Vierailija

Kämppis harrastaa kilpaurheilua, opiskelee ammattikorkeassa ja haki lääkikseen tänä keväänä. Opiskelemme ammattikorkeassa samaa alaa. Minä käyn melkein kaikilla tunneilla ja hän kävi keväällä yhdestä kurssista vain yhdellä tunnilla. Kävi tänään tekemässä tentin ja luki siihen tunnin (!) Kysyin miten meni: "Ihan hyvin", kysyin kuinka moneen jätti vastaamatta, niin katsoi hölmistyneenä ja sanoi, että kyllä hän tiesi kaikkiin vastaukset. Miten voi osata kaikki laskut ja kaavat kun ei ole käynyt kurssilla, ei ole kurssin kirjaa, eikä lukenut siihen kuin tunnin. Katsoi vain netistä muistiinpanot.

Kun haki lääkikseen, saattoi esim. matkalla vessasta jääkaapille käydä läpi jotain pitkiä, outoja juttuja englanniksi tosi nopeasti ja ihan omissa maailmoissaan (haki myös ulkomaille.) Teki samaa autossa, ruokakaupassa, kaikkialla. Koko kevät näytti menevän omassa kuplassa. Aloin miettimään, onko hänen opiskelu tehokkaampaa vai onko hän vain fiksumpi? Minä teen paljon enemmän töitä ja ponnisteluja enkä silti pärjää yhtä hyvin. Missä mättää ja onko mitään tehtävissä? Tuo on saanut vain yhden nelosen koko vuonna ja muut vitosia.

• ylös 15
  • alas 1

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Onko lukutekniikka hallussa? Jossain voi olla vika jos käyttää paljon aikaa ja tulokset eivät ole sellaisia mitä tavoittelee.

Kämppis kuulostaa todella älykkäältä, mutta tuhlaat aikaasi verratessasi itseäsi häneen.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Mammapalsta oli hyvä pointti, kämppis ei mammapalstaile vaikka olen monesti ehdottanut. Kaiken kukkuraksi kämppis on urheilullisestikkin lahjakas, kisaa SM-tasolla ja kun ehtii niin ulkomailla. En vaan tajua. Ei kisannut nyt keväällä mutta käytti kuitenkin treenaamiseen paljon aikaa.

Kulkeeko niillä lahjakkailla välittäjäaineet aivoissa nopeammin vai mikä on eri tavalla? Onko niillä parempi muisti, enemmän happea aivoissa? Ovatko ne tehneet pieninä jotain aivoja kehittävää herkkyysvaiheessa? Oma lukutekniikka on ihan ok, mutta en silti osaa tunnin opettelun jälkeen luetella kahdeksaa eri kaavaa ja soveltaa niitä edes harjoittelematta. Saati opetella kaikenmaailman määritelmiäkin siinä ajassa ja muistaa kaikkia ulkoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mammapalsta oli hyvä pointti, kämppis ei mammapalstaile vaikka olen monesti ehdottanut. Kaiken kukkuraksi kämppis on urheilullisestikkin lahjakas, kisaa SM-tasolla ja kun ehtii niin ulkomailla. En vaan tajua. Ei kisannut nyt keväällä mutta käytti kuitenkin treenaamiseen paljon aikaa.

Kulkeeko niillä lahjakkailla välittäjäaineet aivoissa nopeammin vai mikä on eri tavalla? Onko niillä parempi muisti, enemmän happea aivoissa? Ovatko ne tehneet pieninä jotain aivoja kehittävää herkkyysvaiheessa? Oma lukutekniikka on ihan ok, mutta en silti osaa tunnin opettelun jälkeen luetella kahdeksaa eri kaavaa ja soveltaa niitä edes harjoittelematta. Saati opetella kaikenmaailman määritelmiäkin siinä ajassa ja muistaa kaikkia ulkoa.

Mikä pakkomielle sinulla on päätellä, että koska kämppiksesi pystyy tuollaiseen suoritukseen sinunkin ilmeisesti tulisi kyetä? Tulet olemaan vaikeuksissa elämässäsi jos alat vertaamaan itseäsi aina muihin, sillä AINA on ihmisiä, jotka ovat sinua parempia jossain. Jos olisi normaalia oppia kuten mitä boldattuna kirjoitit luuletko, että koulutusta ylipäänsä tarvittaisiin jos kaikki olisivat tuollaisia neropatteja?

Vierailija

Et ole yhtä älykäs, et pysty prosessoimaan tietoa yhtä nopeasti, siksi et muista niitä asioita etkä pysty soveltamaan. Näin se vaan menee. En ollut ihan noin superyksilö kuin kämppiksesi, mutta oppiminen on aina tapahtunut heittämällä. Mensan mittaustuloksen mukaan olen älykkäimmän 1,5 % joukossa. 

Vierailija

Sinä, joka olet älykkäimmän 1,5% joukossa: koetko että sinulla on jotain tietynlaista lahjakkuutta? Onko prosessointisi keskimääräistä nopeampaa, onko sinulla hyvä näkömuisti, vai miten kuvailisit oman oppimisprosessin etenemistä? Onko oppiminen ollut sinulle noin helppoa lapsesta saakka?

Tiedän että ei pitäisi verrata, mutta käy silti kateeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Et ole yhtä älykäs, et pysty prosessoimaan tietoa yhtä nopeasti, siksi et muista niitä asioita etkä pysty soveltamaan. Näin se vaan menee. En ollut ihan noin superyksilö kuin kämppiksesi, mutta oppiminen on aina tapahtunut heittämällä. Mensan mittaustuloksen mukaan olen älykkäimmän 1,5 % joukossa. 

Juuri näin. Turha vertailla itseään ihmiseen joka on harvinainen. Silti tämäkin harvinaisuus saattaa olla esimerkiksi parisuhteissaan todella kömpelö ja vaikea ihminen. Kolikolla on aina kaksi puolta, elä omaa elämääsi parhaimmalla mahdollisella tavalla, et kenenkään muun elämää kuitenkaan voi elää.

Olipas latteata, mutta tämmöstä taviksen näppiksiltä lähtee.  ;)

Vierailija

Joo, kämppis on varmaan älykkäämpi kuin sinä ja minä ja suurin osa muistakin ihmisistä. Jotkut vaan on tuollaisia multilahjakkuuksia. Muttei tosiaan kannata verrata itseään muihin, varmasti on asioita joissa kämppiksellä on puutteita mutta sinulla ei. Itse ajattelen että toiset joutuu tekemään enemmän töitä kuin toiset jos vaikka haluaa sinne lääkikseen, sille nyt vaan ei voi mitään. Ja kaikille ei ole alunperinkään mahdollista omaksua esim juuri sinne lääkikseen vaadittavia tietoja (esim minulla, todettu avaruudellisen hahmottamisen häiriö, mikä todellakin näkyy matikassa ym, siksi menin töihin itselle sopivalle alalle).

Vierailija

Kämppiksesi on todennäköisesti sinua älykkäämpi, ja jotkut tykkäävät myös sanoa lukeneensa "vain tunnin" kun todellisuudessa ovat lukeneet kauemmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinä, joka olet älykkäimmän 1,5% joukossa: koetko että sinulla on jotain tietynlaista lahjakkuutta? Onko prosessointisi keskimääräistä nopeampaa, onko sinulla hyvä näkömuisti, vai miten kuvailisit oman oppimisprosessin etenemistä? Onko oppiminen ollut sinulle noin helppoa lapsesta saakka?

Tiedän että ei pitäisi verrata, mutta käy silti kateeksi.

Oma älykkyyteni on aika logiikkaan pohjautuvaa. Kun ymmärrän jonkun prosessin tai syy-seuraussuhteet, muistan asiat helposti ja osaan hahmottaa kokonaiskuvat. Olen myös aina ollut nopea oppimaan ja käsittelemään tietoa. Opin lukemaan pitkälti itsekseni nelivuotiaana ja kirjoitttelin jo ennen eskaria itse päiväkirjaa. Kokeisiin ei ole tarvinnut juuri lukea, jos vaan kuuntelin tunneilla. Kertailin aluetta, mutta en päntännyt mitään. Ymmärsin aina kaiken ja jos joskus tuntui, etten meinaa ymmärtää, pysähdyin heti käsittelemään tiedon niin, että sain sen haltuuni. 

Myös kieltenopiskelu on ollut helppoa hyvän muistin ja nopean prosessointikyvyn vuoksi. 

Töissä keksin uusia tapoja käsitellä asioita helpommin kuin muut. Olen kuitenkin kohtelias ja varmistan, että jokainen pysyy kärryillä enkä etene asiassa omaa vauhtiani vaan muiden. Olen saanut hyvää palautetta kouluttajana, koska haluan varmistaa, että jokainen kuulija ymmärtää sanomani ja voi sisäistää asiasisällön. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.