Mitä käytännön eroa on elektroniikka-asentajan, ICT-asentajan tai datanomin tutkinnoilla?
En tajua niitten koulutuskuvauksista tai opsistakaan mitä eroa noilla käytännössä on, ärsyttävää!
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei kannata hakea opiskelemaan siis yhteenkään noista koulutuksista.
En minä ole itse hakeutumassakaan. Vaan etpä sinäkään osannut vastata kysymykseen!
Miksi pitäisi vastata, kun ne koulutuskuvauksista tulevat selkeästi esille.
ICT-alaa opiskelevat pääasiassa kokoavat koulussa koneita, purkavat koneita ja opiskelevat liitäntöjä ja kompotentteja. Datskut opiskelevat koulussa koodaamista yms.
Näin kärjistetysti. ICT-alan ihmiset voisivat vähän niinkuin mennä töihin korjaamaan tietokoneita ja datskut aspaan auttamaan it-asioissa ja ICT ns rakentaa modeemin ja datsku ohjelmoi sen valmiiksi ja neuvoo sen käytössä.
Eikö nää kaikki jotain amiksia ole?
T. DI
Datanomit oppivat ohjelmoimaan. Nykyisin suosittuja suuntautumisvaihtoehtoja on esim. peliohjelmointi ja sen valinneet myös työllistyvät suhteellisen hyvin.
ICT-asentajat taas perehtyvät koneen fyysiseen puoleen ja toimivat esim. mikrotukihenkilöinä ja koneiden korjaajina ja asentajina.
Elektroniikka-asentaja asentelee kaikenlaista elektroniikkaa, ei ole mitenkään tietokoneisiin liittyvää. Työskentelee esim. tehtaissa tai konepajoilla.
Kaikilla näillä tutkinnoilla voi pyrkiä korkea-asteelle - joko yliopistoon tai korkeakouluun - jatko-opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Datanomit oppivat ohjelmoimaan. Nykyisin suosittuja suuntautumisvaihtoehtoja on esim. peliohjelmointi ja sen valinneet myös työllistyvät suhteellisen hyvin.
Ei kyllä ole näin. Olen itse datsku ja kavereita opiskelee tälläkin hetkellä ammattikorkeakouluissa peliohjelmointia, mutta vain harvat työllistyvät pelialalta, saati menestyvät. Kyllä Suomessa on jonkin verran menestyneitä pelejä, mutta menestyneiden pelien yrittäjiä on reeeilusti enemmän.
Viimeksi pari viikkoa sitten kävin tätä asiaa koskevassa tapahtumassa ja mm. siellä puhuttiin tästä. Muutenkin seuraan aktiivisesti pelijuttuja, varsinkin Suomen puolelta.
Jos pärjää koodaamisessa, niin sitten on jo vahvoilla, mutta pelialalla tarvitsee taitoa ja onnea. Pelkkä taito ei riitä.
N18
Mutta muuten hyvä kommentti nro 6 ^
N18
olen menossa opiskelemaan ict asentajaksi,minkälaisiin paikkoihin pääsee ja kannattaa hakea työssäoppimispaikkaa,esim.keski-suomessa
Vanhan ajan opistotasonen datanomi on eri tasoa kuin nykyiset datanomi.
t datanomi vuosimallia -91
Ehkä ei kannata hakea opiskelemaan siis yhteenkään noista koulutuksista.