Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jos ateisti tekee toisille pahaa, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti riko mitään lakia, niin kuinka häntä voisi opastaa käyttäytymään paremmin toisia kohtaan, jos hän uskoo siihen, että jokainen saa itse määritellä itselleen, mikä on juuri hänelle oikein ja mikä väärin?

Sivut

Kommentit (37)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä olen pienestä saakka ajatellut, että on tosi ikävä juttu aiheuttaa toiselle kipua tai pahaa mieltä. Siksipä en aiheuta kipua ja pahaa mieltä.

En tarvitse muiden ihmisten mielikuvituskavereita tässäkään asiassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienestä saakka ajatellut, että on tosi ikävä juttu aiheuttaa toiselle kipua tai pahaa mieltä. Siksipä en aiheuta kipua ja pahaa mieltä.

En tarvitse muiden ihmisten mielikuvituskavereita tässäkään asiassa.

Entä saako sinusta toisia satuttaa, jos ei riko mitään lakia? Jos ei, niin onko sinulla siihen muuta perustelua, kuin että juuri sinun mielestäsi se on väärin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien kristittyjen moraali on erilainen?

Jos kristityksi ymmärretään Jeesusta seuraava ihminen, niin kyllä se moraali perustuu kirjaimelliseen Raamatun tulkintaan, ja on yhteneväinen aidoilla kristityillä. Jos joku kristitty omaa moraalin, joka on toinen kuin Jeesuksen antama moraalinen esimerkki, niin hän ei ole aito kristitty lainkaan.

Vierailija

Mistä kristittyjen moraali on peräisin? Jos raamattua alkaa lukemaan, käy hyvin nopeasti selväksi että orjuus, ja mm. pikkulapsien surmaaminen tietyissä tilanteissa on jumalan mielestä ihan ok. Itse asiassa raamatusta löytyy iso määrä jumalan hyväksymiä tapahtumia joihin ei nykyihmisen moraali mitenkään taivu. Joten AP, mistä olet moraalisi keksinyt jos et kerta raamatusta ja jumalan sanasta?

Vierailija

Onko käsite länsimainen humanismi tuttu? Miten antiikin filosofit perustelivat moraalinsa?
Kristinusko on rakentunut paitsi juutalaisuuden, niin myös antiikin filosofisten periaatteiden pohjalle. Tämä olisi hyvä tiedostaa.

Vierailija

Tarkoitatko pahan tekemisellä esim. parisuhteessa pettämistä, koulukiusaamista, ilkeää käytöstä vai mitä? Voit vaikka sanoa että ihmisiin sattuu syvästi kun niille tekee tollasia tekoja.
Oma äitini on vakaumukseltaan ateisti ja tunnen muitakin ateisteja joten voin sanoa ettei ne ole yhtään sen innokkaampia satuttamaan muita ihmisiä kuin muutkaan.
Sitä en tiedä että mihin ateistit uskovat objektiivisten moraalisääntöjen perustuvan (vrt. teisteillä ne perustuvat Jumalaan) mutta ainakin sen mä tiedän että Raamatun mukaan Jumala on antanut kaikille uskontoon riippumatta synnynnäisenä ominaisuutena ainakin jonkinlaisen käsityksen siitä mikä on oikein ja väärin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mistä kristittyjen moraali on peräisin? Jos raamattua alkaa lukemaan, käy hyvin nopeasti selväksi että orjuus, ja mm. pikkulapsien surmaaminen tietyissä tilanteissa on jumalan mielestä ihan ok. Itse asiassa raamatusta löytyy iso määrä jumalan hyväksymiä tapahtumia joihin ei nykyihmisen moraali mitenkään taivu. Joten AP, mistä olet moraalisi keksinyt jos et kerta raamatusta ja jumalan sanasta?

Kristityn (Kristuksen seuraajan) moraali on peräisin Jeesuksen Vuorisaarnasta ja Uuden Testamentin kirjeistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan Jumala on antanut kaikille uskontoon riippumatta synnynnäisenä ominaisuutena ainakin jonkinlaisen käsityksen siitä mikä on oikein ja väärin.

Tämä onkin mielenkiintoista, silloinhan ateistien tulisi myöntää, että on joitakin perustavaa laatua olevia moraalisia arvoja, jotka yhdistävät kaikkia ihmisiä. Eli siinä meillä olisivat oikean ja väärän määritelmät. Ihminen ei sittenkään ole eläin, kuten ateistit väittävät.

Vierailija

Esim. Kultainen suih.. siis käsky on aika universaali ja löytyy lähes kaikista uskonnoista. Ihmisellä on luontainen tarve tehdä läheisilleen hyvää, koska se palkitsee.

Vierailija

Ap, jos uskot Raamattuun, niin senkin mukaan moraalitaju on uskonnosta riippumatonta, se on ikäänkuin "laitettu" jokaiseen ihmiseen, mutta se voi olla myös väärin valaistu tai se voidaan paaduttaa.

Room. 2:9-16 "Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen; mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle! Sillä Jumala ei katso henkilöön. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-  sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan Jumala on antanut kaikille uskontoon riippumatta synnynnäisenä ominaisuutena ainakin jonkinlaisen käsityksen siitä mikä on oikein ja väärin.

Tämä onkin mielenkiintoista, silloinhan ateistien tulisi myöntää, että on joitakin perustavaa laatua olevia moraalisia arvoja, jotka yhdistävät kaikkia ihmisiä. Eli siinä meillä olisivat oikean ja väärän määritelmät. Ihminen ei sittenkään ole eläin, kuten ateistit väittävät.

Mikä se ihminen sitten on? Sieni vai kasvi? Ehkä kenties mineraali?

Vierailija

Eiköhän tuo evoluutio selitä myös ihmisten käyttäytymistä ihan niin kuin muidenkin eläinten. Ei mikään eläin tee automaattisesti pahaa lajitoverilleen.

Vierailija

Ateistin moraali on peräisin kasvatuksesta ja esimerkin annosta. Ihmisellä on sisäänrakennettu moraali joka pitää herättää henkiin lasta kasvatettaessa. Miten moraali liittyy sun mielestä uskontoon? Etkö tosiaan ymmärrä mistä moraali kumpuaa?

Eihän ulkoaopetettu ole koskaan samalla tasolla kuin sisäistetty jne.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat