Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

No, meidän mielestä on reiluinta että kumpikin aikuinen maksaa omat menonsa, eli yhteiset kulut suunnilleen 50-50. Budjetti tehdään yhdessä ja sen ulkopuolella saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Se, joka tuo kaupasta sisäfilettä tuo sitä sitten koko perheelle.

Talon remontit ja autokaupat keskustellaan yhdessä, mutta se joka haluaa ja maksaa saa veto-oikeuden.

Ai niin, ne taskurahat. Mulla ei ikinä ole käteistä, mies toimii pankkiautomaattinani :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En joudu sillä perheen rahat on kaikki minulla:) Mies "pyytää" jos tarvitsee jotain isompaa

Tätä on turha miinuspeukuttaa, käytännön syistä olen 21v hoitanut perheen raha-asiat. Myös 2 okt rakennusprojektin rahat. Tänävuonna mies käyttää omiin menoihinsa (yhteen niistä) 20 000€ joten ihan ilman taskurahaa ei joudu  olemaan:) Esim matkoihin yms minä säästän rahat yhteisistä tuloista.

Vierailija

Joskus joudun, kun käyn useammin kaupassa. Siihen menee meidän perheellä niin paljon rahaa, että joskus minun tilini ensin tyhjä, ennenkuin miehen. Suurinpiirtein saman verran tienataan, mutta mitään ei ole tarvinnut jakaa, kun kaikki menee, mitä tuleekin. Aina löytyy ylimääräiselle jokin käyttökohde 2+4 henkisessä perheessä.

Vierailija

Tienaan enemmän kuin mies ja maksan myös enemmän. Vuokra, laskut ja vakuutukset yms. menee suunnilleen 60-40. Ruokakuluista maksan myös suurimman osan, "omat jutut" maksetaan itse. Voin hyvin antaa miehelle muutaman kympin, mutta sadoista euroista sovitaan takaisin maksu.

Lypsettykö

Onko reilua maksaa yhdessä vietettynä aikana aina puolet kauppalaskuista, vaikka miehen kotona (jossa siis aina ollaan) asuu kaksi aikuista lasta, vakituisesti yksi tyttöystävä sekä viikonloppuisin myös toinen tyttöystävä? Oma lapseni ei ole mukana yleensä, joten todellisuudessa minun tulisi kai maksaa vain omat kuluni. En ole kehdannut alkaa asiasta sanomaan vaikka olenkin näreissäni että se mitä pienestä palkastani jää, menee nykyään miehen lasten ja tyttöystävien suuhun. Mies on työtön. Miten näistä asioista voi puhua ilman että vaikuttaa itsekkäältä. Harmittaa kun omiin ostoksiin eikä muuhunkin tarpeelliseen jää enää rahaa. Mies ei tunnu noteeraavan asiaa, eikö sitten älyä vai haluaako että maksankin kulujaan? Mielestäni lapset voisivat edes joskus mennä muualle syömään. Eivätkö toiset vanhemmat ymmärrä että syömiset ja bensat maksavat, joku ne viikonloput rahoittaa. Vuodessa on 52 viikkoa, saman verran viikonloppuja. Ruuan lisäksi menee paljon vettä, sähköä ja muita tuotteita kuten pesuaineita. Ne maksamme me. Alkaa olla mitta täynnä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, meidän mielestä on reiluinta että kumpikin aikuinen maksaa omat menonsa, eli yhteiset kulut suunnilleen 50-50. Budjetti tehdään yhdessä ja sen ulkopuolella saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Se, joka tuo kaupasta sisäfilettä tuo sitä sitten koko perheelle.

Talon remontit ja autokaupat keskustellaan yhdessä, mutta se joka haluaa ja maksaa saa veto-oikeuden.

Ai niin, ne taskurahat. Mulla ei ikinä ole käteistä, mies toimii pankkiautomaattinani :)

Minustakin tuo on itsestäänselvä tapa jakaa kulut. Mutta olen jo pari kertaa saanut täällä raivostuneen naislauman kimppuuni, kun olen tuon sanonut. Minut on haukuttu hulluksi, diktaattoriksi ja itsekkääksi ihmiseksi, jonka parisuhde on vain leikkiä. Sitä suuremmalla syyllä tulen kaikkiin aihetta käsitteleviin ketjuihin sanomaan, että me jaamme kaiken puoliksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En joudu sillä perheen rahat on kaikki minulla:) Mies "pyytää" jos tarvitsee jotain isompaa

Tätä on turha miinuspeukuttaa, käytännön syistä olen 21v hoitanut perheen raha-asiat. Myös 2 okt rakennusprojektin rahat. Tänävuonna mies käyttää omiin menoihinsa (yhteen niistä) 20 000€ joten ihan ilman taskurahaa ei joudu  olemaan:) Esim matkoihin yms minä säästän rahat yhteisistä tuloista.

Alapeukutinkin sen takia että et ymmärtänyt jutun pointtia. Toki teitäkin on joilla kaikki rahat on yhteistä rahaa. Tässä puhutaan tilanteesta jossa puolisoilla on omat rahat mutta menoja ei jaeta tuloerojen mukaan vaan toinen köyhtyy ja toinen rikastuu. Eli toinen joutuu pyytämään taskurahaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Alapeukutinkin sen takia että et ymmärtänyt jutun pointtia. Toki teitäkin on joilla kaikki rahat on yhteistä rahaa. Tässä puhutaan tilanteesta jossa puolisoilla on omat rahat mutta menoja ei jaeta tuloerojen mukaan vaan toinen köyhtyy ja toinen rikastuu. Eli toinen joutuu pyytämään taskurahaa.

Tuon näkökulman keksit päästäsi. Jutussa puhuttiin perheiden rahankäytöstä. Ei ryhmää rajattu koskemaan vain tiettyjä perheitä.

Lettunen

Molemmilla omat rahat. 22 vuotta kimpassa eikä rahasta ole koskaan ollut puolen sanan riitaa. Mies tienaa jonkin verran enemmän kuin minä. Hän maksaa laskut ja minä juoksevat menot, kuten ruokakaupan ja kotoa muuttaneen lapsemme kulut. Minä jään tässä vähän voitolle, mutta huushollaan puolestani miestä enemmän. Mies sijoittaa veikkaukseen, minä rahastoihin. Eli salkussani on enemmän kuin miehellä joka odottaa jättipottia!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat