Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Lapsi on tosi herkkä varmistelemaan asioita että muistaahan äiti varmasti nyt sitten vaikka ostaa sen minkä lupasi jne. Lisäksi ei uskaltanut kerran kertoa äidilleen että oli tullut vahingossa kakkaa vähän housuun :-( Sanoi minulle että silloin kun hänelle pienenä tuli kakka housuun niin äiti aina suuttui siitä. Itkettää lapsen puolesta minkälaista pelkoa lapsi on joutunut kokemaan. Ja tuo ettei enää usko että äiti pitää lupauksensa. Ikää lapsella on nyt 7 vuotta.

Kommentit (14)

Vierailija

Miten tällaista lasta voisi auttaa että hänelle kehittyisi vielä turvallisuudentunne? Nythän lapsi ei selvästi luota aikuiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tai jotenkin epäjohdonmukainen kasvatus.

Olin itse vähän samantapainen pikkutyttö, kun äitini käytöksestä ei koskaan voinut olla ihan varma, ei koskaan tiennyt miten hän suhtautuu. Joskus hän oli mitä mukavin, hyväntuulinen, salliva. Joskus loukkaantui jostain ihan pienestä, siis jostain mitä pieni lapsi teki. Ja hyvin usein kertoi asioistani ääneen jossain seurueessa tai muille, esim. tuon kakkajutun olisi saattanut kertoa. Tai olisi saattanut ihmetellä, miten nyt noin isolla tytöllä voi tulla kakkaa housuun.

Opin esittämään asiat siten kuin arvelin äitini ne haluavan kuulla eli valehtelemaan.

Vierailija

Ap tässä vielä ihmettelee, että olisiko lastensuojeluilmoitus voinut olla paikallaan tämän lapsen kohdalla? Olisiko se voinut auttaa tätä lasta saamaan luottamuksen takaisin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä tossa oikeuttas lasuun?

Äitihän on ilmiselvästi pettänyt lapsen luottamuksen monta kertaa ja sitten vielä saanut kilareita kun lapsella on tullut kakka housuun. Voisin kuvitella että on ottanut ihan kunnolla kipinää kun lapsi ei enää uskalla kertoa että on taas tullut kakkaa housuun.

Vierailija

No lapset nyt vaan on erilaisia kuten me aikuiset. Mulla tytto joka varmistelee ihan kaikkea aina ja on aina ollut hyvin tunnollinen, perfektionisti luonne. Han kokee kaiken komentamisen hirveana ja menee taysin lukkoon torumisesta, pienestakin.

Kun taas vanhempi veljensa ei ole millaan vaikka kuinka karjuisi. Samoin kaikki jutut on hanella vahan sinnepain ja varmasti paa kateissa jos ei olisi kiinni niskassa. Ei muista edes tarkeita asioita varmistella ja uskoo kaiken aina selviavan jotenkin.

Samat vanhemmat, sama perhe ja kasvatus.

Lasten kanssa tulisi olla niinkuin on hyvaksi juuri sille lapselle; se joka kaivaa rauhallisuutta ja varmistelua sita saakoon ja se huithapeli kestaa erilaista menoa ja tarvitsee tukea jarjestyksen piton ja kurinalaisuuteen.

Tuollain 'itkettaa lapsen puolesta kun sita niin pelottaa' vaikuttaa ylireagoinnilta ellei lapsi selvasti ole peloissaan tai tilanne muutenkin huolestuttava. Siis jos siskosi on juoppo, mielenterveyspotilas tai elamanhallinta hakusessa,

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä ihmettelee, että olisiko lastensuojeluilmoitus voinut olla paikallaan tämän lapsen kohdalla? Olisiko se voinut auttaa tätä lasta saamaan luottamuksen takaisin?

Onko tama vitsi? Lasu kosa lasta on toruttu kakasta housussa ja lapsi varmistele etta aiti ostaa lupaamansa jutut? Tah?

Vierailija

Kyllä lasun voi tehdä. Housuun kakkaaminen on yleensä oire jostain ikävästä. Lisäksi tosiaan tuo varmistelu. Lastensuojelu auttaa lapsia. Äitejä myös.

Vierailija

Kyse voi olla ihan yksittäisistä tapauksista. Joskus äidille huonona hetkenä kakka housuissa on ollut se viimeinen juttu, ja on tullut sanottua enemmän kuin olisi pitänyt. Lapselle tämä on jäänyt mieleen, koska se on nimenomaan ollut yksittäinen räjähdys. 

Ja kyllä munkin lapsi joutuu muistuttelemaan ostettavista jutuista, kun niitä on niiiin paljon, eikä mun muisti ole kovin hyvä. Koko ajan pitäisi muistaa, että t-paidat alkaa olla vähissä, mutta huppareita tuli ostettua jo liikaa. Varmista sopiiko kumppari edelleen! Miksi sitä oikomishoitoaikaa ei ole tullutkaan? Soita! Ensi viikolla kahden kaverisynttärit: ilmoittaudu, tee kalenterimerkintä, mieti kyyti, osta lahjat, pakkaa ne, käske lapsen tehdäkortit. Ja niin edelleen....

