Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita lapsen synttärikakusta

Vierailija
17.04.2016 |

Anoppini on perinteisesti joka vuosi leiponut lapseni synttäreille kakun. Olen ajatellut että mikäs siinä, hän tykkää leipoa ja saa tekemistä, ja minun ei tarvitse synttäreitä järjestäessä tilata kakkua kun olen ihan tumpelo leipomisessa. Tytöllä on kohta 7.v synttärit ja mummonsa ilmoitti tekevänsä sinne kakun. Lapsi haluaa kuitenkin teemakakun, samantyyppisen kun näki kaverinsa synttäreillä ja se on pakko tilata leipomosta. Ilmoitin anopille kohteliaasti, että kiitos mutta tänä vuonna lapsi halusi vähän erilaisen kakun ja tilasin sen jo (vaikka anoppi onkin hyvä leipomaan, niin ei olisi ikinä osannut tehdä sellaista kakkua neidin toiveiden mukaisesti). Tästähän riemu repesi, hän suuttui kun hänen leipomukset eivät enää kelpaa ja kun ei osata arvostaa ilmaista apua ja kakku on perinne jne jne. Yritin sanoa, että nämä ovat lapsen omat synttärit ja mielestäni 7.v synttärisankari saa valita kakkunsa itse (ensimmäistä kertaa elämässään). Ehdotin, että jos haluaa tehdä kakun, niin tekee ja laitetaan kaksi kakkua kun ovat ihan eri makuisetkin. Tämä ei käynyt (=koska hänen kakkunsa ei ole keskipisteenä). Täysin naurettava juttu ja nyt on suuttunut minulle ja vissiin lapsenlapselleenkin, vaikka olen tytön yrittänyt pitää ulkopuolella tästä.
Olen jo itsekin miettinyt että olenko jotenkin kohtuuton nyt vai onko anopin suuttuminen epäoikeudenmukaista?

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koettu tismalleen samanlainen riita kuusivuotiskakusta...

Ja se "perinnekin" tungettiin alunperin väkisin. Tosi loukkaavaa tunkea perheeseen äidiksi äidin paikalle.

Vierailija
42/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta saa joku onnellinen miniä anopin, joka ei leivo :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta täysin. Joskus olisi kiva tehdä jotain oman mielen mukaan, ostaa mieluinen kakku, viettää mieluinen joulu ym. Mutta ei, sukulaiset järkyttyvät sydänjuuriaan myöten. Joka vuosi kaikki menee saman kaavan mukaan ja luoja varjelkoon jos joku yrittäisi jotain uutta. Vituttaa. Lapset kohta jo isoja, eipä tartte sitten enää mitään tehdäkään.

No, mitä kamalaa tapahtuu jos sukulaiset järkyttyy? Mitäs jos testaisitte?

Vierailija
44/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha mieli lapsen puolesta, jos siis tietää riidasta. Hän varmaan ihan viattomana halusi jonkun hienon kakun, ja nyt mummo boikotoi jopa synttäreitä. :/

Vierailija
45/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta täysin. Joskus olisi kiva tehdä jotain oman mielen mukaan, ostaa mieluinen kakku, viettää mieluinen joulu ym. Mutta ei, sukulaiset järkyttyvät sydänjuuriaan myöten. Joka vuosi kaikki menee saman kaavan mukaan ja luoja varjelkoon jos joku yrittäisi jotain uutta. Vituttaa. Lapset kohta jo isoja, eipä tartte sitten enää mitään tehdäkään.

No, mitä kamalaa tapahtuu jos sukulaiset järkyttyy? Mitäs jos testaisitte?

No meillä mummo teki ryppään ls-ilmoituksia. Mm siitä että hänen makkarasoppaamsa ei arvostettu.

Vierailija
46/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tarkoitus pitää vain yhdet synttärit, lapsen kaverit tulee päivällä ja aikuiset iltapäivästä. Muuten tuo kaksi kakkua olisi ollut ihan hyvä systeemi.

Kiitos kaikille mielipiteistä. Olen ehkä sitten itsekäs, mutta kyllä minulle on tärkeintä se että lapsi nauttii päivästään ja saa juuri sellaisen kakun kun haluaa, anopista viis. Hän olisi saanut vapaasti tuoda oman kermakakkunsa, mutta jos se ei käy hänelle niin sillä selvä. Anopin vastuulle en tosiaan olisi uskaltanut tätä koko teemakakkua antaa ja hänestä muutenkin se mansikkakermakakku on ainoa oikea. Lapsi jo niin innoissaan suunnitteli kakun tekijän kanssa kakkuaan enkä malta odottaa hänen ilmettään kun näkee sen. 

Mieheni soitti illalla äidilleen ihan muuta asiaa ja kysyi samalla että ovatko siis tulossa synttäreille vai mikä reissu näin nopeaa tuli eteen. Anoppi oli todennut ettei koe olevansa tervetullut juhliin (ihan oikeasti nyt...) ja mieheni oli todennut että tämä selvä. -ap

Höpö höpö ap , et ole itsekäs! Anopin häpeä jos kehtaa olla synttäreille saapumatta. Todellakin 7v pitää saada oman makunsa mukainen kakku. Meillä oli joskus vähän samanlainen kakkutilanne. Lasten isomummo halusi leipoa synttäreille juurikin sen kermakakun. No, meillä ei kukaan tykkää kermakakuista joten oli pari juustokakkua. Tämä ilmoitettiin mummolle , eipä tuo tuntunut pahasti suuttuvan. Synttäreillä on käyny sen jälkeenkin

Hyvä että mies on sun puolella!

Vierailija
47/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

44, sanoppa muuta. Eniten tässä harmittaa lapsen puolesta, jos oikeasti isovanhemmat ovat tämän takia jäämässä juhlista pois. Tottakai lapsi odottaa heitä niinkuin muitakin vieraita. Kiva sitten selittää lapselle, että kuule mummo ja pappa ei tule kun kakku ei ole heidän mieleensä... No en nyt tietenkään noin sano eikä lapsi tästä tiedä mutta tässä näkee kumpi anopille on tärkeämpää, lapsen juhlat vai hänen tahtonsa. Me vietetään joka tapauksessa ihanat synttärit, ja anoppi on tervetullut. Sitä en kuitenkaan siedä yhtään, jos alkaa juhlissa vetämään tästä asiasta omaa showta tai valittamaan lapselle tärkeästä kakusta. -ap

Vierailija
48/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi ja appiukko tuli vittuillessaan niin myöhään synttäreille, että muut olivat jo lähdössä. Syytä myöhästymiseen ei ollut, ei vissiin vaan huvittanut. Ja tämä oli protestia jostain heidän kokemastaan vääryydestä, näin olen vuosien varrella ymmärtänyt.

Vierailija
49/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi ymmärtää tuollaisia päällepäsmäreitä, kuten ap:n anoppi on. Kysehän ei useinkaan näissä anoppi-jutuissa ole siitä, että kyseinen henkilö on anoppi. Kyse on siitä, että kyseinen tyyppi on hankala ihminen, joka sattuu olemaan myös anoppi. Tämä henkilö toimii kaikissa ihmissuhteissaan moukkamaisesti ja muiden tunteista välittämättä, myös miniänsä/vävynsä kanssa. Itsellä on poikalapsia, eikä tulisi mieleenkään toimia ap:n anopin tavoin. Ei myöskään oma äitini tai anoppini olisi koskaan ollut noin moukkamainen ja lapsenlapsensa tunteista välinpitämätön. Jos välttämättä haluaa osallistua järjestelyihin, niin voisi kysyä haluatteko että tuon jotakin tai että voin osallistua vaikkapa sen tilauskakun kustannuksiin. Ihan siitä ilosta että lapsenlapsi saa ikimuistoiset synttärit, eikä missään nimessä sen vuoksi, että sitten itse juhlissa rehentelisi maksaneensa sitä ja tätä jne.    

Vierailija
50/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teet ap kun pidät lapsen puolta. Toivon, että anoppi miettii asioita ja viisastuu ennen juhlia eikä jää pois. Eikä siellä syntymäpäivillä mainitse kakku-asiaa ollenkaan. Milloin juhlat ovat? Ja appiko siis myös aikoo jäädä synttäreiltä pois? Eniten tässä nyt harmittaa lapsen puolesta. Jos anoppi tokaisee lapselle jotain ja saa hänelle pahan mielen.

Tulehan kertomaan kuulumisia aina välillä. Ja kirjoittele sitten myös tulivatko appivanhemmat juhliin ja miten meni. Kiinnostaa! Merkkaan itselle tämän ketjun.

Vierailija
51/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit ovat lauantaina ja näillä näkymin appikaan ei ole tulossa. Hänelle nyt on ihan yksi hailee millainen kakku on pöydässä, mutta ei anoppi häntä voi päästää kun muuten kaikki asettuisivat meidän puolelle. Tulen kertomaan sitten miten kävi. Muistan ikuisesti kun yksi sukulainen pilasi omat synttärini kun olin teini (pitkä juttu) ja itselleni on jäänyt siitä ehkä vähän traumat omien synttäreiden juhlintaan. Teen kaikkeni, että lapselleni ei käy mitään sellaista tai jää muistoja riitelevistä sukulaisista hänen juhlissaan. Siksi näin tiukka suhtautuminen enkä tule antamaan enää milliäkään periksi anopille tässä asiassa. Lapsi ei saa myös missään nimessä saada sellaista käsitystä, että tämä olisi jotenkin hänen tai hänen kakkunsa syytä. -ap

Vierailija
52/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toimit fiksusti ja lapsen parasta ajatellen. Anopin olisi korkea aika ymmärtää, että kaikki ei enää pyöri hänen napansa ympärillä ja jos on yhtään järkeä päässä niin tajuaa mikä tässä on tärkeää. Hyviä synttärijuhlia teille!:)

Vierailija
53/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tarkoitus pitää vain yhdet synttärit, lapsen kaverit tulee päivällä ja aikuiset iltapäivästä. Muuten tuo kaksi kakkua olisi ollut ihan hyvä systeemi.

Kiitos kaikille mielipiteistä. Olen ehkä sitten itsekäs, mutta kyllä minulle on tärkeintä se että lapsi nauttii päivästään ja saa juuri sellaisen kakun kun haluaa, anopista viis. Hän olisi saanut vapaasti tuoda oman kermakakkunsa, mutta jos se ei käy hänelle niin sillä selvä. Anopin vastuulle en tosiaan olisi uskaltanut tätä koko teemakakkua antaa ja hänestä muutenkin se mansikkakermakakku on ainoa oikea. Lapsi jo niin innoissaan suunnitteli kakun tekijän kanssa kakkuaan enkä malta odottaa hänen ilmettään kun näkee sen. 

Mieheni soitti illalla äidilleen ihan muuta asiaa ja kysyi samalla että ovatko siis tulossa synttäreille vai mikä reissu näin nopeaa tuli eteen. Anoppi oli todennut ettei koe olevansa tervetullut juhliin (ihan oikeasti nyt...) ja mieheni oli todennut että tämä selvä. -ap

Tarjoatteko te sitten niille sukulaislle sitä jo lasten synttäreillä  ollutta kakkua??  siihen rippeisiin jotka jää laiteaan kynttilt pystyyn ja lauletaan onnittelu laulu?Rääppäisethän nuo ovat. Onneksi kaikissa juhlissa missä minä olen ollut on nostettu uusi kakku pöytään jos vieraat ovat kutsuttu eri aikaan. 

Ymmärrän kyllä sen pntin , että lapsen tahdon mukaan mennään, mutta mistä kaikesta lapsi saa päättä. Teemakakku on aikasta kallis ja saat kyllä varautua että jatkossakin tilaat kakkunne  jostain muualta. Isoaäidille ja voi olla että mullekin sukulaisille tuo " perinteinen " kakku olisi ollut mieleinen. Meillä lasten isä on vuosikymmenet leiponut lasten kakut- vaikka ei ole kummoinen kondiittori. Ovat aina kelvanneet kaikille, lapset ovat saaneet päättää sitten sen " teeman  ja kattauksen muuten 2

Vierailija
54/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi ymmärtää tuollaisia päällepäsmäreitä, kuten ap:n anoppi on. Kysehän ei useinkaan näissä anoppi-jutuissa ole siitä, että kyseinen henkilö on anoppi. Kyse on siitä, että kyseinen tyyppi on hankala ihminen, joka sattuu olemaan myös anoppi. Tämä henkilö toimii kaikissa ihmissuhteissaan moukkamaisesti ja muiden tunteista välittämättä, myös miniänsä/vävynsä kanssa. Itsellä on poikalapsia, eikä tulisi mieleenkään toimia ap:n anopin tavoin. Ei myöskään oma äitini tai anoppini olisi koskaan ollut noin moukkamainen ja lapsenlapsensa tunteista välinpitämätön. Jos välttämättä haluaa osallistua järjestelyihin, niin voisi kysyä haluatteko että tuon jotakin tai että voin osallistua vaikkapa sen tilauskakun kustannuksiin. Ihan siitä ilosta että lapsenlapsi saa ikimuistoiset synttärit, eikä missään nimessä sen vuoksi, että sitten itse juhlissa rehentelisi maksaneensa sitä ja tätä jne.    

Aika suoraviivaisest tässä nyt ap anopista tehdään luonne analyysiä.  Anoppi on siis leiponut lapselle kakun syntymäpäivälahjaksi   ja hyvin nuo ovat  kelvannut 6 vuotta. Nyt kun kakku halutaankin tilata muualta tuleekin tästä Kakun leipojasta päällepäsmäri,hankala luonteinen, moukkamainen ja lapsenlapsestaan välinpitämätön ? ?

Huh huh teitä. Ei ole tuo anoppi kyllä ap tekstien mukaan muutoin puuttunut lapsen juhliin. mikä siinä on, ettei mikään kelpaa.

55/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen anoppi ja minusta ap:lta puuttuu tassa niin hienotunteisuus kuin pelisilmakin. Anopillesi kyse ei ole kakusta, vaan rakkaudesta. Kun et itse leivo et ehka ymmarra paljonko kakussa voi olla tunnetta mukana. Minakaan en leivo, mutta naen sen ja musta itse tehty on aina hienompi kuin ostettu. Jos lapseni toivoisi jotain superekakkua, yrittaisin ensin jutella kuinka mummo leipoo rakkaudella kakun ja on onnellinen kun saa niin olla juhlapaivassa mukana. Jos ei auta, kertoisin hyvin hienotunteisesti anopille ja pahoittelisin, olisin hanen puolellaan. Tyyliin lapsi nyt on niin pieni, en tieda mika siihen nyt on tullut... Voisitko kuitenkin leipoa meille aikuisille sen? Ja tulethan juhliin auttamaan?

Pelisilmaa tyypit.

Ja myotatuntoa.

56/160 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän. Mummon kakku ei enää kelpaa, se on nolo ja hylätty. Mummo on tarpeeton.

Olet siis ap:n anopin hengenheimolainen,marttyyrimamma?

Olisi eri asia sanoa että "Mummon kakku ei kelpaa!" ja tilata samanlainen kakku muualta.Nythän kyse on siitä,että mummo ei ole mikään kondiittori,ap:n lapsi haluaa tietynlaisen kakun ja jotta saadaan oikeanlainen kakku,se ostetaan,ei leivotuteta mummolla.Mummon täytyy keksiä muita tapoja tuntea itsensä tärkeäksi ja tarpeelliseksi kuin väen vängällä tyrkyttää kakkujaan.

Kyseinen ihmistyyppi on muuten rasittava,ap:n anoppi kuulostaa samanlaiselta kahelilta kuin äitini ja äidinäitini.Pelkään että alan itsekin vanhana marttyyroimaan,ilmeisesti se on suvussamme perinteenä :D

Vierailija
57/160 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai perheen omat synttärit ja lasten teemajuhlat pidetään erikseen.

Vierailija
58/160 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemakakku kuuluu pienten lasten juhlaan. Sukulaisille tarjotaan aikuisten kakku. Teemakakut ei aina ole kummoisia.

Vierailija
59/160 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aivan oikein, että lapsi saa valita itse kakkunsa. Ja kuten aloitusviestissä sanoit, olisi saanut anoppi leipoa silti sen kakun. Olisi mielestäni aika hyvinkin voinut sopia myös toinen kakku iltapäiväksi. Mutta ihan on anopin oma vika.

Meillä oli myös jossain vaiheessa pieni tahtojen taisto appivanhempien kanssa, mutta emme antaneet periksi ja nyt on kaikki hyvin. Emme pyydä apua, emmekä ruinaa, jos suuttuvat jostain. Miehesi oli vastannut hyvin äidilleen, kun ei jäänyt jankkaamaan.

Vierailija
60/160 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on ollut viime aikoina työmatkoilla eikä ole tässä sotarintamalla ollut. Oli kuitenkin sanonut äidillensä samaa kuin minä että lapsi on itse päättänyt kakkunsa mutta mies kokee tämän kakkuasian ihan naurettavana eikä ole paljon tähän puuttunut. -ap

Jos ei mies ota tuo enemmän kantaa, niin miksi sinäkään? En käsitä näitä perheitä, joissa riitoja käydään puolison vanhempien kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi