Vierailija

Kävin tiskillä palauttamassa ja lainaamassa pari kirjaa uudestaan kun en ehtinyt lukea eikä saanut enää uusittuakaan. Voi mitä tuskaa oli katsoa sen kirjastotätin toimia, niin pitkään ja hartaasti skannattiin käsi väpättäen viivakoodia koneelle lukijalle, ne molemmat piti myös tarkkaan syynätä sieltä koneelta että varmaan palautetuksi tuli. Sitten skannattiin korttia sisään yhtä suurella hartaudella ja taas kirjat lainaan. Sitten vielä moninkertainen pyörittely hälynpoistajan päällä ja varovainen kirjojen ojennus takaisin minulle. Hyvänen aika, kuinka hidasta touhua oli! Ja parasta asiassa on se, että tuo virkailija on ollut kirjastossa jo monen monta vuotta töissä, joltain harjoittelijalta nyt voisikin odottaa noin tarkkaan harkittua tekemistä... Harvoin siinä tiskillä edes asioin ja nyt just muistin miksi.

• ylös 19
  • alas 47

Sivut

Kommentit (29)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vai niin. Tuntuuko sinusta nyt paremmalta? Hyvä vaan jos kaikkialla ei ole tympeä kiire. Hyvä! Näin pitääkin olla.

• ylös 32
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sitä uudelleenlainausta ei voi hoitaa itse?
No ei, kun jos palautan kirjat automaattiin, katoavat seinän uumeniin enkä saisi niitä enää lainattua uudestaan (ennen kuin hyllyttävät) ja lisäksi nuo kirjat olivat toisesta naapurikunnan kirjastosta joten olisivat palautuneet sinne toiseen kirjastoon automaatista. 

• ylös 12
  • alas 10
Vierailija

Koko julkinen sektori on täynnä tuollaisia loivaliikkeisiä lepäilijöitä. Joka toiselle heti monoa!

• ylös 13
  • alas 26
Vierailija

Mulla ainakaan pahaa sanottavaa ole kirjaston työntekijöstä, sitä vaan ihmettelen et aika paljon siellä on työntekijöitä. Onko osa jotain harjoittelijoita vai mitä, onko tietoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, kun jos palautan kirjat automaattiin, katoavat seinän uumeniin enkä saisi niitä enää lainattua uudestaan (ennen kuin hyllyttävät) ja lisäksi nuo kirjat olivat toisesta naapurikunnan kirjastosta joten olisivat palautuneet sinne toiseen kirjastoon automaatista. 

Netissähän toi hoituu.

• ylös 25
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakaan pahaa sanottavaa ole kirjaston työntekijöstä, sitä vaan ihmettelen et aika paljon siellä on työntekijöitä. Onko osa jotain harjoittelijoita vai mitä, onko tietoa?

Ilmeisesti niinä päivinä kun kirjastoon on tulossa ryhmiä (niitä on usein) tai kun on (viikottainen?) kirjojen yms. siirto eri toimipisteiden välillä, tarvitaan enemmän henkilökuntaa.Taustalla, asiakkaitten näkymättömissä on paljon työtä ja onhan siellä eri tavoin koulutettuja työntekijöitä.

Meilläpäin muuten linja-autoaseman matkahuolto on se paikka, jossa on uskomattoman hidas palvelu, aivan työntekijästä riippumatta. Vaikka onkin kaupallinen palvelu, on myös osiltaan monopoliasemassa, joten ei auta kuin odottaa. Toinen paikka on taloyhtiöiden toimisto(työntekijä), samoin valitettavasti myös nuoremmat kiinteistönhoitajat (eläkkeellejääneitä on ikävä).

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Ainakin pääkaupunkiseudulla kirjastoissa on paljon työllistettyjä työharjoittelijoita, suomea opiskelevia kieliharjoittelijoita, sivareita, tet-harjoittelijoita ja oppisopimusopiskelijoita (joille ei riitä töitä valmistumisen jälkeen). Palkattua ja varsinkaan vakituista työvoimaa on melko vähän, ja niistäkin suuri osa juuri näitä aloituksessa kuvailtuja vanhan koulukunnan henkilöitä, jotka vain odottavat eläkettä kun ovat jo pudonneet kehityksen kelkasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Itse olen uusinut lainat kirjaston www-sivujen kautta jo vuosia.

Vierailija

Ainakin pk- seudulla hoituu nopsasti verkossa. Ja lähikirjastossa on hyllyt, johon laitetaan palautusautomaatin jälkeen.

Vierailija

Vähän off-topic mutta aina kun käy kirjakaupassa, niin tulee kyllä mieleen, miten väärässä oikeisto on. Kaupallisesta voittoa tavoittelevasta taustasta huolimatta kirjat ovat hyllyissä ihan satunnaisessa järjestyksessä, niin että haluamaansa ei löydä millään ja henkilökuntakin osaa neuvoa lähinnä ne näytöspöydällä olevat uusimmat IlkkaRemekset ja julkkiselämänkerrat.

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Ja mikäli kyseinen tapaus olisikin suojatyöpaikassa, ehkä on ehkä ei, niin eikö olekin hyvä kun hänelle on sellainen järjestynyt, jos sellaisia nyt enää missään onkaan. Tai sitten hän on vain verkkaisempi ihminen, eikä siinä ole mitään vikaa!

Minkähänlaisen yhteiskunnan sinä oikein haluat? Sellaisen, jossa vain maanisen nopeat suunnilleen enää pirin vetäjät pärjäävät ja muut saavat päätyä vaikka pahvilaatikoihin kaduille, kun eivät ole tarpeeksi (sairaalloisen nopeita vilistäjiä) tähän vinoutuneeseen yhteiskuntaan? No mä en ainakaan sellaista halua, sellainen vie viimeisetkin hyvät asiat mennessään.

• ylös 14
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Netissähän toi hoituu.

Kirjoitin jo avaukseen että noita ei saanut uusittuakaan eli olin uusinut jo netissä sen kolme kertaa mikä on maksimi täällä. Missä on mammojen lukutaito taas jälleen kerran!? ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainakin pk- seudulla hoituu nopsasti verkossa. Ja lähikirjastossa on hyllyt, johon laitetaan palautusautomaatin jälkeen.
Luitko sinäkään avausta ollenkaan?!

a) verkossa ei voinut enää uusia (olin uusinut jo kolme kertaa, mikä on maksimi)

b) palautusautomaatista ei toisen kirjaston kirja palaudu väärän kirjaston hyllyyn vaan se lähetetään oikeaan kirjastoon.

ap

Vierailija

Meidän lähikirjastossa on henkilökuntaa vain osan aikaa, lopunaikaa siellä on itsepalvelu. Kortilla pääsee sisään, ja voi lainata.
Mutta jos et ole kirjoja lukenut 3 kuukaudessa niin et tule niitä nytkään lukemaan...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikirjastossa on henkilökuntaa vain osan aikaa, lopunaikaa siellä on itsepalvelu. Kortilla pääsee sisään, ja voi lainata.
Mutta jos et ole kirjoja lukenut 3 kuukaudessa niin et tule niitä nytkään lukemaan...
Olen lukenut suurimmaksi osaksi mutta haluan palata niihin vielä, ovat sen verran vanhoja ettei löydy enää kaupastakaan että uutena ostaisi joten pidän nyt sitten vielä tovin itselläni, todennäköisesti kopioin jotain talteen. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Netissähän toi hoituu.

Kirjoitin jo avaukseen että noita ei saanut uusittuakaan eli olin uusinut jo netissä sen kolme kertaa mikä on maksimi täällä. Missä on mammojen lukutaito taas jälleen kerran!? ap

Kuinka monta kuukautta sinulla kestää kirjan lukeminen?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.