Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Kuka järkevä ihminen mainitsee työkkärille tämmösistä asioista? Totta helvetissä ne vie tuhkatkin pesästä jos löytävät mitään mahdollisuutta siihen.

Vierailija

joo ite en ainakaan tee mitään yhteistyötä sinnepäin, eli en ilmota mitään minkä pystyy pitämään helposti omana tietonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Oisko tuonkin ollut järkevä ensin valittaa sinne työkkärille ja sitten vasta alkaa myymään. Nyt se ei voi sanoa etteikö se ois yrittäjä kun myy niitä näkyvästi

Vierailija

Kun se ei ole työkkärin asia päättää, onko asiakas oikeutettu korvauksiin vai ei! Laki määrittää hyvin selkeästi sen, koska voidaan antaa maksava lausunto ja koska ei. Jos kertoo harjoittavansa yritystoimintaa, ei suinkaan samantien isketä rahahanoja kiinni vaan tehdään selvityspyyntö. Jos siihen ei vaivaudu vastaamaan, tulkitaan selvityksenalainen asia tapahtuneeksi ja ryhdytään toimenpiteisiin.

Tuossakin asiakas olisi voinut kertoa, että asia on vasta aieasteella, vielä hän ei tee mitään. Mutta koska jo todistettavasti plektroja myi, ei työkkärillä ole muuta mahdollisuutta kuin rahavirtojen lopettaminen.

Vierailija

Työkkärin kanssa kannattaa todellakin pitää kaikki harrastukset omana tietonaan.

Minulla oli sovittuna käynti työkkärissä virkailijan luona. Päivitettiin työnhakusuunnitelmia ja keskusteltiin niitä näitä. Virkailija kysyi, että kuinka saan päivät kulumaan, ja onko minulla mitään harrastuksia. Sanoin maalaavani tauluja omaksi huvikseni. Noh, meni muistaakseni reilu viikko, että Kelasta tuli kirje, jossa tiedusteltiin (tai oikeastaan syytettiin), että onko minulla maalaustoiminnasta saatavaa tuloa, eli myynkö taulujani rahasta. Samassa kirjeessä uhkailtiin vielä petossyytteellä ja työttömyyskorvauksien takaisinperinnällä.

Oli hirveä paperisota todistaa, että en todellakaan tee rahaa maalauksillani. Piti toimittaa useamman vuoden tiliotteet, veropaperit yms. dokumentit, ja lopulta Kela ei pystynyt todistamaan että olisin jotain tienannut (kun en tosiaan ollut tienannut). Opinpahan pitämään suuni kiinni tuon episodin jälkeen. Jos työkkärissä kysytään että mitä harrastaa, kannattaa olla hiljaa kaikesta, jolla pystyy edes jotenkin etäisesti tekemään rahaa!

Vierailija

Minä tein ensin koiranvaatteita ja vauvanvaatteita myyntiin ja mainitsin siitä työkkärissä. Kehuivat vain että hyvä kun on harrastus jolla voin työllistää itse itseni ja neuvoivat hakemaan yrittäjyyskurssille. Ei katkaistu eikä peritty takaisin mitään tukia. Muutamaan kappaleeseen ne vaatteet sitten jäivät, en tehnytkään siitä itselleni ammattia. Enkä hakenut sinne kurssille.

Vierailija

Joillakin on sellainen asenne, että heidän mielestään yhteiskunan pitää elättää heidät ja jos he haluavat, niin voivat hankkia pimeitä tuloja siinä sivussa.

Vierailija

Ei missään tapauksessa pidä mennä ilmoittelemaan työkkärille mitään tämmöistä. Pelkkä sana "yrittäjä" on punainen vaate siellä päässä ja silloin he perivät lapsilisätkin takaisin jos vain pystyvät.

Vierailija

Voisin kuvitella, että tuossakin on kieltäydytty jostain ja syyksi on sanottu plektrojen tekeminen. Voihan hänellä olla jo vaikka firmakin pystyssä. En tiedä. Tuskin ihan pelkkä harrastus katsotaan työksi. saahan sukkiakin kutoa ja myydä. Mutta hyvä mainos tuo on. Jos tarvitsisin, niin etsisin tuon firman.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joillakin on sellainen asenne, että heidän mielestään yhteiskunan pitää elättää heidät ja jos he haluavat, niin voivat hankkia pimeitä tuloja siinä sivussa.

Minä olen kyllä niin täynnä poliitikkojen rahakeinotteluja ja korruptiota. Jos joku ei tule tt-korvauksella toimeen, niin aivan vapaasti saa puolestani duunata pimeitä hommia. Samanlaista sakkia siellä eduskunnassa ja kunnanvaltuustoissakin istuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oikeinhan tuo on. Vai pitäisikö valtion maksaa tukia myös itsenäisesti tuloja hankkiville yksilöille? No ei.

Ja laiskat sossupummit alapeukuttaa :D Ottaako noin koville se, että on tietyt säännöt joiden mukaan toimitaan?

Joo, itkekää vaan mutta toimeentulotukea voi yrittää hakea jos työkkärituet viedään teiltä perustellusti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeinhan tuo on. Vai pitäisikö valtion maksaa tukia myös itsenäisesti tuloja hankkiville yksilöille? No ei.

Ja laiskat sossupummit alapeukuttaa :D Ottaako noin koville se, että on tietyt säännöt joiden mukaan toimitaan?

Joo, itkekää vaan mutta toimeentulotukea voi yrittää hakea jos työkkärituet viedään teiltä perustellusti.

Ongelmanahan tässä on se, että jos myy yhtä ainutta plektraa tai ihan mitä vaan, niin voidaan katsoa yrittäjäksi. Jos myyn kympillä jotain itse tekemääni, ei se kymppi riitä vuokran tai laskujen maksamiseen. Sitten ihmiset pimittää näitä tietoja koska eivät tienaa itsenäisesti niin hyvin että sillä pärjäisi.

Vierailija

Jos kutoo muutamat villasukat vuodessa ja myi ne, se on harrastus. Jos tekee 200 villasukkaa vuodessa ja myi ne, on lähes yrittäjä. Siinä ero.

Tässä on nyt konkreettinen esimerkki siitä, että perustulo tarvitaan nyt ja heti.

Jokainen ymmärtää, että ei jollain harrastuksesta saatavalla muutamalla kympillä tai satasella voi elää, mutta siitä huolimatta sinulta viedään elämisen mahdollisuuus ja sen jälkeen joudut siirtymään toiselle tiskille, eli sossuun anomaan toimeentulotukea. Eli systeemi työllistää vain paperinpyörittäjiä, mutta lyö kaikin mahdollisin tavoin kapuloita rattaisiin niille ihmisille, joilla on edes jotain ideoita työllistää itsensä omalla osaamisella ainakin osaksi ja ja jatkossa mahdollisesti kokonaan.

On käsittämätöntä, että tietyt piirit vastustavat perustuloa siksi, että joku voisi saada yhteiskunnalta rahaa, tekemättä mitään. No niinhän ne saa tänäkin päivänä! Sen sijaan tämä nykyinen systeemi tekee kaikkensa, että kukaan ei työllistäisi itse itseään yhtään. Perustulo olisi kaikkein kovin juttu nimenomaan yrittäjyydestä haaveileville, ei suinkaan niille "loisille" joiden tulot perustulon myötä eivät muuttuisi käytännössä yhtään. Ainoastaan ne hyötyisivät perustulosta, jotka olisivat valmiita tekemään töitä, joko yrittäjinä, tai sitten palkkatyössä, tämä on kylmä fakta. Ei perustulosta laiskat hyödy, vaan nimenomaan aktiiviset ihmiset!

Vierailija

Työkkärissä ei kannata mainita mitään harrastuksista tai edes vasta suunnittelun alla olevista asioista. Minulle ehdotettiin, että voisin perustaa yrityksen, kun olin tehnyt työssä ollessa ja työhön liittyvänä  pari kirjaa. Höh! Pitäisi olla melkoinen myynti, jotta olisin kirjalla elänyt. Sitä paitsi kirjan tekemiseen voisi mennä kuukausia tai vuosia, ja millä olisin elänyt tuon ajan.

Tyhmä ei kannata olla. Pitäkää suunnitelmat itsellänne niin kauan kunnes on todellista tuloa.

Vierailija kirjoitti:
Jos kutoo muutamat villasukat vuodessa ja myi ne, se on harrastus. Jos tekee 200 villasukkaa vuodessa ja myi ne, on lähes yrittäjä. Siinä ero.

Ei tuolla määrällä vielä edes lähes. Jollain parillasadalla sukkaparilla voi tienata korkeintaan tonnin vuodessa, kun kulut poistetaan, eli alle satasen kuussa. Vasta jos pareja olisi tuhansia, voitaisiin alkaa puhumaan yrittäjyydestä ja kyseisellä kutojalla olisi edes teoriassa mahdollisuus elättää itsensä sukkia kutomalla, ainakin osittain. Edellyttäen tietysti, että kyseisille sukille löytyisi markkinat kohtuu hyvällä hinnalla ja se taas onkin kokonaan toinen juttu.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat