Mistä markkinoinnin KTM saa töitä?
Itsellä valmistumisesta vuosi aikaa, eikä ole töitä näkynyt. Toivon olen menettänyt jo, mutta suoritan silti työnhakua joka päivä koska niin kuuluu tehdä. Huonon pääaineen valitsin hyvässä koulussa, mutta ei siihen 6 vuotta sitten tehtyyn päätökseen voi enää vaikuttaakaan.
Olen hakenut aivan kaikkia kuviteltavissa olevia töitä, alkaen toimistoassareista ja päättyen oman alan tehtäviin, jotka kulkevat mm. titteleillä markkinointiassistentti tai -päällikkö, mainonnan suunnittelija, sitten on erilaisia konsultin töitä... Lisäksi tarjoan itseni avoimilla hakemuksilla yrityksille, mutta niihin ei ole kukaan koskaan vastannut. Olen ollut muutamassa haastattelussa, mutta joku kokeneempi on aina valittu. Minulla on takana vain muutama omaa alaa liippaava harjoittelu, joiden aikana olen tutustunut mm. yritysten viestintään, mainonnan suunnitteluun, asiakaspalveluun jne.
Mitä tässä voi enää tehdä, kun hakee kaikkia mahdollisia avoimia paikkoja, ja lähettelee avoimiakin hakemuksia? Moni opiskelutoveri on samassa tilanteessa.
Kommentit (50)
Työllisyyskurssi, johon liittyy pidempi harjoittelu yrityksessä. Sitä kautta voi työllistyä..
Vierailija kirjoitti:
Miten digimarkkinointi, pystyisitkö vahvistamaan sillä alueella taitojasi vaikka jollain etäkurssilla tms.? Netin kauttahan saa nyt ihan laadukkaita kursseja. Siellähän, siis digimarkkinoinnissa, on aika vahva kysyntä, tai ainakin vaikuttaa siltä.
En ole ap, mutta kysynpä osaisitko suositella jotain tiettyä digimarkkinoinnin kurssia? Olen juuri tässä kuussa selvittänyt digimarkkinoinnin kursseja oman ammattitaidon kehittämiseksi. Netti tarjosia kaksi vaihtoehtoa, joko medianomi- tai tradenomiopinnot tutkintokoulutuksessa tai monta sataa, jopa tuhansia, euroa markkinointi-instituutin koulutuksia. Kumpikaan ei oikein ole työttömälle mahdollisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti vastavalmistuneilla KTM:llä noin huono tilanne? Voi himskatti. ...
Joo on, oikeasti. Omista tutuista todella harva on työtilanteeseensa tyytyväinen, joko ollaan työttömänä tai sitten työt eivät vastaa koulutusta. Ainoastaan laskentapuolelle suuntautuneilla menee paremmin, muut pääaineet tuntuvat olevan yhtä tyhjän kanssa. Ja samoista työpaikoista kilpailevat tietenkin myös tradenomit.
4, olen hiljalleen ulottanut työnhakua Ruotsiin ja Viroon. Vielä ei ole tärpännyt.
ap
Voi harmi.
Syy on tämä laajempi taloustilanne. Mutta onpa ikävä tilanne. Toisaalta, ei niiden uran alkuvaiheen työpaikkojen tarvitse niin hyvin koulutusta vastata ja silti ne voivat olla ihan hyviä jatkon kannalta.
En osaa sen paremmin sinua neuvoa kuin sanoa, että tsemppiä. Varmasti onnistaa vielä.
Olisin onnesta soikeana jos pääsisin vaikka edes toimistoassariksi jonnekin, olisipa edes mahdollisuus edetä. Mutta niihin töihin ei kai oteta maistereita, ja koulutusta vastaavista paikoista taistelee liian moni.
Kiitos tsemppauksista. On vaan vaikea uskoa että vielä voisi onnistaa, kun vuoden on jo yrittänyt. Kova halu olisi alkaa esim. säästää omaa asuntoa varten, mutta kaikki tuollainen elämässä eteneminen on lähes mahdotonta ilman töitä. Opiskelujen aikana vielä jaksoi uskoa että nuo yliopistolla vietetyt vuodet vielä palkittaisiin...
ap
Vaikutat tosi hyvältä tyypiltä. On kyllä harmi, että työmarkkinat eivät avaudu. Se on ihan liian yleistä nyt.
Kai olet kokeillut nuo kaikki perinteiset tavat, eli piilotyöpaikkojen ja muun haun? Suhteiden käytön ym. ? Miten digimarkkinointi, pystyisitkö vahvistamaan sillä alueella taitojasi vaikka jollain etäkurssilla tms.? Netin kauttahan saa nyt ihan laadukkaita kursseja. Siellähän, siis digimarkkinoinnissa, on aika vahva kysyntä, tai ainakin vaikuttaa siltä.
Kiitos! Olen aina saanut eri työpaikoissa hyvää palautetta, ja uskon huonon onneni (ja myös ystävien huonon onnen) olevan suurimmaksi osaksi nykyisestä taloustilanteesta kiinni.
Vähät eri työpaikkojen kautta saadut suhteet olen yrittänyt hyödyntää, tuloksetta. Suhteiden avulla etenemään pyrkiviä onkin nyt hirveitä määriä, ei kukaan työelämässä oleva pysty auttamaan kaikkia apua pyytäviä, vaikka haluaisikin. Suosittelijoita minulla tietenkin on useampia.
Digimarkkinoinnin alueelta tein gradunkin, se aihealue on siis sydäntä lähellä. Olen osallistunut muutamille kursseille valmistumisen jälkeen, ja jos töitä ei pian ala löytyä niin pakko varmaan yrittää uudelleen opiskelemaan, jotain muuta alaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäsi olla tullut yllätyksenä, että markkinointi ei ole se vahvin pääaine, jos haluaa työllistyä. Ainoastaan johtaminen ja organisaatiot kisaa siitä turhimmasta vaihtoehdosta.
Yritä harjoittelijaksi mainos-, viestintä- tai mediatoimistoon. Siellä voit jatkaa tai hakea asiakkaan puolelle, jos vielä kiinnostaa.
Joo, eihän se markkinointi ole muuta kuin yritysten tärkein funktio. ...
Ei, en ole ap, mutta itse liike-elämässä.
Varmaan tarkoitettiin, että turhin työllistymisen kannalta. Ja yrityksen tärkeimmästä funktiostakin voi olla montaa mieltä...
Hae vuokrafirman kautta. Eilakaisla, Manpower etc.
Yritykset palkkaavat usein sitä kautta, koska välttävät riskin väärästä rekrystä.
Kannattaa myös luetuttaa CV ja hakemus jollain alan esimiehellä. Pyydä audienssi, moni tekee sen mielellään.
Kuulutko ekonomiliittoon? Sitä kauttakin voi saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti vastavalmistuneilla KTM:llä noin huono tilanne? Voi himskatti. ...
Markkinointi on ollut huono valinta jo vuosia. Palkkataso on muihin pääaineisiin nähden huomattavasti alempi. Erilaisia markkinoinnin asiantuntijoita tulee myös ammattikorkeakouluista. Lisäksi viestintää lukevat ihmiset hakeutuvat markkinointitehtäviin jne.
Eräs tj. sanoi, että he eivät tarvitse yhtään markkinoinnin ihmistä, joka ei osaa myydä tuotetta. Jos sinulla on kiinnostusta ja osaamista myös myyntityöhön, tilanteesi on parempi. Mutta olen kuullut monen markkinoinnin ekonomin ja KTM:n nyrpistävän nenäänsä myyntityölle. Ikävä kyllä, yritykset ovat kiinnostuneita myynnistä, koska siitähän ne saavat viime kädessä tulonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten digimarkkinointi, pystyisitkö vahvistamaan sillä alueella taitojasi vaikka jollain etäkurssilla tms.? Netin kauttahan saa nyt ihan laadukkaita kursseja. Siellähän, siis digimarkkinoinnissa, on aika vahva kysyntä, tai ainakin vaikuttaa siltä.
En ole ap, mutta kysynpä osaisitko suositella jotain tiettyä digimarkkinoinnin kurssia? Olen juuri tässä kuussa selvittänyt digimarkkinoinnin kursseja oman ammattitaidon kehittämiseksi. Netti tarjosia kaksi vaihtoehtoa, joko medianomi- tai tradenomiopinnot tutkintokoulutuksessa tai monta sataa, jopa tuhansia, euroa markkinointi-instituutin koulutuksia. Kumpikaan ei oikein ole työttömälle mahdollisia
Ikävä kyllä en osaa kunnolla suositella hyviä kursseja. Itse paljolti ajattelin tuon mainitessani esimerkiksi amerikkalaisten yliopistojen kursseja, joiden tarjonta netin kautta on kasvanut huomattavasti. Niissä vain on tosiaan tuo ongelma, minkä mainitsit, että ne saattavat olla kalliita. Toisaalta niitä on myös saatavilla kalliiden lisäksi myös joillakin satasilla. Kallista tuokin, mutta jokin 200+ dollaria kurssista ei aina ole mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä en osaa kunnolla suositella hyviä kursseja. Itse paljolti ajattelin tuon mainitessani esimerkiksi amerikkalaisten yliopistojen kursseja, joiden tarjonta netin kautta on kasvanut huomattavasti. Niissä vain on tosiaan tuo ongelma, minkä mainitsit, että ne saattavat olla kalliita. Toisaalta niitä on myös saatavilla kalliiden lisäksi myös joillakin satasilla. Kallista tuokin, mutta jokin 200+ dollaria kurssista ei aina ole mahdotonta.
Eli selvennyksenä: en osaa sanoa Suomen kurssitarjonnasta. Tarkoitin tuossa aikaisemmin nettikursseja, joita varsinkin amerikkalaiset yliopistot, mutta myös brittiläiset, nykyään aktiivisesti tarjoavat. Joillain aloilla tämä jatkokouluttautumistapa on jo aika yleistä, koska uusimpia asioita ei välttämättä edes Suomessa opeteta. Eli suosittelen googlaamaan. Saattaa löytyä hyviäkin ja jos ne ovat maailman huippuyliopistoista niin monesti niitä myös arvostetaan vaikka ovatkin avoimia nettikursseja. Hinnat ovat joistakin sadoista dollareista ylöspäin, mutta satasillakin saattaa löytää hyviä. Kannattaa toki kysyä aivan oman alan ihmisiltä niiden arvostusta ennenkuin käyttää edes niitä satasia.
