Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kun lääke auttaa/vaikuttaa yleensä vasta parin viikon jälkeen, niin voiko ne sivuoireet tulla heti?

• ylös 3
  • alas 1

Sivut

Kommentit (23)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vaikutus mielialaan alkaa lääkkeestä riippuen ehkä noin kuukauden päästä. Sivuoireita voi toki tulla heti. 

Vierailija

Totta kai voi tulla. Ne lääkkeet vaikuttaa aivoihin. Alkuoireet voi kyllä olla erilaisia kuin pitkäaikaiset sivuvaikutukset.

• ylös 10
  • alas 4
Vierailija

Ei mulla muuta ole, mutta noin puoli tuntia lääkkeen oton jälkeen iski tajuton väsymys, silmät meinaa väkisin mennä kiinni ja jotenkin zombimainen olo.
Ap

Vierailija

Mun 16-vuotias tytär aloitti Seronil-kuurin, ja se sanoo, että melkein samana päivänä alkoi semmoinen epätodellinen olo. Noin viikon ajan se myös nukkui huonosti: melatoniin avulla nukahti kyllä, mutta heräili aamuyöstä.
Nyt lääkitystä otettu kuukausi, sivuoireet on hävinneet ja tyttö on paljon aiempaa energisempi ja hyväntuulisempi!

• ylös 11
  • alas 2
Vierailija

Mahdollista, itselläni uusi lääkitys (erityisesti ensimmäistä kertaa aloittaessa) kyllä tuntui välittömästi...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei mulla muuta ole, mutta noin puoli tuntia lääkkeen oton jälkeen iski tajuton väsymys, silmät meinaa väkisin mennä kiinni ja jotenkin zombimainen olo.
Ap

Erittäin tavallista. Monia masennuslääkkeitähän muuten käytetään myös unilääkkeinä, joten ei yllätys että ne väsyttävät ainakin alkuun. Tällaiset lääkkeet kannattaakin ottaa illalla, jolloin ei haittaa jos väsyttää ja nukahtaa.

• ylös 10
  • alas 4
Vierailija

Essitalopraamin aloituspäivänä tuntui siltä kuin olisin ollut lievästi pilvessä. Sen jälkeen pientä kuvotusta, sittemmin ei mitään, edes toivottuja vaikutuksia.

Vierailija

Kunhan et tee itsaria, niin kaikki hyvin. Sivuoireita voidaan hoitaa toisilla lääkkeillä ja niiden lääkkeiden aiheuttamia sivuoireita toisilla lääkkeillä. Pääasia, että syöt lääkkeitä. Näin on evoluutio kohdallasi päättänyt.

Vierailija

Mulla oli sama homma, kun aloitin lääkkeen. Älä säikähdä, jos tulee muitakin oireita, minä olin pari viikkoa aloituksesta suorastaan kipeä; joka paikassa ihme tuntemuksia, lihaksia sattui ja pisteli ja ties mitä. Olin kuin sumussa, en meinannut pysyä pystyssä, kaikin puolin paha olo. Helpotti sen parin viikon jälkeen.

Kärpix

Vierailija kirjoitti:
Kun lääke auttaa/vaikuttaa yleensä vasta parin viikon jälkeen, niin voiko ne sivuoireet tulla heti?

Miksi aloitit masennuslääkkeen käytön? Masennus on terveen ihmisen reaktio raskoisiin vastoinkäymisiin tai siihen, että ei ole toteuttanut omia unelmiaan. Masennuksen avulla ihminen käy pohjalla ja työstää näitä ongelmia ja toivon mukaan löytää ratkaisun. Jos masennuslääkkeillä keinotekoisesti blokataan masennus pois ilman ongelman käsittelyä, niin se vasta vaarallista on. Kukaan lääkärin ei oikeasti tiedä miten lääkityksen varsinkin pitkäaikaisina muuttava ihmisen aivojen kemiaa niin, että masennus ym. vastaavat oireet kroonistuvat. Itse en vapaa-ehtoisesti söisi masennuslääkkeitä. Enkä ihan puoliväkisinkään tuputtamalla. 

• ylös 7
  • alas 12
Vierailija

Pahimmat sivuoireet tulevat yleensä juuri suht nopeasti ja kestävät yleensä sen ekat pari viikkoa, jonka jälkeen pitäisi tasaantua tai lääke vaihtoon... itse masennukseen lääke alkaa vaikuttaa vasta 2-4 viikon päästä... ja huom tietty riippuen lääkkeestä sekä ihmisestä! 

Vierailija

Lääkkeitä tuputetaan nykyään joka paikassa.. inhottavaa turruttamista :/ tuskin monikaan niitä oikeasti tarvitsisi vaan ihan vain yhdenkin välittävän ihmisen

Vierailija

Juu mutta ongelmana on usein myös paniikki/ ahdistushäiriöt joihin noita lääkkeitä käytetään. Vaikka masennuksesta pääsisikin ilman lääkkeitä, saattaa paniikkituntemukset hallita elämää niin, ettei voi käydä esim. Kaupassa. Silloin on pakko syödä lääkkeitä jos ei halua eristäytyä kaikesta muusta maailmasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lääkkeitä tuputetaan nykyään joka paikassa.. inhottavaa turruttamista :/ tuskin monikaan niitä oikeasti tarvitsisi vaan ihan vain yhdenkin välittävän ihmisen

Hyvä business ja tyhmät ihmiset. Perfect match.

Vierailija

Mulla on paljonkin välittäviä ihmisiä ympärillä. Olen silti syönyt psyykenlääkkeitä silloin kun niitä tarvitsin. Pääsin eroon teininä alkaneista pakko-oireista kun lääkitys katkaisi ahdistuksen ja opin toiset tavat. Syön myös reumaani tarvittavia lääkkeitä. Ehkä pitäisi vain reipastua ja urheilla enemmän?

Vierailija

Teille jotka ette ymmärrä lääkitystä: Olen itse ollut masennuslääkkeitä vastaan koko elämäni eiliseen päivään saakka.
Olen kärsinyt masennuksesta useita vuosia, vasta eilen uskaltauduin hakemaan ammattiapua. On mulla ollut keskusteluseuraa joille olen purkanut pahaa oloani, mutta se ei ole nähtävästi auttanut. Mun tilanne on mennyt vaan pahemmaksi koko ajan, nyt haluan edes kokeilla lääkitystä, myös terapiaa yms. tulee tähän rinnalle.
Mä haluun vaan tän pahan olon pois, kyllä minulle kerrottiin lääkkeen haittavaikutuksista ja siitäkin ettei välttämättä toimi, mutta katsotaan miten tämä nyt edistyy.

Ap

Vierailija

Kärpix kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitit masennuslääkkeen käytön? Masennus on terveen ihmisen reaktio raskoisiin vastoinkäymisiin tai siihen, että ei ole toteuttanut omia unelmiaan. Masennuksen avulla ihminen käy pohjalla ja työstää näitä ongelmia ja toivon mukaan löytää ratkaisun. Jos masennuslääkkeillä keinotekoisesti blokataan masennus pois ilman ongelman käsittelyä, niin se vasta vaarallista on. Kukaan lääkärin ei oikeasti tiedä miten lääkityksen varsinkin pitkäaikaisina muuttava ihmisen aivojen kemiaa niin, että masennus ym. vastaavat oireet kroonistuvat. Itse en vapaa-ehtoisesti söisi masennuslääkkeitä. Enkä ihan puoliväkisinkään tuputtamalla. 

Puhut masennuksesta tunnetilana. Masennus sairautena on ihan eri asia. Siihen ei välttämättä liity minkäänlaista surua tai pettymystä tai ongelmia elämässä. Masennukseen tunteena riittää terapia. Masennuksessa sairautena aivokemiat ovat sekaisin ja oireet vaihtelevat aloitekyvyn puutteesta kiputiloihin ja totaaliseen toimintakyvyttömyyteen. Itse olen sairastanut keskivaikean masennuksen eikä kyse todellakaan ollut "unelmien toteuttamattomuudesta" vaan tasapainohäiriöistä, kivuista, näköhäiriöistä, poskiontelotulehduksen kaltaisesta paineen tunteesta päässä, ahdistus- ja pakkotoimintaoireista ja lopulta lamaannuksesta sängyn pohjalle. Lääkityksen avulla sain itseni siihen kuntoon, että pystyin laittamaan ruokaa ja lähtemään liikkeelle kotoani. Älä siis koskaan ala puoskaroida muiden lääkkeiden tarvetta tai tarpeettomuutta, se on heidän ja heidän lääkärinsä välinen asia. Itse en ota lääkkeitä uudestaan käyttöön ellei ole aivan pakko, mutta jos joskus  toinen vaihtoehto on jälleen maata sängyssä, kun ei pysty lähtemään minnekään huimauksen ja kipujen takia, niin luulen että valitsen jälleen lääkkeet.

Sivut