Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tiedossa oli hänellä jo lapsia pykätessään ettei kummankaan vanhemmista ole lastenhoitoapua (etäisyys, vanhuus, sairaudet). Itse asun n. 10km päässä. Avunpyyntöjä tulee n.kerran kuussa ja välillä haluaisi minut yöksi vahtimaan. Tällainen yön yli juttu on tulossa kesällä kun on jotkut lapsettomat häät.
Olen itse vela ja vaativassa työssä. Tunnen olevani puun ja kuoren välissä; jos kieltäydyn hän loukkaantuu. Jos itse suostun niin alkaa v*tuttamaan ja se näkyy taas jollakin tavalla. Miten te muut hoidatte nämä asiat korrektisti?
Mulle on ok vahtia joskus muutama tuntu mutta mitääb koko pöivän tai yön yli juttuja en jaksa.

Kommentit (12)

Vierailija

Kieltäydy. Ei kukaan voi pakottaa sinua.

Minulla on 2 lasta ja eräs sukulainen on loukkaantunut kun en ole hänen lastaan ottanut hoitoon. Laps on huono käytöksinen ja kiukuttelee joka asiasta. En vain halua häntä hoitoon. Tietenkään en hoidata omia lapsiani tällä sukulaisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itse äitinä toivoisin että sukulaiset sanoo rehellisesti jaksavatko hoitaa lasta vai eivät. Muutenhan en voi sitä mitenkään arvata. Haluaisin että nämä hoitokeikat on kaikille osapuolille mukava kokemus, enkä kehtaisi vetää hernettä nenään jos joku ei jaksa/ei sovi hoitaa.

Vierailija

Sanot kauniisti, että voit joskus pari tuntia lasta vahtia, mutta et usein etkä pidempään. Jos äiti tästä loukkaantuu, niin sille ei voi mitään. Ei hänkään varmasti haluaisi, että lasta vahtii ihminen, joka ei oikeasti haluaisi lapsen kanssa olla. 

Vierailija

Sano ihan rehellisesti miten asia on. Jos hän siitä loukkaantuu, niin oma on asiansa. Mutta sinuna olisin rehellinen, koska jos alkaa ketuttamaan liikaa niin tulee ehkä sanottua pahasti ja sitten joudut selittelemään kun kaikki loukkaantuu ja tilanne on taas huono.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse äitinä toivoisin että sukulaiset sanoo rehellisesti jaksavatko hoitaa lasta vai eivät. Muutenhan en voi sitä mitenkään arvata. Haluaisin että nämä hoitokeikat on kaikille osapuolille mukava kokemus, enkä kehtaisi vetää hernettä nenään jos joku ei jaksa/ei sovi hoitaa.

Sen myös tajuaisi itse, jos odottaisi pyyntöä saada lapsi hoidettavaksi? Ehkä joidenkin on vaikea kieltäytyä, mukaanlukien itseni.

Vierailija

Olette oikeassa. Ehkä jokin syyllisyyden tunne hetää kun sukulainen sanoo ettei ketään hänen lapsien kanssa kiinnosta viettää aikaa.

Vierailija

Tietenkin kieltäydyt. Ikävä kyllä joskus elämässä tulee vastaan tilanteita, joissa toinen ihminen loukkaantuu käytöksestäsi, vaikka et tee mitään väärää. Tässä saattaa olla yksi niistä, sun on vaan kestettävä se.

Vierailija

Heippa! Itse en anna lapsia oikestaan kenenkään muun hoitoon kuin isovanhempien. Ihan poikkeuksellisesti voin kysyä naapuriani, joka on hyvä ystäväni, jolla on myös samanikäiset lapset ja hoidan myös heidän lapsiaan. Mutta tämä hoito on tyyliin 1-2h max.

Silloin kun lähdin synnyttämään, niin pyysin toista naapuriani (jolla myös samanikäiset lapset) hätäpäissäni hoitoavuksi, kun äitini juna saapui vasta parin tunnin päästä ja supistukset tulivat jo 2 min välein. Mutta häntä en pyydä enää, voivotteli jälkikäteen nimittäin sen verran, kuinka oli jännittänyt hoitotilannetta, kun oli joutunut hakemaan poikamme vierestä kerhosta ja oli miettinyt niin kovasti kuinka hoito mahtaa sujua.

Pointti: luulisi nyt, jos on terveellä järjellä varusteltu olevan, että lapsenvahdiksi voi pyytää vain todellisessa pakkotilanteessa ja ettei se ole kenellekään (paitsi ehkä joillekin isovanhemmille) ilo. Kukaan ei oikeasti tykkää touhuta vieraan lapsen kanssa tuntia-paria pitempään. En minäkään jaksa pitkään vieraita lapsia. Eli jos sanot, että yökyläily liikaa, mutta voit pari tuntia hoitaa, jos se sopii aikatauluihin ja oikeasti haluat, niin luulisi viestin menevän perille eikä sen koommin enää kyselevän.

Vierailija

Ei kenekään oo pakko mennä tilaisuuksiin, mihin ei lapsia oteta. Jättää vaan väliin kun on varaton eikä voi palkata oikeaa lapsenvahtia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat