Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Mikälie

Moikka!

Nyt on käynyt niin että olen ihan yhtäkkiä tullut allergiseksi jollekin. Talven lopulla kurkkua kävi kutittamaan oudosti aina kun söin jossain pizzeriassa pizzaa. Omatekoisesta en saanut oireita. Kokeilin alkuviikosta syödä taas pizzaa ja kurkku turposi niin että oli melkoisen kiire saada lääkettä... Edelleenkin voin itse leivottua pizzaa syödä huoletta vaikka laitan pohjalle ihan perus tomaattikastikkeet, päälle pizzayrttejä jne. Tämä sama reaktio tuli kerran meetwurstista. Mikähän kumma voisi olla se allergisoiva osanen? Varmaan melkein mikä vain, voi olla jopa ihan vain lisäaine, mutta pelottaa kyllä ja haluaisin välttää uusia allergiakohtauksia...

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Eikös tästä ole se vitsi, että sperma-allergiahan se..? :)

Tässä auttaisi paljon, jos saisimme kuulla, mitä pizzoissa on ollut täytteenä. Ovatko täytteet olleet samat koti- ja ostopizzoissa? Entä minkämerkkisestä meetwurstista tuli oireita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Joissain lihanvalmisteissa (kinkut, makkarat) on paljon nitriittejä. Minä saan niistä nokkosrokkoa. Siksi olen kasvissyöjä paitdi jos itse valmistan liharuokaa alusta asti ja tiedän, mitä siinä on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joissain lihanvalmisteissa (kinkut, makkarat) on paljon nitriittejä. Minä saan niistä nokkosrokkoa. Siksi olen kasvissyöjä paitdi jos itse valmistan liharuokaa alusta asti ja tiedän, mitä siinä on.

Tälle veikkaukselle ääni.

Vierailija

- merenelävät, kuten katkarapu tai simpukat
- näitä käsitelty niin että tullut sunkin pitsaan huonon käsihygienian tms takia.

Vierailija

Autatteko mua kanssa? Mä saan joskus kurkun kihelmöintiä tai turvotusta suklaasta, kinuskista tai irtokarkeista. Pahin kohtaus tuli kuitenkin viinirypäleestä. Pähkinöitä olen voinut syödä huoletta. Allergiakokeet on vasta kuukauden päästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
- merenelävät, kuten katkarapu tai simpukat
- näitä käsitelty niin että tullut sunkin pitsaan huonon käsihygienian tms takia.

Tämä takia voi olla mahdotonta selvittää alkuperää. Kun käsitellään kaikkea samassa ympäristössä.

Vierailija

Äkkiseltään veikkaan jotain maustetta tai lisäainetta. Varmaan kannattaa käydä lääkärissä. Jos kurkku turpoaa, on allergeeni selvitettävä pikimmiten.

Vierailija

Voisi ehkä olla joku väriainekin? Tai joku muu lisäaine.

Itse saan allergiakohtauksia todella monista karkeista, mehuista, vanukkaista, valmisleivoksista ymv. Joku väri lienee kyseessä, en ole selvitellyt kun on suht helppo vältellä kaikkia teollisia herkkuja niin parempi olla ilman vaan :)

Vierailija

Itselläni kerran huulet turposivat kuin pusukalalla. Syy oli pizzassa ollut säilykeartisokka tai se öljy johon se oli säilötty. Tämä oli ensimmäinen ja ainoa kerta kun olen saanut ruuasta allergisen rektion.

Vierailija

Minä saan oireita siitä, jos ruoassa on runsaasti beetakaroteenia (E 160a). Beetakaroteeniahan on ihan joka paikassa (siis luonnollisesti monissa kasveissa), eli hankala vältellä, mutta onneksi voin syödä sitä pieninä määrinä ilman oireita. Porkkanoista minun täytyy kuitenkin pysyä aivan erossa, samoin kuin muista kasviksista, joissa sitä on paljon.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat