Mihin lukioon kannattaisi hakea nuoren, jolla..
..keskiarvo lähellä 10?
Pääkaupunkiseudulla asumme ja vaihtoehtoja haravoidaan.
Kommentit (40)
Katso perkele niistä tuhannesta muusta ketjusta, joita aiheesta on viikoittain avattu.
Etis, Ressu, Norssi tai Hellu omien kiinnostusten mukaan.
Kannattaa valita järkevän kulkumatkan päässä oleva ns. huippulukio. PK -seudulla lukiot ovat eriytyneempiä kuin pikupaikkakunnilla, eikä ns. heikompiin lukioihin kannata mennä, jos haluaa opiskella tavoitteellisesti.
Etis, ressu tai sykki. Näistä valitsisin koulumatkan pituuden mukaan
Noin fiksu nuori pystyy varmasti ratkaisemaan asian itsenäisesti
Suosittelen IB-lukiota, jos enkku sujuu ja tähtäimessä korkeakouluopinnot.
Haku oli ja meni. Ensi keväänä sitten uudestaan.
Jos teini haluaa Vantaan (kotiseutunsa) lukioon niin sinne sitten. Tärkeintä on teinin viihtyvyys eikä äidin rinnan röyhistely
Kannattaa tutkia koulujen Facebooksivut, kotisivut jne. ja ehdottomasti käydä paikan päällä katsomassa ja tutustumassa. Itsellä kokemusta vain Etiksestä ja todella tyytyväinen olen ollut. Mukavaa, samanhenkistä porukkaa, hyvä opiskelurauha, mukavat asiansa osaavat opettajat, huippurehtori jne. Ensi syksystä Tapiolaan pääsee myös metrolla, joten helsinkiläsiten osuus tulee varmasti vielä kasvamaan. Yksi ehdoton plussa Etiksessä on vielä se, että siellä ei ole yläastetta vaan pelkkä lukio ja se kyllä näkyy. Turhia sääntöjä ei tarvita, kun porukka puhaltaa yhteen hiileen. Opiskelijoilla annetaan vastuuta, heitä kuunnellaan ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa. Tosi aktiivinen oppilaskunta!
Kannattaa muistaa, että opiskeluviihtyvyyden kannalta koulukaverit ja -matka on oleellisimmat. Kyllä sitä fiksu oppii millaisessa tahansa lukiossa eikä työelämässä tai jatko-opinnoissa ketään se lukio kiinnosta
Mä en usko et sillä on loppujen lopuksi kauheesti väliä, missä sen 3 vuotta käy. Samat kurssit kaikkialla. Kielet ehkä vaihtelee, että jos kiinnostusta lukea vaikka kiinaa, niin ei taida olla ihan kaikkialla kiinan kursseja.
Jos hakee/haluaa peruslinjalle, niin suosittelen lähimpää lukiota. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Helsingissä julkisilla kouluun ja takas ruuhka-aikaan yli tunti per suunta rassas kyllä vähän! Mutta itse mä kouluni valitsin, kun halusin yhdelle tietylle linjalle.
Joo. Hakuaika meni jo. Jos taas asia on ajankohtainen ensi vuonna, niin nyt ei tarvii vielä tietääkään. Oma "kympin tyttöni" haki Ressuun.
Jos on matemaattisesti suuntautunut, niin kannattaa harkita myös Päivölää. Siellä hoituu lukio näpsäkästi kahdessa vuodessa. Oma lapsi on menossa sinne, hänelläkin keskiarvo (suomalaisella asteikolla) jotain 9,8 luokkaa, mutta tykkää matikasta ja haluaa enemmän haastetta. Päivölässä saa myös nukkua pidempään, kun tunnit alkaa vasta ysiltä ja siellä asutaan paikan päällä, ei mene aikaa koulumatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että opiskeluviihtyvyyden kannalta koulukaverit ja -matka on oleellisimmat. Kyllä sitä fiksu oppii millaisessa tahansa lukiossa eikä työelämässä tai jatko-opinnoissa ketään se lukio kiinnosta
Väärä lukion valinta voi torpata seuraavan asteen opiskeluhaaveet. Liimanimppaajien kanssa "opiskelu" vie motivaation
Pudasjärven lukioon. Ei kannata jäädä sinne Helsinkiin homehtumaan, vaan kannattaa nähdä maailmaa kun on noin fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko et sillä on loppujen lopuksi kauheesti väliä, missä sen 3 vuotta käy. Samat kurssit kaikkialla. Kielet ehkä vaihtelee, että jos kiinnostusta lukea vaikka kiinaa, niin ei taida olla ihan kaikkialla kiinan kursseja.
Jos hakee/haluaa peruslinjalle, niin suosittelen lähimpää lukiota. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Helsingissä julkisilla kouluun ja takas ruuhka-aikaan yli tunti per suunta rassas kyllä vähän! Mutta itse mä kouluni valitsin, kun halusin yhdelle tietylle linjalle.
Kyllä sillä on paljonkin väliä tulevaisuuden kannalta. Onko luokka täynnä innokkaita ja ahkeria opiskelijoita vai pillujuttuja jauhavaa heikompaa ainesta, jonka kaitsemiseen opettajalta menee iso osa tunnista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee/haluaa peruslinjalle, niin suosittelen lähimpää lukiota. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Helsingissä julkisilla kouluun ja takas ruuhka-aikaan yli tunti per suunta rassas kyllä vähän! Mutta itse mä kouluni valitsin, kun halusin yhdelle tietylle linjalle.Kyllä sillä on paljonkin väliä tulevaisuuden kannalta. Onko luokka täynnä innokkaita ja ahkeria opiskelijoita vai pillujuttuja jauhavaa heikompaa ainesta, jonka kaitsemiseen opettajalta menee iso osa tunnista?
Olin itse sellainen 9,5 oppilas, mutta kävin lukioni juuri tällaisessa pillujuttuporukassa. Enkä olisi vaihtanut. Olisi vituttanut suuresti olla jossain paskantärkeässä snobiporukassa jossain kaupungin huippulukiossa.
Jos menee ihan normilinjalle niin ei sillä ole mitään väliä mihin noista muutamista "eliittilukioista" menee. Erityislinjat ja IB-lukiot on sitten erikseen, mutta niihin yleensä vaaditaankin sitten jonkin sortin lahjakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee/haluaa peruslinjalle, niin suosittelen lähimpää lukiota. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Helsingissä julkisilla kouluun ja takas ruuhka-aikaan yli tunti per suunta rassas kyllä vähän! Mutta itse mä kouluni valitsin, kun halusin yhdelle tietylle linjalle.Kyllä sillä on paljonkin väliä tulevaisuuden kannalta. Onko luokka täynnä innokkaita ja ahkeria opiskelijoita vai pillujuttuja jauhavaa heikompaa ainesta, jonka kaitsemiseen opettajalta menee iso osa tunnista?
Olin itse sellainen 9,5 oppilas, mutta kävin lukioni juuri tällaisessa pillujuttuporukassa. Enkä olisi vaihtanut. Olisi vituttanut suuresti olla jossain paskantärkeässä snobiporukassa jossain kaupungin huippulukiossa.
Mikä susta sitten tuli?
Pk. seudun kärkeä. "Etelä-Tapiolan lukio, helsinkiläinen Ressun lukio ja Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu"
(lähde: yle.fi/uutiset)