Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita lapsen synttärikakusta

Vierailija
17.04.2016 |

Anoppini on perinteisesti joka vuosi leiponut lapseni synttäreille kakun. Olen ajatellut että mikäs siinä, hän tykkää leipoa ja saa tekemistä, ja minun ei tarvitse synttäreitä järjestäessä tilata kakkua kun olen ihan tumpelo leipomisessa. Tytöllä on kohta 7.v synttärit ja mummonsa ilmoitti tekevänsä sinne kakun. Lapsi haluaa kuitenkin teemakakun, samantyyppisen kun näki kaverinsa synttäreillä ja se on pakko tilata leipomosta. Ilmoitin anopille kohteliaasti, että kiitos mutta tänä vuonna lapsi halusi vähän erilaisen kakun ja tilasin sen jo (vaikka anoppi onkin hyvä leipomaan, niin ei olisi ikinä osannut tehdä sellaista kakkua neidin toiveiden mukaisesti). Tästähän riemu repesi, hän suuttui kun hänen leipomukset eivät enää kelpaa ja kun ei osata arvostaa ilmaista apua ja kakku on perinne jne jne. Yritin sanoa, että nämä ovat lapsen omat synttärit ja mielestäni 7.v synttärisankari saa valita kakkunsa itse (ensimmäistä kertaa elämässään). Ehdotin, että jos haluaa tehdä kakun, niin tekee ja laitetaan kaksi kakkua kun ovat ihan eri makuisetkin. Tämä ei käynyt (=koska hänen kakkunsa ei ole keskipisteenä). Täysin naurettava juttu ja nyt on suuttunut minulle ja vissiin lapsenlapselleenkin, vaikka olen tytön yrittänyt pitää ulkopuolella tästä.
Olen jo itsekin miettinyt että olenko jotenkin kohtuuton nyt vai onko anopin suuttuminen epäoikeudenmukaista?

Kommentit (160)

Vierailija
1/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yleensäkin minäminä-ihminen? Jos on, niin antaisin olla. Luulis ajan mittaan leppyvän.

Vierailija
2/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on kohtuuton. Lapsi saa itse päättää kakustaan. Anoppi voi omiin juhliinsa leipoa mitä tykkää. Taitaa hänellä olla pätemisen aiheet vähissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä miehesi on? 😊 Sillä on merkitystä, ei palstan tädeillä.

Vierailija
4/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sellainen, että hän päättää mitä tehdään, eikä siihen muilla ole sanomista. Perinteistä ei myöskään poiketa paljon missään asiassa. Tullaan kyllä yleensä ihan hyvin toimeen, mutta ärsyttää kun hänellä on niin vahva näkemys joka asiaan ja muita ei kuunnella. Kaipa hän ajan mittaan leppyy, nyt miehen isä oli ilmoittanut ohi mennen miehelleni, etteivät pääse synttäreille, kun joku reissu sattui juuri silloin. Just just. -ap

Vierailija
5/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ollut viime aikoina työmatkoilla eikä ole tässä sotarintamalla ollut. Oli kuitenkin sanonut äidillensä samaa kuin minä että lapsi on itse päättänyt kakkunsa mutta mies kokee tämän kakkuasian ihan naurettavana eikä ole paljon tähän puuttunut. -ap

Vierailija
6/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuin mun anoppi, joka pilaa juhlat kuin juhlat. Aina pakko leipoa kaikkea mahdollista suolaista ja makeaa ja ihan älyttömät määrät, jos itse olen leiponut jotain (koska tykkään leipoa), anoppi tyrkkää mun leipomukset syrjään ja laittaa omansa tilalle. Tuo myös aina koristeita tullessaan, vaikka olen sanonut että meillä on koristeet ja astiat ja että tulisi vaan vieraan roolissa mutta ei, joka pirun syntymäpäiville tulee tunti etuajassa että pääsee kattamaan pöytää oikeaoppisesti. Hän myös puhuu tauotta ja hölisee muitten vieraiden päälle, kertoilee mitä pihatöitä on tehnyt ja mitä on telkkarista katsonut jne jne. Istuu myös kylässä iltamyöhään. On yksinäinen ihminen ja aluksi mulla kävi jopa sääliksi häntä, mutta nykyään vaan vihaan. Joulut vietetään ulkomailla sitä varten, ettei anoppi vaan änge meille. Yksi joulu hänen kanssaan riitti.

Vierailija
7/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen, kuulostaa liiankin tutulta. Meille anoppi on tullut aina jo lapsen synttäreitä edeltävänä päivänä, tottakai kaikki mahdolliset härpäkkeet mukanaan ja lapsi ja minä saadaan siirtyä syrjään kun hän alkaa laittamaan juhlia. Järjesti muutama vuosi sitten miehellensä isot synttärit, muistaa aina mainita kuinka hyvin ne meni ja pitää itseään siis ihan ammattilaisena juhlien järjestämisessä. En ole jaksanut tähän puuttua, pääsenpähän itse helpommalla kun hän järjestää mutta tuo kakkuasia on mielestäni liikaa. -ap

Vierailija
8/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin anoppini haluaisi kovasti leipoa ja järjestää. Puheissaan kuulostaa siltä, että hän järjestäisi aina kaiken yksin, mutta tosi paikan tullen ei saa juuri mitään aikaiseksi. Jos sitten jotain saa järjestettyä, saa asiasta kuulla piiiitkään, kun oli niin vaikeaa ja rankkaa. Olisi sitten tekemättä, jos ei jaksa, mutta sitä marttyyriulinaa ei kukaan jaksa.

Vierailija
9/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ymmärrän. Mummon kakku ei enää kelpaa, se on nolo ja hylätty. Mummo on tarpeeton.

Vierailija
10/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni juuri nauroi, että anoppi on järjestämässä vielä tytön 18-vuotissynttäreitäkin ja tekemässä sinne boolia oman maun mukaan. :D Tähän asti anopin järjestämät synttärit on mennyt hyvin ja ymmärrän että hänellekin vaihtelua päiviin, kun pääsee tekemään sitä mistä tykkää. Silti hänen pitäisi ymmärtää, että varsinkin mitä vanhemmaksi lapsi tulee, niin sitä tärkeämpää on lapsen saada omannäköiset synttärit ja anopin unohtaa hetkeksi omat näkemykset. -ap 

Vierailija
11/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko perustaa sellaisen anoppivuokraamon kun joillekin ei anopin apu kelpaa ja toisilla ei ole isovanhempia lapsilla ollenkaan. Anoppivuokraamosta voisi sitten vuokrata anopin jos on syntymäpäiväjuhlia tai muita juhlia joissa tarvittaisiin apua.

Vierailija
12/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko perustaa sellaisen anoppivuokraamon kun joillekin ei anopin apu kelpaa ja toisilla ei ole isovanhempia lapsilla ollenkaan. Anoppivuokraamosta voisi sitten vuokrata anopin jos on syntymäpäiväjuhlia tai muita juhlia joissa tarvittaisiin apua.

Olisi oikeasti hyvä idea, voin ilmoittaa anoppini jo etukäteen. Eikä kyse ole siitä etteikö apu kelpaa, saa vapaasti tulla järjestämään juhlia tänäkin vuonna, mutta mielestäni ei voi loukkaantua siitä ettei hänen kakkuluomuksensa ole juhlien keskipiste. -ap

Vierailija
13/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisivatko lapsi ja mummo sellaiseen kompromissiin, että leipomon kakku tulisi kaverisynttäreille ja mummon kakku sukulaisille? Jos siis pidätte erilliset juhlat.

Vierailija
14/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaako sille anopille mitään tarvitsi sanoa tuosta leipomosta tilatusta kakusta. Olisit antanut sen leipoa vaan oman kakkunsa kaikessa rauhassa, niin oltais tältäkin riidalta vältytty.

Ja mikä niin ihmeellinen tämä teemakakku oikein on, ettei anoppi sitä osaisi tehdä?

Vierailija
15/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetäänkö teillä yhdet juhlat samaan aikaan sekä tytön kavereille että sukulaisille? Meillä on pidetty kaverisynttärit ja sitten ne kummi/sukulaissynttärit. Jos mulla olisi tuollainen anoppi, tilaisin sukulaisjuhliin kakun anopilta ja kaverisynttäreille toivekakun leipomosta.

Vierailija
16/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne. Tilasin lastensynttäreille teemakakun ja anopin kakkua syötiin suvun kanssa. Kukaan ei suuttunut, kukaan ei pettynyt, kukaan ei tuohtunut. Meillä ei ole tilaa kutsua sukua (12 hlö) + lapsivieraita (noin 10 kpl) samaan aikaan, joten kaksi kakkua on ihan OK.

Vierailija
17/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi anoppi ei osaisi tehdä teemakakkua? Yleensä niissä on joku marsipaanikoristelu, jonka tekemiseen ei isoja osaamisia tarvita, kunhan löytyy mallikuva. Leipomon teemakakku maksaa noin 80 euroa, oikeastiko sellainen tarvitaan vai olisiko sittenkin pärjätty ns. siirtokuvakakulla?

Vierailija
18/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi olisi heti mukana tommoisessa. Todella raskas tapaus, suu vaahdossa kehuu itseään, kertaa tekemisiään ja juoruaa ihmisistä, joita kukaan muu paikalla olijoista ei tunne. Vieläpä on sen verran kantava ääni että kellään ei oo rahkeita huutaa päälle.

Vierailija
19/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi anoppi ei osaisi tehdä teemakakkua? Yleensä niissä on joku marsipaanikoristelu, jonka tekemiseen ei isoja osaamisia tarvita, kunhan löytyy mallikuva. Leipomon teemakakku maksaa noin 80 euroa, oikeastiko sellainen tarvitaan vai olisiko sittenkin pärjätty ns. siirtokuvakakulla?

Tällä menettelytavalla anoppi saisi tahtonsa läpi ja hänen olisi hyvä mieli. Lapsi saisi vääränlaisen kakun ja pahan mielen. Kumman tunne tässä on tärkeämpi: isoäidin vai synttärisankarilapsen?

Vierailija
20/160 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni pitää lapsille kahdet juhlat. Toiset sukulaisille ja toiset kaverisynttärit.

Mitä jos tekisit sellaisen perinteen, että on anopin järjestämät juhlat sukulaisille ja sitten tytön toivomat juhlat kavereille? Anoppi saisi järjestää nuo sukujuhlat ihan yksin ja oman päänsä mukaan - te vain osallistutte. Ja sinä järjestät tytön kanssa kahdestaan kaverijuhlat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan