Olen ex-lestadiolainen. Kysyttävää?
Kiinnostaako joku vanhoillislestadiolaisuudessa? Minulta voi kysyä. 😊
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kaikista muistakin lestadiolaisista saataisiin entisiä?
Uskon että nykyään ihmiset uskaltavat helpommin erota halutessaan. Vertaistukea saa netistä yms. Mutta eivät kaikki halua lähteä, ja suodaan se heille.
Huvittavaa, että jonkun mielestä ex -lestadiolainen ei voi pitää vanhoillislestadiolaisuutta lahkona. Täällä toinen ex -vl, koen kuuluneeni ennen lahkoon, ja ei, en ole tippaakaan katkera. Eikä minua hetkauta se, että he ajattelevat minun menevän helvettiin. Jumala meidät lopulta tuomitsee, ei vl -sedät :)
Sitten kysymys: millainen oli elämäntilanteesi, kun lähdit LAHKOSTA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei näytä tavallisista kysymyksistä innostuvan.
Paneeko lestaadiolaiset perseeseen ja onko se syntiä puolisoiden kesken ?
Vastaan vain asiallisiin kysymyksiin.. ap
Kysymykseni on mitä asiallisin.
Et ole vielä täysin kuivilla lahkostasi.
Olen myös ex-vl., mutta olen jättänyt yhteisön tasan 30 vuotta sitten. Sen jälkeen on varmasti muuttunut paljon. Kysyn ehkäisystä. Kuinka yleistä arvelet sen nyt vl-yhteisössä olevan? Vieläkö ihmisille järjestetään ns. puhutteluita? Ne muistan erityisen ahdistavina. Onko tv jo yleisesti hyväksytty laite? Mistä vl-yhteisössä nyt kohistaan tai oletko nyt ajan hermolla siellä enää?
Niin oletan että olit juuri vl, mutta tietty voit olla jotain muutakin suuntaa vai kerroitkohan asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko törmännyt jollain tavalla pedofiliaan yhteisössä? Puhuttiinko, oliko, tuomittiinko?
En ole törmännyt koskaan. Kuulin asiasta ekaa kertaa kun asia nousi otsikoihin. Varmaan kaikki olivat järkyttyneitä ja tuomitsivat. Mutta ilmeisesti asioista oli vaiettu, eikä viety rikoksia poliisin tietoon. Mutta oma näkemys on että pedofilia ei ole sen yleisempää lestadiolaisuudessa kuin valtaväestöllä. Ap.
Arvostan vastaustasi, mutta huomauttaisin että yksilönä tuollaista arviota ei voi tehdä, varsinkin kun kyseessä on valtavan piiloteltu asia. Pedofiliaa varmaan sinänsä on vakiomäärä väestössä taipumuksena, mutta olotilat, jossa se "sallitaan" luovat sitten niitä tekoja. Kaikki pedofiilit eivät koskaan kajoa lapsiin.
Mutta hyvä, jos ei ole sinun elämääsi koskettanut tuollaiset kauheudet.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että jonkun mielestä ex -lestadiolainen ei voi pitää vanhoillislestadiolaisuutta lahkona. Täällä toinen ex -vl, koen kuuluneeni ennen lahkoon, ja ei, en ole tippaakaan katkera. Eikä minua hetkauta se, että he ajattelevat minun menevän helvettiin. Jumala meidät lopulta tuomitsee, ei vl -sedät :)
Sitten kysymys: millainen oli elämäntilanteesi, kun lähdit LAHKOSTA?
Minäkin ihmettelen miksi tuohon lahko sanaan niin takerruttiin. Lähdin vajaa vuosi sitten. Olen naimisissa ja kaksi lasta. Mieheni on edelleen vl, mutta ei kovin tiukka sellainen, ja ei varsinaisesti usko vl opetukseen. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko uskonkäsityksesi muuttunut ?
Jumala on tällä hetkellä aika mysteeri. Uskon ja haluan uskoa Jumalaan. Mutta en halua sitoa uskoani mihinkään lahkoon. Olen kyllästynyt uskon kiistoihin ja muiden uskon mitätöintiin. Haluan uskoa että pelkkä lapsellinen usko riittää, en halua että siinä on mitään ihmisen lisäämää..
Et sinä mikään lestaadiolainen ole, et entinen etkä nykyinen. Kukaan lestaadioilainen ei koskaan pidä uskontoaan lahkona. Edes eronnut. Muukin teksi sotii lestaadiolaisuuttasi vastaan.
Olet vaan joku jota ottaa pattiin kun lestaadioilaiset ei pidä sinua uskovaisena.
Olen kyllä ex-lastadiolainen. Lahko mikä lahko.. Mitä sinua haittaa jos käytän lahko sanaa?
Ei se minua haittaa.
Ajattelin vaan että jos on ollut lestaadiolainen niin ei käyttäisi lahko sanaa entisestä uskostaan. Jos käyttää sanaa aivopesu niin vaikka jättäisikin uskonsa niin ei siinä käsitykset muutu heti ulkopuolisuudeksi. Tietysti jos on ollut vaan lestaadioilaisten mukana ja aina ollut eri mieltä heidän kanssaan niin ehkä ei mitään jälkiä lestaadioilaisuudesta olisi.
Sitä paitsi juuri tuo että tartut etenkin tuohon lahko sanaan niin viittaa juuri tuohon ettei olla oltu lestaadioilaisia. Lestaadiolainen kokee lahkoksi nimittelyn vääryytenä ja on aika epätodennäköistä että uskostaan luopunut alkaisi periaatteessa haukkumaan itseään, itseään siinä mielessä että ei ne ikävät kokemuksen niin helposti katoa :)
Sinä olet erilaisessa tilanteessa kuin ap. Et ole vapautunut lahkosta, niin et voi ymmärtää sellaisessa olevasi. Valitettavaa, mutta totta. Hyvä että tulit vastaamaan tänne, ehkä itsekin huomaat suppean maailmankuvasi ja uskaltaudut tänne oikeaan maailmaan? Tervetuloa :) 666
Minkä ikäinen olet ?
Kuinka vanhempasi suhtautuvat siihen, ettet enää kuulu liikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kysymys: millainen oli elämäntilanteesi, kun lähdit LAHKOSTA?Minäkin ihmettelen miksi tuohon lahko sanaan niin takerruttiin. Lähdin vajaa vuosi sitten. Olen naimisissa ja kaksi lasta. Mieheni on edelleen vl, mutta ei kovin tiukka sellainen, ja ei varsinaisesti usko vl opetukseen. Ap.
Mitä ne vee ällät sitten opettaa mihin ei uskota ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kysymys: millainen oli elämäntilanteesi, kun lähdit LAHKOSTA?Minäkin ihmettelen miksi tuohon lahko sanaan niin takerruttiin. Lähdin vajaa vuosi sitten. Olen naimisissa ja kaksi lasta. Mieheni on edelleen vl, mutta ei kovin tiukka sellainen, ja ei varsinaisesti usko vl opetukseen. Ap.
Aika sama tilanne kuin minulla :) aikaa mennyt yhtä kauan, lapsia meillä on kylläkin kolme ja lähdimme yhdessä mieheni kanssa. Toivottavasti miehesi ainakin hyväksyy päätöksesi eikä mene mukaan siihen kauhisteluun (itse törmäsin järjettömään kauhisteluun, koska on lapset. Kaikki säälivät lapsia ja olettivat että haluamme kaikesta huolimatta että lapsemme kuuluvat yhteisöön. )
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö kodistasi televisio ?
Mikä merkitys sillä olisi jos kodissa on televisio ? Hyökkääkö telkkari nukkujan kimppuun yön hetkinä, vai mitä ajattelit ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys sillä olisi jos kodissa on televisio ? Hyökkääkö telkkari nukkujan kimppuun yön hetkinä, vai mitä ajattelit ?
Vl: t eivät hyväksy televisiota
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ex-vl., mutta olen jättänyt yhteisön tasan 30 vuotta sitten. Sen jälkeen on varmasti muuttunut paljon. Kysyn ehkäisystä. Kuinka yleistä arvelet sen nyt vl-yhteisössä olevan? Vieläkö ihmisille järjestetään ns. puhutteluita? Ne muistan erityisen ahdistavina. Onko tv jo yleisesti hyväksytty laite? Mistä vl-yhteisössä nyt kohistaan tai oletko nyt ajan hermolla siellä enää?
Niin oletan että olit juuri vl, mutta tietty voit olla jotain muutakin suuntaa vai kerroitkohan asian.
Minusta ehkäisy on lisääntynyt todella paljon, ja siitä puhutaan tietyissä piireissä avoimestikin. Tiukempi linja sitä ei kuitenkaan hyväksy, ja virallinen opetus pitää ehkäisyä syntinä edelleen. Joitain lievennyksiä on kai opetukseen tullut esim. sairauksien kohdalla yms.
Tiedän muutaman puhutteluita, joissa esim.iso joukko nuoria on kutsuttu paikalle. Mutta eivät kai ole niin yleisiä kuin joskus 70 luvulla.
Tv ei ole edelleenkään hyväksytty, mutta monet ohjelmat netin kautta kyllä. 😀
Ehkä liiallinen maailmallisuus puhuttaa, ja tietynlainen kahtia jakautuminen, että jotkut hyväksyy asiat, joita toiset taas pitää syntinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne vee ällät sitten opettaa mihin ei uskota ?
No että lestadiolaiset ovat ainoita oikein uskovia ja kaikki muut menevät helvettiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika sama tilanne kuin minulla :) aikaa mennyt yhtä kauan, lapsia meillä on kylläkin kolme ja lähdimme yhdessä mieheni kanssa. Toivottavasti miehesi ainakin hyväksyy päätöksesi eikä mene mukaan siihen kauhisteluun (itse törmäsin järjettömään kauhisteluun, koska on lapset. Kaikki säälivät lapsia ja olettivat että haluamme kaikesta huolimatta että lapsemme kuuluvat yhteisöön. )
Mieheni hyväksyy päätökseni, eikä kauhistele. Muut ovat kyllä kauhistelleet. Ilmeisesti se on erityisen kauheaa kun on perhe ja lapset. Kyllä meidänkin lapsia monet tervehtii Jumalan terveellä, mutta koska lapsia se ei ole haitannut, niin ei ole asiaan tarvinnut puuttua. Lapset ovat muutenkin niin pieniä, että eivät tilanteesta vielä ole mitään kyselleet. Käyvät silloin tällöin seuroissa isänsä kanssa. Ja Suviseuroissa käydään varmaankin yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ?
Kuinka vanhempasi suhtautuvat siihen, ettet enää kuulu liikkeeseen.
Olen 26 vuotias. Vanhempani ottivat asian raskaasti, ja varsinkin äitini syyllistä minua alkuun valinnastani. Kuulemma ajatteli kävelevänsä rekan alle, kun suri niin paljon meidän perheen puolesta. Mutta minä en suostunut syyllistymään, vaan olen pitänyt pääni pystyssä. Tällä hetkellä välit vanhempiin ovat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy. Eikä olla ajateltu hankkiakaan kun Netistäkin tulee sarjoja seurattua ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl: t eivät hyväksy televisiota
Minäkään en hyväksy. Tulee niin huonoa ohjelmaa.
Ei se minua haittaa.
Ajattelin vaan että jos on ollut lestaadiolainen niin ei käyttäisi lahko sanaa entisestä uskostaan. Jos käyttää sanaa aivopesu niin vaikka jättäisikin uskonsa niin ei siinä käsitykset muutu heti ulkopuolisuudeksi. Tietysti jos on ollut vaan lestaadioilaisten mukana ja aina ollut eri mieltä heidän kanssaan niin ehkä ei mitään jälkiä lestaadioilaisuudesta olisi.
Sitä paitsi juuri tuo että tartut etenkin tuohon lahko sanaan niin viittaa juuri tuohon ettei olla oltu lestaadioilaisia. Lestaadiolainen kokee lahkoksi nimittelyn vääryytenä ja on aika epätodennäköistä että uskostaan luopunut alkaisi periaatteessa haukkumaan itseään, itseään siinä mielessä että ei ne ikävät kokemuksen niin helposti katoa :)