Vierailija

Oon tehny näitä ennenkin ja ovat onnistuneet. Mitä nyt tapahtui? :(

Tein taikinan, se ei edes kohonnu vaikka 45min oli leivinliinan alla tiskipöydällä (kuten aina ennenkin). Mulla ei pullataikina oikein koskaan oo kunnolla kohonnu, mutta kuitenki jonku verran ja pullat aina onnistuneet siitä huolimatta vaikka kohoamista ei paljoa tapahtuisikaan.

No aloin kuitenkin tekeen noita pullia, käärin rullaksi, painoin korvat pulliin ja löin pellille. Laitoin pellin uuniin. Puustit ei nousseet uunissakaan ollenkaan, vaan ennemminkin lätsähtivät sivuille päin ja kaiken lisäksi koko leivinpaperi oli täynnä sulaa voita (mitä helvettiä?!). Noin ei oo koskaan käynyt.

Nyt on keittiössä kauhea sotku ja ilman pullia jäin. Vittu kun ottaa päähän. Ei tee mieli kokeilla uudestaan :(

Mikä meni vikaan?

• ylös 24
  • alas 2

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Miten teet pullataikinan, joka ei kohoa? Mulla tulee aina kulhosta yli. Laitathan riittävästi hiivaa ja sokeria? Oikeat lämpötilat? Vaivaatko riittävästi taikinaa?

• ylös 54
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Edelliset ja jäiköhän alustus liian vähäiseksi, kun ainekset eivät sekoittuneet kunnolla taikinaksi (rasva irrallaan)...

Ja toinen on veto, eli ei kai ollut ikkuna auki, kun nostatit?

• ylös 29
  • alas 0
Vierailija

Oliko kaikki ainekset varmasti mukana matkassa? Mummoni sanoi tosin aina , että ukonilmalla ja myrskyllä ei pidä leipoa, en tiedä mikä siinä sitten oli logiikkana ;) Oli kyllä maailman paras leipuri.

• ylös 28
  • alas 0
Vierailija

Mikroaaltouunin sisällä on vedoton paikka taikinan nousta. Ei  mikroa päälle silloin.

• ylös 28
  • alas 0
Vierailija

https://www.myllynparas.fi/reseptit/korvapuustit

Tuolla ohjeella tein ja tuolla ohjeella oon tehny aina.

Neste oli kädenlämpöistä, ei ainakaan liian kuumaa ollut.

Mulla on tuollanen monitoimikone, jolla vatkasin ja vatkasin kyllä kauaa, aivan kuten oon tehny ennenkin. Jauhoja lisäsin vähitellen. Taikina oli kohoamassa tiskipöydällä, eikä mitään ikkunoita missään oo ollu auki.

Oon myös joskus pitäny taikinaa kohoamassa mikrossa mutta ei se siellä ole sen kummemmin kohonnut koskaan. 

En ymmärrä, miksi mun taikina ei kohoa?? Monta helvetin kertaa oon tehny pullataikinan ja koskaan ei oo kohonnu niin että tursuaa kulhosta yli. 

Pullataikina jää mulla aina aika sellaseksi että tarttuu sormiin. Pitäskö lisätä enempi jauhoja? 

Kuinka kauan sitä sitten pitäs vaivata?? Empä oo kellosta seurannu

AP

Vierailija

Käytätkö tuore- vai kuivahiivaa? Mulla kuivahiiva on välillä pilalla, eikä kohota taikinaa.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

No joku ongelma sen hiivan kanssa on, koska hiivahan sen nostattaa. Hiiva syö sokeria ja pieree hiilidioksidia, mistä ne nousemisilmiö tulee. Joko hiivaa on ollut liian vähän tai se on kuollut, tai ainekset eivät ole kunnolla sekoittuneet, niin että hiiva on saanut sokeria syödäkseen. Ilmeisesti jauhojakin on liian vähän, jos taikina on rasvaista ja tarttuvaa.

Onko ainemäärät varmasti oikein?

• ylös 22
  • alas 1
Vierailija

Ainemäärät on oikeat. Jauhoja nyt on ainakin liian vähän, se on selvää, koska tarttuu perkeleesti sormiin. Mutta en oo uskaltanu lisätä jauhoja, ettei sitten taasen tule taikinasta liian kovaa. 

Teen huomenna uudestaan ja kokeilen lisätä jauhoja reippaasti enemmän. 

Tuorehiivaa käytän.

Neste ei tosiaan voinut olla liian kuumaa, ihan kädenlämpöistä oli. Eikö liian kylmäkin neste tapa hiivan? Pitää kokeilla huomenna lämmittää nestettä vielä vähän enempi.

AP

Vierailija

Varsinkin kuivahiiva vaatii omn kokemukseni mukaan reilustikin lämpimämmän veden kuin mitä olisi jos laittaisi vain kädenlämpöistä. Saa olla jopa kuuman puoleista vettä, koska se jäähtyy joka tapauksessa nopeasti kun taikinaa sekoitellaan. Koskaan ei ole hiiva kuollut kuumuudesta. Lisäksi kannattaa taikina kohottaa oikeasti lämpimässä paikassa. Vati altaaseen, jossa on kuumaa vettä pohjalla ja liina päälle.

• ylös 20
  • alas 3
Vierailija

Tee ihan ohjeen mukaan. Maito huonelämmintä, laita hiivaa. sokeria, jauhoja, rumasti kunnon voita, muna. Lämpimässä paikassa anna kohota. Itse teen niin että laitan kolme levyä päälle että tulee lämmintä mutta en lähde siitä mihinkään. Muutama sekunti ja käyn välillä laittamassa lämpöä niin pullataikina nousee. 

Vierailija

Liian kylmä neste ei tapa hiivaa, mutta kohoaminen on silloin selvästi hitaampaa. Sen sijaan vähänkin liian kuuma neste tappaa hiivan täysin. Jos pullat eivät kohonneet lainkaan, niin ei siinä ole oikein muuta mahdollisuutta kuin että joko neste oli liian kuumaa tai sitten olit unohtanut taikinasta sokerin. Kaikki muut mahdolliset selitykset - esim. väärät ainemäärät - kyllä selittäisivät sen, että pullat kohosivat vain vähän, mutta eivät täydellistä kohoamisen puutetta.

Muina kertoina voi kyllä olla niin, että kohotat takinaa liian lyhyen aikaa. Minä annan sen yleensä kohota reilun tunnin.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Mä en tee pullataikinaa ikinä minkään ohjeen mukaan vaan sormituntumalta, suurin piirtein kuin lapsena äidiltä opin.

Mutta olen huomannut, että käytän hiivaa enemmän kuin noissa ohjeissa, varsinkin jos teen erityisen rasvaisen juhlapullataikinan tai just korvapuusteja, joihin lisätään rasvaa leivontavaiheessa. Aina nousee kunnolla. Sanoisin sullekin, että hiivaa enemmän kuin ohje määrää, niin hyvä tulee!

Vierailija

Minkä takia se pelti oli täynnä sulanutta voita? En ymmärrä... Tarkottaako toi, että en vaivannu taikinaa tarpeeksi sen jälkeen kun lisäsin taikinaan pehmeän voin? 

Sokeria oli 2 dl että varmana ainakin tarpeeksi. 

AP

Vierailija

Entä voiko taikinaa vaivata liian kauan, jolloin taikinasta tulee huonoa? Esim. liian kovaa tai ei kohoa tai jotain?

Ja voiko tuon kohoamattomuuden syynä olla se, että taikinassa oli liian vähän niitä jauhoja? 

AP

Vierailija

Jos pelti oli täynnä sulanutta voita, niin selvästikään voi ei ollut sekoittunut muuhun taikinaan tarpeeksi hyvin eli et ollut vaivannut taikinaa tarpeeksi hyvin voin lisäämisen jälkeen. Tämä ei kuitenkaan selitä täydellistä kohoamisen puutetta, ei myöskään liian pieni määrä jauhoja (päinvastoin, taikina kohoaa vähän nopeammin, jos jauhoja on vähän niukasti). Jos taikinassa oli sekä sokeria että hiivaa eikä se kohonnut yhtään, niin ainoa mahdollinen selitys on liian kuuma neste. Miten lämmitit maidon? Jos lämmitit sen mikrossa, niin se saattoi lämmetä epätasaisesti ja osa maidosta olla liian kuumaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.