkin ihan eri suunnalla maailmaa läheneet kehittymään. Naiset ja tytöt on alistettu.  islmaissa jopa laikituvassa nainen on vähäarvoisempi, ja suvun miehet kontrolloivat hänen elämäänsä pikkutytöstä lähtien. Kuten huivipakko. Aviomies saa ottaa uusia vaimoja kun ensimäiselle tulee ikää.

Lestadiolaisen naisen on joko suostuttava ehkäisyttömään elämään avioliitossa, otettava vastaan jokainen lapsi vaikka ei itse haluaisi suurta perhettä. Vaihtoehtona on elää yksin vanhanapiikana ilman parisuhdetta tai lähteä liikkeestä, mikä ei varmaan ole helppoa  sellaiselle, joka on vauvasta asti indoktrinoitu elämään siinä yhteisössä ja etenkään jos on itse aidosti kuitenkin uskovainen.

Lestadiolaismiehen asema ei ole sikäli paljon parempi, ku hänen on elätettävä niin monta lasta kuin tulee. Sekselämä voi tästä kärsiä. Miehen ei toisaalta kuitenkaan tarvitse niitä lapsia kantaa eikä synnyttää, ja hän "saa" käydä kodin ulkopuolella työssä perheensä elättääkseen. Lestadioalismiehellä voi olal harrastukai ja hän on apaampi elämään miten tahtoo.

Kaikkineen kummassakin uskonnossa ei ihmisillä ole henkilökohtaista valinnanvapautta eikä valtaa oman elämänsä suhteen. Normaalit länsimaiset ihmisoikeudet eivät siis koske heitä kun he on luovuttaneet vallan uskonnolle.

Säälin heitä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.