Vierailija

jotenkin odotan että ymmärtäisi olla menemättä. Muita?

Kommentit (20)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miten tuo voi olla jollekin noin iso asia? Mitä siitä sinulle on haittaa vaikka menisi? Joskus tuntuu, että ateistit ovat pahempia vouhottajia aatteensa puolesta kuin minkään uskonnon edustajat.

Vierailija

Jos olet uskonnottomana/ateistina/muuna vastaavana jättänyt päätöksen lapsen itsensä tehtäväksi, kunnioita nyt hänen omaa päätöstään mennä rippikouluun, jos hän haluaa. Ei siellä automaattisesti Jeesus tule sydämeen jos sitä pelkäät. Todennäköisesti lapsesi haluaa kokemuksen ja ehkä kaveritkin ovat menossa?

Vierailija

No kuule aika harva sinne menee oikeasti uskonnollisista syistä. Mennään kun kaveritkin menee ja on kivaa porukassa ja saa uusia ystäviä. Joten suotta siinä huolehdit. Sitä paitsi päätös on lapsesi ja jos tuossakin asiassa natkutat vastaan niin minkähänlainen mahdat olla muissa asioissa. Varmaan valitset lapselle puolisonkin hänen puolestaan.

Vierailija

No mä en kyllä ymmärrä mitä ihmeen pahaa tossa on. Harva sinne menee sen takia että pääsee kuuntelemaan jumalan sanaa, ja vielä harvempi sieltä valaistuneena takaisin tulee. Itselläni on hyviä ja lämpimiä muistoja rippikoululeiristä. Varsinkin iltanuotiot ja yöjuoksut ovat jääneet mieleen =)

En ole koskaan uskonut jumalaan tai muihin maahiaisiin, enkä usko että koskaan valaistunkaan, mutta en silti näe pahana että tiedän uskonnosta ja eri uskonnoista asioita.

Fanaattiset ateistit on yhtä rasittavia kun naama irvessä vääntävät fanaattiset uskovaisetkin. Ilmeisesti ap kuuluu näihin fanaattisiin ateisteihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
jotenkin odotan että ymmärtäisi olla menemättä. Muita?
Mitä tarkoitat sillä että odotat hänen ymmärtävän olevan menemättä? Miksi?

Vierailija

Joutuu järjestämään toisen aikuistumisriitin, jotta lapsi ei €-kuvat silmissään sortuisi muiden mukana rippikouluun! Lapsi puhuu jo noista rahoista.

Vierailija

Esikoisen kohdalla kielsin menemästä. Ihan vaan sen takia, että on liian nuori vielä tekemään tuollaista päätöstä ja toisekseen olisi ysillä joutunut uskonnon tunneille. Yksi lukuaine lisää, kun on muutenkin heikkoa tuo koulussa opiskelu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Esikoisen kohdalla kielsin menemästä. Ihan vaan sen takia, että on liian nuori vielä tekemään tuollaista päätöstä ja toisekseen olisi ysillä joutunut uskonnon tunneille. Yksi lukuaine lisää, kun on muutenkin heikkoa tuo koulussa opiskelu.
Ei taida olla ihan totta tämä kommentti :D

Vierailija

14-vuotiaana nuori on herkimmillään. Viikko leirillä uskonnollisessa ilmapiirissä ja siinä voi hurahtaa yksi jos toinenkin - ja hurahtaakin. Myös uusnatsit rekrytoivat nimenomaan 14-vuotiaita.

Vierailija

Miksi?

Mä olen aina ollut ateisti ja kävin silti rippikoulun (oli mut kastettu mutta uskoon en tullut koskaan). Oli tosi kivaa. (Konfirmaatiossa en lausunut uskonnontunnustusta ääneen, mutisin vaan jotain muiden mukana. :D ) Lapseni saavat tietysti myös mennä, ripari on hieno kokemus teinille eikä siellä kukaan uskoon käänny. Ja jos lapseni kääntyy, se on hänen valintansa. Meidän perheessä vallitsee uskonnonvapaus.

Vierailija

Eiköhän 15v. ole itse kyllin vanha päättämään meneekö riparille vai ei.

Emme ole kovin perinteisiä tai uskovaisia mutta niin vaan tuo kuopuskin menee kesällä riparille.

Minulle olisi mainiosti sopinut ettei mene mutta toki saa mennä kun kerran itse on sitä mieltä että riparille "kuuluu mennä".

Ei yhtään nappaa taas kerran järjestää juhlia mutta eipäs auta kun vääntää herkkua tarjolle. Tosin en järjestä isoja juhlia...vain lähisukua ja kummit perheiseen.

Vierailija

"Ymmärtäisi olla menemättä", mitä v*ttua! Mistä tämöisen voi ymmärtää? Jos lapsi kuuluu kirkkoon, hänet kutsutaan ilmoittautumaan rippikouluun. Jos taas ei kuulu, niin sillä on asia hoidettu.

Miksi olet liittänyt lapsen kirkkoon, jos et halua hänestä kirkon täysivaltaista jäsentä? Menikö se kastetilaisuuskin jotenkin niin, että lapsi ei vain ymmärtänyt olla menemättä kasteelle?

Jos lapsi kutsutaan riparia käymään ja kaikki kaveritkin menevät, niin on täysin kohtuutonta odottaa tai toivoa, ettei menisi. Jos haluat, voit toki ehdottaa lapselle, että hän eroaisi kirkosta ja menisi vaikka protuleirille. Leirit ovat nuorille tärkeitä kokemuksia.

t. Kirkosta eronnut ateisti, jota ärsyttää kun siihen kirkkoon on näköjään pakko kuulua, vaikka ei usko eikä halua osallistua

Vierailija

Ainakaan sitä ei tarvi yhtään pelätä, että rippikoulussa yritettäisiin painostaa johonkin uskonratkaisuihin tai muuten uskonnolliseen elämään. 

Itsekin menin rippikouluun agnostikkona, vain saadakseni rippilahjoja, enkä kokenut sitä mitenkään ahdistavaksi. Jumalajutut annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja keskityin sosialisoimiseen muiden nuorten kanssa. Rippileirillä oli pieni romanssikin leiripaikan kokin kanssa, mikä oli hienoa ;) 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainakaan sitä ei tarvi yhtään pelätä, että rippikoulussa yritettäisiin painostaa johonkin uskonratkaisuihin tai muuten uskonnolliseen elämään. 

Itsekin menin rippikouluun agnostikkona, vain saadakseni rippilahjoja, enkä kokenut sitä mitenkään ahdistavaksi. Jumalajutut annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja keskityin sosialisoimiseen muiden nuorten kanssa. Rippileirillä oli pieni romanssikin leiripaikan kokin kanssa, mikä oli hienoa ;) 

Ateisteja aina syytellään että halutaan rusinat pullasta esim. arkipyhien muodossa. Eikö tämä sitten ole sitä rusinoiden noukkimista? Ei edes uskota, mutta halutaan lahjoja ja kivaa hengailua kavereiden kanssa seurakunnan rahoilla. Tähän ne kirkollisverot sitten uppoavat, teinit lomailevat ja kuhertelevat ja saavat siitä vielä rahaakin.

Vierailija

Minä olen ateistisesta perheestä ja menin rippileirille nimenomaan uskonnollisista syistä. Toki meillä siis lapset kastettiin ja rippikoulu käytiin, koska se on maan tapa, vaikka vanhemmat eivät olekaan uskovaisia. Minua kuitenkin uskonto kiinnosti. Rippileirillä tuskin kukaan tulee uskoon, siellä ei kehtaa kukaan teini suutaan avata kiusaamisen pelossa.

Vierailija

Rippileiri on tosi hieno kokemus monelle ja ainakin omalla riparilla pohdittiin paljon muitakin filosofisia ja yhteiskunnallisia pointteja eikä pelkkää uskontoa. Tiedän sellaisiakin nuoria jotka ovat käyneet sekä riparin että prometheusleirin. Anna nuoresi mennä, ehkä hänestä ei tule isona yhtä ahdasmielistä kuin sinusta?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat