Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Rahat on yhteisiä. Meillä on omat käyttötilit, mutta niihin on puolisoilla käyttöoikeus. Ylijääneet rahat siirretään kuukauden lopussa säästötilille. Säästötililtä rahat sijoitetaan tai käytetään yhteiseen suurempaan ostokseen kuten remontteihin tai autoon. Helpointa näin.

Vierailija

Yhteiset rahat ja omat rahat. 

Eli yhteinen taloustili, jolle siirretään tulojen suhteessa sovittu summa kuukausittain. Yhteiseltä tililtä maksetaan, asumiseen, ruokaan ja muihin yhteisiin asioihin liittyvät kulut. Raha, jota yhteiselle tilille ei ole siirretty, on omaa rahaa, jonka voi käyttää - tai olla käyttämättä - juuri niin, kuin itse haluaa.

Vierailija

Yhteinen tili meilläkin. Sinne ovat tulleet palkat, lapsilisät, stipendit, osinkotulot - kaikki. Ei ole koskaan tarvinnut miettiä, kuka maksaa mitäkin. Ensin on maksettu lainan lyhennykset, laskut ja eläminen; jos jotain on jäänyt, on siirretty osa yhteiselle säästötilille ja loput puoliksi kummankin osakerahastoon.

Jos joskus on riitaa tullut tämän pitkän avioliiton aikana, niin ei ainakaan koskaan rahasta.

Vierailija

Meidän rahat.Kun kaikki menee,mitä tulee ei tarvi riidellä.Mies maksaa tietenkin enemmän koska palkkakin suurempi ja minä äitiyslomalla.Mutta ei ole koskaan tarvinnut rahasta riidellä kun puolisokin ymmärtää että ollaan yksi porukka ja kaikki on yhteistä ja kaikkien tarpeet ja halut otetaan huomioon.Jos jotain jää,se käytetään yhteiseen mukavaan tavaraan tai tekemiseen.Nuorilla ihmisillä kuitenkin vielä talolainat ja remontit sekä juoksevia menoja paljon joten aina löytyy reikä johon ylimääräiset tupata.

Joopajoo1

Se maksaa kenellä on rahaa. Omat tilit, mutta yhteiset rahat. Mies maksaa asumisen ja ruuat. Minä omat laskut ja bensat. Tilanne tietenkin tasoittuu, kun opiskeluni päättyy. Äitiyslomalla maksettiin suunnilleen puoliksi, kun minullakin oli enemmän rahaa käytössä. Näin myös sitten, kun valmistun. 

Vierailija

Ollaan sovittu mitkä laskut kumpikin maksaa.
Sitten kun on laskut maksettu, jätän itse tililleni 500 e ja kaikki muut laitan asunnon lyhennykseen.
Ei koskaan riidellä rahasta.

Vierailija

Meillä rahat menee perheen menoihin. Se maksaa, jolla on rahaa. Ei tarvitse riidellä rahasta, kun kaikki tulot ovat perheen käyttöön.

Vierailija

Meillä ei ole vielä yhteistä tiliä, olen kyllä miettinyt että pitäisiköhän sellainen avata. Nykyinen malli tuntuu toisinaan vähän hölmöltä.

Tähän mennessä maksellaan kaikki menot kuta kuinkin puoliksi, minä maksan osan ja mies osan. Lapsen menot maksetaan myös puoliksi, ollaan sovittu että lapsilisä siirretään kuukausittain lapsen tilille säästöön. Samoin lapsella on myös rahasto, jonne talletetaan rahaa. Jos mennään yhdessä kauppaan ja tehdään isommat ostokset, tyyliin koko viikon ruuat tai sitten kotiin jotain uutta, niin maksetaan nekin puoliksi. Muulloin ostokset maksaa se kumpi kaupassa kulloinkin sattuu käymään.

Vierailija

Eri tilit. Kaikki aika tarkkaan puoliksi. Silti riidellään rahasta. Asunto on toisen ja toisen pitäsi maksaa vastiketta  enemmän kuin puolet jne. Toisella elämäntaparemontti ja erit eväät ostaa tarvittaessa kumpainenkin.

2 lapsen äippä

Puoliksi hoidamme yhteiset menot (asuntolainat ja kiinteät kulut, lastenhoitomaksut).  Näiden jälkeen jäävät rahat ovat kummankin "omia" joilla hoidetaan omat kulut. Lasten tarpeet pääsääntöisesti lapsilisistä. Itse kerään lapsilta jääneiden vaatteiden, lelujen ym. myynnistä saadut rahat erilliselle tilille josta sitten ostetaan lapsille uusia tilalle sekä vien välillä hoploppiin ym kun lapsilisät eivät niihin yksin riitä.

Meillä hyvin erilaiset rahankäyttötavat minkä vuoksi yhteistili ei olisi koskaan mahdllinen vaan aiheuttaisi ilmiriidan.

Vierailija

Yhteiset rahat. Meillä on yhteinen yritys, mutta vain mies tienaa. Minä hoidan kaiken rahaliikenteen, puolison pyynnöstä hallinnoin myös hänen tiliä. Okt ostettu puolison rahoilla, mutta se on meidän molempien nimissä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat