Vierailija

Entä sellaiset, joiden toivo työhön kuntoutumisesta on vähäinen, esimerkiksi fyysisten sairauksien takia. Eikö terapiatuen saaminen perustu ollenkaan tarpeeseen, kuten traumaattisiin kokemuksiin? Vai haetaanko siihen jotain eri tukea Kelalta? Täyttämässäni hakemuslomakkeessa kysyttiin vain työhön kuntoutumiseen liittyviä kysymyksiä.

• ylös 0
  • alas 2

Kommentit (14)

Vierailija

Kyllä. Yhteiskunta ei valitettavasti välitä kansalaisesta ellei hän ole tuottava.

• ylös 11
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itsellä on huonosti työkokemusta ja olen hakeutumassa opiskelemaan, kun olen fyysisesti ja psyykkisesti valmis. Sain kelan psykoterapiaa, mutta mulla kai on toivoa myös fyysisesti tulla kuntoon. Mulla on lapsi, ehkä sekin voi vaikuttaa siihen että musta halutaan hyväkuntoinen -> maksan näin ehkä vähemmän kuin silloin, jos perheelleni tarvittaisiin rankkoja tukitoimia, jos sekoaisin niin lapsi olisi terapian tarpeessa jne.
En osaa siis vastata, heitin kokemukseni.
Terapiaan pyrkijöitä on varmaan aika helvetisti siihen nähden mitä voidaan myöntää, niin että en ihmettele vaikka ne, jotka ei töihin enää fyysisesti pysty, tippuisivat ekana karsinnasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä sellaiset, joiden toivo työhön kuntoutumisesta on vähäinen, esimerkiksi fyysisten sairauksien takia. Eikö terapiatuen saaminen perustu ollenkaan tarpeeseen, kuten traumaattisiin kokemuksiin? Vai haetaanko siihen jotain eri tukea Kelalta? Täyttämässäni hakemuslomakkeessa kysyttiin vain työhön kuntoutumiseen liittyviä kysymyksiä.

Työkyvytön voi hakea psykoterapiaa Kelan maksamana lääkinnällisenä kuntoutuksena.

Vierailija

Näin mulle kerrottiin. Eli kun otin vastaan pysyvän eläkkeen, käytännössä en enää pääse Kelan tarjoamaan kuntoutukseen. Mutta kun löysin toisen maksajan terapialleni, päätin ottaa tarjotun eläkkeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja noin yleisesti ottaen mielenterveyspalvelut ovat kuntien vastuulla (ei siis Kelan).

Niinpä. Meidän kunnassa on mahdollisuus päästä mt-puolen kautta ihan kunnan maksamaan terapiaan, yksityiselle terapeutille. Moni ei tätä tunnu tietävän, en tiedä tulisiko halukkaita sitten ovista ja ikkunoista, jos tietäisivät...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.