Vierailija

Voin vain kuvitella, kuinka paljon sitä makrulaatikkoa täytyy tehdä monilapsisen perheen, jos meilläkin tehdään jo noinkin paljon, eikä tuo edes ole liikaa? Mies ottaa töihinkin tuota ruokaa. Jos tuntuu jäävän yli, loput pakastan.

Äiti sanoo mulle usein, että ruokaa kannattaa tehdä vain sen verran, että sitä syö max. 2 päivää, ei yhtään enempää. Mielellään sen verran, että syö vain päivän. Eli joka päivä tekis uuden ruoan? Mitä mieltä olette, teettekö itse näin?

En ymmärrä. Mä teen aina ruokaa niin, että siitä syö enemmän kuin 2 päivää. Ei tietenkään mitään viikkoa samaa ruokaa, mutta ei innosta kyllä joka päiväkään väsätä ruokaa.

• ylös 29
  • alas 7

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

En kyllä pidä kovasti ruuanlaitosta, mutta kyllä mä silti teen päivittäin ruuan.

• ylös 16
  • alas 4
Vierailija

Mulla sama, iso satsi mistä syö sen pari kolme päivää, ottaa evääksi ja loput hyvällä tuurilla pakastaa. Yleensä ei kyllä pakkaseen riitä kun tulee kaikki syötyä. Ruoanlaitto ok ihan mukavaa muttei liian usein, mulla on muutakin tekemistä

• ylös 24
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä on makrulaatikossa vähemmän tavaraa kuin teillä ja 4 syömässä. Miksei tehtäisi joka päivä eri ruokaa? Meneehän siihen puolisen tuntia, mut mitä sitten?

• ylös 12
  • alas 8
Vierailija

Mä teen aina kahdeksi päiväksi. Enempää en pysty samaa syömään tai alkaa tympiä jo, jos jää yli niin panen pakkaseen. Meillä tulee miehen kanssa 400g jauhelihaa + 400g makaronia makaronilaatikosta kahdeksi päiväksi ruoka ja yleensä siitä jää vaan sellanen pikkujämä, jonka annan sitten koiralle.

Vierailija

Aika paljon makaronia. Mä teen 400g makaronia ja 700g jauhelihaa. Siinä on musta sillain ettei oo paljoo kohtia että olis vaan makaronia kököllä. Se riittää 5hlön perheessä 2pvä. Tosin yksi on vauva.

Mutta joo, pyrin minäkin tekemään ruoan, joka kestää sen kaksi päivää. Inhoan ruoanlaittoa.

Vierailija

Minua tympii syödä seuraavana päivänä lämmitettyä  tai pakastettua ruokaa. 

• ylös 11
  • alas 13
Vierailija

Teit ihan oikein. Kunnon määrä ruokaa kerralla. Loput voi pakastaa heti kun ruoka on jäähtynyt tai sitten vaikka seuraavana päivänä kun näyttää, että samaa ruokaa on vielä jäljellä kolmannelle päivälle. Välillä on sitten kiva ja helppo tehdä ruokaa, kun ei tarvii kuin ottaa pakkasesta sulamaan. 

Vierailija

Meillä tehdään joka päivä uusi ruoka, hyvin harvoin syödään samaa kaksi päivää, ja silloinkin toisena päivänä se on jotenkin muutettu. En yhtään tykkää uudelleen lämmitetystä, saati pakastetusta ruuasta, ne maistuu aina jotenkin eilisille jämille. 

Mun mielestä tuore ja terveellinen ruoka on yksi tärkeimpiä asioita hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Mielestäni ei ole liikaa, jos vuorokaudesta kuluu puoli tuntia tai vaikka kaksi sen hyvän ruuan laittamiseen. Mitä muuta sillä ajalla tekisi, näpeltäisi varmaan tietokonetta tai katsoisi telkkaria. On myös hyvä opettaa lapsille, että ruoka on tärkeää, ja kuinka sitä laitetaan ja minkälaista terveellinen ruoka on. En mä halua että mun lapset oppii multa sellaista asennetta, että äkkiä vaan jotain kolme päivää vanhaa makaronia mikroon.

• ylös 5
  • alas 13
Vierailija

Mä tein itselleni neljäksi päiväksi makaronilaatikon, jossa oli 300g pastaa, 600g jauhelihaa, 300g porkkanaa, 150g herkkusieniä, 500g tomaattimurskaa ja 2dl kermaa. Kahdelle hengelle siis kahdeksi päiväksi. Kasviksilla saa helposti lisättyä ruoan määrää, mutta tosiaan lasten kanssa onkin sitten opettelua riittävissä määrissä.

Vierailija

Teen itse kahdeksi syömiskerraksi, nyt siis kun kukaan ei syö päivällä kotona, niin kahdeksi päiväksi. Joskus toki jotain sellaistakin, mistä syö vain kerran. Ällöttävää olisi syödä ainakin yli 2 päivää ruokaa ja yli 2 kertaa putkeen samaa olisi aika tylsää. Toisaalta helpottaa kun ei tarvi joka päivä laittaa ruokaa, usein on kiire syödä ennen harrastuksia tai muita menoja.

Vierailija

Kyllä mä teen kahdeksi päiväksi samaa ja loput pakkaseen jos jää. Meillä on lapsia niin on paljon muutakin tekemistä, mieluummin pelaan jotain lautapeliä tai ulkoilen lasten kanssa kuin häärin aina vain keittiössä. Kolmantena päivänä alkaa kyllä tökkimään joten siksi pistän tuossa vaiheessa pakkaseen tai koiran kuppiin jämät. On myös kätsyä kun voi pakkasesta napata kiireisimpinä päivinä sapuskaa, ei se sen pahemmalta maistu kuin joku eineskään.

Vierailija

Makaronilaatikosta saa muuten seuraavina päivinä parempaa, kun sitä paistaa pannulla öljyssä. :)

Vierailija

Hah mä en laita ruokaa koskaan. Oonkohan viimeksi 15v sitten tehnyt makaronilaatikkoa. Syön kaikkea nopeaa ja helppoa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on makrulaatikossa vähemmän tavaraa kuin teillä ja 4 syömässä. Miksei tehtäisi joka päivä eri ruokaa? Meneehän siihen puolisen tuntia, mut mitä sitten?

No jos ei ole muita harrastuksia

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään joka päivä uusi ruoka, hyvin harvoin syödään samaa kaksi päivää, ja silloinkin toisena päivänä se on jotenkin muutettu. En yhtään tykkää uudelleen lämmitetystä, saati pakastetusta ruuasta, ne maistuu aina jotenkin eilisille jämille. 

Mun mielestä tuore ja terveellinen ruoka on yksi tärkeimpiä asioita hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Mielestäni ei ole liikaa, jos vuorokaudesta kuluu puoli tuntia tai vaikka kaksi sen hyvän ruuan laittamiseen. Mitä muuta sillä ajalla tekisi, näpeltäisi varmaan tietokonetta tai katsoisi telkkaria. On myös hyvä opettaa lapsille, että ruoka on tärkeää, ja kuinka sitä laitetaan ja minkälaista terveellinen ruoka on. En mä halua että mun lapset oppii multa sellaista asennetta, että äkkiä vaan jotain kolme päivää vanhaa makaronia mikroon.

:D Hyvä kuvaus sinulta, että eilisen jämät maistui "jotenkin eilisen jämiltä". Mutta eipä siinä jokainen käyttäköön aikansa kuinka tykkää, joku haluaa laittaa joka päivä uuden ruuan ja joku toinen käyttää sen ajan joka toinen päivä vaikka lasten kanssa touhuumiseen tai johonkin muuhun hommaan. Ei se ruuan terveellisyys kuitenkaan lämmittäessä seuraavana päivänä mihinkään katoa.

• ylös 10
  • alas 3
Vierailija

Tehdään ruokaa isoja annoksia ja pakastetaan, mutta joka aterialle tietysti tuore salaatti tai raaste.

Vierailija

Meille riittää tuosta satsista kahdeksi päiväksi. Meitä on 6: 2 aikuista, 3 teinipoikaa ja yksi pikkutyttö.

Makaronilaatikko, lasagne, keitot, bolognesekastike (pasta keitetään aina samana päivänä) ovat esimerkiksi ruokia, joita teen kahdeksi päiväksi. Ei tarvitse peräkkäisinä päivinä syödä, välissä voi syödä jotain uutta ruokaa niin ei kyllästy.

En tykkää pakastaa ruokia. Meidän pakkasessa on vain leipää, vihanneksia, marjoja ja joskus jäätelöä tmv.

Vierailija

Mistä oot löytäny niin ison uunivuuan? Meillä vaan semmonen joka menee piripintaan 700g jlihasta

Vierailija

Mistä kotikeittiöstä löytää noin isoja uunivuoka ja uuneja johon mahtuu 2kg makaronilaatikko, tai sitten meillä on vaan pieniä vuokia ja pieni uuni?!?!

Vierailija

Meil oli Ikeasta iso vuoka, olikohan 5l, mutta joku meni halkaisemaan sen :( tein tuolla yrjölän puuroa koirille ja miehelle.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.