Tätä on nyt ollu jo jonkin aikaa. Oikea käsi puutu tammikuun puolivälissä ja on sen jälkeen ollut omituisempi. Välillä tunnen sen paremmin ja välillä huonommin. Selkä puutui yhtäkkiä vajaa kaks viikkoa sitten, siinä on kohtia joita en oikeen tunne ja jalat on pari kertaa puutunu niin pahasti et pelottanu niide lähtevän alta, iha ko ois pumpulissa kävellyt.

Oon niskahartiaseudun takia käynyt lääkärissä ja sitä myöden fysioterapiassa. Käsi ei ole liiemmin mennyt parempaan päin, paljon jumeja on kyllä siellä ja ympäri kroppaakin. Tuntohäiriöille ja puutuville jaloille ei fyssari löytänyt mitään selitystä.

Lääkärille olen selkää käynyt näyttämässä ja kertonut puutuvista jaloista, käskivät vain kotiin ja kanta.fi:stä luin että laittoivat oireet psyykkisiksi, vaikka mulla on pääkoppa aivan kunnossa. Tässä oli kaikkea sählinkiä asian kanssa, ja vasta otettuani ylilääkäriin yhteyttä sain uuden ajan ensiviikon alkupuolelle.

Oon tosi väsynyt. Ihan sama minkä verran nukun tai syön, ni oon väsyksissä ja väsyn nopeasti. En jaksa kovinkaan pitkälle liikkua kun tuntuu et sit alkaa hyytymään. Ja huimaa aika usein.

Äidilläni on ms-tauti, pääni magneettikuvattiin muiden asioiden vuoksi joulukuussa ja oli kunnossa.

Toivon että ensiviikon lääkärikäynnistä on hyötyä. Haluun tän epävarmuuden pois ja kyetä liikkumaan ja elämään normaalisti.

Sivut

Kommentit (187)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mullekin tuli mieleen MS-tauti. Millä lääkärillä kävit, neurologilla? Jos ei ollut neurologi, kannattaisi ehkä käydä vielä semmoisellakin varmuuden vuoksi.

Vierailija 3: Oli ihan terveyskeskuksen supernuori yleislääkäri. Puhui kyllä ms-taudista, mutta ei pistänyt mitenkään eteenpäin asiaa. Nää oireet on pahentunut sen käynnin jälkeen, ja en oo sen koommin lääkäriä nähnyt kun tk käski vaan kotiin ja löi luuria korvaan. Täytyy siltä ylilääkäriltä ensviikolla kysellä..

Vierailija

nalepo kirjoitti:
Kuulostaa kivuliaalle :o

Niin ja oon tosiaan vasta 26..

Ei se kuulemma kamalasti satu. Olen ollut monessa mukana ja iso osa potilaista sanoi toimenpiteen olevan ihan ok.

Vierailija

nalepo kirjoitti:

MS:ään sairastutaan nuorina. Mun isällä on se, ja mulle sanottiin kolmevitosena, että ois todnäk tullut jo, jos ois tullakseen.

Vierailija kirjoitti:
nalepo kirjoitti:

Ei se kuulemma kamalasti satu. Olen ollut monessa mukana ja iso osa potilaista sanoi toimenpiteen olevan ihan ok.

Okei. No jos on mm.nielun kautta tehdystä tähystyksestäkin selvitty niin ehkä siitäkin selviäisi. Oot ilmeisesti hoitoalalla töissä?

Vierailija kirjoitti:
nalepo kirjoitti:

MS:ään sairastutaan nuorina. Mun isällä on se, ja mulle sanottiin kolmevitosena, että ois todnäk tullut jo, jos ois tullakseen.

Mun äidillä sairaus todettiin v.2009, jolloin oli juuri täyttänyt 40. Isosiskon mies sairastui viime vuonna kolmekymppisenä ilman mtn sukurasitteita.

Vierailija

Mulla epäiltiin ms- tautia, otettiin pään magneettikuvaus. Neurologi sanoi, että jos oireita ollut yli puolikin vuotta, niin magneettikuvauksessa olisi näkynyt ms tauti. Diagnoosi: jännitysniska.
Selkäydinpunktiota ei ainakaan mulle ehdotettu.

Vierailija

B12-vitamiinin puutos tuli ensimmäisenä mieleen. Oireet (uupumus, tuntohäiriöt, huimaus) täsmäävät ainakin näin maallikon silmään. 

Vierailija

nalepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nalepo kirjoitti:

Okei. No jos on mm.nielun kautta tehdystä tähystyksestäkin selvitty niin ehkä siitäkin selviäisi. Oot ilmeisesti hoitoalalla töissä?

Olen joo.

Vierailija

nalepo kirjoitti:
Miten muuten sitä voi tutkia?

Oirekuvaus, otetaan selkäydinestenäyte, pään kuvantaminen.

MS voisi hyvinkin olla. Ajattelin sitä jo ennen kuin kirjoitit, että äidillä on se. Perinnöllinen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat