Vierailija

Meillä on nyt 4kk ikäinen vauva, joka on syntymästään saakka nukkunut melko vähän. Vähästä nukkumisesta huolimatta ei ole mitenkään itkuinen ja on kokeiltu myös laittaa päivällä useammin nukkumaan, mutta vauva ei nukahda. Sitten kun vauva on oikeasti väsynyt niin nukahtaa muutamassa minuutissa.

En ole huomannut tästä varsinaisesti mitään haittaa olevan, paitsi tietty itse ei pysty pahemmin mitään tekemään, kun se noin tunti tuntuu menevän kun siivillä välillä.

Neuvolasta on sanottu, että vauva on ikäisekseen pienikokoinen. Syntyessään oli 2,1kg ja 44cm ja nyt 4kk ikäisenä 4,3kg ja 55cm. Ja kyllähän hän pieneltä vaikuttaa muihin ikäisiinsä. Kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Syntyi rv 39 eli ei ole keskonen, ainoastaan raskausviikkoihin nähden pieni.

Voiko tuo vähäinen nukkuminen vaikuttaa kasvamiseen? Jos näin on, niin miten vauvan voisi saada nukkumaan enemmän? Ollaan koitettu laittaa päivisin useammin päiväunille ja esim. aamuisin yritetty saada vielä nukahtamaan hetkeksi, mutta turhaan, koska vauva ei ole tunninkaan jälkeen nukahtanut.

Yöllä vauva nukkuu siis vaihtelevasti 6-8tuntia, syö kerran tai kaksi yössä. Aamulla vauva herää viiden ja kuuden välissä. Päivällä nukkuu yleensä kolme kertaa noin tunnin verran.

• ylös 6
  • alas 0

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

No ei vauvaa saa väkisin nukkumaan. Onko selvitetty, ettei vauvalla ole esim. kipuja, joiden takia ei nuku enempää?

Vierailija

Ei meilläkään tuo kuopus (4kk) nuku paljoa. Nukkuu täydet yöunet (6-8h) ja päivällä 2x½h. Ja tuollainen ollut ihan syntymästään lähtien. Perustyytyväinen vauva, kova hymyilemään ja nauramaan.

Vauvoilla on myös ihan erilaisia unentarpeita, ihan kuin aikuisillakin.

• ylös 12
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mulla oli vauvalla sellanen ihme kausi, oisiko ollut juurikin 4-6kk paikkeilla, kun skippasi päikkärit kokonaan! Ei vaan nukkunut päivällä, nukkui yöt sitten 12h tai jopa yli. Eipä se mitään haitannut ja päikkärit tuli taas takas kuvioihin. Toisaalta sanoit, että vauvasi on nukkunut koko ikänsä vähän, mutta jaoinpa kokemukseni :)

Vierailija

Eipä vauvoja kannata verrata siihen ns. Keskiarvo-vauvaan joka nukkuu 18h päivässä. Kaikilla on eri tavat ja jos pärjää tollasella unimäärällä, niin on hyvä ja saa pärjätä :)

Uma

Ymmärrän huolesi. On totta, että unella on merkitystä lapsen kasvuun ja kehitykseen. Ei ole kuitenkaan mitään tuntimäärää paljonko lapsen täytyy vuorokaudessa nukkua. Jos lapsi voi hyvin ja kasvaa omaa tahtiaan, niin huolta ei ole. Sinä olet tietysti äitinä ainoa oikea henkilö arvioimaan onko lapsesi kipeä ja jos näin on lapsesi kyllä osoittaa sen muullakin tavoin kuin nukkumattomuudella. Tsemppiä arkeen! Luota itseesi ja omaan äidinvaistoosi tässä asiassa :)

Vierailija

On ihan normaalia tuo nukkuminen, koska vauvat ovat yksilöitä.

Kasvusta sen sijaan olisin itse huolissani. Imetätkö vai saako korviketta? Paljonko syö päivässä? Yleensä pienikokoisina syntyneet kasvavat muita nopeammin ja saavat ikäisensä kiinni kasvussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kasvusta sen sijaan olisin itse huolissani. Imetätkö vai saako korviketta? Paljonko syö päivässä? Yleensä pienikokoisina syntyneet kasvavat muita nopeammin ja saavat ikäisensä kiinni kasvussa.

Keskosilla on niin, että kasvavat usein alusta saakka hyvin. Aloittajan vauva ei kuitenkaan ole keskonen vaan sga-lapsi eli pieni raskausviikkoihin nähden. Usein nämä sga-lapset kasvavat hitaammin.

Vierailija

Meillä oli vähäuninenvauva. Nyt on 8v, luonteeltaan hyvin rauhallinen poika. Mä tulkitsin vähän nukkumisen niin, että kun on rauhallinen niin ei väsytä itseään niin paljon, toisin kuin levottomampi/menevämpi sisarus.

Vierailija

Meillä esikoinen oli myös tuollainen vähän nukkuva ja nyt 9 v on edelleen samanlainen.

Kokoasiasta kysyisin neuvolassa tarkemmin. Voihan olla että on vaan pieni. Oletteko itse pienikokoisia?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Imetän, mutta olen myös lypsänyt, kun mies on muutaman kerran hoitaa vauvaa, kun mulla ollut menoa. Vauva syö vuorokaudessa 6-7dl, ainakin siis pullosta annettuna. Imettäessä en tiedä määriä, mutta olettaisin, että aika saman verran.

Synnärillä sanottiin vauvan olevan sga lapsi, mutta tuon jälkeen ei sitä ole enää missään mainittu. Googlen kautta löysin mm. sellaisen tiedon, että tuota nimitystä käytetään vauvoista, jotka ovat raskausviikkoihin nähden pieniä.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Unen vähäinen määrä voi vaikuttaa lapsen kasvuun. Alle 6kk ikäisen vauvan tulisi nukkua m. 14h/vrk. Muuten kasvu voi häiriintyä. Nukkuessahan se kasvu tapahtuu.

">https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/ohjeet-ja-tukimateriaal...

Joo, niin sitä sanotaan. Mutta mites pakotat vauvan unille? Unilääkettä? Nuijanukutus?

-kakkonen-

Minäkin kuulisin mielelläni onko jokin keino saada vauva väkisin nukkumaan, kun ei mitenkään vaikuta väsyneeltä eikä nukahda, vaikka yrittäisi nukuttaa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä esikoinen oli myös tuollainen vähän nukkuva ja nyt 9 v on edelleen samanlainen.

Kokoasiasta kysyisin neuvolassa tarkemmin. Voihan olla että on vaan pieni. Oletteko itse pienikokoisia?

Minä olen 164cm pitkä ja mies 195cm, ei siis minusta pienikokoisia. Kummankaan suvussakaan ei ole erityisen pieniä, lyhin 160cm.

ap

Vierailija

Meidän esikoinen (poika) oli myös hyvin vähäuninen. Kaikkeni yritin, mutta kun ei nukkunut, niin ei nukkunut. Nyt 20-vuotiaana on lyhyt (170 cm), mutta normaalisti kehittynyt ja edelleen perheen vähäunisin. Veljensä sijaan nukkui jo vauvana hyvin ja 18-vuotiaana unta riittää edelleen. Pikkuveli myös kasvoi 15 cm pidemmäksi.

Yksilöllinen taitaa siis tuo siis unentarvekin olla, mutta toisaalta tosiasia on, että kasvuhormonia erittyy vain nukkuessa.

Vierailija

Unen määrä voi vaihdella ei kaikki nuku kellon ympäri. Jos ei ole kiukkuisen eikä kivuliaan oloinen niin luulisi saavan riittävästi unta. Omat 2 lasta nukkuivat syntymästä lähtien 12-14h/vrk ja yöaikaan,päikkärit vähäisiä. Pienikokoinenhan vauva on,mutta toisaalta tuplannut painonsa syntymästä ja pituuttakin tullut. Kyllähän ne neuvolassa olisi laitttaneet tarkempiin tutkimuksiin,jos olisi aihetta. Voithan käydä lastenlääkärillä,jos haluat tutkia mistä pienikokoisuus johtuu.

Vierailija

Täällä on kaksi vähäunista pientä vauvaa. Vanhempi on jo kolmen ja ihan normaalisti kehittynyt, pieni toki yhä.
Ainoa millä unta,voi saada lisää, on lisätä virikkeitä päivään. 4 kk kohdalla se tarkoittaa lähinnä kantamista uusiin paikkoihin repussa ja sylissä. Kun alkaa tavoitella leluja, on enemmän tekemistä jossa väsyy ja ehkä nukkuu vähän enemmän.

Vierailija

Jos on noin pieni niin eikö olisi jo aika alkaa kiinteiden maistelu? Jos on nälkä niin ei voi nukkua.

Meillä kuopus oli vähäuninen mutta oli iso vauva ja kova syömäänkin. Poika valvoi vastassyntyneenäkin kevyesti 4-6h ja jopa 8h. Normaali hänestäkin tuli mutta yhä selviää vähillä unilla mutta ruokaa pitää saada tasaiseen tahtiin tai menee hermo. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat