Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Vegaani ruokavalio sinänsä ihan ok juttu ja jokaisen oma asia mitä syö. En vaan ole oikein ääripäiden ihminen. Ymmärrän täysin jos joku ei halua eettisistä tai muista syistä syödä esim. punaista lihaa mutta miksi viedä asia niin pitkälle, että kieltäytyä myös maitotuotteista.

Ravintolassa käyminen hankalaa koska aina pitää katsoa mistä saa vegaanista ruokaa ja pitää rukata annoksia. Tämäkään ei vielä niin haittaa vaan suurempi ongelma itselläni on kyläilyt. En vaan jaksa alkaa miettiä vegaanisia tarjottavia. Koen sen ihan oikeasti hankalana vaikka useamman kerran olen leiponut vegaanisia tarjoiluja tämän kaverin takia. Moni vegaani ei ymmärrä miten sekasyöjästä tuntuu hankalalta noin tiukka ääripäiden ruokavalio. Kamala stressi aina kaupassa kun missään ei saa olla maitoa, kermaa, suklaata ym. Olen vielä tosi tunnollinen ihminen ja syynään hirveän tarkkaan tuoteselosteet ettei vaan ole maidonjäämiä esim tummassa suklaassa. Nyt vegaanit huutaa tietenkin kilpaa miten helppo ruokavalio heillä on. No itselleni vegaani vieras on stressi, en ole muutenkaan mikään keittiöihminen.

Nyt juhlat tulossa ja vieraiden määrää pitäisi muutenkin rajata. Ajattelin olla kutsumatta tätä kaveria ihan siksi että en jaksa tehdä erikseen vegaanisia tarjoiluja.

• ylös 148
  • alas 174

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Kenelle koit tarpeelliseksi perustella päätöstäsi? Jokainen päättää ihan itse ketä kutsuu minnekin.

• ylös 132
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Saahan sitä käyttää maitoa, kermaa ja suklaata. Valitsee niistä vain kasvisvaihtoehdot (joita on nykyisin lukuisia). En ymmärrä, miksi se olisi niin vaikeaa.

Ja moni vegaani ymmärtää, ettei jokainen osaa tai halua tehdä heille erikseen mitään (oli se sitten miten helppoa tahansa). Itse olen illanistujaisissa pärjännyt syömällä etukäteen ja napsimalla esim. sipsejä tai muuta sitten paikan päällä.

• ylös 159
  • alas 18
Vierailija

Olen samaa mieltä kanssasi. Mutta voisitko esimerkiksi kysyä kaveriltasi ehdotuksia tuotteista, joita hän käyttää? Tai reseptejä? Näin ainakin säästäisit vaivaa omalta selvitystyöltäsi, eikä varmaan olisi niin paljoa valittamista.

Kustannukset ovat toki asia erikseen... Ja ruoka voisi olla sellaista, jota muutkin tykkäisivät kokeilla.

Mutta vinkki vegaaneille: ette millään voi olettaa, että kaikesta on pakerrettu teille vegaaniversio juhliin. Jos saatte mahanne täyteen muutakin kuin vihreää salaattia, niin olkaa iloisia ja ottakaa vastuu valinnoistanne / rajoitteistanne. Ei muiden kuulu elää teidän elämäänne.

• ylös 92
  • alas 32
Vierailija

No törkeyttä nyt en osaa määritellä jos muutenkin aiot rajata ihmisiä, mutta katso ihmeessä tulevaisuudessa vegaanituotteet -sivustolta valmiit keksit tai vastaavat (riippuu mitä juhlissasi muuten tarjoillaan) ja tarjoa muille niiden lisäksi muuta. Jos vegaani ei ole myös kananmuna- tai maitoallerginen on niiden jäämien tihrustaminen turhaa :) Tuo tai sitten voit pyytää vegeystävää auttamaan tarjoiluissa, varsinkin jos hän on yhtään keittiöihminen ja muutoinkin, en suuttuisi jos joku sanoisi tämän olevan liian stressaavaa ja haluanko tuoda omat eväät. Menin itsekin mönkään aika monta kertaa alkuaikoina, nythän tämä on tottumuksesta aivan yhtä helppoa kun sekasyönti aikanaan :)
-vegaani

• ylös 69
  • alas 9
Vierailija

Mun vegaanikaverit aina sanoo, että heidän vuokseen ei tarvitse tehdä vegaaniruokia. Että voivat kyllä tuoda omat eväät mukanaan.
Itse yritän kuitenkin aina tehdä myös vegaanisia vaihtoehtoja. Esim. salaatit on helppoja, sillä voit laittaa esim. fetat yms juustot omaan kippoonsa. 
Vegaanisten ruokien tekeminen on itse asiassa aika helppoa. Ruoka-aineiden korvaaminen esim. soija/kauratuotteilla onnistuu. 
Omalla kohdallani ainoastaan kakkujen ja leivosten tekeminen ilman eläinkunnan tuotteita on ollut haastavaa. 

• ylös 113
  • alas 5
Vierailija

Mielestäni ruokavalio on ala-arvoinen syy jättää kutsumatta.

Voisithan vihjata kaverillesi, että tällä kertaa ajattelit tarjota pihviä ja kermaperunoita, joten mitä hän suosittelisi vegaanivaihtoehdoksi tai olisikohan helpompaa hänen tuoda jotain itselleen?

• ylös 120
  • alas 6
Vierailija

Hyvin voit jättää kutsumatta. En mäkään koskaan kutsu lihansyöjiä sellaisiin juhliin, joissa on ruokatarjoilu. 

• ylös 68
  • alas 19
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta vinkki vegaaneille: ette millään voi olettaa, että kaikesta on pakerrettu teille vegaaniversio juhliin. Jos saatte mahanne täyteen muutakin kuin vihreää salaattia, niin olkaa iloisia ja ottakaa vastuu valinnoistanne / rajoitteistanne. Ei muiden kuulu elää teidän elämäänne.
Koskaan en ole tavannut vegaania joka olisi tuosta suuttunut. Tai joskus paskaa vegaaniruokaa ravintoloissa -ryhmässä voi olla nurinaa jos on leivottu eri kakut muna-allergisille, gluteenittomille ja sekasyöjille mutta vege saa tölkkihedelmiä.

• ylös 68
  • alas 3
Vierailija

Joo, sitä väsyy aika nopeasti siihen hössötykseen ja tiukkoihin rajoitteisiin. Ärtymystä lisää, että kyseessä ei ole edes vaikea allergia, joka sekin voi olla raskas jos joutuu koko ajan tekemään toiselle ruokaa mutta ymmärrettävämpi. Olen itse ottanut sen kannan että itse itselleen asetetut rajoitteet saa hoitaa ihan itse, teen mitä haluan tehdä ja sitten syö jos haluaa syödä.

• ylös 39
  • alas 41
Vierailija

En ole vegaani,mutta en ymmärrä ihmisiä,jotka eivät osaa tehdä vegaaniruokaa ihan heittämällä...mahtaa olla epäterveet ruokailutottumukset jos ei koskaan kokata ihan oikeaa kasvisruokaa.Itse tein just eilen kotona vegaaniruokaa,ihan huvikseni.Suosittdlen syömään edes keran viikossa kasvisruokaa oman tervryden ja ympäristönkin vuoksi.

• ylös 76
  • alas 38
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani,mutta en ymmärrä ihmisiä,jotka eivät osaa tehdä vegaaniruokaa ihan heittämällä...mahtaa olla epäterveet ruokailutottumukset jos ei koskaan kokata ihan oikeaa kasvisruokaa.Itse tein just eilen kotona vegaaniruokaa,ihan huvikseni.Suosittdlen syömään edes keran viikossa kasvisruokaa oman tervryden ja ympäristönkin vuoksi.

En usko että kyse on oikeasti osaamattomuudesta. Ei se ruoanlaitto kauheaa salatiedettä ole. Kyse on varmaankin enemmän tarpeettomasta vaivasta.
Vaiva kuvaa vegaanien tuottamaa tunnetilaa aika usein. Se on erityisen suurta koska he tietoisesti kieltäytyvät ymmärtämästä mitään muuta kuin omaa näkökulmaansa, fanaatikkoja kun savuverhon takana olet.
Vai, kokkaako mono vegaani sekasyöjäystävilleen pihvit illanistujaisiin?

• ylös 45
  • alas 41
Vierailija

Kerran lounasruokalassa, jossa asioi monen eri yrityksen väkeä, pääsin todistamaan kun viereisessä pöydässä eräs nainen kysyi muka-viattomasti työkaveriltaan syökö tämä usein lihaa kun oli lihakeiton valinnut lounaaksi. Työkaveri totesi "öh, joo kyllä kai.."

Siitähän se riemu syntyi. Lopun lounaan ajan tämä muka-viaton itketti ja syyllisti työkaveriaan. Oli hiukan tragikoomista kun hänen piti oikein painottaa inhoaan käyttämällä englantia kunnon nasaalilla "siis niin disgusting!" Jäi keitto aikalailla syömättä. Muu seurue oli aika vaikeana.

En one nähnyt heitä lounaalla enää yhdessä. Muka-viaton ei itseasiassa oikein syö enää minkään seurueen kanssa.

• ylös 19
  • alas 30
Vierailija

Siis se on sun ystävä, puhu sen kanssa. Kerro, että et jaksaisi miettiä/tehdä hänelle sopivia tarjoiltavia, että olet muutenkin stressaantunut tai mitä lie. Kaveri tuskin tästä suuttuu vaan sanoo ettei tarvitse mitään tai että voi tuoda itse jotain.

• ylös 41
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein tehty.

Ignoraa se vegaani täysin, jos tarvii.

Siinä on hupia kun yllättää vegaanin vetämässä antaumuksella kebabrullaa naamaansa. Näin kävi yhden baarireissun päätteeksi. Otin oikein kuvan tilanteesta. Puolituttu muija jota ilkeyttäni peloittelin että julkaisen kuvan naamakirjassa.

• ylös 10
  • alas 38

Sivut