Rasvoista ja öljyistä oikeasti tietävät (psoriasiksesta/atooppisesta kyse)
Mietin tässä, mikä olisi paras voide lapseni iholle. Hänellä on todennäköisesti psoriasis (nuoren iän takia atooppista ihoa ei voida täysin sulkea pois) ja nyt yhtäkkiä ihottuma on pahentunut lyhyessä ajassa. Ollaan jonkin aikaa rasvattu Essex hydrogeelillä, mutta ajattelen, että se saatta kirvellä ihoa, joka on jopa paikoitellen rikki. Laitoin tähän hätään kookosöljyä, ajattelin, että ostan jotain paksumpaa perusvoidetta. Mutta onko tuo kookosöljy hyvä tuollaisen ihottuman hoidossa? Mulla ainakin se toimii esim. rikkinäisille limakalvoille hyvin (kärsin sellaisesta vaivasta toisinaan). Tiedän, että kookosöljyä tuputetaan nykyään kaikkeen, ja olen skeptinen. Mulla se ei ainakaan ole tarpeeksi hoitavaa, jos iho on tosi kuiva, niin kuin se mulla esim. jaloissa on, mutta muualla iholla se toimii ihan hyvin. Onko täällä joku, joka oikeasti tietäisi, miten se vaikuttaa iholla?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kookosöljy on hyvää johonkin, mutta on aika litkua. Tuo sheavoi varmaan sopis paremmin, kun on tuhti koostumus. Käytän itse kuiviin kantapäihin, että varsinaisista sairauksista ei kokemusta.
Joo, kyllä se litkua on, mutta sen takia ajattelin laittaa sitä, kun mulla se on auttanut just ärtyneeseen ihoon. Mutta tuossa yksi sanoi, että se voikin ärsyttää paksuja ihottumakohtia, että ehkä parempi olla laittamatta. Tää on paljon hankalampaa, kun ei ole oma iho kyseessä, lapsi ei kauheasti valita, jos esim. kutisee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Uudehkoa tietoa on, että karbamidi(?)pitoisilla perusvoiteilla pystytään pidentämään kortisonijaksojen väliä. Meillä näistä kokeilussa Canoderm.
Pitääpä kokeilla!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hampunsiemenöljyssä ja mustaherukansiemenöljyssä on sellaisia rasvahappoja, joita atoopikkojen ihorakenteesta luontaisesti puuttuu. Ensiksi mainittua voi käyttää ulkoisesti ilman vararikon vaaraa, joten suosittelen sitä sekä ruokavalioon, että suoraan iholle.
Meillä todennäköisempi diagnoosi on psoriasis, mutta ei noista varmasti haittaa psoriaatikollekaan ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sheavoi. Parempaa kuin kookosöljy. Hoitavaa, rasvaista. Levittyy hyvin kun lämmittää vähän sormissa ensin. Karitevoiksikin kutsutaan. Esim. Flow luomulaatuinen hyvää.
Tuota onkin joskus ollut, nyt ei oo hetkeen luontaistuotekaupasta saanut.
Ap
Prismassa myydään meillä, luonnonkkosmetiikkahyllyssä.
Asun kaukana Prismasta :)
Ap
Nettikaupoista löytyy. Mm. hyvinvoinnin tavaratalo, ja monet muut.
Vierailija kirjoitti:
Uudehkoa tietoa on, että karbamidi(?)pitoisilla perusvoiteilla pystytään pidentämään kortisonijaksojen väliä. Meillä näistä kokeilussa Canoderm.
Jatkan vielä, että meillä kookosöljy tuntuu lisäävän kutinaa ja on muutenkin sellaista hankalasti imeytyvää lirua. Myöskään sheavoista ja muista luomuhommeleista ei apua. Miniderm on myös ollut ok.
Onko muuten kellään ihottuma pahentunut keväällä? Mä ajattelin, että talvi olisi pahempi, mutta nyt parissa viikossa ihottuma on pahentunut aivan huimasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten kellään ihottuma pahentunut keväällä? Mä ajattelin, että talvi olisi pahempi, mutta nyt parissa viikossa ihottuma on pahentunut aivan huimasti.
Ap
Jos se on psoria niin ei kato aikaa ne pahenemisvaiheet. Aurinkonvalo tekee hyvää psorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos se on psoria niin ei kato aikaa ne pahenemisvaiheet. Aurinkonvalo tekee hyvää psorille.
Tää on sen verran uusi juttu, että en ole vielä ihan kartalla... Harmi, kun ei ole ollut vielä tarpeeksi lämmintä olla auringossa.
Ap
Koisokasvikset voi pahentaa psoria. Niitä ovat peruna, tomaatti, paprika...
Alettuani juomaan vihermehuja ja syömään entistä enemmän kasviksia olen saanut kosteutta atooppiseen ihoon. Minulla on nivelpsori, jonka hoidan ravinnolla :)
Syön ainakin puolikkaan luomu tai kotimaisen paprikan päivässä. Psoriaatikon on hyvä syödä enemmän vihanneksia, kuin juureksia.
Muita rasvoja en ulkoisesti käytä, kuin öljyä kasvoihin ja Bepathenia kokin käsiin ja kantapäihin 😉
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla pahenee yleensä tässä siitepölyaikaan (vaikkei asialla pitäisi olla mitään vaikutusta) ja asuessani kaupungissa, jossa oli kovin ilmansaasteita ja huono vesi, oli ihottumakin jatkuvasti aika pahana.
Kesällä paranee kun saa auringon valoa.
Minulla on atooppinen iho, ja ainoa, joka siihen pahimmissa tilanteissa auttaa on juurikin kookosöljy ja helokkiöljy. Kaupan rasvat usein kirvelevät todella pahasti, jos niitä laitan atooppisen ihon niihin punertaviin ja kutiseviin läiskiin, mutta kookosöljyt ja helokkiöljyt eivät kirvele. Jos leviää silmien ympärille, niin hunaja on oikeastaan ainoa millä sitä saan hoidettua - en tiedä miksi hunaja toimii, mutta ei se pelkästään omaa kuvitelmaani voi olla? Hoksasin tämän hunajan niin, että silmien ympärillä oli ihan kamalat punaiset kutiavat alueet, mikään ei auttanut. Laitoin sitten siihen ihan kokeilumielessä hunajaa, koska ainakin huulien alueella sen on aina "pehmentänyt" ihoa. Ja kappas, punaiset läiskät katosivat parissa päivässä. Ajattelin ,että ehkä olisivat muutenkin kadonneet, mutta nyt olen kokeillut niin monet kerrat, että ei kai tämä pelkkää mielikuvitusta voi olla?
Kiitos paljon kokemusten jakamisesta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulla nivelpsori riehaantui kahtena peräkkäisenä keväänä. Ensin oli syvä laskimotukos ja toisena nivelpsoriin liittyvä sarkoidoosi. Kolmantena keväänä ruokaremontti puri 😄 .. 😃 . 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kookosöljy on hyvää johonkin, mutta on aika litkua. Tuo sheavoi varmaan sopis paremmin, kun on tuhti koostumus. Käytän itse kuiviin kantapäihin, että varsinaisista sairauksista ei kokemusta.
Joo, kyllä se litkua on, mutta sen takia ajattelin laittaa sitä, kun mulla se on auttanut just ärtyneeseen ihoon. Mutta tuossa yksi sanoi, että se voikin ärsyttää paksuja ihottumakohtia, että ehkä parempi olla laittamatta. Tää on paljon hankalampaa, kun ei ole oma iho kyseessä, lapsi ei kauheasti valita, jos esim. kutisee.
Ap
Kookosöljy aina kostealle, lähes märälle iholle heti suihkun jälkeen. Ei koskaan kuivalle, silloin alkaa kutista. T. psoriaatikko
^Hunajasta höpissyt tyyppi jatkaa
En tiedä, auttaako oikeasti tämäkään, mutta kaikea on joutunut kokeilemaan. Luin muutamia vuosia sitten artikkelin, jonka mukaan atooppiseen ihottumaan saattaa auttaa vihreän teen juominen. Join vihreää teetä paljon jo ennen tuon artikkelin lukemista enkä ole pitänyt siitä suuria taukoja - näin ollen en osaa sanoa, auttaako oikeasti vai onko vain pseudotiedettä. Eipä kokeilemisesta varmaan haittaakaan ole? Minulla olisi paljon lisää tälläisiä vähän humpuuki-neuvoja, joista osan olen huomannut toimivan itselläni hyvin, mutta ne ovat kyllä niin humpuukin kuuloista, että ehkä säästän teidät niiltä :)
Limepop verkkokaupasta saa luomulaatuista sheavoita hirveen halvalla. Samalla massilla saa viidesosan jostain ruohonjuuresta. Myös manteliöljy ja kookosöljy hyviä. Sheavoita yöksi!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tämä jo lapsena - on siis hyvin paikallinen, ihottumaläikkiä tuli lapsena polviin ja kynärpäihin, nyt aikuisena lonkkiin ja alaselkään. Mulla auttoi myös sellainen ihan marketissa myyty voide kuin HTH. En tiedä myydäänkö yhä. Se kyllä kirvelee ihan kunnolla, mutta aaaah kuinka reuhoitti kutinan kertaheitolla.[/
Aah, vanha kunnon HTH! Samanlaiset muistot muullakin siitä lapsuuden ihottuman hoidossa, ensin häijy kirvely, sitten ihana helpotus ja viilentävä tunne iholla.
HTH:ta saa edelleen, ainakin n vuosi sitten ostin Saiturin pörssistä. Tosin lapsuudessa taisi olla hajusteeton, nyt hajustettu ja koostumuskin ehkä oli muuttunut. Ihottumaa mulla ei enää ole, joten en tiedä miten siihen tepsisi tämä 2000-luvun versio. Mutta 80-luvulla hakkasi ainakin mulla kaikki reseptivoiteet mennen tullen.
Vie lapsi yksityiselle ihotautilääkärille. Saat diagnoosin ja oikeat hoito-ohjeet. Lääkevoiteet ja perusvoiteta. Kookosöljy sopii joillekin, ei kaikille. Ruokavalio on tärkeä eli pitää saada hyviä rasvoja ja mahdollisimman puhdasta ruokaa (ei väriaineita, ei eineksiä).
Sheavoi kutittaa mulla, kookosöljy ei. Minulla on atooppinen iho ja atooppista ekseemaa.
Hampunsiemenöljyssä ja mustaherukansiemenöljyssä on sellaisia rasvahappoja, joita atoopikkojen ihorakenteesta luontaisesti puuttuu. Ensiksi mainittua voi käyttää ulkoisesti ilman vararikon vaaraa, joten suosittelen sitä sekä ruokavalioon, että suoraan iholle.