Mitä ihmettä teit opiskeluaikana? Kaikki tutut kauppatieteilijät on olleet töissä kandivaiheesta lähtien omalla alalla (tavalla tai toisella) ja jatkaneet siellä valmistuttuaan. Vuoden parin kuluttua osaamista on niin paljon, että työpaikkaa on vaihdettu.
Haet toimistoharjoittelijaksi ja väitä, että opinnot on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä teit opiskeluaikana? Kaikki tutut kauppatieteilijät on olleet töissä kandivaiheesta lähtien omalla alalla (tavalla tai toisella) ja jatkaneet siellä valmistuttuaan. Vuoden parin kuluttua osaamista on niin paljon, että työpaikkaa on vaihdettu.
Ovatko sinulle tutut kauppatieteilijät valmistuneet taantuman aikana vai aiemmin? Minun tuttavapiirissäni työllistymisvaikeudet ovat heittämällä yleisempiä kuin menestystarinat, vaikka en tunne ketään joka olisi vain viettänyt aikaa koulussa. Minullakin sujuivat opinnot hienosti, ja oman alan työharjoitteluitakin tuli tehtyä hyvällä menestyksellä. Mitä muuta olisi pitänyt tehdä?
Kun nyt käyn mielessäni opiskelukavereita läpi, niin yksikään ei ole saanut kandivaiheessa oman alan töitä (jos harjoitteluja ei lasketa). Kaikki työllistyneet ovat valmistuneet maistereiksi ennen työpaikan löytymistä.
ap
Opettele myymään! Niitä tarvitaan ja ei se mitään suulasta helppoheikkiä tarvi vaan asiallisen, sitkeän, asiantuntevan ja hiukan sopivasti kusettavan tyypin. Suomalaisen myynnin ongelmahan on liikarehellisyys. Kansainvälisillä kentillä pitää hiukan luvata ekstraa, koska muutkin lupaa ja ostajakaan ei oleta saavansa ihan kaikkea hienoa, jota puoliksi luvataan. Se on pelin henki!
Markkinointiin on tulossa porukkaa. Kaikki haluaa suunnitella, digitalisoida ja toteuttaa kivoja kamppiksia. Kukaan ei halua tehdä sitä lopullista työtä kädet savessa ja myydä sitä tuotetta. Markkinoinnista ei ole pulaa, myynnistä on.
Eli mars, myyntikursseille (yliopistot taitaa jo tarjota jotain) tai työharjoittelijaksi myyntipuolelle. Myyntiuran voi aloittaa ihan pohjaltakin ja monihan hankkii sieltä kannukset jatkoon. Pahimmillaan kauppaamalla putkiremppoja ovelta ovelle. Pidemmän päälle myynti ei tietenkään ole enää kauppaamista ovelta ovelle vaan myymistä ja tuotannon tukemista välittämällä tarpeita ja vastaavasti synnyttämällä tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko sinulle tutut kauppatieteilijät valmistuneet taantuman aikana vai aiemmin? Minun tuttavapiirissäni työllistymisvaikeudet ovat heittämällä yleisempiä kuin menestystarinat, vaikka en tunne ketään joka olisi vain viettänyt aikaa koulussa. Minullakin sujuivat opinnot hienosti, ja oman alan työharjoitteluitakin tuli tehtyä hyvällä menestyksellä. Mitä muuta olisi pitänyt tehdä?
Kun nyt käyn mielessäni opiskelukavereita läpi, niin yksikään ei ole saanut kandivaiheessa oman alan töitä (jos harjoitteluja ei lasketa). Kaikki työllistyneet ovat valmistuneet maistereiksi ennen työpaikan löytymistä.
ap
Tutut on valmistuneet vuosina 2013-2016. Kandina töihin vähintään osa-aikaisena ja parilla valmistuminen venyi juuri siksi, että työ vei mennessään.
Rahoitus työllistää edelleen, ja laskentatoimi.
Miksi ap valitsit markkinoinnin pääaineeksi? Miksi et esim. laskentatoimea/rahoitusta?
Oletko koko opiskeluaikana suorittanut vain parin kuukauden harjoittelun työelämässä ja muuten ollut ilman kesä-, ilta- ja viikonlopputöitä? Et ole edes ollut puhelinmyynnissä, missä hankitaan käytännön markkinointikokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Opetusala, kouluttaja yms.?
Tarttee pedagogiset ja oikeesti, kuka palkkaa muita opettamaan henkilön, jolla ei mitään kokemusta oman alansa työelämästä?
Joo, eihän se markkinointi ole muuta kuin yritysten tärkein funktio. ...
Ei, en ole ap, mutta itse liike-elämässä.