Vierailija

Alkaa iskeä epätoivo. Olen kärsinyt lähes koko elämäni vaihtelevista vatsavaivoista, joskus on pitkiäkin oireettomia jaksoja, mutta nyt on päällä taas paha kausi ja vatsa on pinkeä turvotuksesta, kipeä, murisee äänekkäästi. Jätökset ovat kaikkea väliltä ribbentrop ja kuiva papana.
Olo on sen mukainen eli epämukava ja hirveä. Töissä on aivan kamalaa, kun maha mekastaa ja koko ajan pitäisi päästä vessaan eikä se ole mahdollista.
Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita gluteenittomasta maidottomaan ja sokerittomaan, kaikkia erikseen ja yhdessä. Myös FODMAP kokeiltu, eikä siitäkään mitään apua. Maitohappobakteereja ja ravintohiiltä myös kokeiltu. Oireettomia jaksoina voin syödä ja juoda kaikkea.
Tänään on erityisen paha päivä ja olen syönyt: aamupalaksi banaanin ja lounaaksi fenkolipohjaisen salaatin. Vatsani on niin turvonnut että se tuntuu räjähtävän.
Mitä hemmettiä tämä on? Ja onko joku mulla joku kivi vielä kääntämättä? :/

• ylös 3
  • alas 0

Kommentit (11)

Vierailija

Riippuu siitä, että suorititko Fodmap-kokeilun ihan oppikirjan mukaan ja kuinka kauan sitä kokeilit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oireettomia jaksoina voin syödä ja juoda kaikkea.

Ei kuulosta IBS:ltä. 

Vierailija

Mun maha asettui täysin maidottomalla ja viljattomalla (ei vehnää, ohraa, ruista, kauraa) ruokavaliolla. Pelkkä gluteeniton ei siis riittänyt. Oletko kokeillut näin tiukkaa linjaa?

Joissain gluteenittomissa jauhoseoksissahan voi olla vehnätärkkelystä.

Vierailija

Oletko testannut candida fortea? Jos et ole niin kannattaa se ottaa avuksi. Itsellä banaani ainakin turvottaa ja kipeyttää vatsan

Vierailija

Itselläni fenkoli ja banaani aiheuttaa oireita. Kaura on ainoa vilja mikä käy. Perunaakaan en voi syödä. Itse asiassa en voi syödä melkein mitään.

Mym

Käy msas-terveysanalyysissä. Sieltä todella moni saanut avun vatsaan ja ihoon. Lähinpiirissä useampi ihminen joita tutkittu ja tutkittu sairaaloissa ilman apua. Tuolt analyysistä löytynyt vastaus ja vuosien iho-oireet hävinneet kolmessa viikossa. Suosittelen.

Itselläni auttoi kun vedin kolme kuukautta vain pakastemarjapirtelöitä, salaattia, pähkinöitä (paahdettuja) ja lihaa tai kalaa, juustoja. Vatsa parani ja nykyään se sietää jo pieniä määriä muitakin aineita. Edelleen kiellettyjä ovat lähes kaikki hedelmät, marjat menee pakastettuna, peruna, porkkana, ei paahdetut pähkinät. En myöskään syö mielellään paljoa vehnää vaan enimmäkseen tuista ja kauraa.

Mym

Banaani kanssa allergisoi pahoina sikoina. Siitepölyallergia herkistää näin keväällä. Joten moni ruoka aiheuttaa voimakkaampia oireita. Onko sulla allergialääkkeet?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itselläni fenkoli ja banaani aiheuttaa oireita. Kaura on ainoa vilja mikä käy. Perunaakaan en voi syödä. Itse asiassa en voi syödä melkein mitään.

Niin, onhan tosiaan ruokavalio mitätön, jos ei saa perunaa syödä, eikä viljoja. Oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkea mahdollista syötävää löytyy, jos unohtaa viljan ja perunan?

Vierailija

Et kerro ollenkaan mitä tutkimuksia sinulle on vatsavaivoihin liittyen tehty vai onko tehty mitään. Onko tähystetty niin vatsa kuin suoli? Keliakia testi? Laktoosi testi? Kannattaa ensin hakeutua tutkimuksiin, jos perustutkimukset on tekemättä. Aina tutkimuksissa löydy mitään ja usein puhutaan ärtyvän suolen oireyhtymästä tai muusta vastaavasta. Moni saa apua ruokavaliosta (mistä, se on hyvin yksilöllistä) ja säännöllisestä elämästä ja stressittömyydestä. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.