Vierailija

Tämä on ihan totta. Vaikka puhutaankin jostain linux yhteisöstä niin tavalliselle tallaajalle on ihan hyödytön. Linuxin kanssa saa asua ja selvitellä asioita ihan yksikseen.Mitään tukea ei saa mistään.

Linux yhteisö antaa täysin väärän kuvan. Kun jos jotain kysyy niin pääasiassa naureskellaan että kuinka joku on noin tyhmä ettei tuitakaan tiedä.

• ylös 4
  • alas 17

Kommentit (17)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No eihän se Linux varmasti oikein ole hyvä vaihtoehto, jos ei itsellä ole mitään kiinnostusta asiaan, ei osaa etsiä tietoa/ymmärrä löytämäänsä tietoa ja haluaa vaan mahdollisimman simppelin käyttiksen.

• ylös 11
  • alas 2
Vierailija

Kyllä minä saan opastusta aina kun pyydän, superlinuxtyyppi suunnilleen selän takana Tietokonehuoneessa. Miten sinä olet saanut sen Linuxin siihen koneelle ylipäänsä jos et osaa käyttää sitä? En minä ainakaan olisi itse saanut, ei ole mitään käsitystä mistään. Minä vaan selailen nettiä koneella ja joskus teen jotain kirjoitustöitä jne.

Vierailija

Saako Windowsille sitten? Kuuluuko lisenssiin koulutuspäiviä tai maksuton tukipalvelu?

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Kyllä linuxille saa apua, siihen on sisäänrakennettu kattava manuaali (löytyy man -komennon avulla). Yhteisön vittuilu jotuu yleensä siitä, että mennään uudestaan kysymään asiaa lukematta ensin esim. FAQ, man -sivuja ja/tai selvittelemättä onko jollain toisella ollut sama tai samantyylinen ongelma ja auttaisiko siihen löytynyt ratkaisu. Lisäksi hyvin ylimalkainen ongelmankuvaus (esim. gimp ei toimi) ei innosta ketään selvittämään todellista ongelmaa. Sen sijaan onglemiin, joihin on kerrottu tarkka viankuvaus, vikakoodit yms. sekä jonkinlaista omaa selvitystyötä saavat apua. Ratkaisu voi tietenkin olla tyyliin: Paska säkä sun näyttikselle ei ole ajuria (jos ei-tavallinen näytönohjain)

Linuxista on myös suomenkielinen wiki olemassa (pääasiassa käsittelee ubuntua, mutta myös muita jakeluita). 

Vierailija

Kyllä, jos haluat käyttää konetta ota Kymppi. Mutta, jos haluat pakkonörtteillä, ota Tubutin.

Tai osta Linux-Delli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä linuxille saa apua, siihen on sisäänrakennettu kattava manuaali (löytyy man -komennon avulla). Yhteisön vittuilu jotuu yleensä siitä, että mennään uudestaan kysymään asiaa lukematta ensin esim. FAQ, man -sivuja . 

man-sivujen lukeminen ei kyllä oikeasti ole peruskäyttäjien kauraa, konsolijätkät on kirjoitettaneet ne toisille konsolijätkille.

Mutta tuo mitä sanoit omatoimisesta ongelmanratkaisusta ja selkeistä vikakuvauksista on ihan sama juttu myös windowsissa. Softa kuin softa, jos ongelmanselvittämisen eteen ei tee itse mitään eikä selitä selkeästi, mikä tökkii, päänaukomistahan siitä tulee.

Vierailija

Ostin Acerin windows-koneen ja siinä tuli mukana pikaohje= laita töpseli seinään, paina virtanäppäintä, olet omillasi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ostin Acerin windows-koneen ja siinä tuli mukana pikaohje= laita töpseli seinään, paina virtanäppäintä, olet omillasi.

Lapsikulta,

Acerin asiakaspalvelu / tekninen tuki
ma-pe klo 10.00-17.00 numerossa (09) 876 3574

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä linuxille saa apua, siihen on sisäänrakennettu kattava manuaali (löytyy man -komennon avulla). Yhteisön vittuilu jotuu yleensä siitä, että mennään uudestaan kysymään asiaa lukematta ensin esim. FAQ, man -sivuja . 

man-sivujen lukeminen ei kyllä oikeasti ole peruskäyttäjien kauraa, konsolijätkät on kirjoitettaneet ne toisille konsolijätkille.

Mutta tuo mitä sanoit omatoimisesta ongelmanratkaisusta ja selkeistä vikakuvauksista on ihan sama juttu myös windowsissa. Softa kuin softa, jos ongelmanselvittämisen eteen ei tee itse mitään eikä selitä selkeästi, mikä tökkii, päänaukomistahan siitä tulee.

Juu, ei man sivuihin törmää jollei käytä konsolia (kannattaa ainakin perusjuttuja opetella jos linuxia haluaa käyttää), tarkoituksena oli antaa esimerkki siitä, että kyllä niitä ohejita löytyy ja niiden eteen on tehty työtä. Monesti vaan onglemat ovat enemmän RTFM tyylisiä, eli ei olla itse viitsitty lukea ohjeita. Isommista avoimista softista löytyy yleesä hyvät ohjeet, kunhan viitsii ne kaivaa esille eikä ole ensimmäisenä huutelemassa foorumeilla.

Vierailija

Kuten elämässä yleensäkin, niin ehdottomasti paras tapa oppia on kantapään kautta, sink or swim -metodologian mukaisesti. t. elämäm_koululaine

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.