Mitä jos vaikka juttelisit siskosi kanssa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä lasun voi tehdä. Housuun kakkaaminen on yleensä oire jostain ikävästä. Lisäksi tosiaan tuo varmistelu. Lastensuojelu auttaa lapsia. Äitejä myös.

Ei jumalauta. Siis jos tää ei ole vitsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tai jotenkin epäjohdonmukainen kasvatus.

Aivan. Minulla oli täysin epäjohdonmukainen kasvatus persoonallisuushäiriöisen äitini taholta ja koskaan ei voinut tietää missä oikeasti mennään ja kuinka lujaa. Hänen "sääntönsä" muuttuivat usein eikä hän koskaan kertonut tästä. Ensin tein jonkun asian niin kuin hän halusi, sitten hän alkoikin yhtäkkiä karjua kun tein sen väärin. Sitten kun tein asian tämän uuden "säännön" mukaan, kohta hän alkoi karjua siitä kuinka teen asian väärin ja kuinka se pitäisi tehdä kaikista ensimmäisen "säännön" mukaan. Lisäksi minun piti jostain syystä olla aina se joka varmisteli asioita hänen perässä, kyseli, tarkasteli ja muistutteli, että onko esim. kahvinkeitin otettu pois päältä aamulla. (Ja välillä kun tein tätä, hän alkoi karjua minulle, että miksi olen niin rasittava kakara ja puutun asioihin. Sitten kun en tehnyt varmistelua sain huutoa osakseni, että miksen tee sitä. Että kuinka on minun vika jos koko talo palaa maan tasalle kun en ole huolehtinut kahvinkeittimestä muistuttelua). Että ole siinä sitten lapsena...

Myös se hämmensi todella paljon ettei hän koskaan näyttänyt itsekään tietävän kuinka minuun suhtautua eikä osannut päättää olenko iso vai pieni. Joten olin kumpaakin. Olin keskimmäinen lapsi, silti minulta odotettiin paljon enemmän vastuunkantoa ja esim. kotitöiden tekemistä kuin vanhemmalta sisarukseltani. Pikkusisarustani taas kohdeltiin hemmoteltuna vauvana jolta ei koskaan vaadittu yhtään mitään. Olin iällisesti paljon lähempänä vanhempaa sisarustani kuin pikkusisarustani, silti minulta evättiin jo minulle annettuja oikeuksia (jotka olivat samat kuin vanhemmalla sisaruksellani) ihan mielivaltaisesti ja vedottiin siihen, että olen vanhempaa sisarustani niin paljon nuorempi. (Olin vanhempaa sisarusta 1.5 vuotta nuorempi, 4 vuotta vanhempi kuin pikkusisarukseni). Minut siis laitettiin nuoremman sisarukseni kanssa samaan kategoriaan tietyissä tilanteissa, samaan aikaan kun minulta toisaalla vaadittiin paljon enemmän kuin vanhemmalta sisarukseltani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä munkin lapsi joutuu muistuttelemaan ostettavista jutuista, kun niitä on niiiin paljon, eikä mun muisti ole kovin hyvä. Koko ajan pitäisi muistaa, että t-paidat alkaa olla vähissä, mutta huppareita tuli ostettua jo liikaa. Varmista sopiiko kumppari edelleen! Miksi sitä oikomishoitoaikaa ei ole tullutkaan? Soita! Ensi viikolla kahden kaverisynttärit: ilmoittaudu, tee kalenterimerkintä, mieti kyyti, osta lahjat, pakkaa ne, käske lapsen tehdäkortit. Ja niin edelleen....

Mamma voisi alkaa kirjoittaa asioita ylös että muistaa eikä laittaa lasta toimimaan holhoojanaan joka  joutuu muistuttamaan asioista koko ajan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No lapset nyt vaan on erilaisia kuten me aikuiset. Mulla tytto joka varmistelee ihan kaikkea aina ja on aina ollut hyvin tunnollinen, perfektionisti luonne. Han kokee kaiken komentamisen hirveana ja menee taysin lukkoon torumisesta, pienestakin.

Kun taas vanhempi veljensa ei ole millaan vaikka kuinka karjuisi. Samoin kaikki jutut on hanella vahan sinnepain ja varmasti paa kateissa jos ei olisi kiinni niskassa. Ei muista edes tarkeita asioita varmistella ja uskoo kaiken aina selviavan jotenkin.

Samat vanhemmat, sama perhe ja kasvatus.

Lasten kanssa tulisi olla niinkuin on hyvaksi juuri sille lapselle; se joka kaivaa rauhallisuutta ja varmistelua sita saakoon ja se huithapeli kestaa erilaista menoa ja tarvitsee tukea jarjestyksen piton ja kurinalaisuuteen.

Tuollain 'itkettaa lapsen puolesta kun sita niin pelottaa' vaikuttaa ylireagoinnilta ellei lapsi selvasti ole peloissaan tai tilanne muutenkin huolestuttava. Siis jos siskosi on juoppo, mielenterveyspotilas tai elamanhallinta hakusessa,

Juopot, mielenterveyspotilaat ja elämänhallinnanhakijat niputettu halki poikki ja pinoon... Ja "muillahan" ei sitten mitään ongelmia olekaan, ei sitten niin mitään... 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat