Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko veloittaa pienen summan synttäreistäni?

Vierailija
22.05.2016 |

Täytän kohta tasavuosia ja haluaisin kovasti pitää pientä juhlat. Rahatilanne on tosin tällä hetkellä todella huono ja tarjoiluihin menee aina kuitenkin suht paljon rahaa. En tarvitse enkä halua mitään tavaralahjoja ja kukista en tykkää, joten olisiko teistä tosi huono idea laitaa kutsutuille infoa että älkää tuoko lahjoja, mutta jos voisitte tuoda 3-5e tarjoiluja varten. Haluaisin kuitenkin tarjota ja tehdä hyvää ruokaa yms. Miltä tällainen kuulostaa? Täytän tasan kuitenkin nyt vain kerran ja lisäksi summa ei ole kovin iso.

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kovin hyvältä pyytää rahaa tarjoiluihin. Jos kyseessä olisi illanistujaiset kavereiden kesken jossa juhlittaisiin esim. teidän kaikkien valmistumista niin olisi ok sopia, että jokainen osallistuu tarjoiluihin tietyllä summalla tai tuo jotakin.

Sukulaisille yms tarkotetut juhlat voi toki järjestää nyyttärimeiningillä, mutta kaikki ei ole jauhopeukaloita joten joku voi kokea "riesaksi" että pitäisi pyöräyttää jotain mitä kehtaa pistää esillekkin :D. Esim. minulle tulisi hirveät paineet. Tosin, voihan sitä ostaa kaupasta valmistakin, mutta sekin on vähän hankalaa kun joku voi tuoda itsetehtyjä ihania mehukkaita leivonnaisia ja joku toinen taas kaupan kaneliässiä ja nolostua sen takia kun tuo niin vaatimatonta.

Vierailija
122/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita hommata 30 euroa kysymällä töitä vanhemmiltasi tai myy face-kirppiksellä jotai tai syöt vain puuroa viikon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vetäisin herneen nenään, jos mua vieraana pyydetään tuomaan rahaa tarjoiluihin. Ei tää apn summa iso ole - sain just puhelun, jossa mua pyydettiin tuomaan yksi pullo kuohuvaa puoliksi toisen vieraan kanssa sekä sen lisäksi ja 15 euroa tarjoiluista! Menin hiljaiseksi.

Meitä on 10-12 henkeä menossa klo 14 hyvin toimeen tulevan ystävän luokse.

Olimme alunperin sopineet, että tarjoilut hoidamme nyyttäriperiaatteella, niin kuin ennenkin. Nyt tämä lady oli päättänyt, että on kuulema helpompaa, että hän tekee tarjottavat.

Juu, mulla todella kiristää pipo. 15 egee on aivan liikaa kun ei ole kyse edes päivällisestä. Ja sen lisäksi vielä omat juomat. Ja enkä muuten mene kyseisiin pippaloihin.

Vierailija
124/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Smartie gave a party and nobody came..."

Vierailija
125/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tulla kirjoittamaan, että älä pyydä rahaa, ruokiin tai lahjaksikaan. Minä en edes häissä pyytäis rahaa tai laittais lahjalistoja. Sanottiin, ettei tarvitse tuoda mitään lahjaksi, riittää kun tuo itsensä :) Tosin meillä oli pienet mökkihäät niin ettei tullu sellaista ongelmaa, että 5 leivänpaahdinta ym.

Mutta nyt kun mietin asiaa niin päin, että vaikka itse en pyytäisi rahaa ni entä jos joku ystäväni, oikeasti hyvä ystävä siis, joutuisi pyytämään. Jos hän selittäisi asian, että kovasti haluis järjestää, mutta ei ole varoja niin että voisko osallistua jollain summalla koska hän haluis kokkailla ne ruuat itse ja suunnitella ni en minä hänestä pahasti ajattelisi. Riippunee siis siitä, miten hyviä ystäviä te kaikki olette, mein läheisimmän porukan kesken taatusti jokainen haluis auttaa ja osallistua, että tulis kaverille mukava synttäri - ja valmistumispäivä.  Ei läheisten kavereiden kesken varmaan kukaan aattelee pahasti, jos reilusti kerrot, mistä on kyse.

Nyyttäri-idea on kans tosi hyvä, voihan sitä suunnitella sit yhdessä sitä ruokalistaa ja kuka mitäkin tuo.

Vierailija
126/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja laitoin jo tosiaan, että nyyttärit ovat siitä hankalat, että on paljon helpompaa jos yksi (minä) hoitaa ruuat ja kokonaisuudesta tulee ehjempi. Lisäksi tulee kavereita kauempaakin julkisia käyttäen, heidän on varmaan vaikea siis tuoda ruokaa mukanaan.

Ap

Ajattelitko siis pyytää tuota muutaman euron avustusta vierailta etukäteen? Vai miten sinulla on varaa ylipäätään valmistaa ne tarjoamisen? Eikö olisi järkevintä pitää juhlat ja vihjailla vieraille, että rahalahja kelpaa, jos haluaa lahjan tuoda? Tuolla tavalla saisit luultavasti enemmän rahaa kuin pyytämällä jotain muutaman euron osallistumismaksua. Ja osallistumismaksun periminen on todella härskiä. Juhlat pitäisi järjestää sen mukaan, mihin on varaa, eli pienemmät bileet, jos ei ole varaa suuriin. Ja tarjoiluiden pitäisi juhlissa olla aina hyvät, pienemmällä budjetilla pelatessa karsitaan vieraslistaa, ei tehdä huonoja tarjottavia isolle porukalle.

Vierailija
127/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kutsuun, että paras lahja on kun tuo itsensä, mutta jos välttämättä haluaa muistaa, niin reissurahaston tilinumero on se ja se. Sitten käytät saamasi rahat tarjoiluihin. Valkoinen valhe, mutta niin ne muutkin tekevät.

Vierailija
128/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee makaronilaatikko. 200g per vieras riittänee.

Tässä hyvä ohje juhlavaan makaronilaatikkoon:

3 pussia (eli 1200 g) makaronia

500 g luomujauhelihaa

Munia ja maitoa ja mausteita.

Lisukkeena raikasta vihersalaattia ja leipäviipale voilla. Juomana maito, vesi ja kotikalja. Kelpaa loistavasti häihinkin tämä menu!

Vierailija
129/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahatilanne on oikeasti nyt hankala ja ruokaan menee kuitenkin rahaa. Ei tuo 3-5 e tule kattamaan kuitenkaan ruuan hintaa per naama. Jo lahjan menisi paljon enemmän rahaa.

Ap

Jo moneen kertaan ehdotetuissa nyyttikesteissä tätä ongelmaa ei käytännössä ole, koska et vastaa yksin tarjoilujen kustannuksista.

Provoille on tyypillistä jatkaa vänkäämistä, vaikka toimiva ratkaisu "ongelmaan" on jo esitetty.

Vierailija
130/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kun pyydät rahalahjaa suoraan.

Samaa mieltä. Laita kutsuun, että et halua tavaroita, etkä kukkia, vaan mahdolliset muistamiset tilille. Harva kehtaa olla laittamatta, koska näet tiliotteesta, onko joku ollut vapaamatkustaja. Jos jengi roudaa lahjoja, niin siitä et selvitä sitä, jättikö joku lahjan tuomatta. Älä laita summaa rahalahjoitukseen, sillä luulisin, että 10€ on pienintä, mitä joku kehtaa tilille laittaa.

Vierailija
131/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä rahan pyytämisessä on nyt niin kauheaa? Voin vaikka kirjoittaa sen kutsukorttiin jotenkin siististi.

Ap

Mitä sä jankutat ? Sulle on asiat perusteltu jo monta kertaa !! On MOUKKAMAISTA pyytää rahaa noin.  Kirjoitit sen kuinka kaunolla hyvänsä :D

Oletko ajatellut ostaa velaksi ensin ruuat ja sitten synttäreillä kerätä niihin rahaa ? Älä nyt viitsi :D

Vierailija
132/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat olla se tyyppi joka ikuisesti muistetaan siitä, että sen lisäksi että se on köyhä sillä ei ole tapoja niin tottakai. Helpoiten pääset kun haet postista tilisiirtolomakkeet ja kirjoitat juhlakutsun suoraan sinne, samalla vieraat saavat "laskun". Helppoa, eikö totta?

Vierailija
133/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut syntymäpäivillä, jotka juhlakalu järjesti mökillä eräässä laskettelukeskuksessa. Juhlat kestivät viikonlopun yli, ja hän mainosti maksavansa mökin ja tarjoavansa syntymäpäivänään mökillä illallisen. Kun sitten saavuimme perille, hän oli tehnyt laskelman kuinka paljon kukin maksaa ruoista, joita söisimme mökillä ollessamme. Kaikki meni siis tähän saakka kuten olimme sopineetkin. Mutta maksu ruoasta oli jotain tähtitieteellistä, sillä olisimme syöneet joka päivä kaikki ateriat aamiaista myöten ravintolassa. Ruoat, jotka hän osti rahoilla, maksoi korkeintaan 1/8 siitä mitä hän meiltä kyni...sitten viitsi vielä kiukutella kuinka oli maksanut mökkiloman kaikille, vaikka oikeasti maksatti mökin muilla, ja vielä polttoaineet sekä juomat...jos olisin etukäteen tiennyt, että saisin rahoilla matkan etelään, olisin mielummin lähtenyt sinne!

Vierailija
134/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran yksissä tupareissa, joiden juhlakalu sitten riitaantui kämppistensä kanssa. Juhlat siirrettiin toisaalle, maksulliseen tilaan. Tätä varten piti maksaa jokaisen vieraan n. 5 euroa tilavuokraan. Ihmiset nurisivat, mutta maksoivat silti. Juhlakalu päätti sitten juhlistaa samalla monta kuukautta sitten olleita synttäreitään ja värväsi pari kokkikaveria tekemään juhliin mm. mokkapaloja, pizzaa ja salaattia. Vieraiden piti maksaa muutama euro, jos halusi syödä :)  Sitten hän järjesti vielä "ilmaisen" sisäänpääsyn "Suomen hienoimpaan yökerhoon" eli Tigeriin, johon oli aina ilmainen sisäänpääsy ennen klo 23. Oli sitten ilmeisesti jatkoilla ostanut grillisafkaa ja penäsi rahoja niiltä, jotka olivat näitäkin nakkeja mutustelleet.

Vierailija
135/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta kyllä voi, mutta mä olenkin vielä nuori tytöntyllerö enkä paatunut jakkupukunainen ! Kyllä meilläkin ystävien kanssa monesti vaan sovitaan että no mennään sun synttäreillä sinne tai tänne ja kaikki maksavat oman sisäänpääsynsä/ ainakin osan siitä !

Vierailija
136/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä ketjusta mieleen, että kun olen järjestämässä ylppäreitä tässä kahden viikon päästä (taino minulle järjestetään...) enkä tosiaankaan kaipaisi mitään eripari astiastoja, VARSINKAAN kun olen muuttamassa elokuussa vuodeksi ulkomaille ja tarvitsisin tähän rahaa, plus joutuisin vaan myymään saamani tavarat pois tai tunkemaan jonkun nurkkiin, mutta ilmeisesti tämän mainitseminen on kiellettyä ja tulen menettämään rahaa helvetisti vaatteisiin, kampaajaan, ruokaan... mutta käteen jää pönötystä sukulaisten keskellä ja 50e siltä tädiltä kuka ei keksinyt toisko arabiaa vai marimekkoa. 

:-----D ironiaa. älkää ottako tosissanne.

Vierailija
137/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei ole varaa itse maksaa juhlia niin sitten juhlia ei varmaan kannata järjestää. Vierailla omien juhlien maksattaminen on noloa ja moukkamaista. Pidät joko pienemmät tai vaatimattomammat juhlat tai sitten pyydät ystäviä vailka ravintolaan syömään mutta teet selväksi, että jokainen maksaa oman ruokansa.

Itse jos saisin tuollaisen kutsun niin pitäisin sitä aika ihmeellisenä ja miettisin varmasti, että eikö emäntä arvosta vieraitaan sen vertaa, että itse kustantaa tarjoilut eikä niin, että vieraat laitetaan maksumiehiksi. Toi tarkoittaa käytännössä sitä, että juhliisi on pääsymaksu.

Vierailija
138/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko niitä juhlia on pitää, jos ei sitä rahaa ole tarpeeksi? Satsaa mieluummin itseesi, Virosta joku kylpylähemmotteluloma. Tai jotain muuta. Mutta ei ikinä sitä rahan kerjäystä, tosi moukkamaista!

Jos rahaa ei ole tarpeeksi tarjota vieraille mitään, tuskin on varaa mihinkään kylpyläänkään.

Vierailija
139/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei. Kutsuun voi muotoilla jotenkin, että et tarvitse tavaralahjoja, mahdolliset muistamiset tilille ja summa x, mutta vaatimaan ei voi ruveta. 

Vierailija
140/150 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei. Kutsuun voi muotoilla jotenkin, että et tarvitse tavaralahjoja, mahdolliset muistamiset tilille ja summa x, mutta vaatimaan ei voi ruveta. 

Ajatusvirhe, summa=tilinumero. Tietenkään ei summiakaan voi kirjata ylös.