Kommentit (3)

Vierailija

Olen miettinyt tätä Elain N. Aronin "erityisherkkyys"-teoriaa, verraten Ayresin teoriaan sensorisesta integraatiosta, josta Sinkkonen tässä enemmänkin puhuu. Vaikka teorioissa on paljon päällekkäistä, itse en sekoittaisi erityisherkkä-termiä si-teoriaan. Erityisherkkyydessä korostetaan mm. emotionaalista herkkyyttä, kun taas si-teoriassa korostetaan aisteihin yli- tai alireagoimista. Itse olen kyllä Sinkkosen kanssa yhtä mieltä asiasta, ja enemmän Ayresin teorian kannalla, mutta olisin tarkempi käytetyistä termeistä.

Jonnu

Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Olen HSP, mutta minulla on myös si-ongelmia, ja nämä ovat kaksi eri asiaa. Samoin yhdellä lapsellani on si-häiriö, muttei ole HSP. Si-häiriöt liitetään usein autismin kirjoon. Ihminen siis voi olla erityisherkkä ilman aistiyliherkkyyttä ja toisinpäin, mutta on tapauksia, että molemmat löytyy, kuten itselläni. Artikkeli käsittelee mielestäni aistiyliherkkyyttä.

Vierailija

Sinkkosta en enää edes lue. Sen vastaus kaikkeen on paluu patriarkaattiiin, jossa äidit on kotona ja paapoo miestä ja lapsia.

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat