Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Oletko kokeillut? Missä päin maailmaa? Osasitko heti käyttää vessaa oikein? Millaiset vaatteet päälläsi oli ja tuliko niiden kanssa ongelmia?

Jos et tiedä mikä on kyykkyvessa, niin googlaa squat toilet. Kyykkyasentohan on itseasiassa parempi ulostamisen kannalta, sillä suolessa on istumisasennossa mutka, mutta kyykyssä ei. Tästä oli juuri juttuakin jossain.

Itse en ole kokeillut, kun ei ole tullut vastaan. Jotenkin ajattelisin sen olevan hankalaa! Pelkäisin, että pissaan/kakkaan vahingossa housuihini :D En tykkää puskapissallakaan käydä!

• ylös 11
  • alas 12

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Ihmetyttää näiden ihmettely Suomessa jossa puskassa pissaaminen on niin yleistä...

• ylös 40
  • alas 6
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Puskassa on niin usein tullut asioitua, että luulisin tuonkin olevan lastenleikkiä!

• ylös 29
  • alas 2
Vierailija

Turkissa pyöriessä tuli useinkin käytyä. Äkkiä siihen tottuu. Oon asunut Turkissa (turistialueiden ulkopuolella) nyt reilu 4 vuotta.

Huomenna Suomeen "lomalle" :) terkut tutuille :D

• ylös 18
  • alas 2
Vierailija

On tullut käytettyä asuessani Aasiassa. Ootko ap käyny ikinä puskassa kusella teininä juodessasi siideriä? Jos oot ni lisäät kokemukseen suljetun tilan, viemäröinnin ja juoksevan veden. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa.

• ylös 39
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää näiden ihmettely Suomessa jossa puskassa pissaaminen on niin yleistä...

No ei kaikki käy säännöllisesti puskapissalla. Vai olenko muka ainoa? Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen joutunut tekemään niin ehkä kerran tai kaksi, silloinkin ulkomailla.

Ap

• ylös 19
  • alas 4
Vierailija

Kyykkääminen on suolelle paras vaihtoehto tyhjentyä. Meillä on yksi veski kyykkyvessa.

• ylös 15
  • alas 4

Vierailija kirjoitti:

En vaan kykene puskissa käymään, en sitten millään. Mieluummin pidättelen tuskanhiki kasvoilla kuin meen jonnekin pensaaseen kuseksimaan...

A lion never loses sleep over the opinions of sheep.

Aasiassa asuessani ehkä satoja kertoja...Kaikissa mahdollisissa vaatteissa. Maksimekko on ehkä hankalin.

Kysyin kerran japanilaiselta kaverilta, että miksi näitä (länsimaalainen kokee ällöksi, koska roiskuuhan sitä pissaa pitkin...). Heidän mielestään hygienisempi kuin se, että istutaan kaikki paljaalla peballa samalle renkaalle. Mutta Japanissa niitä myös siivotaan kunnolla.

Kiinassa nämä kykkyvessat enemmän sääntö ja ovat ällöjä. Jopa jäähalleissa, joissa on pöntöt, nämä kiipeävät luistimet jalassa seisomaan siihen renkaan päälle. Yleensäkin, jos on pönttö, niin siihen kiivetään seisomaan ja siitä siten kyykkyyn. Istuminen ällöttää heitä...

Pitää aina olla nenäliinoja mukana, kyykkyvessoissa ei paperia tunneta. Muslimimaissa on kuulemma "huljukupit", eli kannut, joihin saa laskettua vettä ja huuhdottua alakerran.

• ylös 18
  • alas 4
Vierailija

No onpas tullut alapeukkuja :D Haluan selventää, että en mitenkään kritisoinut kyykkyvessoja, jos joku sillä perusteella alapeukutti. Minulle ne ovat outoja, sillä olen matkaillut maissa, jossa kyykkyvessat eivät ole yleisiä. Olen kuitenkin kiinnostunut matkustamaan Aasian suuntaan, joten varmaan sellainen tulee joskus vastaan. Kiitos kaikille vastanneille, kertokaahan toki lisää kyykkyvessakokemuksia! :D

Pöntön päälle nouseminen kuulostaa hankalalta ja tapaturmariskialttiilta! Itse en ainakaan uskaltaisi nousta.

Ap

Vierailija

Afrikassa ollessani jouduin käyttämään. Hieman harjoittelua vaati. Hameen kanssa onnistui hyvin mutta otin yleensä pikkarit kokonaan pois koska hankaloittivat pesua.

Vierailija

Minä olen matkoillani käynyt paljon kyykkyvessoissa ja aika usein peräseinä on ollut paskan peitossa.

En ymmärrä, miten ne sinne osuvat.

Vierailija

Perseisetkädet kirjoitti:
Aasiassa asuessani ehkä satoja kertoja...Kaikissa mahdollisissa vaatteissa. Maksimekko on ehkä hankalin.

Kysyin kerran japanilaiselta kaverilta, että miksi näitä (länsimaalainen kokee ällöksi, koska roiskuuhan sitä pissaa pitkin...). Heidän mielestään hygienisempi kuin se, että istutaan kaikki paljaalla peballa samalle renkaalle. Mutta Japanissa niitä myös siivotaan kunnolla.

Japanilainen vaimoni ei ole kyykkyvessaa nähnyt kuin kuvissa, saatikka joutunut sellaisessa käymään. Eivät ne niin tavallinen juttu ole.

Minä taas olen niitä nähnyt liiaksikin. Julkisissa miesten vessoissa noita sotkettuja kaukaloita näkee. En kyllä yrittäisi kyykkiä mokomassa kanootissa. Ellen ensin ota kaikkia housuja kokonaan pois...

Vierailija

Olihan muutama vuosi sitten itärajan rajan ylityspaikkojen lähi huoltamoiden vessoissa kylttejä ettei pytyn rinkulalla saa kyykkiä, siivottomaan kuntoon saa vessan kun siten yrittää tarpeet tehdä.

Usein ihmeteltiinkin miten ihmeessä niin fiinit naiset saivat vessakopit niin ruokottomiksi, selvisihän se, itse on muista Venäjällä törmänneeni kyykkyvessaan, kerran Kreetalla vaeltamassa, jätin väliin kun, jollakin oli köntsät tullut väärään paikkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olihan muutama vuosi sitten itärajan rajan ylityspaikkojen lähi huoltamoiden vessoissa kylttejä ettei pytyn rinkulalla saa kyykkiä, siivottomaan kuntoon saa vessan kun siten yrittää tarpeet tehdä.

Usein ihmeteltiinkin miten ihmeessä niin fiinit naiset saivat vessakopit niin ruokottomiksi, selvisihän se, itse on muista Venäjällä törmänneeni kyykkyvessaan, kerran Kreetalla vaeltamassa, jätin väliin kun, jollakin oli köntsät tullut väärään paikkaan.

Kyllä Euroopassa tuohon kyykkäämällä pöntölle pissimiseen törmää lentoasemilla. Kerran meni elegantin ranskalaisrouvan jälkeen vessaan ja järkytyin: istuinosa ja lattia täynnä pissiroiskeita. Sivistysmaissa kuten Ranskassakin ihan muutama vuosi sitten vielä törmäsin jalanjälkivessaan yhdessä julkisessa toimistorakennuksessa, itään päin mennessä varmasti yleisiä vielä monessa paikassa. Onnistuuhan se pakon edessä muttei kyllä suomalaiselle kivaa ole, kyykkyvessailu. Maastossa valitset itse sopivan paikan ja vaikka näreen josta pitää kiinni, sottaisessa vessassa liukkailla kaakeleilla homma on minusta ällöttävää.

Vierailija

Kyykkyvessat on parhautta! Vuoden ajan tuli käytettyä lähes pelkästään niitä Kiinassa asuessa.  En muista että olisi kertaakaan ollut ongelmia vaatteiden kanssa, mutta paperia pitää kyllä olla aina itsellä mukana.

Vierailija

Minulla oli kotonakin sellainen. Semettilattialla munuaisen muotoinen posliiniallas. Se oli helppo pitää puhtaana ja ei mitään vaikeuksia käyttää. Ei roiskeita tms.  Jossain missä oli pieni reikä vain lattiassa, minulla oli tähtäämis ongelmia. 

Vierailija

Minä käyn joka päivä meidän vessassa "kyykkykakalla". Minulla on jakkara pöntön edessä, jolla saa optimaalisen asennon :) Ja hyvät vaikutukset kyllä huomaa! Ulostaminen on helppoa. Suoli tyhjenee joka päivä hyvin. Peräpukamat ovat ikävä muisto vain. Ei kutivaa peräaukkoa ym kummallisia ongelmia, joihin on nykyisin kaikenlaisia lääkerasvojakin myynnissä.

Asento on tosiaan luonnollinen ihmiselle, koska silloin suolen pää on suorassa eikä mutkalla/rytyssä kuten ap kirjoittikin. Silti suosin kyllä tavallista pönttöä enkä sellaisia mitä ulkomailla näkee.. 

Vierailija

Olen Japanissa asuessani joutunut käyttämään kyykkyvessaa yhden kerran.
Olin raskaana ja niin hirveä pissahätä että en vaan pystynyt pidättelemään kotiin asti. Kokemus ei todellakaan ollut mieleinen.
Koin kyykistymisen vaikeaksi kasvaneen mahan kanssa, ja muutenki epämiellyttäväksi kun lattia oli märkää kenkien alla:(

Yleensä pidän huolen että käyn vessoissa vain paikoissa joissa on myös länsimaisia vessanpönttöjä, tai jos ei ole niin sitten pidättelen vähintään seuraavalle asemalle josta sellainen löytyy.

Usein myös joudun odottamaan vessajonossa pitkän ajan koska useissa japanilaisissa yleiskäymälöissä on puolet kyykkyvessoja ja puolet länsimaisia.
Kyykkyvessan vapautuessa päästän siis takanani odottavan siihen sijastani jos hän haluaa ja itse odotan kunnes seuraava vessanpönttö vapautuu.

Vierailija

Useita kertoja Intiassa asuessani. Valitsen kyllä edelleen länsimaisen vessan jos on vara valita, mutta joskus hätä ei lue lakia.

Mielenkiintoisin oli intialaisessa junassa, joka liikkui. Oli aika haasteellista.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat