Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hb 136 (viitearvot 125-160)
Ferrit 472 (5-100)
K 5,3 (3,3-4,9)
Na 132 (137-149)
Krea 145 (< 115)
Sain tulokset postitse. Olen yrittänyt tavoittaa lääkäriä, mutta en ole onnistunut.

• ylös 11
  • alas 2

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Kyllä, sulla on osa noista arvoista aivan liian korkealla! Suosittelen varaamaan ajan lääkäriin asap.

• ylös 28
  • alas 1
Vierailija

Syyt on tutkittava. Soita hoitajalle ja pyydä selvitys terveydentilastasi, se heidän on kyettävä antamaan toimittaessaan labra arvoja. Kysy, kuka on tulkinnut nuo ja onko lähetteitä tai kutsuja laitettu.

Sinällään nuo ei ole mikään hirveän isoja poikkeamia. Ferritiinissä viiterajat kuulostavat alhaisilta. Suuri tuo on, mutta se voi olla paljon suurempikin joissain tilanteissa.

• ylös 19
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ferritiinissä viiterajat kuulostavat alhaisilta. Suuri tuo on, mutta se voi olla paljon suurempikin joissain tilanteissa.

No tuota luokkaa ne ferritiinin viitearvot about on. Minun käyttämässäni labrassa ferritiinin viitearvot on 10-130. Jos ferritiini on lähes 500 (!), se ei ole suuri vaan ihan pirun paljon liian korkea. Lisäksi ferritiini yleensä korreloi jollain tapaa hemoglobiinin kanssa mitä se ei tee ap:n tapauksessa.

• ylös 27
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En huolestuisi tuollaisista arvoista. Hb:kin oikein hyvä.

Todellakin huolestuisin. Kalium aivan liian korkea. Krea liian korkea, Ferrit huomattavasti kohonnut. 

• ylös 30
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sinällään nuo ei ole mikään hirveän isoja poikkeamia.

On, ferritiinin ja krean kohdalla, mikäli ymmärrät asioista yhtään mitään.

• ylös 30
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En huolestuisi tuollaisista arvoista. Hb:kin oikein hyvä.

Onko sinulla tietoa esim. Kaliumista?

Ferrit, vaatii ehdottomasti puuttumista asiaan.

• ylös 27
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri ottaa yhteyttä jos aihetta , älä huolestu.

Ai niinkö! Minulle ei kukaan lääkäri kertonut luuntiheysmittauksen tuloksia, joiden mukaan minulla on paha osteoporoosi. Se sitten paljastui vähän ikävällä tavalla.

• ylös 23
  • alas 1
Vierailija

Etenkin tuo kalium pistää silmään. Lisätutkimuksia varmasti tarvitaan, munuaisten suhteen ainakin.

• ylös 17
  • alas 2
Vierailija

Kyllä se kannattaa itse olla aktiivinen ja kysyä tuloksia. Sinne ne jäävät, ellei itse selvitä.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Kiitos vastauksista kaikille. Mietin itsekin eniten kaliumia, ferritiinia ja kreaa, koska arvot vaikuttivat minun silmääni korkeilta.  Halusin vain varmistaa, etten ole suurennellut asioita päässäni. Selvitän asiaa ja  yritän saada apua. Hankalaa vain, kun pääsiäisen pyhien jälkeen on varmaankin enemmän ruuhkaa. Nro 11: Kilpirauhasessa ei ole todettu ongelmia (tosin ei ole koskaan tutkittu). Krooninen anemia ja aurallinen migreeni, muita diagnooseja ei ole. 

Vierailija

kreatiini-arvo kertoo munuaisten toiminnasta, mutta tarkempaa tietoa tarvitaan, onko se kreatiiniarvo jatkuvasti koholla vai rankan treenin/ vamman aiheuttamaa. Siis lääkäriin yhteys. katso sivusto http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/onko_korkeasta_kreatiniinista_haittaa

korkea ferritiiniarvo voi johtua kts.

http://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/ferritiini/

"Ferritiini on akuutin vaiheen proteiini, jonka pitoisuus voi rautavarastojen tilasta riippumatta kasvaa tulehdusten, maksasairauksien ja kasvainten yhteydessä"

Korkeat Ferritiini-arvot:

Tulehdukset, kasvaimet, leukemiat, lymfoomat, sideroblastinen anemia

Maksan parenkyymivaurio

Idiopaattinen hemokromatoosi (=perinnöllinen raudankertymäsairaus)

Dialyysipotilaat

Eli myös korkean ferritiinin vuoksi sinun tulisi saada selvitys lääkäriltä mikä veriarvoissa on vikana.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Sinulle tulisi tehdä tarkempi veren tutkimus jos kärsit kroonisesta anemiasta ja selvittää mikä aiheuttaa anemiasi. Vitamiinin puute, runsaat kuukautiset vai mikä? Munuaisten vajaatoiminta aiheuttaa rauta-arvojen tippumista, ja asia tulisi selvittää ennenkuin vain määrätään lisää rautaa. Katso munuaisten vajaatoiminta http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00587

Terveisin eräältä jolla on suvussa polykystinen munuaistauti, jossa vähitellen munuaiset lakkaavat toimimasta, useimmiten vasta yli 60 v. mutta ne voivat prakata jo aiemmin.

Itse en vielä tiedä kannanko huonoja geenejä, asia selvityksessä, isälläni on tämä tauti, minulla on 50% mahdollisuus että olen perinyt saman. 

Tarkista onko sinulla korkea verenpaine, se myös vaikuttaa munuaisten toimintaan. Minulla ei lääkäri kysynyt kertaakaan verenpainettani tai testannut sitä kun menin munuaistaudin selvitykseen. (taisin olla lekurin ensimmäinen polykystisen taudin epäilytapaus, ei myöskään huomannut ensiksi verikokeessa määrätä kreatiinia eikä kreatiinin GFR-arvoa mitkä kertovat munuaisten toiminnasta.) http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03121 Tähän tautiin kuuluu että verenpaine nousee ja paljon. Minulla on vielä normaali verenpaine. 

Vierailija

Oliko paastonäyte? Oletan, että oli. Lääkäriin yhteys mahd pian, huolestuttavia arvoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sinällään nuo ei ole mikään hirveän isoja poikkeamia.

On, ferritiinin ja krean kohdalla, mikäli ymmärrät asioista yhtään mitään.

Kyllä nuo arvot on korkeat, jotain on taustalla, ei ole kuitenkaan niin korkealla, että yksittäisistä arvoista voisi päätellä tarkemmin. Harvoin noita arvoja otetaan yksin ja luulen, että ap olisi kertonut esim. leukosyyteistä, jos ne olisi koholla. Kliininen tutkimus ja oireet, jonka vuoksi ap on hakeutunut lääkäriin voisi avata tuota lisää. Korkea kreatiniini kertoo soluvauriosta, se yksin ei kerro mitään, vaan kertoo vain soluvauriosta, jota voi syntyä vaikka mustelmista. Ilman tarkempia tutkimuksia voi vain arvata sen yhteyttä muihin arvoihin. Jotain elimistössä on meneillään, jonka vuoksi nuo on tutkittava pian.

Vierailija

Hei kaikki, kiitokset avusta. Sain lääkärin vihdoin kiinni ja hän suositteli, että tulisin osastolle. Vastaan muihin viesteihin tarkemmin myöhemmin. Halusin vain kiittää kaikkia tuesta ja neuvoista. Ap

• ylös 11
  • alas 0
Hytre

Mitenhän tässä aikoinaan ap:lle kävi? Mielelläni kuulisin kertomuksen mikä aiheutti esim. korkean ferritiinin.

Dilemma67

Samoin täällä! Kiinnostaisi tietää mikä oli diagnoosi.

Kiitos etukäteen, jos AP sattuu huomaamaan!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat