Vierailija

Suurin osa vegaaneista suostuu syömään luomukasviksia, vaikka niiden tuotanto nojaa eläinten ulosteesta saatavaan fosforiin. Tämä ei kuulemma ole ongelma, koska luomu muuten on kannatettavaa usean vegaanin mielestä.

Jos tällaista joustoa kerran löytyy, niin miksi suurin osa vegaaneista ei voi silloin tällöin poiketa ruokavaliostaan esim. juhlissa, jotta juhlien järjestäjä ei joudu kärsimään?

Miksi ei voi syödä yhtä liivatekarkkia, noukkia juustonpaloja salaattiannoksestaan pois vähin äänin, juoda tilkkaa maitoa kahvilla tai juoda kahvia mustana? Vai kuuluuko kanssaihmisille tuotava kärsimys olennaisena osana vegaaniuteen?

Mikä on vegaanin logiikka näissä asioissa?

• ylös 132
  • alas 241

Sivut

Kommentit (290)

Vierailija

Miten lihaa syövien on vaikea käsittää sitä, että jos on ollut pitkään ilman lihaa, tulee järkyttävät vatsakivut kun sitä syö?

• ylös 233
  • alas 47
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lihan syömättömyyden ymmärrän, mutta en esim makaronin, koska siinä on vähän kananmunaa. Ihan helvetillistä leipoa ilman kananmunaa ja maitoa - ei maistu samalta vaikka vegaani niin kuvitteleekin.

• ylös 89
  • alas 145
Vierailija

No aika helppo on sunkin elämä jos suunnatonta tuskaa ja kärsimystä tuottaa se kun joku ei halua edes juhlissa syödä liivatetta sisältävää karkkia tai paria juustokuutiota :D

• ylös 177
  • alas 10
Vierailija

Mikä se logiikka on että ei voi syödä silloin tällöin ruokaa, jossa on vähän esim voita? Ei siitä pitäisi mennä vatsa sekaisin.

• ylös 38
  • alas 105
Vierailija

Onko parempi, että munaa/voita sisältävä ruoka menee roskiin kuin puhtoisen vegaanin suuhun?

• ylös 43
  • alas 82
Vierailija

Lannoite asia on kyllä itseänikin kiinnostava asia ja tietyllä tavalla varmasti syy siihen että en itse ole ajattellut täysin vegaaniksi ruveta (tuskin edes kasvissyöjäksi). Minulle on silti ihan sama miksi joku päätyy olemaan syömättä liivatetta, kananmunia tai vaikka lihaa. Ei minulla ole mitään tarvetta ymmärtää kenekään logiikaa ja silti voin ihan hyvin hyväksyä että se on hänen tapansa toimia.

• ylös 93
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä se logiikka on että ei voi syödä silloin tällöin ruokaa, jossa on vähän esim voita? Ei siitä pitäisi mennä vatsa sekaisin.

Se logiikka että siinä on jotain eläinperäistä, mitä vegaanit ei syö.

Miksi se on niin kamala ongelma sulle?

• ylös 133
  • alas 14
Vierailija

En usko koskaan tulevani juhliisi, mutta jos tulen niin voin luvata, ettei sinun tarvitse kärsiä yhtään ruokavalioni takia. Saatan kysyä, mitä aiot tarjota, ja jos kyseessä on monen tunnin juhlat niin pyytää lupaa lämmittää jossain nurkassa vaivihkaa itselleni ruokaa tai napostella kylmänä omia tuomisiani. Tekemättä asiasta minkäänlaista numeroa. En ole ikinä vaatinut muita muuttamaan tarjoilujaan minun takiani.

• ylös 134
  • alas 13
Vierailija

Ongelma on se, että se vegaani täytyy aina huomioida joka helkkarin paikassa.

Miksi eettiseen ruokavalioon ei riitä se, että syö vegaanisti, mutta esim juhlissa ei rasita muita äärimmäisillä vaatimuksillaan?

• ylös 48
  • alas 128
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko parempi, että munaa/voita sisältävä ruoka menee roskiin kuin puhtoisen vegaanin suuhun?

Kummallista ajattelua ruokailusta että minun kuuluisi syödä jotakin siksi että siitä tulee jossakin muualla hävikkiä. En pidä hävikkiä hyvänä asiana siitä on syytä pyrkiä vähentämään... tosin en kyllä ole vegaanikaan.

• ylös 63
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että se vegaani täytyy aina huomioida joka helkkarin paikassa.

Miksi eettiseen ruokavalioon ei riitä se, että syö vegaanisti, mutta esim juhlissa ei rasita muita äärimmäisillä vaatimuksillaan?

Miten se rasittaa sinua jos kerron että en syö esim. voita, kalaa, pauja tai sipulia?

• ylös 67
  • alas 16
Vierailija

No veikkaan ettei kanssaihmiset kärsi mut vegaaniudesta ja liivatteen poisjättämisestä niin paljon kuin ne eläinperäisiä ruokia varten tapetut eläimet, joten ajattelin jatkaa tätä tuskan tuottamista.

Kannattaa vaikka astua joskus ulkomaailmaan niin ei näin kamalasti mielenterveyteen vaikuta se ettei joku syö juustoa.

• ylös 127
  • alas 29
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En usko koskaan tulevani juhliisi, mutta jos tulen niin voin luvata, ettei sinun tarvitse kärsiä yhtään ruokavalioni takia. Saatan kysyä, mitä aiot tarjota, ja jos kyseessä on monen tunnin juhlat niin pyytää lupaa lämmittää jossain nurkassa vaivihkaa itselleni ruokaa tai napostella kylmänä omia tuomisiani. Tekemättä asiasta minkäänlaista numeroa. En ole ikinä vaatinut muita muuttamaan tarjoilujaan minun takiani.

Ja saan tuntea itseni huonoksi isännäksi. Miltä itsestäsi tuntuu, jos kysyn, mitä ajattelit tarjota, ja tuon omat eväät juhliin, kun tarjoat mielestäni pahaa ruokaa?

• ylös 25
  • alas 98
Vierailija

Itse asiassa hyvin harvinaista on olla vegaani. Kasvissyöjiä sen sijaan löytyy paljonkin. Sellainen itsekin olen. En tiedä miten sinun kohdalle on sattunut niin monta vegaania, vaikka itsekään en tunne yhtään ja liikun erittäin "vihreässä" ympäristössä.

• ylös 52
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
 Miltä itsestäsi tuntuu, jos kysyn, mitä ajattelit tarjota, ja tuon omat eväät juhliin, kun tarjoat mielestäni pahaa ruokaa?

Se toki tuntuisi hiukan harmittavalle että en osisi laittaa ruokaa josta sinä pidät se taas tuntuisi ihan hienolle että otat vastuun nirsoudestasi ja syöt jos on tarvetta vaikka niitä omia eväitäsi.

• ylös 43
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja saan tuntea itseni huonoksi isännäksi. Miltä itsestäsi tuntuu, jos kysyn, mitä ajattelit tarjota, ja tuon omat eväät juhliin, kun tarjoat mielestäni pahaa ruokaa?

No eihän se tarjoita että se ruoka ois pahaa, sehän voi olla ihan tosi hyvää :D Mutta ei vaan sovi kyseiselle vieraalle.

Jos ahdistaa noin paljon niin sitten pitää jättää vegaanit kutsumatta.

• ylös 65
  • alas 4
Vierailija

Jotenkin en pysty nyt uskomaan, että sinulla on useita vegaaneja kaveripiirissä. Eli olet luultavasti keksinyt nämä ajatukset ja luulet niitä oikeiksi. Menikö näin? Itse olen kasvissyöjä ollut 6-vuotiaasta saakka, en tunne kuin yhden vegaanin, joka ei todellakaan pidä mitään meteliä syömisistään. Itse syön maitotuotteita, mutta en lihaa, kanaa enkä kalaa.

• ylös 68
  • alas 3
Vierailija

Samalla periaatteella voisi arvostella nirsoja vieraita. Eikö? Mikä on kun ei etanat ja simpukat maistu. Ota nyt osteri, kun on niin kalliitakin. Eiköhän anneta kaikkien syödä mitä haluavat. Enemmän nämä nirsot ääntä pitävät, en ole koskaan kuullut kenenkään kasvissyöjän valittavan ruuasta. He osaavat varautua.

• ylös 53
  • alas 1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.