Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

... en pääse oikein vieläkään liikkeelle tänä aamuna... kahvit keitin mutta en vaan jaksa nousta muuten :/ helpottaako ajan kanssa?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Kyllä siinä kestää, että olo tasaantuu, mutta sen kyllä pitäisi tasaantua. 3kk-6kk on muistaakseni se aika, että niiden pitäisi alkaa vaikuttamaan positiivisesti mielialaan, ja haittavaikutusten alkaa hälvenemään.

Mikäli haittavaikutukset ovat voimakkaita, niin voisit kysäistä lääkäriltä, voisiko annostusta pienentää, ainakin hetkellisesti, että kehokin tottuu uuteen lääkeaineeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä kestää, että olo tasaantuu, mutta sen kyllä pitäisi tasaantua. 3kk-6kk on muistaakseni se aika, että niiden pitäisi alkaa vaikuttamaan positiivisesti mielialaan, ja haittavaikutusten alkaa hälvenemään.

Mikäli haittavaikutukset ovat voimakkaita, niin voisit kysäistä lääkäriltä, voisiko annostusta pienentää, ainakin hetkellisesti, että kehokin tottuu uuteen lääkeaineeseen?

3-6kk!? Hemmetin pitkä aika.

Mulla tosin määrättiin jännityspäänsärkyyn. Ei masennukseen. Käsittääkseni masennuksessa annokset isompia? Mulla annosnosto vaiheittain niin, että maksimissaan 30mg tulisi ottaa.

Ap

Vierailija

Aika outoa. Itse olen syönyt 10 mg iltaisin jo 3-4 vuoden ajan enkä enää valvo aamuöisin. Annos on tosi pieni, ei siitä pitäisi tulla mitään aamuväsymystä.

Ainoa haitta mistä kärsin Triptylin takia on seksihalujen katoaminen, mutta pystyn silti harrastamaan hyvinkin tyydyttävää seksiä, kunhan vaan ryhdyn hommiin vaikkei fyysistä halua olisikaan, niin kyllä se siinä sitten herää. Tärkeämpää kuitenkin on nukkuminen, joten valintani on jatkaa lääkkeen käyttöä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siinä on aika pitkä puoliintumisaika, eli se pitää ottaa jo jokus kuuden aikaan illalla, että seur aamuna pääsee töihin.

Otin eilen illalla sen klo 20.

Ap

Vierailija

Toi on kamala lääke. Mulle sitä määrättiin joskus kipulääkkeeksi ja sen jälkeen ei onnistunut pissaaminen ollenkaan. Iski virtsaumpi ja piti käydä päivystyksessä muutamaan otteeseen katetroitavana. Ylättäen meni lääke vaihtoon ja sain Tramalia tilalle. Onneksi tuotakaan ei mahdottoman pitkiä aikoja tarvinnut käyttää, kun pääsin leikkaukseen suhteellisen nopeasti ja sain vaivaani avun.

Vierailija

Jännityspäänsärkyyn Triptyliä? Aika outoa. Eikö olisi järkevämpi hoitaa päänsäryn syy? Tarkoitatko jumissa olevia hartioita / niskoja vai millaista jännitystä? Niska-hartiajumppaa ja hierontaa suosittelen. Tarpeen vaatiessa relaksanttia eli Sirdaludia.

Vierailija

Ei senoilla annoksilla vaikuta mielialaan mitenkään, vaikka käyttäisit kuinka kauan. 10-20 mg on vahvuus, jolla triptyliä käytetään unilääkkeenä ja kipukynnyksen nostajana.

Itse käytin parin kuukauden jakson pari vuotta sitten unilääkkeenä. Mun mielestä se alkoi toimia parissa päivässä, lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että olisi pitänyt alkaa heti. Mutta tosiaan se pilleri pitää ottaa aika aikaisin illalla, että vaikutus on ohi aamulla töihinlähtöaikaan (ja sehän vaikuttaa ajokykyyn). Kipulääkkeenä siinä on tosin se ongelma, että vaikutus tässä suhteessa loppuu myös siinä aamupäivän kuluessa (mulla oli nivelsärkyjä, joihin se myös auttoi, mutta siis vain aamupäivisin - onneksi nukkuminen sinänsä paransi nuo säryt siinä parissa kuukaudessa jonka lääkettä käytin)

Vierailija

Kuulostaa kyllä minunkin mielestäni hiukan kyseenalaiselta, että jännityspäänsärkyyn määrätään vahvaa trisyklistä masennuslääkettä. Kyllä mielialalääkkeitä käytetään kiputilojen hoidossa, sillä ne "blokkaavat" kipureseptorien toimintaa, mutta itse en kyllä jännityspäänsärkyyn missään nimessä suostuisi kyseistä lääkettä ottamaan. Olethan lukenut lääkeaineesta ja sen mahdollisista haittavaikutuksista? Melkein alkaa ärsyttämään, että taas näitä "suosikkimielialalääkkeitä" määrätään näin heppoisin perustein (ainakin oletan näin, en kyllä tiedä mitään sinun historiastasi tai muista hoitoyrityksistä).

Haluan myös sanoa sen, että jos käyttää useita vuosia masennuslääkkeitä, niin niihin jää tavallaan "koukkuun", eli ilman niitä oleminen vaikeutuu ja monella on vuosien kestävä irtautuminen, ja siltikin saattaa jäädä jälkioloja ja esimerkiksi juuri tunteiden turtumista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika outoa. Itse olen syönyt 10 mg iltaisin jo 3-4 vuoden ajan enkä enää valvo aamuöisin. Annos on tosi pieni, ei siitä pitäisi tulla mitään aamuväsymystä.

Ainoa haitta mistä kärsin Triptylin takia on seksihalujen katoaminen, mutta pystyn silti harrastamaan hyvinkin tyydyttävää seksiä, kunhan vaan ryhdyn hommiin vaikkei fyysistä halua olisikaan, niin kyllä se siinä sitten herää. Tärkeämpää kuitenkin on nukkuminen, joten valintani on jatkaa lääkkeen käyttöä.

Sama täällä. Mulle yöunien parantamiseen määrätty, kun en halua syödä unilääkkeitä. Ei mitään sivuoireita paitsi vähän tuo seksijuttu samanlainen kuin em.

Pitoisuus tosi pieni, ja ei kyllä pitäisi tuota väsymystä aiheuttaa. Itse otan klo 21 maissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä minunkin mielestäni hiukan kyseenalaiselta, että jännityspäänsärkyyn määrätään vahvaa trisyklistä masennuslääkettä. Kyllä mielialalääkkeitä käytetään kiputilojen hoidossa, sillä ne "blokkaavat" kipureseptorien toimintaa, mutta itse en kyllä jännityspäänsärkyyn missään nimessä suostuisi kyseistä lääkettä ottamaan. Olethan lukenut lääkeaineesta ja sen mahdollisista haittavaikutuksista? Melkein alkaa ärsyttämään, että taas näitä "suosikkimielialalääkkeitä" määrätään näin heppoisin perustein (ainakin oletan näin, en kyllä tiedä mitään sinun historiastasi tai muista hoitoyrityksistä).

Haluan myös sanoa sen, että jos käyttää useita vuosia masennuslääkkeitä, niin niihin jää tavallaan "koukkuun", eli ilman niitä oleminen vaikeutuu ja monella on vuosien kestävä irtautuminen, ja siltikin saattaa jäädä jälkioloja ja esimerkiksi juuri tunteiden turtumista.

10 mg pitoisuutta käytetään juuri päänsäryn ehkäisyyn ja leviin unihäiriöihin ja ko lääke on aivan eri tyyppiä, kuin ne koukuttavat lääkkeet.

Itse olen välillä ollut pitkiä aikoja ilman ja sitten taas käyttänyt, mitään hinkua siihen ei kyllä tule.

Psyykelääkkeenä sitä enää harvoin käytetään, koska jouduttaisi käyttämään niin suuria pitoisuuksia ja sitten tulisi kuvaan sivuvaikutukset.

Bentso-tyyppiset ja serotoniinin takaisin ottajat ova ne koukuttavimmat lääkkeet .

t. ammatin puolesta lääkkeitä tunteva

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jännityspäänsärkyyn Triptyliä? Aika outoa. Eikö olisi järkevämpi hoitaa päänsäryn syy? Tarkoitatko jumissa olevia hartioita / niskoja vai millaista jännitystä? Niska-hartiajumppaa ja hierontaa suosittelen. Tarpeen vaatiessa relaksanttia eli Sirdaludia.

Moni ihminen ei ole sirdaludin kanssa edes kykenevä töihin, joten Triptyl parempi vaihtoehto.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

10 mg taitaa olla pienin annoskoko.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Moni ihminen ei ole sirdaludin kanssa edes kykenevä töihin, joten Triptyl parempi vaihtoehto.

Millaisia oireita Sirdaludista sitten voi joillekin tulla, ettei töihin pystyisi? Kysyn tätä ihan tosissani, koska itsellä ei ainakaan Sirdaludin vaikutuksia juuri huomaa, ei sitten hyvässä tai pahassa.

Vierailija

Jännityspäänsärkyyn? Minä hoidin sen itse pois vain päättämällä, että en rypistele otsanahkaani kurtuille enää. Niin loiveni rypyt ja lähti päänsärky!

Vierailija

Lääkkeet eivät ole todellakaan mitään karkkeja. Itselleni ne, etenkin psyykenlääkkeet, ovat aina viimeinen vaihtoehto.

- psyk. sh

Vierailija

Hakeutuisin alexander-tekniikan kurssille jännityspäänsäryn vuoksi. Auttaa varmaan nopeammin kuin tuo lääke, jos apua luvataan vasta 3-6 kkn sisällä.

Vierailija

Entä jos pelkästään se, että tarkkailee mitä voisi käytöksessään muuttaa, poistaisi päänsäryn? Esim minä tahdoin olla nuorena intellektuellin näköinen. Minulla oli silmälasit ja kurtistelin otsaani puhuessani. Puhuin paljon ja iltaisin päätäni särki.

Huomasin, että minulla oli jo todella syvät otsarypyt, vaikka olinkin nuori. Lopetin tuon tyhmän imeilyn ja niin jopa migreeniksi jo luulemani päänsärky hävisi vähitellen kokonaan pois.

Päätä särkiessä olin arka valolle ja äänille. Saatoin oksentaakin. Makasin pimeässä, hiljaisessa huoneessa ja hieroin otsaani, kunnes ymmärsin yhdistää säryn yksinkertaisesti vain tapaani rypistää otsaa! Näinkin kova päänsärky voi siis loppua ilman lääkkeitäkin. Sitä ehti kestää useita vuosia, ennenkuin tämän ymmärsin.

Vierailija

Hei.olen 53 v. Epilepsiaa sairastava nainen.kärsin tajuttimuus kohtauksista ja n 2kertaa viikossa toistuvista rajuista päänsärky kohtauksista.nyt näihin kokeillaan triptyyliä.toivon näin apua krooniseen särkyyn.olen silloin vuoteen omana.1-3 vuorokautta.olen siis sairaseläkkeellä.jouduin luopumaan sairaanhoitajan työstäni.neurologi määräsi myös beetasalpaajia.kokeillaan nyt miten auttavat...

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat