Vierailija

miettimään että olenkohan jotenkin kyynistynyt ja kovettunut kun en pysty ihan täysin allekirjoittamaan tuota. Tietenkin kun itse pyrkii olemaan hyvä, niin saa useimmiten myös muilta hyvää palautetta ja vastakaikua. Mutta silti tiedän myös että monille hyville ihmisille on tapahtunut myös huonoja ja pahoja asioita. Miten sä ajattelet tuon sanonnan sisällön?

• ylös 33
  • alas 0

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Samat tapahtumat tapahtuvat kaikille. ovatko ne hyviä vai huonoja, riippuu sitten ihmisestä ja hänen näkökannastaan. Huonoja, ja surullisia asioita tapahtuu kaikille. Pahoja asioita tapahtuu niille, jotka eivät pääse surun yli surullisia asioita tapahtuessa. Hyviä asioita ei tapahdu kuin hyville, koska ilkeät, katkerat ja itsekkäät ihmiset eivät osaa ottaa hyviä asioita vastaan ja olla niihin tyytyväisiä vaan vaativat tyytymättöminä aina vaan enemmän ja enemmän, niin että itse asiassa aivan samat asiat jotka hyvälle ihmiselle olisi hyviä, muuttuu heidän käsissään pa*kaksi.

Itse en yksiselitteisesti kuulu mihinkään näistä ihmisryhmistä. Yritän olla hyvä ja yritän päästä surujeni yli, mutta aina se ei ole erityisen helppoa eikä itsestään selvää.

• ylös 13
  • alas 13
Vierailija

Kun tekee palveluksen, saa vastapalveluksia. Niin mä sen ajattelen.
Mutta jos on itsekseen hyvä, kuten erakko, niin mahtaako se hyvyys tuottaa hänelle mitään ekstrahyvää. Kun ei ole ketään, jolta saisi palautetta.

• ylös 16
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Useimmiten hyville tapahtuu pahoja asioita.Miten perustelen mielipiteeni?
Koska oikeasti maailma toimii pelolla sekä voimakeinoilla.
Rakkaudelle jää todellakin vähän tilaa ja se näkyy niin poliittisissa päätöksissä kuin kaupallisella sektorillakin,unohtamatta luontoa sekä kaiken sen suojelemista.

• ylös 15
  • alas 4
Vierailija

En allekirjoita täysin, mutta tietysti hyvä kiertää. Jos olet hyvä ja sinulle sattuu jotain, niin todennäköisemmin joku rientää auttamaan kuin silloin, kun sinua inhotaan.
Mutta se ei pidä paikkaansa, että hyvä ihminen vetäisi magneetin lailla hyvää puoleensa. Kaikille tapahtuu kaikkea.

Vierailija

Minun koko sukua kiusanneelle narsistiselle sukulaiselle ei tapahtunut mitään kamalaa. Eli elämänsä hyväpalkkaisessa virassa ja pysyi terveenä ilman mitään vakavaa sairautta kunnes kuoli vanhuuteen. Sukulaisten puheiden mukaan loppuvuodet eleli tyytyväisenä palvelusväkensä (lue hoitajien) keskellä juuri niin kuin elämän pitäisi hänen mielestään ollakin.

Toinen tuttava oli oli monenlaisessa yleishyödyllisessä toiminnassa mukana. Sai syövän yhtä aikaa miehensä kanssa, en ole heitä pitkään aikaan tavannut koska tunsin heidät työkuvioissa enkä henk koht elämässä. Viimeksi kun törmäsin mieheen hän oli luurangonlaiha mutta pääsi vielä kävelemään. Ja nämä olivat vasta ne vastoinkäymiset kotka viitsin kertoa tunnistamisen pelossa. Ainakin kaksi muutakin juttua oli joista kumpikin olisi riittänyt isoksi elämäntragediaksi. Kumpikin näistä esimerkeistä oli tavallista uskonnollisempia ihmisiä. Tää mun sukulainen löi ihmisiä raamatulla päähän, jälkimäinen pari oli erittäin mukavia ja asiallisia ihmisiä. En tiedä mikä tämän minun sepustuksen pointti oli itsekään mutta siihen voi kyllä luottaa ettei mitään tee hyvää saat hyvää -logiikkaa ole.

• ylös 18
  • alas 1
Vierailija

Voi luoja teidän kanssanne. Ihmisille sattuu täysin sattumanvaraisesti hyviä ja huonoja asioita riippumatta omista toimista. Toki kannattaa olla hyvä ihminen toisille, ettei aiheuta toisille mitään pahaa. Mutta siis miettikää nyt vähän, ovatko kaikki vaikka keskenmenon saaneet, rikoksen uhrit, petetyiksi tulevat, syöpään sairastuvat jotenkin persoonaltaan ansainneet nämä kohtalot..

• ylös 23
  • alas 2
Vierailija

Itse mietin, että valkaisemalla persereiän, hyviä asioita alkaa tapahtua. Tänään, kun tulen töistä, valkaisen persereiän niin että naapurikin luulee että on kaksi aurinkoa taivaalla.

Jos persereikä on tyylikäs, kaikki muukin on tyylikästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tällä logiikalla minä olen superpaska ihminen…...

Just näin, ihmiset joille ei ole tapahtunut oikeasti pahoja asioita, tykkäävät ajatella, että koska olen näin kiva ja hyvä ihminen, ei minulle jatkossakaan tapahdu pahoja asioita. Samalla syyllistetään kaikki ne, joille sattuu pahoja asioita, vaikka olisi kuinka ihana ihminen. Koittakaa nyt loputkin tajuta, että elämässä tapahtuu sattumanvaraisesti kaikenlaisia asioita, hirveitä asioita pienille lapsille ja hyviä asioita hirveille ihmisille ja toisinpäin.

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi luoja teidän kanssanne. Ihmisille sattuu täysin sattumanvaraisesti hyviä ja huonoja asioita riippumatta omista toimista. Toki kannattaa olla hyvä ihminen toisille, ettei aiheuta toisille mitään pahaa. Mutta siis miettikää nyt vähän, ovatko kaikki vaikka keskenmenon saaneet, rikoksen uhrit, petetyiksi tulevat, syöpään sairastuvat jotenkin persoonaltaan ansainneet nämä kohtalot..

Kukahan tätäkin nyt alapeukuttaa? On ilmeisesti sitä mieltä omassa erinomaisuudessaan, että vaikka pedofiilin kynsiin joutunut pikkulapsi on itse toimillaan ansainnut pahat asiat?

Vierailija

Eiköhän pointti ole tosiaan siinä, että hyvät ihmiset palkitsevat toisia hyviä ihmisiä. Paskat ihmiset kun eivät juurikaan palkitse toisia paskoja ihmisiä, elleivät sitten odota saavansa jotain takaisin.

Työelämässä yllättäen pärjäävät kaikkein parhaiten juuri ne hyvät ihmiset. Adam Grantin tutkimusten perusteella ainakin.

Mitään satunnaisuudesta poikkeavia lottovoittoja ja terveyshyötyjä tuskin on tiedossa, mutta se opiskelija jota kotitehtävissä autoit 20 vuotta sitten saattaa hyvinkin hommata sulle ylennyksen huomatessaan nimesi palkkalistoillaan.

Vierailija

Huonoja asioita kokenut ihminen muuttuu "huonoksi", esim katkeroituu, masentuu, väsyy niin ettei jaksa olla ystävällinen...

Toisaalta esim. koulukiusausta kokenut jää sosiaalisilta taidoiltaan heikoksi --> ei osaa ja/tai uskalla ottaa kontaktia ihmisiin myöhemminkään elämässä, on herkistynyt tulkitsemaan kaikki sanomiset kiusaamiseksi jne, ei yksinkertaisesti oikein osaa olla ystävällinen kun ei ole itsekään sitä kokenut --> joutuu helposti kokemaan esim syrjintää työelämässäkin

Muuten en todellakaan ole sitä mieltä että ihmiset saisivat hyviä ja huonoja asioita jotenkin oikeudenmukaisen jaon mukaan.

Vierailija

Allekirjoitan. Kyseessä on ihan peruspsykologiaa. Positiiviset ihmiset pyrkii aina näkemään hyviä asioita huonoistakin asioista, ja pyrkii aktiivisesti muuttamaan tilanteen paremmaksi. Ja kun huomio keskittyy pääasiassa hyviin asioihin, niin sitä kokee että hyviä asioita tapahtuu paljon.

Ja sitten ne ihmiset, joiden avulla tällä pallolla on vielä porukkaa on ne negatiivisen ajattelutavan omaavat. He yleensä varautuvat pahimpaan ja kokevat tilanteen korkeintaan neutraaliksi, jos pahinta ei tapahtunut. Koko ajan katsellaan mahdollisia vaaratilanteita ja keskitytään pääasiassa niihin. Silloin luonnollisesti voi kokea, että elämä on aika paha paikka.

Onneksi suurin osa meistä on jotain molempien väliltä, itse vihaan yltiöpositiivisia ja yltiönegatiivisia ihmisiä.

Vierailija

Karma ei ole mikään kosminen tili, johon ihminen saa plus- ja miinuspisteitä, ja josta jokin kosminen tilinpitäjä antaa kullekin ansionsa mukaan. Enemmän on kyse siitä, että kukin teko istuttaa siemenen, joka itää lyhyen tai pitkän ajan päästä. Hyvän ihmisen hyvät teot voivat olla vielä itämässä samoin kuin pahan ihmisen pahat teot. Ja millä perusteella edes tiedämme, että hyvä ihminen on hyvä?

Vierailija

Asioita tapahtuu ihan riippumatta siitä millainen ihminen on. Se on tuurista kiinni, lähtien siitä mihin maahan on sattunut syntymään ja millaisille vanhemmille. Jotenkin en usko, että esimerkiksi ympärileikattu 5-vuotias somalialainen tyttö on vielä viisivuotiaana ehtinyt tehdä sellaista syntiä elämässään, että ansaitsee vammautua loppuelämäkseen ja vielä omien vanhempiensa käsissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huonoja asioita kokenut ihminen muuttuu "huonoksi", esim katkeroituu, masentuu, väsyy niin ettei jaksa olla ystävällinen...

Toisaalta esim. koulukiusausta kokenut jää sosiaalisilta taidoiltaan heikoksi --> ei osaa ja/tai uskalla ottaa kontaktia ihmisiin myöhemminkään elämässä, on herkistynyt tulkitsemaan kaikki sanomiset kiusaamiseksi jne, ei yksinkertaisesti oikein osaa olla ystävällinen kun ei ole itsekään sitä kokenut --> joutuu helposti kokemaan esim syrjintää työelämässäkin

Muuten en todellakaan ole sitä mieltä että ihmiset saisivat hyviä ja huonoja asioita jotenkin oikeudenmukaisen jaon mukaan.

Eivät pahoja asioita kokeneet ihmiset muutu säännönmukaisesti itse pahoiksi tai "huonoiksi". Ja muutenkin sanonta ei ollut, että hyviä kokeneet ihmiset kokevat jatkossakin hyvää, vaan hyvät ihmiset kokevat jatkossakin hyvää. Kyllä masentunut tai koulukiusattu, pahan kohteeksi joutunut on ihan yhtä hyvä ihminen kuin muutkin. Omat teot ratkaisevat onko ns. hyvä vai paha ihminen, ei se mitä itselle tapahtuu. Ja koko sanonta on yhtä täynnä totuutta kuin vaikka hyvää päivää kirvesvartta.

Vierailija

Koko sanonta on huuhaata, mutta joka tapauksessa kuka edes määrittäisi mikä on hyvä ihminen? Hyvät ja pahat teot ovat täysin kulttuurisidonnaisia. Ja ihminen helposti kokee itsensä hyväksi, vaikka yleisesti ulkopuoliset pitäisivät tuota ihmistä pahana/huonona, esim esimerkillisenä kristittynä itseään pitävä henkilö, joka tuomitsee homoseksuaalit ja avioliiton ulkopuoliset suhteet jne.

Vierailija

Valtaosa ihmisistä ei ole hyviä, joten tuskin tämän sanonnan syitä ja toimivuutta myöskään valtaosa ymmärtää.

Kun hyvä ihminen auttaa toista hyvää ihmistä pyyteettömästi, niin tämä toinen hyvä ihminen sen kyllä muistaa ja tilaisuuden tullen pitää huolen myös tästä auttajasta. Paha ihminen ei osaa olla kiitollinen, vaan iloitsee ilmaisesta ajasta/tavarasta, eikä näe asiakseen panostaa auttajaan myöhemmin. Lopulta se sama paha ihminen ihmettelee miksi joku toinen saakin paljon enemmän kuin hän, ja kuvittelee asian johtuvan elämän epäreiluudesta, eikä ymmärrä vuorovaikutusta. Hän ei tajua olevansa paha ihminen eikä siten ymmärrä muiden olevan hyviä ihmisiä. Pelaa vain peliä, jonka sääntöjä ei käsitä eikä näe. Luulee jokaisen toimivan samalla periaatteella kuin itsekin toimii.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Karma ei ole mikään kosminen tili, johon ihminen saa plus- ja miinuspisteitä, ja josta jokin kosminen tilinpitäjä antaa kullekin ansionsa mukaan. Enemmän on kyse siitä, että kukin teko istuttaa siemenen, joka itää lyhyen tai pitkän ajan päästä. Hyvän ihmisen hyvät teot voivat olla vielä itämässä samoin kuin pahan ihmisen pahat teot. Ja millä perusteella edes tiedämme, että hyvä ihminen on hyvä?

Suurin osa ihmisistä kai kuitenkin tekee tekonsa ajatellen että siitä seuraa hyvää? Esim. minä luotiin erääseen henkilöön vuosia ja olimme mielestäni hyviä ystäviä ja toimin hänen kanssaan kaikin puolin positiivisesti, kunnes ensimmäinen ristiriita paljasti ettei hän ollut koskaan pitänyt minua juuri minään ja sen jälkeen aloitti kiusaamisen. Tää oli mulle kova kolaus joka kovetti ihmisenä paljon. Niin paljon että melkein voin sanoa etten enää koe olevani "hyvä ihminen", ts. en luota enää oikeastaan keneenkään, en pohjimmiltaan edes vanhoihin ystäviini, vaikka edelleenkin toki viihdymme hyvin yhdessä silloin kun tapaamme. Olen pikku hiljaa ruvennut etääntymään näistä muistakin ystävistäni koska yleinen luotto ihmisiin meni. En tiedä mikä se siemen oli jonka istutin että tää kaikki tapahtui, mutta en tehnyt sitä ilkeyttäni.  

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.