Miksi työelämä eikä ihmisten elämä?
Miksi emme voi rakentaa järjestelmää ihmisiä varten eikä minkään kapitaalin?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Koska meitä ihmisiä on jo liikaa. Ei ole enää mahdollista antaa jokaiselle sellaista maaplänttiä, johon jokainen rakentaisi kotinsa ja kasvattaisi itse ruokansa.
Hei my friend.Juuri sillä asiat toimisivat ja kaikille riittäisi ruokaa.Ecologinen elämäntapa on juuri sitä kestävää kehitystä,ei kaikesta kaikinkeinoin voittoa ideologia.
Elämään sekä elämyksiin keskittyvä elämäntyyli olisi kyllä mahdollista.
Pitäisi vain ensin ajaa alas tämä elitistien hallitsema kapitaalijärjestelmä.
Koska tuota maaplänttisysteemiä kokeiltiin Suomessa jo 1900-luvulla, mutta eihän ne siellä maalla pysyneet vaan halusi helpompaa elämää. Piti saada vesijohto ja sähkö ja tavaraa, mutta ei se maapläntti tuottanut niin paljoa, että sillä olisi osteltu ylimääräisiä.
Siksi työelämä: sillä mahdollistat kulutusjuhlan.
Kulutusjuhla=Maapallo BigBang byebye
Naivius markkinatalouden kestävyyden jatkumisesta kehityksenä on aivan järjetöntä.
Meille kyllä kelpaisi pieni maapläntti. Haluaisin muuttaa pieneen puutaloon maalle ja kasvattaa itse ruokaani niin paljon kuin pystyn. Emme tarvitse golfleirejä tai lomia koralliriutoille.
Kuten hän sanoi meitä on liikaa. Antaisitko sinä maapalasi ilmaiseksi jollekkin toiselle jotta voi siihen rakentaa talon ja rueta siinä viljelemään ruokaansa.
Me vuokrasimme pienen mökin kaupunkilaispariskunnalle. Pihassa oli 2 aarin kasvimaa (10 x 20 m) ja heillä tarkoituksena elää omavaraisesti. Kunhan me vuokraajat käymme muokkaamassa konevoimin sen kasvimaan ja muutenkin tulemme koneinemme apuun sadonkorjuussa. Kun se on niin hankalaa itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska meitä ihmisiä on jo liikaa. Ei ole enää mahdollista antaa jokaiselle sellaista maaplänttiä, johon jokainen rakentaisi kotinsa ja kasvattaisi itse ruokansa.
Hei my friend.Juuri sillä asiat toimisivat ja kaikille riittäisi ruokaa.Ecologinen elämäntapa on juuri sitä kestävää kehitystä,ei kaikesta kaikinkeinoin voittoa ideologia.
Ohiksena kommentoin: et ymmärrä ykkösen pointtia. Kaikille ei RIITÄ maata. Suomessa ehkä joo, muttei globaalisti.
Näin siksi, että tuollainen omatarve-eläminen on todella tehotonta, joten ihminen tarvitsisi aika ison pläntin verrattuna siihen, miten tehomaataloudella voidaan ruokkia väestö. Lisäksi nytkin on paljon ihmisiä, jotka eivät saa riittävästi ruokaa, joten jos oikeasti yritettäisiin jakaa kaikille elatukseen riittävä maapalanen, viljelykelpoinen maa loppuisi kesken.
Sitä paitsi mikään yhteisö ei tule toimeen tuolla tavalla, ei tullut edes agraariyhteiskunta silloin joskus haikaileminasi hyvinä aikoina. Tarvitaan järjestyksen pitäjiä, kauppiaita, lääkäreitä, opettajia... paitsi siinä tapauksessa tietysti, että halutaan lisätä ihmisten kärsimystä ja kaaosta. Sitäkö SINÄ haluaisit, että ihmisiä kuolisi keuhkoputkentulehduksiin ja ryösteleviä joukkoja ei kukaan saisi aisoihin, kun kaikki vaan keskittyisi vaalimaan omaa kaalimaata....?
Maailmassa on ongelma "kehittyvä ihminen"sekä mittava turvallisuusvaje.
Vierailija kirjoitti:
Miksi emme voi rakentaa järjestelmää ihmisiä varten eikä minkään kapitaalin?
Se ei ole kaikkien edun mukaista ja vähiten niiden edun mukaista joilla on eniten valtaa.
Ennemmin työelämä kuin elämä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Naivius markkinatalouden kestävyyden jatkumisesta kehityksenä on aivan järjetöntä.
Kannattaa lukea omat kirjoituksensa ennen kuin viljelee niitä eteenpäin viisauden helminä.
Miten nämä kaksi asiaa ovat ristiriidassa?