Mihin 18,5-vuotiaan pojan kannattaa suunnata peruskoulun jälkeen?
Poikani on syntynyt v-98 tammikuussa ja on päässyt vasta tänä keväänä peruskoulusta (on laitettu alkujaan vuoden myöhemmin kouluun ja jäi ala-asteen alkutaipaleella luokalleen). Päättötodistuksen arvosanat olivat kuitenkin odotettua heikommat ja nyt näyttää siltä, ettei poika välttämättä pääse mihinkään niistä koulutusvaihtoehdoista, joihin on yhteishaussa hakenut.
Mihin tuon ikäisen kannattaisi mielestänne ensisijaisesti suuntautua suoraan peruskoulusta? Kannattaako hakea kymppiluokalle vai onko se pelkkää turhaa ajanhukkaa tuon ikäiselle? Armeijakin tulee ajankohtaiseksi ihan lähivuosina joten mahdollinen useamman vuoden tutkinnon suorittaminen saattaa siitä syystä jäädä tauolle.
Kommentit (13)
Olisi kannattanut jonkun opinto-ohjaajan kanssa keskustella asiasta. Eikun työkkäriin vaan, tulee vähän elätysrahaa ja siellä ne antaa neuvoja myös opiskeluihin liittyen.
Eiköhän tuossa tilanteessa armeija ole paras uravaihtoehto pojalle
Itse kyllä ensi-sijaisesti pyrkisin kartoittamaan, että mitä itse poikaa mahdollisesti kiinostaisi tehdä. - Kymppiluokka on siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että se ei varsinaisesti sido mihinkään ja antaa tavallaan vuoden aikaa miettiä lisää, että mitä tekisi tulevaisuudessa. - Pääasia on, että hän tekee, jotain eikä jämähdä tai lukkiudu kotiin ja jää eristyksiin muusta -aktiivisesta- elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun itse olin jo tuossa iässä valmistunut ammattikoulusta, ja toiset on siinä iässä päässeet vasta yläasteelta.
Itse olin jo tuon ikäisenä valmistunut ammattikoulusta ja melkein kotiutunut armeijasta. Olen syntynyt joulukuussa ja menin armeijaan kun olin ehtinyt olla 18-vuotias noin kaksi viikkoa ja palvelus kesti kuusi kuukautta.
Kymppiluokka/ammattistartti ja sen jälkeen haku amikseen sopivaksi osoittautuneelle alalla, sitten armeija ja sen jälkeen opiskelemaan.
Nuorellasi ei ole mikään kiire.
Oppisopimuskoulutus,kymppiluokka,töitä siihen saakka, että pääsee kouluun. Armeijaa voi lykätä jos pääsee kouluun tai sitten tekew töitä inttiin saakka ja sitten sen jälkeen hakee kouluun.
Armeijaan kasvamaan. Sitten ammattikouluun
Onko jotain diagnoosia tai sairauttaa, mikä rajoittaa? Vai oppimisvaikeuksia? Koulun alun lykkäykseenhän on aina joku syy.
Mun pojan luokalla oli kyllä kaksi vuotta vanhempi kanssa, diagnoosi oli, poikani kaveri ja äitinsä kertoi, en nyt sen kummemmin kerro mikä, ettei tunnisteta. Ammattikoulussa kävi tuetusti, pääsi ns. joustavan valinnan kautta. Eli vähän olette myöhässä. Eikö koulun opo kertonut joustavasta valinnasta? Tai sitten ammattikoulun suorittaminen työnteon kautta, jos opiskelu ei suju, eli ollaan enemmän töissä kuin koulussa. Tähän tietty tarvitaan joku työnantaja. Alan pitää olla ehdottomasti itseä kiinnostava, muuten ei tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa tilanteessa armeija ole paras uravaihtoehto pojalle
Tai sivari
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun itse olin jo tuossa iässä valmistunut ammattikoulusta, ja toiset on siinä iässä päässeet vasta yläasteelta.
Hassua miten pässejä jotkut ihmiset on. Tuliko sulle nyt valtava paremmuuden tunne kun pääsit pätemään?
Johonkin tyhmyyslaitokseen taikka aputyökeskukseen tuollainen poika kuuluu. Ei ole mihinkään noin hölmöstä lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin jo tuon ikäisenä valmistunut ammattikoulusta ja melkein kotiutunut armeijasta. Olen syntynyt joulukuussa ja menin armeijaan kun olin ehtinyt olla 18-vuotias noin kaksi viikkoa ja palvelus kesti kuusi kuukautta.
Miten te ajattelitte näiden "itse olin"-juttujen vastaavan aloittajan kysymyksiin? Olin mäkin ylioppilas tuon ikäisenä (loppuvuodesta syntynyt), mutta en edes kuvittele sen liittyvän aloittajan kysymyksiin.
Asiaan. Jos haettua opiskelupaikkaa ei nyt heti irtoa, niin kannattaa seurata oppilaitosten täydennyshakuja kesän mittaan. Kymppi ei ole huono vaihtoehto ollenkaan. Ikä ei ole avainsana tässä, vaan hyvän ja mielekkään koulutusuran rakentaminen. Onko nuorellasi mahdollisesti luki-pulmia tai muita erityisvaikeuksia? Niistä kannattaa viimeistään nyt hankkia paperit. Erilaisia ammattistarttikoulutuksia järjestetään myös, ottakaa niistä selvää.