Milloin voi sanoa "elämänkumppani"?
Miten pitkän suhteen jälkeen voi toista alkaa esitellä termillä elämänkumppani? Siis ajatellaan tilannetta että pariskunta on yhdessä ilman avioitumisaikeita.
Kommentit (18)
Ikäkin vaikuttaa mielestäni. Alle kolmikymppiset eivät oikein voi puhua elämänkumppanista, vaikka olisivat pidempäänkin yhdessä olleet.
Sopii plus nelikymppisille, jotka ovat ainakin kymmenen vuotta olleet yhdessä.
Varmaan pääsääntöisesti silloin kun asutaan yhdessä.
Sitten kun on oltu avioliitossa noin kymmenen vuotta. Avoliitto ei ole elämänkumppanuutta.
Meillä päin Suomea elämänkumppaneita/kumppaneita ovat vain ne, jotka ova samaa sukupuolta olevan ihmisen kanssa yhdessä. Käpykylästä olen siis kotoisin.
Yleensä sitä käytetään mediassa homo- ja lesbopareista. Ellen ja elämänkumppani.
Minä miellän kanssa tuon susipariksi, siis homo-tai lesbopariksi.
30 vuotta yhdessä ja tuntuu edelleen hyvältä. Silloin kaikeiti kyseessä se elämänkumppani.
Vierailija kirjoitti:
Susipari tarkoittaa tietääkseni paria, joka harrastaa seksiä, muttei ole virallisessa suhteessa, eli aviossa tai rek.suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun on oltu avioliitossa noin kymmenen vuotta. Avoliitto ei ole elämänkumppanuutta.
Eihän elämänkumppani-sanaa edes käytetä aviossa olevista...
Sitten kun on viettänyt yhteiselämää yhdessä yli puolet elämästään.
Ikäihmisten termi, ollaan leskeksi jäämisen jälkeen yhdessä, muttei aikomustakaan enää avioon.
Elämänkumppani on joko samaa sukupuolta oleva, jonka kanssa jaetaan arki ja eletään loppuelämä onnellisesti yhdessä.
Voidaan tarkoittaa myös kahta toisensa löytänyttä leskeä (eri sukupuolta), jotka eivät syystä tai toisesta edes halua naimisiin, mutta haluavat jakaa loppuelämänsä yhdessä.
Susipari taas on avoliitossa asuva pari, jolla on yhteisiä lapsia.
Mielenkiintoista, miten monella tavalla tuon sanan voi mieltää, hyviä kommentteja! -ap-
Vierailija kirjoitti:
"Susipari" tarkoittaa kylläkin avoparia.
Elämänkumppani on minusta sellainen, jonka kanssa asutaan jo yhdessä.
Itse olen ollut yhdeksän vuotta etäsuhteessa. Ei olla kumppaneita.
Asutaan eri asunnoissa, ollaan viiskymppisiä ja kumppaneita, ei elämänkumppaneita.
Minä en halunnut koskaan olla suhteessa ilman avioitumisaikeita, vaikka ottajia olisi ollut.
No varmaan sitten kun on päätetty olla elämänkumppaneita, jakaa elämä. Eli ollaan yhdessä, seurustellaan vakavissaan.