Vierailija

Ihan arkipäiväisetkin puheet niin hävettää. Tulee jälkeenpäin mieleen että olisi pitänyt sanoa toisin tai jättää kokonaan sanomatta. Haluan kaiken menneisyydestä tekemättömäksi.

Sitten päätän että en enää ikinä sano mitään tyhmää tai turhaa, mutta aina vaan löydän itseni miettimästä tätä taas.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Nyt tämä aloituskin rupesi hävettämään. Miten surkea elämä mulla voi olla kun avauduin tällaisesta jolleki vauvapalstalle. Ei vittu. Ap

Vierailija

Taustalla lapsuudessa kohdattu jatkuva mitätöiminen? 

Vai mitä itse ajattelet? Eihän tuollainen normaalia ole, sen varmasti tiedät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Taustalla lapsuudessa kohdattu jatkuva mitätöiminen? 

Vai mitä itse ajattelet? Eihän tuollainen normaalia ole, sen varmasti tiedät. 

En tiedä mikä on taustalla.paitsi se että itse tarkkailen muiden puhetta ja maneereita todella tarkasti ja varmaan kuvittelen muidenkin tarkkailevan sitten minua yhtä paljon. Ap

Vierailija

Hei täällä sama! Kaikki hävettää mitä sanon. Ja siis oikeasti, saattaa olla ihan jostain mitättömästä asiasta kyse, eikä keskustelukaveri taatusti edes ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Silti saatan vielä päivien päästä miettiä, että miksi sanoin niin. Usein sitten varsinkin uusien tuttavuuksien kohdalla olen ihan hiljaa, etten sanoisi mitään "tyhmää". Itsellä tämä juontaa varmasti juurensa vanhemmasta joka koko lapsuusiän mitätöi juttujani, kaikki mitä halusin ja puhuin oli turhaa paskaa. Olen vasta parikymppinen, joten en vielä täysin ole sisäistänyt sitä, että nyt saa puhua mistä itse haluaa ja saa tykätä siitä mikä itseä kiinnostaa. Jotenkin lähtökohtaisesti ajattelen aina, että ketään ei kiinnosta asiani ja kaikki mitä sanon on tyhmää, koska näin vanhempani on opettanut :/ En oikein tiedä mikä tähän auttaisi.

Vierailija

Kerro jokin esimerkki.

Miten avoin olet noissa häpeämissäsi jutuissa? Mikäli juttusi ovat itseesi kääntynyttä vähättelyä tai liiallista omien yksityisasioiden kertomista, niin niitä kannattaa vähentää.

Vierailija

Voi ei, meitä on siis muitakin. Mä vatvon varsinkin iltaisin/öisin ihan kaikkea mitä olen puhunut ja tehnyt ja siis tosi vanhojakin asioita. Nytkin oon taas pari yötä vaan haukkunut itseäni ja häpeillyt sanomisiani ja tekemisiäni ja ruoskinut itseäni, ettei ole ihmekään ettei mulla ole kavereita/ystäviä kun olen niin tyhmä ja idiootti. Ja nyt sitten kun näen vaikka jonkun naapurin, niin en enää osaa/uskalla puhua sitäkään vähää edes säästä enkä ainakaan normaalisti ja ainakin omasta mielestäni sanon jotain tyhmää ja sitten taas ruoskin ja häpeilen itseäni lisää.

Oon kohta nelikymppinen ja tämä tuntuu vaan pahentuvan iän myötä.

Vierailija

Tuttuni tekee tätä myös. Ylitulkitsee ja miettii muiden (varsinkin ex-miehen) sanomisia kuukausikaupalla. Nukuttuakaan ei saa, kun miettii yötä myöten mitä tuli sanottua päiväkodin työntekijälle. Ja joka asiassa haukkuu itse itseään.

Jos ap sinulla on sama käyttäytymismalli, niin opettele siitä pois.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi ei, meitä on siis muitakin. Mä vatvon varsinkin iltaisin/öisin ihan kaikkea mitä olen puhunut ja tehnyt ja siis tosi vanhojakin asioita. Nytkin oon taas pari yötä vaan haukkunut itseäni ja häpeillyt sanomisiani ja tekemisiäni ja ruoskinut itseäni, ettei ole ihmekään ettei mulla ole kavereita/ystäviä kun olen niin tyhmä ja idiootti. Ja nyt sitten kun näen vaikka jonkun naapurin, niin en enää osaa/uskalla puhua sitäkään vähää edes säästä enkä ainakaan normaalisti ja ainakin omasta mielestäni sanon jotain tyhmää ja sitten taas ruoskin ja häpeilen itseäni lisää.

Oon kohta nelikymppinen ja tämä tuntuu vaan pahentuvan iän myötä.

Hyvää analyysia omasta toiminnastasi. Samalla kommentissasi on myös ratkaisu siihen kuinka saat suunnan muuttumaan.

Vierailija

No esim tänään kun törmäsin naapuriin rappukäytävässä ja hän sanoi "ehdinkö samaan hissiin?" Niin vastasin että juu ehdit.

Niin tuota häpeän vaikka en sanonut mitään väärin. Tuntuu vaan että siihen olisi pitäny vastata jotain ystävällisempää. Juu ehdit... Kuulostaa ylimieliseltä, minun armostani hän nyt sitten ehtii... Huoh. Siis tällaista tasoa.

Ap

Vierailija

No sama. Sit ku vähän jännitän ja hermostun ja yritän sanoo jotain hauskaa niin yleensä menee pieleen.

Olen omituinen höpöttäjä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No esim tänään kun törmäsin naapuriin rappukäytävässä ja hän sanoi "ehdinkö samaan hissiin?" Niin vastasin että juu ehdit.

Niin tuota häpeän vaikka en sanonut mitään väärin. Tuntuu vaan että siihen olisi pitäny vastata jotain ystävällisempää. Juu ehdit... Kuulostaa ylimieliseltä, minun armostani hän nyt sitten ehtii... Huoh. Siis tällaista tasoa.

Ap

Kiitos, hyvä esimerkki! Nyt pää pystyyn ja oman itsen vähättely pois!

Vaikutat kivalta ihmiseltä, joka tällä hetkellä kiinnittää liikaa huomiota omiin tekemisiinsä.

Vierailija

Minäkin häpeän. Olen möläytellyt, töksäytellyt ja sekoillut mielin määrin.

Kukaan ei ole käyttäytynyt niin tyhmästi kuin minä. En osaa käyttäytyä ollenkaan.

Minäkin lapsena olin sellaisessa asemassa että sain tuhahtelua ja vähättelyä.

En edes pyytänyt mitään vanhemmiltani koska tiesin etten tule saamaan, enkä tarvitse mitään höpöhöpöä ja hömpän pömppä juttuja.

Joskus suututtiin hirveästi jos jotain "tyhmää" sanoin vaikka kylässä. Ihan kohtuuttomastikin.

Vierailija

Olin ennen samanlainen ja mietin, että eikö tämä ole jonkinsortin ahdistuneisuushäiriön ominaisuus? Pelkää, että muut tuomitsevat, tarvitsee hyväksyntää, sosiaaliset tilanteet voivat olla hankalia, koska ei uskalla oma itsensä ja miettii jatkuvasti, että ihmiset arvostelevat... Oletko muutenkin herkkä ihminen? Voisi auttaa puhua jollekin ammattiauttajalle, yleensä ongelma löytyy.

Vierailija

Välillä on helpompaa , välillä jopa naapurille hein sanominen aiheuttaa pohdintaa ja vatulointia . Olisiko pitänyt ja ajatteliko se , ja silloinkin niin tyhmästi sanoin .

Vierailija

Haa, vertaistukiryhmä! Itselläni on taustalla lapsuudesta sitä, että sanomisilleni on naurettu (myös vanhemmat joskin harvemmin) ja sanomaani on toistettu sellaisella tyhmällä imitaatioäänellä.

Tyyliin olen sanonut, että makkara on hyvää saunan jälkeen. Siihen isommat sisarukset ivallisesti sanovat "vitsit sää oot nero, makkara on hyvää saunan jälkeen, kukaan ei olis tajunnut jos et olis sanonut!" Ehkä tyypillistä isojen sisarusten suorittamaa mollaamista, mutta koska vanhemmat olivat paljon poissa, olin heistä jollain tavalla enemmän riippuvainen kuin muuten olisin ollut.

Kyllähän minä, aikuinen ihminen, tiedän, etteivät muut aikuiset mitä todennäköisemmin tee tuollaista enää. Vaikka sanoisin jotain ns. turhaa. Ja jos tekevät, niin niiden häpee! Mutta se nolatuksi tulemisen pelko on ihan sama. Pelkään myös sitä, että ääneni on tosi ruma, sellainen mölisevä, josta kukaan ei saa mitään selvää ja kaikkia ärsyttää. Olen jopa nauhoittanut ääntäni nauhalle, jotta voisin korjata siinä olevat narinat ja muut virheet. Melkoinen yllätys oli, kun huomasin, ettei mun äänessä ole mitään vikaa vaan se on itse asiassa ihan kiva... Silti edelleen kuulen oman ääneni kauheana mongerruksena, kun puhun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nuo ovat sellaisia asioita mitä suurin osa ihmisistä ei jää miettimään ollenkaan. Hienoa että tiedostat että ajattelusi on tuolta osin vinksallaan, silloin asia on mahdollista korjata. Se vaatii kuitenkin aikaa ja oman epätäydellisyyden (ja muiden ihmisten epätäydellisyyden) hyväksymistä. Kannattaa hakeutua ihmisten seuraan ja harjoitella sitkeästi rentoa olemista, niin että hyväksyt aluksi ihan kaiken mitä suustasi pääsee. Anna itsellesi täysi lupa tehdä mokia.

Toivotan sinulle onnea, toivottavasti saat pikkuhiljaa vapauduttua noista ajatuksista! Energiaa säästyy sitten kivempiin juttuihin.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat