Terapeuttille ei voi antaa palautetta, koska hän määrittelee kaiken kritiikin transferenssiksi
Eli tunteiden kohdistamiseksi terapeuttiin.
Kun sanoin että en koe tulleeni erityisen läheiseksi hänen kanssaan, hän kuittasi sen sanomalla että ehkä minua pelottaa kiintyä.
Kun kerroin niistä asioista mitkä olisivat mielestäni voineet sujua paremmin terapiaprosessin aikana, terapeutti sanoi että voisiko olla niin, että minua suututtaa ja ahdistaa terapiaprosessin edessä oleva loppuminen.
Psykedeelinen olo tulee, kun kaikki onkin vain tiedostamatonta "terapeutin rakkauden" kaipuuta.
Kommentit (22)
Terapia on yksi suurimmista kusetuksista. Terapeuttien ainoa päämäärä on saada mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman helpolla tavalla. Itsellä kesti pari vuotta tajuta tämä, tajutkaa muut ajoissa.
Omalla kohdallani terapia ei myöskään ole toiminut, mutta vaikka se tuntuu ikävältä, niin todennäköistä on se että ihmiset eivät vieläkään ymmärrä mt-ongelmia (edes ne ammattilaiset) ja niihin sopivia hoitoja. Itse koen ja olen nähnyt että parhain apu on konkreettinen tuki ja läsnäolo arjessa, mutta se vaatisi rahaa ja todellista lähellä oloa.
Luin joskus jonkun jutun, jossa kerrottiin, että juuri tuollainen toisen ihmisen tunteiden ja reaktioiden "psykologistaminen" on henkistä väkivaltaa, koska sillä kielletään toisen ihmisen oikeus hänen omiin tunteisiin, ajatuksiin ja reaktioihinsa. Mistä terapeutti voi 100% varmuudella tietää mitä sinun tunteesi tarkoittavat tai mitä sinun päässäsi liikkuu? Ehkä terapeutilla on itsellään jonkin ongelma, jos hän ei osaa ottaa vastaan minkäänlaista palautetta kääntämättä sitä asiakasta vastaan?
Jep. Minulla taas kaikki negatiiviset tunteet ja normaalit elämään kuuluvat huolet olivat terapeutin mukaan pakkoajatuksia. Pakkoajatukset olivat hallitseva oire silloin neljä vuotta sitten kun aloitin terapian, nykyään harvinaisia. Siitä alkoi lopullinen maun meneminen siihen ihmiseen ja nyt olen lopettanut käynnit tuolla terapeutilla.
Pitäisikö siihen terapeuttiin kiintyä? :o
Up!
(Transferenssia, halusin lapsenakin olla "ketjun ylimpänä" ja saada vanhemmilta vastauksia ja huomiota)
Annan sellaisen vinkin, että jos haluat hyötyä niistä psykologikäynneistä / terapiasta, niin usko kaikki mitä se ihminen sinulle sanoo. Useimmiten asia on niin, että se psykologi on aivan oikeassa, vaikket itse asiaa edes tunnistaisi.
Miksi ihmeessä sun pitäisi olla läheinen terapeutin kanssa? Pointtihan on nimenomaan siinä, että se EI ola läheinen, vaan ammattilainen!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sun pitäisi olla läheinen terapeutin kanssa? Pointtihan on nimenomaan siinä, että se EI ola läheinen, vaan ammattilainen!
En ole ap, mutta mä kävin kolme vuotta terapiassa, enkä tullut siitä oikein hullua hurskaammaksi, kun en kokenut terapeuttua sillä tavalla läheiseksi, että voisin hänelle mistään avautua. Lähes kaikki kynnyskysymykset jäivät käsittelemättä, kun mitään suhdetta terapeuttiin ei syntynyt. Eihän se tarkoita, että kun terapeutti on paikalla ammatillisessa roolissa, terapeutin ei pitäisi olla läheinen.
kokemusta on samasta. lisäksi kaikki piirteeni selittyivät isän alkoholiongelmalla, hyvät ja huonot. vaihdoin terapeuttia, hyviäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siihen terapeuttiin kiintyä? :o
Ap tässä!
Joo, käsitin että pitäisi nimenomaan tunnetasolla kiintyä häneen. Että se terapian hoitavuus tulee sitä kautta kun tuntee kiintymystä terapeuttiin...
Itse haluaisin pohtia masennustani rationaalisella tasolla, mutta tähän terapeutilla ei oikein tunnu olevan keinoja. Kun olen kritisoinut työskentelyä, niin olen saanut noita transferenssikommentteja...
Kävin juttelemassa lääkärin kanssa äskettäin (kohta menen uudestaan) ja tästä tapaamisesta sain sata kertaa enemmän voimia ja tsemppiä kuin terapiakäynniltä koskaan, vaikka lääkäri oli ihan tavallinen tyyppi. Hän suhtautui ongelmiini rationaalisesti.
Tunnelässytys ärsyttää. Terapiasuhteeni on pikkuhiljaa loppumassa, mutta ärsyttää että terapeutti on tuollainen "viileä ylijumala".
Splittaat täällä palstalla. Kerro terpalle suoraan.
Kerro, että näet hänet viileänä ylijumalana :DDD
Vierailija kirjoitti:
Kerro, että näet hänet viileänä ylijumalana :DDD
Ehei mitään transferenssia, näkee terapeutin täysin realistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Up!
(Transferenssia, halusin lapsenakin olla "ketjun ylimpänä" ja saada vanhemmilta vastauksia ja huomiota)
:DDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up!
(Transferenssia, halusin lapsenakin olla "ketjun ylimpänä" ja saada vanhemmilta vastauksia ja huomiota):DDDDDD
Up, minäpäs up!!!!
(Lapsena kilpailin sisarusten kanssa huomiosta)
En ole koskaan ollut terapiassa, mutta jotain psykoanalyyttisesta suuntauksesta ja paljon alitajunnasta tietävänä ajattelen näin:
Ensinnäkin ärsytys todellakin lertoo sinusta itsestäsi enemmän kuin siitä terapeutista. Koska eihän samat ihmiset ärsytä kaikkia ihmisiä, vaan sinussa on jokin triggeri, miksi ärsyynnyt.
Minusta ei ole omituista se, jos terapeutti ärsyttää sinua. Kyllähän ihminen saa tunteita kokea, ja kokeekin. Mutta se on omituista, että olet niiiiiiiiin ärsyyntynyt.
Eli ärsyyntymisen vahvuus kertoo paljon. Mitä enemmän olet kettuuntunut, niin sitä varmemmin sinulla on jotain menneessä, joka sitä triggeriä painaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut terapiassa, mutta jotain psykoanalyyttisesta suuntauksesta ja paljon alitajunnasta tietävänä ajattelen näin:
Ensinnäkin ärsytys todellakin lertoo sinusta itsestäsi enemmän kuin siitä terapeutista. Koska eihän samat ihmiset ärsytä kaikkia ihmisiä, vaan sinussa on jokin triggeri, miksi ärsyynnyt.
Minusta ei ole omituista se, jos terapeutti ärsyttää sinua. Kyllähän ihminen saa tunteita kokea, ja kokeekin. Mutta se on omituista, että olet niiiiiiiiin ärsyyntynyt.
Eli ärsyyntymisen vahvuus kertoo paljon. Mitä enemmän olet kettuuntunut, niin sitä varmemmin sinulla on jotain menneessä, joka sitä triggeriä painaa.
Joskus asiat ovat ihan oikeasti vain turhaa lässytystä.
Tietenkin kaikki on sitä.