Vierailija

Just näitä verojuttuja, minne soitetaan jos sairastuu (työterveys? Terveyskeskus?), mitä työilmoitusten kieli oikeasti tarkoittaa... Ihmetelkää ja tunnustakaa täällä tietämättömyytenne! Itse en esim. tajua verojutuista mitään, ja tuo sairastumishommakin menee ihan uusiksi kun valmistun - enää ei voi luottaa YTHS:ään...

• ylös 256
  • alas 12

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija

Kalan käsittely. En muista et koskaan ois kotitaloudessa käsitelty, mut tarpeen ois osata. Myös moni muu kotiaskare, kuten housujen lyhennys tai paikkaus, on pitänyt itse opetella.

• ylös 219
  • alas 8
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miten toimitaan työttömäksi jouduttaessa. Mihin ilmoittaudutaan ja missä vaiheessa, mistä saa rahaa, mihin tukiin on oikeutettu jne.

• ylös 273
  • alas 14
Vierailija

Missä on vanhempien vastuu?
Itsekin opettelin vaikki vakuutusasiat, sähkösopimukset jne itse, eikä vanhemmat auttaneet yhtään. Kyseneet edes pärjäänkö.

• ylös 205
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Missä on vanhempien vastuu?
Itsekin opettelin vaikki vakuutusasiat, sähkösopimukset jne itse, eikä vanhemmat auttaneet yhtään. Kyseneet edes pärjäänkö.

Ei nekään välttämättä tiedä. Mutta ikätovereilta ois kiva kysyä mut usein just annetaan ymmärtää että kaikki pitäisi jo tietää etukäteen.

• ylös 134
  • alas 0
Vierailija

Mitä työhaastattelussa pitäisi sanoa (vieläkin hävettää jotkut ensimmäiset työhaastattelut..), vuosilomien kertyminen, just nuo työttömyysjutut, säästäminen - yleensäkin se että rahaa kannattaisi laittaa säästöön edes vähänkin ja mitä eri säästämis- ja sijoitusmahdollisuuksia on. Ei minulle mitään tämmöisiä kotona opetettu, kantapään kautta kaikki opittu.

• ylös 194
  • alas 5
Vierailija

Sain syöpädiagnoosin ja erehdyin soittamaan sairaalassa osastolle, kun kysyin, milloin hoito alkaa. Minun olisi pitänyt soittaa poliklinikalle.

Olin aiemmin käynyt hoidoissa terveyskeskuksissa tai työterveyden lähettämänä yksityisillä lääkäriasemilla, joten olin ihan pihalla siitä, mihin kuuluu ottaa yhteyttä.

• ylös 218
  • alas 0
Vierailija

Verovirastolle sellainen vinkki, että joku oikeasti rautalangasta väännetty selostus mielellään kuvien kera ihan jo tuosta esitäytetystä veroilmoituksesta olisi paikallaan. Esim. mitä pääomatulon tappio, alijäämähyvitys tms. tarkoittaa.

Myös "maksettava" ja "palautettava" -termit menivät multa joskus sekaisin ja luulin saaneeni aika isot mätkyt opiskelijan tuloilla mitattuna. Luulin, että piti palauttaa yli tonni...

• ylös 222
  • alas 4
Vierailija

Isäpuoleni mielestä nuorille pitäisi opettaa säästämistä ja sijoittamista.

Minun mielestäni lapsia kannattaisi viedä kirjastoihin, museoihin, konsertteihin, näyttelyihin jne., jotta he saavat tiedon erilaisista kulttuurikohteista.

Lapsille pitäisi myös mielestäni opettaa, että roskat laitetaan roskikseen (eikä maahan), ostokset maksetaan (eikä varasteta) kaupassa ja uskollisuus on erittäin tärkeää parisuhteissa.  

• ylös 191
  • alas 4
Vierailija

Veroasiat, pankkiasiat, työnhaku ja toimeentulo. Näistä ei kukaan ole koskaan neuvonut minulle mitään. Masennus yhdistettynä olemattomiin tietotaitoihin työnhaussa on johtanut siihen, että nyt 30 v. en ole tehnyt päivääkään töitä. 

• ylös 140
  • alas 25
Vierailija

"Kyllä tää pitäis tietää!" Vähän samanlainen fraasi kuin jotain tavaraa etsiessä "No mihin sä oot sen laittanut?!" niinkuin miksi etsisin jos tietäisin...

...Tässä tapauksessa esimerkkinä Kelassa asiointi Kelan mielestä. Siellähän on päätteet ja tulostin- ja skannauslaitteet valmiina "nopeuttamassa" asiointia. Niitä päätteitä ja laitteita pitäisi sitten muun kansan edessä käyttää ilman mitään opastusta tai osaamista jos virkailijat ovat kaikki jonotusnumeroiden ottajia palvelemassa. Siinä on kivaa tuhrata laitteen ääressä varsinkin kun löytyy ahdistus- ja paniikkidiagnoosia. Kyllä osasin toki ihan itsekin, mutta itseni lisäksi kukaan ei käyttänyt niitä laitteita vaan kaikki (25-30 ihmistä) jonottivat virkailijalle aikaa.

• ylös 83
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä työhaastattelussa pitäisi sanoa (vieläkin hävettää jotkut ensimmäiset työhaastattelut..), vuosilomien kertyminen, just nuo työttömyysjutut, säästäminen - yleensäkin se että rahaa kannattaisi laittaa säästöön edes vähänkin ja mitä eri säästämis- ja sijoitusmahdollisuuksia on. Ei minulle mitään tämmöisiä kotona opetettu, kantapään kautta kaikki opittu.

Tämä on hyvin yleistä. En ymmärrä miksei vanhemmat opeta lapsiaan käyttämään ja säästämään rahaa. Olen joskus tänne kirjoittanutkin kuinka mieheni yksin asuessaan opiskelijana käytti koko kolmen tonnin opintolainansa puolessa vuodessa. Lähinnä ruokaan jne. Kotonaan oli oppinut, että vain kallis on parasta.

• ylös 77
  • alas 1
Vierailija

Mitä on mustasukkaisuus.
Mitä tarkoittaa seurustelu.
Minkälaista on ystävyys.
Miten lohdutetaan.
Mitä tehdään kun tapahtuu jotain pelottavaa.

• ylös 32
  • alas 29
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Verovirastolle sellainen vinkki, että joku oikeasti rautalangasta väännetty selostus mielellään kuvien kera ihan jo tuosta esitäytetystä veroilmoituksesta olisi paikallaan. Esim. mitä pääomatulon tappio, alijäämähyvitys tms. tarkoittaa.

Myös "maksettava" ja "palautettava" -termit menivät multa joskus sekaisin ja luulin saaneeni aika isot mätkyt opiskelijan tuloilla mitattuna. Luulin, että piti palauttaa yli tonni...

Veroilmoituksessahan tulee se ohjevihko mukana... siitä muutkin sen on opiskelleet. Ilmoitukset alkaa tulla viimeistään 15v alkaen, joten äitikin on vieressä?

• ylös 20
  • alas 39

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.