Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanoutuminen työstä ja liiton raha, apuja!

Vierailija
11.03.2016 |

Hei! Eli jos irtisanoudun esimerkiksi puhelinmyyntityöstä oltuani sielä neljä vuotta eikä voimia siihe paskaan enää löydy, saanko työttömänä rahani vain kelalta vai liiton kassasta? Liiton kassamaksuja olen maksellut useita vuosia. Tiedostan, että karenssi on iso mahdollisuus kun itse otan loparit mutta entä sen jälkeen? Kelan tt-tuki about 750e/kk asumislisineen vai ansiosidonnainen? Tietäisikö kukaan. Vai onko ansiosidonnaiseen oikeutettu vain kun työnantaja potkii pihalle? En kestä tuolla enää.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi ja sitten ansiosidonnainen. Yritö neuvotella ne irtisanomaan sinut.

Vierailija
2/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

karenssi 3 kk ja sit liiton rahat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo kirjoitti:

Voisinkohan onnistua välttämään karenssin kun kyseessä kuitenkin puhelinmyynti joka on henkisesti järkyttävää ja kaikki tietää sen.. vai pitäisikö jotenkin työterveyden kanssa asioida ja pyytää esim lääkärintodistus..

Vierailija
4/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jotain sellaista, että työnantajasi irtisanoo sinut,niin silloin et saa karenssia.

Vierailija
5/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät suostu irtisanomaan pitkäaikaista porukkaa, tätä pari muutakin työntekijää yrittänyt.. :( -ap ja 3. myös ap

Vierailija
6/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvo kirjoitti:

Voisinkohan onnistua välttämään karenssin kun kyseessä kuitenkin puhelinmyynti joka on henkisesti järkyttävää ja kaikki tietää sen.. vai pitäisikö jotenkin työterveyden kanssa asioida ja pyytää esim lääkärintodistus..

Puhelinmyynti henkisesti järkyttävää? Oh god...

Vierailija
7/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei karenssia voi välttää sillä perusteella, ettei pidä työstään. Sen 3 kk jälkeen saanet ansiosidonnaista.

Vierailija
8/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvo kirjoitti:

Puhelinmyynti henkisesti järkyttävää? Oh god...

Mitä tarkoitat kommentillasi? Oletko kokeillut alaa?

Vierailija
9/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina parempi jos työnantaja irtisanoisi sinut niin ei tule karenssia. Voisitko esim. tehdä huonompaa tulosta, olla sairauslomalla tms ?

Olisiko mitään mahdollisuutta saada jotain toista työpaikkaa ?

Niin, ansiosidonnaista tulet saamaan karenssin jälkeen, jos ja kun sellainen sinulle tulee. Toivotaan että ei. Puhelinmyynti on varmaan kamalaa työtä, en itse edes yrittäisi.

Vierailija
10/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ap:n pitäisi saada jo mitali siitä hyvästä, että on jaksanut puhelinmyyntityötä neljä vuotta.

Irtisanoutuessa edessä on tosiaan se kolmen kuukauden karenssi ja sitten ansiosidonnaista. Vaihtoehtona ja mahdollisuutena on uuden työn etsiminen (tiedän ettei ole helppoa, mutta on se mahdollista).

Tsempit joka tapauksessa, olen itsekin henkisesti raskaassa työssä ja etsin koko ajan epätoivoisesti uutta, en uskalla irtisanoa itseäni vielä.

Vierailija
11/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina parempi jos työnantaja irtisanoisi sinut niin ei tule karenssia. Voisitko esim. tehdä huonompaa tulosta, olla sairauslomalla tms ?

Niin, ansiosidonnaista tulet saamaan karenssin jälkeen, jos ja kun sellainen sinulle tulee. Toivotaan että ei. Puhelinmyynti on varmaan kamalaa työtä, en itse edes yrittäisi.

En kyllä meille palkkaisi ketään, joka on irtisanottu edellisestä työpaikastaan. Tulevaisuudessa voi haluta töihin toiseen paikkaan ja sitä varten on hyvä, ettei ole potkut taustalla.

Vierailija
12/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen välillä ollutkin viikkoja sairauslomalla kun on psyk.polilta vaikean masennuksen dg. ja tämä työ ei asiaa kyllä auta kun tekisi mieli jäädä työmatkalla auton alle jottei tarvitsisi enää mennä. Olen ollut tuolla niin kauan, että huonompi tulos ei ole mitenkään irtisanomisperuste. Irtisanomisperuste voisi olla jatkuva myöhästely, luvaton poissaolo tai lain rikkominen puheluissa. Ensimmäisissä polttaisin sillat takanani täysin ja Kela varmaan katsoisi minun tahallani hankkineen potkut ja viimeinen noista on haitaksi asiakkaalle sekä yritys saa järkyttäviä sakkoja takiani. Toinen työpaikka tuntuu tällä hetkelle mielenterveyteni takia semmoiselta mikä voisi olla ajankohtaista kuukausien päästä, jos sellaisen onnistuisin edes tässä työllisyystilanteessa saamaan.. Arvostan kommenttiasi ja apuasi, kiitos.

Vierailija
13/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä meille palkkaisi ketään, joka on irtisanottu edellisestä työpaikastaan. Tulevaisuudessa voi haluta töihin toiseen paikkaan ja sitä varten on hyvä, ettei ole potkut taustalla.

Palkkaisitko sitten työttömän, joka on irtisanonut itsensä vakituisesta työsuhteesta? Useimmitenhan työhön otetaan kuitenkin mieluiten parhaillaan työsuhteessa oleva.

Vierailija
14/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit todellakin saada lääkärintodistuksen, jolla vältät karenssin, kerrot vaan, kuinka raskasta työ on henkisesti ja ettet enää kykene siihen jne jne. Minulla oli yksi aivan mahdoton työpaikka hoitoalalla, vältin lääkärintodistuksella karenssin ja pystyin irtisanoutumaan. Sitten vaan ilmottaudut heti te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja ilmoitat sinne samalla, mihin työttömyyskassaan kuulut, te-toimisto tekee kassaan lausunnon ja muutaman päivän omavastuun jälkeen voit hakea ansiosidonnaista kassasta.

Vierailija
15/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ap:n pitäisi saada jo mitali siitä hyvästä, että on jaksanut puhelinmyyntityötä neljä vuotta.

Irtisanoutuessa edessä on tosiaan se kolmen kuukauden karenssi ja sitten ansiosidonnaista. Vaihtoehtona ja mahdollisuutena on uuden työn etsiminen (tiedän ettei ole helppoa, mutta on se mahdollista).

Tsempit joka tapauksessa, olen itsekin henkisesti raskaassa työssä ja etsin koko ajan epätoivoisesti uutta, en uskalla irtisanoa itseäni vielä.

Kiitos viestistäsi, ihana kun joku ymmärtää mutta kurjaa että olet samantyyppisessä tilanteessa. Saanko kysyä etsitkö saman alan työtä muualta vai ihan jotain uutta? Itselläni ei ole ollut voimia edes etsiä kun puhti on niin pois, edes vapaa-ajalla ei saa työstressiä pois mielestä ja nään unia työpaikaltani lähes joka yö, huh. Karenssi kuitenkin täysin mahdoton ajatus sillä en saisi mitenkään laskujani maksettua suurien menojen vuoksi, elän kädestä suuhun. -ap

Vierailija
16/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viestistäsi, ihana kun joku ymmärtää mutta kurjaa että olet samantyyppisessä tilanteessa. Saanko kysyä etsitkö saman alan työtä muualta vai ihan jotain uutta? Itselläni ei ole ollut voimia edes etsiä kun puhti on niin pois, edes vapaa-ajalla ei saa työstressiä pois mielestä ja nään unia työpaikaltani lähes joka yö, huh. Karenssi kuitenkin täysin mahdoton ajatus sillä en saisi mitenkään laskujani maksettua suurien menojen vuoksi, elän kädestä suuhun. -ap

Etsin töitä samalta alalta, kuin missä nyt olen. Kilpailevan firman töihin olisi varmaan helpointa päästä, mutta muut saman alan hommat kiinnostavat enemmän. 

Olen heräillyt jo yli vuoden miettimään öisin työasioita. Tiedän, miltä tuntuu kun ei jaksaisi hakea uutta työtä. Silti haen sitkeästi juuri niin kauan, että tärppää. Olen käynyt jo monessa haastattelussa, mutta työnhaku jatkuu edelleen.

Vierailija
17/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsit jonkun lyhyen määräaikaisen työn, osa-aikainen on helpompi saada. Sitten kun työt loppuu voit hakea liiton rahaa. 

Vierailija
18/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä osa-aikaisestako sitten kertyy tarpeeksi suuri ansiosidonnainen jolla elää? Hardly.

Vierailija
19/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit todellakin saada lääkärintodistuksen, jolla vältät karenssin, kerrot vaan, kuinka raskasta työ on henkisesti ja ettet enää kykene siihen jne jne. Minulla oli yksi aivan mahdoton työpaikka hoitoalalla, vältin lääkärintodistuksella karenssin ja pystyin irtisanoutumaan. Sitten vaan ilmottaudut heti te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja ilmoitat sinne samalla, mihin työttömyyskassaan kuulut, te-toimisto tekee kassaan lausunnon ja muutaman päivän omavastuun jälkeen voit hakea ansiosidonnaista kassasta.

Tämä on laissa tosiaan, (että jos terveyden vuoksi ei voi enää tehdä työtä) mutta riippuu kunkin te-toimiston ja virkailijan tulkinnasta.

yleensä AINA tulkitaan työntekijää vastaan. 

Vierailija
20/37 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae johonkin toiseen työhön, niin ei tule karenssia. Tuo uusi työ voi olla mitä tahansa, esim. vaikka blokkaat yhden viikonlopun baarissa laseja (irtisanoudut tämän työn takia) ja sitten et enää "saa" enempää hommia --> ei tule karenssia.

Lyhyt pätkä ei myöskään vaikuta ansiosidonnaiseen, sehän lasketaan pidemmältä ajalta, ei "viimeisen tilin" mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi