Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

kiltti. Ja ällistyvät, kun tuleekin tiukka kommentti vastaan, kun menevät liian pitkälle.

Sivut

Kommentit (56)

Vierailija

Tuo juuri kilteissä onkin hankalaa, että monet eivät saa jo silloin, kun vähän jo ärsyttää, sanottua että en tykkää tästä, vaan keräävät sitä kiukkua sisään kunnes lopulta tulee kohtuuton räjähdys. Ja muut ihmettelevät, että mikä sillä on, kun pikkuasiasta noin. 

Vierailija

Osaisipa sitä itsekin sanoa vastaan. Olisi niin moni ihminen saanut ihan julkisenkin nöyryytyksen. Nyt sen sain minä. Ehkä joku päivä kun osaan pitää puoleni, esitän jollekin heikkoa ja vedän sitten maton alta kun yrittää hyväksikäyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku päivä kun osaan pitää puoleni, esitän jollekin heikkoa ja vedän sitten maton alta kun yrittää hyväksikäyttää.

Ja todennäköisesti se toinen ei ole edes yrittänyt tietoisesti hyväksikäyttää, vaan onpa vaan ajatellut automaattisesti, että sinulle kaikki pyydetty on ok, kun et kerran vastaankaan sano. Ja sinä tosiasiassa olet kerännyt tätä ihmistä vastaan syntilistaa, että taas se hyväksikäytti, ja taas, ja lopulta menee kuppi nurin. Vaikka voi olla ettei kukaan ole koskaan hyväksikäyttänyt, vaan ongelma on sinulla joka et ole itse sanonut ei ja pitänyt rajojasi.

t. "kiltteihin" lopen kyllästynyt, niiden kanssa täytyisi olla ajatustenlukija että tulee toimeen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo juuri kilteissä onkin hankalaa, että monet eivät saa jo silloin, kun vähän jo ärsyttää, sanottua että en tykkää tästä, vaan keräävät sitä kiukkua sisään kunnes lopulta tulee kohtuuton räjähdys. Ja muut ihmettelevät, että mikä sillä on, kun pikkuasiasta noin. 

Ja se on mulkuissa hankalaa, kun tarkoituksella astuvat toisten varpaille: velat jätetään maksamatta, toisten lautasilta syödään jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No joo mutta sitä kutsutaankin sivistykseksi, että on pientä toleranssia asioihin. Pitäisi ärsuttäjien ja tyrkyttäjien itse ymmärtää olla hienotunteisempia ja antaa puheenvuoro myös toisille ihmisille.

Vierailija

Kohtuutontahan se on vaatia toiselta sellaista mihin ei itsekään suostuisi ja pystyisi. Ok, se räjähdys voi tulla yllätyksenä mutta johtuu liiasta pitkäpinnaisuudesta

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja se on mulkuissa hankalaa, kun tarkoituksella astuvat toisten varpaille: velat jätetään maksamatta, toisten lautasilta syödään jne.

Minä en harrasta tuollaista, enkä ainakaan tahallani ole ilkeä, mutta en myöskään ala käyttää aikaani ja energiaani sen arpomiseen, että onko jonkun kiltin KYLLÄ oikeasti "no joo kun pakko on mutta kyllä minä sinulle kusipää hyväksikäyttäjälle vielä kostan kunhan joku päivä uskallan" tai jotain ihan muuta. 

Työkaverina minulla on yksi tällainen haastava kiltti, jolta kysyttäessä että voitko tehdä tämän tai ottaa loman tähän aikaan tms, aina vastaus on TIETENKIN. Sitten se takanapäin vaahtoaa miten häntä on taas hyväksikäytetty ja hän ei jaksaisi aina joutua uhrautumaan blaa blaa. Ei kukaan häneltäkään sellaista vaatisi, kunhan opettelisi sanomaan että "ei, nyt on kiireitä" tai "ei, minun pitää saada loma heinäkuussa lasten lomien takia" tms.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku päivä kun osaan pitää puoleni, esitän jollekin heikkoa ja vedän sitten maton alta kun yrittää hyväksikäyttää.

Ja todennäköisesti se toinen ei ole edes yrittänyt tietoisesti hyväksikäyttää, vaan onpa vaan ajatellut automaattisesti, että sinulle kaikki pyydetty on ok, kun et kerran vastaankaan sano. Ja sinä tosiasiassa olet kerännyt tätä ihmistä vastaan syntilistaa, että taas se hyväksikäytti, ja taas, ja lopulta menee kuppi nurin. Vaikka voi olla ettei kukaan ole koskaan hyväksikäyttänyt, vaan ongelma on sinulla joka et ole itse sanonut ei ja pitänyt rajojasi.

t. "kiltteihin" lopen kyllästynyt, niiden kanssa täytyisi olla ajatustenlukija että tulee toimeen

No tämän sanojalla ei ole näemmä mitään kokemusta siitä millaista on olla sellainen ihminen, joka ei osaa puolustautua kuin vasta hätätilanteessa. Itse olen huomannut, että isosta osasta ihmisiä kuoriutuu toisten hyväksikäyttäjä jos siihen antaa tilaisuuden. 

Joo, ei ole välttämättä kovin tietoista, mutta esim. manipuloiminen oman asiansa eteen ei ole moraalista etenkin kun toinen tietää, että toinen on helppo puhua asioihin mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kohtuutontahan se on vaatia toiselta sellaista mihin ei itsekään suostuisi ja pystyisi. Ok, se räjähdys voi tulla yllätyksenä mutta johtuu liiasta pitkäpinnaisuudesta

Jos ihminen räjähtää, se johtuu siitä että hänen pinnansa on liian pitkä?

Oikeastaan ihan loistava toteamus. Kuvastaa hyvin asian ydintä: kiltteinä itseään pitävät ihmiset harvoin ovat niitä oikeasti kilttejä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No joo mutta sitä kutsutaankin sivistykseksi, että on pientä toleranssia asioihin. Pitäisi ärsuttäjien ja tyrkyttäjien itse ymmärtää olla hienotunteisempia ja antaa puheenvuoro myös toisille ihmisille.

Ihmisten hienotunteisuudessa on eroja, se vaan on fakta, ja yleensä eletään semmoisen keskivertoihmisen mukaan, ei kaikkein herkimpien tai kaikkein kovanahkaisempien. 

Tuo puheenvuoro - no sitten ei ole vielä kovin paha "kiltti"-tapaus, jos puheenvuoro annettaessa aidosti kertoo näkemyksensä. Ne pahimmat eivät uskalla tai halua, vaan sanovat kyllä vaikka tarkoittaisivat ei, ja sitten uhriutuvat siitä kun heidän olevinaan on aina pakko suostua kaikkeen.

Vierailija

Onko kiltteys muka joku luonteenpiirre? Mua ihmetyttää kun aikuiset ihmiset luonnehtii jotain kiltiksi kuin jotain koiranpentua. Ennemminkin ihminen voi tietyissä paikoissa olla mukautuva ja konflikteja välttelevä ja huomiota välttävä, mutta ei se kyllä tarkoita vielä mitään yleistä kiltteyttä ja tottelevaisuutta saatika sitä ettei ikinä suutu. Miten yksinkertaisia jotkut ovatkaan..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No tämän sanojalla ei ole näemmä mitään kokemusta siitä millaista on olla sellainen ihminen, joka ei osaa puolustautua kuin vasta hätätilanteessa. Itse olen huomannut, että isosta osasta ihmisiä kuoriutuu toisten hyväksikäyttäjä jos siihen antaa tilaisuuden. 

Joo, ei ole välttämättä kovin tietoista, mutta esim. manipuloiminen oman asiansa eteen ei ole moraalista etenkin kun toinen tietää, että toinen on helppo puhua asioihin mukaan.

JA lisään vielä, että en ole koskaan itse syytänyt omista valinnoistani muita takanapäin. Otan itse vastuuni päätöksistäni, mutta se ei sulje pois sitä, että toista omien tarpeidensa täyttämiseen yksipuolisesti käyttävä ihminen ei ole moraalinen tai että tuollainen käytös olisi ok.

Siksi juuri ei kannata samojen ihmisten yllättyä kun lopulta se kynnysmatto tajuaa mikä on homman nimi ja päättää lopulta niin mikä on itselle parhainta. En myöskään pidä kauheasti kiltti-sanasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole helppoa, mutta sen sijaan että perus-kiltin tapaan syyttää vain pahaa maailmaa ja muita manipuloivia ihmisiä, pitäisi ymmärtää että ainakin osa ongelmaa on itsessä, juuri siinä kyvyttömyydessä rauhallisesti puolustautua jo varhaisessa vaiheessa, ja pyrkiä opettelemaan pitämään rajansa ja kertomaan mielipiteensä.

Kyllä se valitettava fakta on että jos kynnysmatoksi ryhtyy, niin riittää ihmisiä jotka tallaa päältä. Ei ilkeyttään, vaan siksi kun heillä on itsellään oman elämänsä ja työnsä kanssa kädet täynnä työtä, niin ettei ole energiaa ja aikaa pohtia niin toisten tunteita ja syvempiä motiiveja. He pyytävät apua jos kokevat että siitä olisi hyötyä, ja olettavat että jos avun annosta olisi vaivaa, toinen ihan vaan sanoisi että ei, nyt ei käy. Eivät he kerää listaa siitä, että olenkohan pyytänyt apua juuri tuolta henkilöltä kohtuuttoman monta kertaa niin että se voitaisiin laskea hyväksikäytöksi, vaan he vaan spontaanisti pyytävät sitä kun tarvivat, miettimättä sen enempää. Ja kyllähän sitä useammin pyydetään niiltä jotka todennäköisesti suostuvat. Se on harmi, jos se suostuminen ei lähde aidosta auttamisen halusta vaan jostain kyvyttömyydestä sanoa ei.

Vierailija

Juu itse olen juuri tällainen "ihana kiltti ihminen joka ei koskaan suutu mistään", seurauksena välit paskaksi parhaan frendin kanssa. Se oli kusipää joo, mutta mun olisi pitänyt sanoa siitä aiemmin eikä vaan yks kerta räjähtää sille kuin paska ihminen se on. Vieläkin hirveä ikävä ja viha tätä ihmistä kohtaan :/ Mä en vain osaa näyttää mun tunteita ajoissa vaan patoan kaiken paskan sisälle kunnes mä en kestä enää. Oikeastaan kiitän mun vanhempia tästä, ne mulle tän opetti. Koskaan ei saanut itkeä, olla surullinen tai väittää vastaan. Aina vaan feikkihymy päälle ja esitetään niin perkeleen onnellista että oksat pois. Tietäs vielä et miten tästä pääsee eroon... En mä vain osaa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole helppoa, mutta sen sijaan että perus-kiltin tapaan syyttää vain pahaa maailmaa ja muita manipuloivia ihmisiä, pitäisi ymmärtää että ainakin osa ongelmaa on itsessä, juuri siinä kyvyttömyydessä rauhallisesti puolustautua jo varhaisessa vaiheessa, ja pyrkiä opettelemaan pitämään rajansa ja kertomaan mielipiteensä.

Kyllä se valitettava fakta on että jos kynnysmatoksi ryhtyy, niin riittää ihmisiä jotka tallaa päältä. Ei ilkeyttään, vaan siksi kun heillä on itsellään oman elämänsä ja työnsä kanssa kädet täynnä työtä, niin ettei ole energiaa ja aikaa pohtia niin toisten tunteita ja syvempiä motiiveja. He pyytävät apua jos kokevat että siitä olisi hyötyä, ja olettavat että jos avun annosta olisi vaivaa, toinen ihan vaan sanoisi että ei, nyt ei käy. Eivät he kerää listaa siitä, että olenkohan pyytänyt apua juuri tuolta henkilöltä kohtuuttoman monta kertaa niin että se voitaisiin laskea hyväksikäytöksi, vaan he vaan spontaanisti pyytävät sitä kun tarvivat, miettimättä sen enempää. Ja kyllähän sitä useammin pyydetään niiltä jotka todennäköisesti suostuvat. Se on harmi, jos se suostuminen ei lähde aidosta auttamisen halusta vaan jostain kyvyttömyydestä sanoa ei.

Jep, 14 selvensinkin. Uhriutuminen ja marttyyriksi heittäytyminen ei auta mitään.

Tosin viittaan aivan kaikkeen ihmissuhteissa tapahtuvaan, en pelkästään johonkin avunpyyntöön suostumiseen. Ihmistä voidaan käyttää seksiin, oman egonsa pönkittämiseen tai käyttää vaikka varavaihtoehtona muiden tilalla ihmissuhteissa, jne.

Itse ainakin toivon, että jokainen joka on kasvatettu kynnysmatoksi saisi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa sen viimeisen pisaran, joka auttaisi tajuamaan oman tilanteen ikävyyden. Useimmiten siihen rooliin on vain kasvanut ja siitä on vaikea päästä irti jos on "opettanut" sen roolin lähimmäisillekin.

Vierailija

Tässä ketjussa vaikuttaisi olevan asenne/luulo, että kiltti= tahdoton ja "munaton". Niinkö te oikeasti näette kiltteyden? Kiinnostaa tosissaan tietää, koska olen pitänyt itseäni kilttinä tyttönä siksi, että kohtelen toisia kunnioituksella ja hyvin ja autan jos pystyn, kun pyydetään.

Pitäisikö siis ollakin ihan kynnysmatto, jotta voisi pitää itseään kilttinä?

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan ihan loistava toteamus. Kuvastaa hyvin asian ydintä: kiltteinä itseään pitävät ihmiset harvoin ovat niitä oikeasti kilttejä.

'

Niinpä. Esim. eksäni kuvasi olevansa suorastaan "kiltteydestä kipeä", mutta minä en 4 vuoden avioliittomme aikana kauheasti kiltteyttä huomannut. Tyyppi loukkasi, pyrki järjestelmällisesti syömään itsetuntoani, petti, joi, sekoili, valehteli, oli erittäin epäluotettava kaikin tavoin.

Mutta nyyh, hän oli KILTTI. Kaikki ongelmat johtuivat vain siitä, kun kova paha maailma ei ymmärrä sellaista herkkää haavoittuvaista sielua kuin hän, ja hän ei osaa edes pitää puoliaan muuten kuin ryyppäämällä ja kännissä rälläämällä ja henkisesti muita alistamalla. Sääliä olisi kovasti pitänyt ja ymmärtää hänen herkkää olemustaan. Minä lopulta pistin ovesta ulos, kun en sitä ihanaa kilttiä herkkää ihmistä löytänyt koskaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa vaikuttaisi olevan asenne/luulo, että kiltti= tahdoton ja "munaton". Niinkö te oikeasti näette kiltteyden? Kiinnostaa tosissaan tietää, koska olen pitänyt itseäni kilttinä tyttönä siksi, että kohtelen toisia kunnioituksella ja hyvin ja autan jos pystyn, kun pyydetään.

Pitäisikö siis ollakin ihan kynnysmatto, jotta voisi pitää itseään kilttinä?

No ei. 

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat