Kommentit (2)

ortodoksi

No jopa on perinnetietous kadoksissa tällä aloittajalla. Perinne on ortodoksisuudesta eikä mitenkään virpomiseen ole kuulunut noidat eikä muutkaan satupellet. Alkujaan palkkakin haettiin vasta viikon päästä eli pääsiäisenä.

Vierailija

No tulihan noissa jutuissa selväksi, että perinteitä on monenlaisia.  

Palmu- eli virpomasunnuntai on ensi sunnuntaina. Itäistä perinnettä noudattivat karjalaiset, alunperin ortodoksit, jotka koristelivat virpomavitsat ja kulkivat toivottamassa hyvää vuodentuloa ja terveyttä naapurin emännille.  Savossa ja Pohjois-Karjalassa on perinteisesti virvottu muitakin ihmisiä. "Palkka" on käyty noutamassa viikon päästä pääsiäissunnuntaina, jolloin oli päästy paastosta ja herkuteltiin.

Länsi-Suomessa ei ole virvottu. "Palmuja" eli pajunvitsoja on tuotu sisälle maljakkoon. Kiirastorstaina on ajettu "kiiraa" metsään, eli yritetty ajaa pihapiiristä jonkinlainen paha olento soihtujen avulla. Länteen kuuluvat trullit (eli siis nykyisin trollit). Nämä olivat kateellisia naapurinemäntiä, jotka vahingoittivat naapurin karjaa esim. leikkaamalla lehmien nahasta paloja. Yliluonnollisia asioita näihin noitiin liittyi; lentelivät luudan varrella yms. "Pääsiääsvalkioota" on poltettu Pohjanmaalla näitä pahoja voimia karkottamaan lankalauantaina ennen pääsiässunnuntain hyvän voittoa.

Joten kannanottona: virpomista ei pitäisi harjoittaa kuin Itä-Suomessa. Koristeet vitsoihin, omat vaatteet ja vilpitön hyvän toivottaminen kuuluvat asiaan. Pääsiäisnoidiksi voivat pukeutua länsisuomalaiset, mutta älkööt tulko kerjäämään. Voin sihahtaa "Kuolet sinä kuolen minä kuolee meistä kumpainenni. Maria miekkani, Jiesus kilpeni, Jumala juttujen veräjä" ja vetää oven kiinni.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat