Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Takana kuukausien työ, lukuisia erilaisia opiskelutekniikoita, kymmeniä ja taas kymmeniä sivuja muistiinpanoja, miellekarttoja, piirustuksia... Eli töitä on tehty, mutta vielä pitäisi selvitä kunnialla itse pääsykokeesta. Olen tehnyt suunnitelmaa miten toimin pääsykokeessa, mutta suurin pelko tällä hetkellä on se, että paniikki pilaa koko kokeen! Onko teillä antaa neuvoja, miten pysyä rauhallisena tuon viisi tuntia ja keskittyä tehokkaasti kokeeseen? Pelkään, että jäädyn täysin, kun saan koepaperin eteeni.

Kommentit (9)

Vierailija

Kokemus on paras karaisija. Olisit ilmoittautunut muutamiin "harjoituskokeisiin" ennen h-hetkeä. No myöhäistä se on nyt, mutta voithan yrittää sniikata sisään ja paperia palauttaessa vasta "muistaa" että unohdit laittaa hakemuksen... 

Vierailija

Pelkästään oma osaamisesi ei ratkaise. Enemmän on merkitystä sillä, mikä on hakijoiden yleinen taso. Joidenkin alojen pääsykokeissa taso on valtavan kova, ja useimmat alalle pyrkivät ovat pyrkineet jo ennenkin, eli he tietävät mitä odottaa. Siihen millaisia muut hakijat ovat, et voi vaikuttaa. Jos tänä vuonna ei onnista opiskelupaikan saannissa, ota se kokemuksena ensi vuotta varten. Kyse ei ole epäonnistumisesta, vaan oppimisesta ja tärkeästä kokemuksesta seuraavaan kertaa varten. Jos et pääse haluamallesi alalle, kuulut siihen enemmistöön joka sinne ei päässyt, ja silloin vaan yritetään uudelleen.

Elämässä tulee aina uusi tilaisuus jos kaikki ei kerralla onnistukaan. Siksi nauti pääsykokeista, siitä kaikesta mitä olet oppinut ja mitä viime kuukausien uurastamisen tuloksena osaat. Ihmiset siellä, valvojat ja tarkastajat, ovat itsekin joskus pääsykokeissa hikoilleet ja jännittäneet. He ovat sinua kohtaan myötätuntoisia ja toivovat sinulle parasta. Vaikka et pääsisi opiskelemaan nyt, he arvostavat sitä kuinka paljon olet yrittänyt ja sitä mitä osaat. Tsemppiä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meditaatio, hengitysharjoitukset. Hyväksy se, että olet tehnyt kaiken minkä voit, enää et voi opiskella lisää. Ja että katsot nyt hetki hetkeltä, askel kerrallaan miten koe menee, teet parhaasi, ja se riittää mihin riittää. Turha panikoida asioilla, jotka sujuvat omalla painollaan joka tapauksessa. Eikä kyseessä ole hengenlähtö kuitenkaan, vaikka et onnistuisikaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pelkästään oma osaamisesi ei ratkaise. Enemmän on merkitystä sillä, mikä on hakijoiden yleinen taso. Joidenkin alojen pääsykokeissa taso on valtavan kova, ja useimmat alalle pyrkivät ovat pyrkineet jo ennenkin, eli he tietävät mitä odottaa. Siihen millaisia muut hakijat ovat, et voi vaikuttaa. Jos tänä vuonna ei onnista opiskelupaikan saannissa, ota se kokemuksena ensi vuotta varten. Kyse ei ole epäonnistumisesta, vaan oppimisesta ja tärkeästä kokemuksesta seuraavaan kertaa varten. Jos et pääse haluamallesi alalle, kuulut siihen enemmistöön joka sinne ei päässyt, ja silloin vaan yritetään uudelleen.

Elämässä tulee aina uusi tilaisuus jos kaikki ei kerralla onnistukaan. Siksi nauti pääsykokeista, siitä kaikesta mitä olet oppinut ja mitä viime kuukausien uurastamisen tuloksena osaat. Ihmiset siellä, valvojat ja tarkastajat, ovat itsekin joskus pääsykokeissa hikoilleet ja jännittäneet. He ovat sinua kohtaan myötätuntoisia ja toivovat sinulle parasta. Vaikka et pääsisi opiskelemaan nyt, he arvostavat sitä kuinka paljon olet yrittänyt ja sitä mitä osaat. Tsemppiä. :)

Kiitos tsempeistä! :)

Sehän tässä onkin kamalaa, kun en kilpaile vain itseäni vastaan. Ei pitäisi vertailla itseään muihin, mutta pitäisi kuitenkin. Olen hakenut aiemminkin, mutta epäonnistuin. Otin kyllä opikseni ja toisaalta luotan osaamiseeni, toisaalta en. En aio eritellä syitä, mutta tämä on viimeinen mahdollisuuteni hakea opiskelemaan. Tämä lisää paineitani entisestään, koska uutta tilaisuutta ei tule.

Vierailija

Hei! Hieno juttu, että olet ollut jo aiemmin kokeessa, niin osaat mielikuvaharjoitella tilanteen läpi ennen koetta.
Itse luin valtavasti pääsykokeeseen ja olisin päässyt jo ensimmäisellä kerralla sisään, sillä sain tehtävistä melkein täydet pisteet tekemistäni tehtävistä, MUTTA kaikessa jännityksessä luin ohjeet huolimattomasti ja tein vain kaksi tehtävää. En ollut huomannut, että tehtävän anto oli erilainen kuin mitä se oli ollut melkein edelliset 20 vuotta sitä ennen: nyt piti vastata kolmeen tehtävään ensimmäistä kertaa ikinä.

Toisella kerralla olinkin sitten rauhallisempi: olin miettinyt tilanteen ja taktiikan valmiiksi: kuinka paljon aikaa saa kulua yhteen tehtävään. Jopa vessassa käynnit olin suunnitellut hyvin etukäteen: juuri ennen saliin tuloa ja kerran kokeen aikana jos on tarve. Hyvät yöunet mahdollisimman monena yönä ennen koetta on tosi tärkeää ja muutenkin olisi hyvä, jos pystyisit orientoitumaan koetta varten. Kävisit kävelylenkeillä. Välttäisit ylikierroksia (riehakkaita juhlia, kiireellisiä aikatauluja, stressiä). Syö hyvin terveellistä ruokaa, jonka tiedät sopivan hyvin vatsallesi. Välttele liikaa kahvia ja sokeria (saavat kehon ja mielen ylikierroksille turhaan muutenkin jännittävässä tilanteessa).

Laita kynät, henkilöllisyystodistukset, eväät ym edellisenä päivänä hyvissä ajoin ja ajatuksen kanssa laukkuun valmiiksi. Mieti edellisenä päivänä miten kuljet koepaikalle ja varmista koesalin paikka, katso kartasta, että olet varmasti menossa oikeaan paikkaan. Koepäivänä on hyvä ettei tarvitse miettiä enää käytännön seikkoja, vaan voit orientoitua kokeeseen täysin. Itse järjestin jopa lapset anoppilaan hoitoon pariksi päivää ennen koetta.

Kokeeseen suhtaudut kuin urheilukilpailuun, olet pirteä, et luovuta, painat täysillä loppuun saakka, teet tehokkaasti ja hyvin tehtävät.

Vakuutan, että parin päivän omistautuminen kokeelle kannattaa.

Nimim. tokalla kerralla vaativasta kokeesta parhaimpana sisään

Vierailija

Oma kokemus on se, että iinä vaiheessa kun paperi lätkäistiin eteen, tuli päälle semmonen "non niin let's do this" -fiilis. Kysymyksiä oli niin paljon, ettei suoraan sanottuna jäänyt aikaa panikoimiselle. Siinä paahdettiin niin täysiä kelloa vastaan, ei aikaa pohtia ja pähkäillä.

Toisaalta toinen pääsykoe, jossa olen ollut, ei ollut essee-tehtäviä vaan monivalintoja ja 200 sanan kirjoitelma. Tässä kokeessa sitä ylimääräistä aikaa oli todella pajon ja lähdin muistaakseni 2 tunnin päästä. Jos tuossa toisessa kokeessa olisi ollut yhtä paljon turhaa aikaa, olisin varmaan saanut paniikkikohtauksen. Olin siihen opskellut juurikin samalla tavalla kuin sinä.

Ps. Kumpaankin pääsin sisään eli TSEMPPIÄ handlaat tän!! :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat