Vierailija

Poikani rippijuhliin on nyt vajaa kaksi kuukautta ja olimme ajatelleet pitää juhlat kotona. Nyt mietinkin, pidettäisiinkö juhlat kuitenkin kodin ulkopuolella ja otettaisiin kaikki tarjoilut valmiina. Meillä on uusioperhe ja vaikka avioerosta on noin 10 vuotta, tilanne tuntuu aika kiusalliselta. Välit miehen sukuun ovat ok, mutta mitään läheisiä ei olla, yhteiset juhlat on kuitenkin tarkoitus pitää. Tosin niin että meidän perhe järjestää juhlat tänä vuonna ja kolmen vuoden kuluttua nuoremmalle pojalle on vuorossa isän järjestämät juhlat. YO-juhliakin tulee tähän väliin, pitää katsoa ne sitten erikseen.

Vieraita olisi tulossa minimissään 50, mikä on mielestäni aikamoisen paljon (minun sukuani ja ystäviäni tästä porukasta on alle 20) eli astiat kotona eivät riitä eikä meille mahdu istumaan tuommoinen porukka. Rahasta ei ole kiinni eli siinäkin mielessä voitaisiin ottaa kaikki valmiina. Jos juhliin tulisi vain omia läheisiä, juuri nämä alle 20 henkilöä, en miettisi asiaa ollenkaan ja juhlat pidettäisiin kotona, mutta toki silloin juhlia olisi kahdet. Kaipaisin mielipiteitä ja vinkkejä. Meillä on suht' iso talo ja hyvällä säällä voi olla pihallakin, mutta iso työ juhlissa olisi enkä ole mikään kokenut juhlien järjestäjä. Miten muut järjestätte vastaavia juhlia?

• ylös 2
  • alas 0

Kommentit (13)

Vierailija

Vuokraa joku srk-sali tms. Ja ota pitopalvelu, kahvit ei hirveästi maksa. Ristiäisissähän tuota paljon käytetään, miksi ei rippijuhlissakin? Vuokratila saattaisi olla hyvä siinäkin mielessä että neutraali tila, molempien puolen sukulaiset voivat tulla ilman kiemurteluja. Isot pöydät johon eri suvut sopivat erilleen, voi seurustella just niin vähän yli sukujen kuin haluaa. Olisko tuossa mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Erikoinen asenne sulla, että lapsen läheisiä ovat vaan sun tuttusi... Eikö ne ole sen lapsen juhlat? Suosittelen kyllä, että kun sun alkuperäinen tulokulma tuohon tilaisuuteen on tuo, pidätte ne juhlat jossain muualla kuin teillä. Ei kukaan jaksa katsoa emäntää joka on naama norsun v:llä koko päivän. Ei se lapsikaan. 

Vierailija

Minimi 50 ihmistä on liian paljon kotiin, jos ei asua normaalia isommassa lukaalissa.

Eli ulkopuolinen juhlapaikka.

Ainoa vaihtoehto on "laajentaa" juhlatilaa pihalle juhlakatoksin ja pöydin, mutta jokainen tietää Suomen kesäkuun niin tuo on melkoista venäläistä rulettia.

Vierailija

Ehkä pitäisin jossain muualla, jos rahasta kerran ei ole kiinni.

Kotona pidettävissä juhlissakin tosin voi ulkoistaa monta asiaa jos rahaa on: siivous, pitopalvelu, tarjoilu.

Aika kiiruuksi vetää jos kesällä on juhlat eikä juhlatilaa ole vielä varattu. Tahtovat olla kovin ylösotettuja kesäviikonloppuisin. Samoin pitopalvelut ovat aika varattuja ja kiireisiä.

Vierailija

Ihan fiksua järjestää juhlat jossakin "puolueettomalla maaperällä". Kaikin puolin myös helpompaa, kun ei tarvitse itse huolehtia järjestelyistä. Jos ei sulla edes ole rahasta kiinni, anna palaa.

Vierailija

Kannattaa varmaan äkkiä päättää, jos jonkun tilan meinaa saada vuokrattua. Kysyntää kun kesällä on paljon.

Vierailija

Minä olen ratkaissut ongelman sillä, että vuokraan läheisen Hiihtomajan juhlia varten. Kenenkään ei tarvitse kyräillä, eikä miettiä kenen nurkissa ollaan. 

Exä ei kustannuksiin ota osaa, mutta siellä on paremmin tilaa ja lemmikkieläimet eivät häiritse juhlia. 

Tarjottavat teen aina itse ja myös kustannan kaiken vuokrasta juhlakalun vaatetukseen asti.  Näin olemme viettäneet nyt kaikki juhlat valmistujaisista rippijuhliin ja parin vuoden päästä pidämme oikeat super-juhlat, kun yksi pääsee ripille, kaksi valmistuu ja itse täytän sen 50..olen luvannut tarjota kummallekkin suvulle sitten yhdet juhlat kerralla, kun tuota matkaakin  vieraille tulee..

Vierailija

50 vierasta ei mahdu kotiin jos ei ole kartano. hyvällä säällä ja tsäkällä pihalla voi olla mutta ei se mitenkään kivaa ole vieraastakaan, kekkaloida juhlavaatteissa nurmikolla. telttoja/katoksia pitää kuitenkin olla ja entäs wc-jonot ja se tiskin määrä. mistään kertakäyttöastioista tuskin voi tarjoilla.

minä olin kerran rippijuhlissa mitkä pidettiin erään kartanoravintolan kabinetissa, ruoka oli hyvää ja rippilapsi onnellinen. oli kyseessä juuri tämmöinen tuoreehko erotapaus mutta vanhemmat osasivat vieraassa paikassa käyttäytyä (vähän jännitin räjähdysherkkää tilannetta) ilmeisesti helpotti kun kummankaan "uudet" ei olleet läsnä ja keskityttiin rippilapseen. 

ravintolalla oli oma puutarha missä saatiin hienoja kuvia. ajattelin omalle lapselle järjestää samanlaiset, ei tarvi ruveta keittiötä remontoimaan ja autotallia maalaamaan mitä nämä mun kaverit tällä hetkellä hermoilee :) 

Vierailija

Isän vanhempien kotona pidettiin, ex-anoppi hoiti tarjoilut ja isän kanssa maksettiin yhdessä.

Mitä jos näyttäisitte pojalle, että olette aikuisia ihmisiä ja ihan porukalla istutte alas ja puhutte nämä asiat läpi?

Vierailija

Ap vastaa; kiitos vastauksista, hyviä vastauksia on tullut ja paljon! Meillä on exän kanssa hyvät välit ja useinkin istumme saman pöydän ääreen syömään ja juttelemaan asioista. Pojalle on ihan ok molemmat vaihtoehdot ... exällä on tällä hetkellä avioero meneillään "nyksä-exänsä" kanssa ja siellä se pommi kytee, ei meidän kahden sukujen välillä. 

Toisaalta osa vieraista on sellaisia, joita en ole koskaan edes nähnyt (avioeron jälkeen miehen puolelle tulleita uusia sukulaisia / ystäviä, jotka ovat poikani kanssa tekemisissä pojan ollessa isän luona joka toinen viikonloppu, eivät pojallekaan läheisiä, mutta ei voi jättää kutsumatta). Tosiaan tunnen itseni avuttomaksi juhlien järjestäjäksi, mutta kuitenkin oltiin ajateltu pitää juhlat kotona, mutta ulkoistaa siivous, tarjoilut yms. Nyt kun näin vieraslistan (isän puoli yllätti paljoudellaan), tuli aikamoinen paniikki vierasmäärästä. Myönnän, että stressiä pukkaa ... Kastajaiset ja jopa häät on pidetty kotona, mutta niissä ovat olleet läsnä vain ne oikeasti tutut ja läheiset ihmiset eli paljon vähemmän jännitettävää ja stressattavaa.

Selvittelen tänään, olisiko joku juhlapaikka vapaana (ei sellainen, missä yleensä pidetään häitä, jospa sellainen löytyisi), toivotaan, että löytyy. Kiva kuitenkin kuulla, ettette tuomitse sitä, jos ja kun minusta tuntuu, että kotijuhlista tulee liian kova stressi ja porukkaa on liikaa. Olen itsekin ollut juhlissa, jossa ei mahtunut edes liikkumaan, istumisesta puhumattakaan, joten en voi kyllä sanoa viihtyneeni sellaisessa ahtaudessa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.