Kommentit (9)

ortodoksi

No jopa on perinnetietous kadoksissa tällä aloittajalla. Perinne on ortodoksisuudesta eikä mitenkään virpomiseen ole kuulunut noidat eikä muutkaan satupellet. Alkujaan palkkakin haettiin vasta viikon päästä eli pääsiäisenä.

Vierailija

No tulihan noissa jutuissa selväksi, että perinteitä on monenlaisia.  

Palmu- eli virpomasunnuntai on ensi sunnuntaina. Itäistä perinnettä noudattivat karjalaiset, alunperin ortodoksit, jotka koristelivat virpomavitsat ja kulkivat toivottamassa hyvää vuodentuloa ja terveyttä naapurin emännille.  Savossa ja Pohjois-Karjalassa on perinteisesti virvottu muitakin ihmisiä. "Palkka" on käyty noutamassa viikon päästä pääsiäissunnuntaina, jolloin oli päästy paastosta ja herkuteltiin.

Länsi-Suomessa ei ole virvottu. "Palmuja" eli pajunvitsoja on tuotu sisälle maljakkoon. Kiirastorstaina on ajettu "kiiraa" metsään, eli yritetty ajaa pihapiiristä jonkinlainen paha olento soihtujen avulla. Länteen kuuluvat trullit (eli siis nykyisin trollit). Nämä olivat kateellisia naapurinemäntiä, jotka vahingoittivat naapurin karjaa esim. leikkaamalla lehmien nahasta paloja. Yliluonnollisia asioita näihin noitiin liittyi; lentelivät luudan varrella yms. "Pääsiääsvalkioota" on poltettu Pohjanmaalla näitä pahoja voimia karkottamaan lankalauantaina ennen pääsiässunnuntain hyvän voittoa.

Joten kannanottona: virpomista ei pitäisi harjoittaa kuin Itä-Suomessa. Koristeet vitsoihin, omat vaatteet ja vilpitön hyvän toivottaminen kuuluvat asiaan. Pääsiäisnoidiksi voivat pukeutua länsisuomalaiset, mutta älkööt tulko kerjäämään. Voin sihahtaa "Kuolet sinä kuolen minä kuolee meistä kumpainenni. Maria miekkani, Jiesus kilpeni, Jumala juttujen veräjä" ja vetää oven kiinni.

Vierailija

Jos ei tahdo pukeutua noidaksi niin kyllä kissat (noidan apureja) ja puput tai tiput käy hyvin myös. Mutta ritarit sun mitkä lie spidermanit ei kyllä pääsiäiseen kuulu.

Vierailija

Ai niin, en taaskaan muista, että huomenna on virpojat liikkeellä. En ole varautunut mitenkään. Olen kotoisin seudulta, jossa trullit kulkevat lankalauantaina. Ja minun lapsuudessani ei virvottu. Tässä on nyt sekoitettu kaksi erilaista tapaa.

Vierailija

Itse kehottaisin vanhempia etukäteen selvittämään naapureiltaan, onko ok lasten tulla sunnuntaina virpomaan. Lapselle sitten lista niistä asunnoista, jotka ovat antaneet luvan.

Vierailija

Batmanit ja muut jenkkien Halloween-sankarit eivät kyllä ole tervetulleita virpomaan täällä päin. Missäköhän tuollainen pelleily on hyväksyttävää vai keksikö kirjoittaja sen päästään...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itäistä perinnettä noudattivat karjalaiset, alunperin ortodoksit, jotka koristelivat virpomavitsat ja kulkivat toivottamassa hyvää vuodentuloa ja terveyttä naapurin emännille.
Länsi-Suomessa ei ole virvottu.
Joten kannanottona: virpomista ei pitäisi harjoittaa kuin Itä-Suomessa.

Voi jessus sentään. Kiiroja on voitu ajaa metsään lännessä joskus kolmesataa vuotta sitten, ja idässä on voinut kolmesataa vuotta sitten olla ihan toisenlaiset pääsiäistavat kuin tänä päivänä. Perinteet leviävät ja sekoittuvat ja muuttuvat aikojen kuluessa. Lännessä on virvottu talosta taloon ihan kaikkia ihmisiä jo vuosikymmeniä noidiksi pukeutuneina, vieraita ja tuttuja, ja virvotaan edelleen. Elävä ja hauska perinne.

Pysyttele sinä vain suolapotun äärellä äläkä vain pistä suuhusi Norjan lohta, sitä kun ei täällä ole syöty kuin vasta vähän aikaa. Puhumattakaan kebabista, sushista tai pitsasta. Hyi tuollaisille tulokkaille! Äläkä missään nimessä mene milloinkaan polttamaan kokkoa, kun senkään oikeasta ajankohdasta ei ole selvyyttä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse kehottaisin vanhempia etukäteen selvittämään naapureiltaan, onko ok lasten tulla sunnuntaina virpomaan. Lapselle sitten lista niistä asunnoista, jotka ovat antaneet luvan.

Eiköhän se käy yhtä hyvin selväksi tänäänkin? Niille lapsille voi sanoa, että kiitos mutta meille ei saa tulla virpomaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat